handdator

Visa fullständig version : Stor kaloribehov, vad göra?


Springer
2011-07-03, 20:21
Jag är 183cm väger 73 kg. Ingen muskelknutte direkt, men inte inte så mycket fett heller. Säg dryga 15%.

Nu under några dagar har jag försökt hålla reda på vad jag äter och vad jag gör med hjälpa av ShapeUp android app (om någon har tips på liknande fast helt gratis, säg till!).

Min aktivitetsnivå har jag satt till låg. Jag kör nu röjsåg i min skog med pulsbandet på. Medelpulsen är samma som när jag promenerar på dryga 6 km/h, så jag har antagit att energiåtgången är densamma. Är detta rimligt?

Hursom, jag körde i ca 3,5 timmar, samt körde crosstrainer på samma puls som när jag springer i 5:15/km i 42 min. Med "bas"-kalorier enligt aktivitetsnivå låg är det då ett behov på ca 4000 kcal. Låter det inte lite väl mycket? Eller kan de stämma? Jag är i alla fall helt slut. :)

Försöker gå ned några kg (fett, gärna), vet att det gärna försvinner muskler när man inte ha så mycket fett att ta av. Äter mina 2g protein/kg kv (ganska enkelt på 4000 kcal). Just nu ligger jag 1600 kcal back, målet är 500 kcal om dagen.

Mina två frågor då egentligen:
1) Är detta en rimlig uppskattning av kcal-behovet, med utgångspunkt från det jag sagt?
2) Skall jag klämma i mig 1100 kcal, eller bara låta det vara stor underskott?

Har varit så här 3 dagar nu, när jag inte jobbar i skogen tänkte jag skära ner på maten med hjälp av appen. Äter ingen frukost, utan äter efter första passet i skogen. Funkar bra tycker jag.

Jag har läst deff-guiden, jag har läst rapid fat loss handbook, jag har läst träningslära.se. Men jag kan ha glömt något. ;)

Crocker
2011-07-03, 20:55
1) Ja, svårt att säga men det låter vettigt.

2) Jag brukar rekommendera max -1000 kcal back.

PS. Viktndgång kan ta tid, vänta en vecka så kan te.x 2.5 kg försvinna. Det går rätt så hackigt för mig te.x

Sniggel
2011-07-03, 21:49
4000 kan helt klart vara rimligt.


Jag tror inte det är någon fara att ligga back mycket en dag, så länge det inte är så varje dag.
Om du hamnar back 1100 kcal en dag du går med såg så kan det innebära att du tappar en del fett den dagen, men att du också minskar dina glykogenförråd en hel del. Dessa förråd fylls på något under de dagar då du inte går med sågen (har ett lägre underskott, färre kolhydrater/kalorier förbrukas) så att när du väl går med sågen igen, har en buffert med glykogen som hindrar kroppen från att bryta ner allt för mycket muskelmassa.

Dessutom så kan ett högt proteinintag motverka muskelförlust och det har du ju. Så där har du ännu en säkerhetsmekanism för att undvika muskelförlust.

Vad jag försöker säga är att visst finns det risk för att muskelnedbrytning sker, men ett högt proteintag motverkar förlusten, dels genom att minska nedbrytningen men också genom att öka uppbyggnaden. Och sen tror jag att ett underskott som pendlar från dag till dag (stort ena, lågt andra) inte behöver vara någon fara så länge det inte är stort varje dag. Detta pga buffertsystemen som finns i kroppen.

Springer
2011-07-03, 22:41
Okej, struntar i att trycka i mig mer mat då. Imorgon blir det Liseberg med ungarna istället för skogen.Så det kan komma väl till pass med lite marginal.