handdator

Visa fullständig version : Kost för nattarbetare


Kraschpucken
2011-07-03, 17:40
Hej alla!

Fått jobb på natten denna sommaren, och har då lite annorlunda tider än vad jag är van vid så börjar bli lite orolig med min kost. Är så att jag hade tänkt börja en rejäl satsning att biffa upp mig (fel årstid?!) så jag kände att det är nog dags att fråga folk som kan detta. Mina arbetstider kan man säga är från kl.24-5 i genomsnitt, kommer ändras under sommaren. Som jag gör nu är att jag äter "frukost" innan jag åker iväg runt midnatt sedan när jag kommer hem sover jag ungefär 6h och går upp och äter middag vid kl.12. Blir sedan en fika vid kl.15 och mat på kvällen vid kl.18 och kanske något gott på kvällen innan jag lägger mig 1-2h innan jag går upp vid kl.24. Är detta helt fel? Något ni rekommenderar att äta?
Detta ska sedan kombineras med tunga pass 3-4 gånger i veckan och två innebandypass.
Får sluta med sockret det förstår jag, men vad är det man ska ha i sig? Mycket protein som kött? Tar även proteinshakes, är där något riktmärke jag ska följa hur mycket jag ska ha i mig? Jag är 1.90m lång och 85 kg tung och kan väl beskriva mig som "normaltränad sportskille", sticker alltså inte ut ur mängden.

Tack på förhand!:)

Muscleinvest
2011-07-03, 18:02
så länge du tränar hårt spelar det nog ingen roll när du äter. jag själv har jobbat natt i 7-8år och brukade äta normalt, alltså frukost på morgonen, lunch när jag gick upp och middag på kvällen. åt även något litet under natten också.

sstt84
2011-07-03, 18:09
Jag har jobbat mellan cirka 15:00-04:00 3-4 dagar/vecka i 7 år nu, har samma dygnsrytm jämt.
Jag brukar äta vanlig lunch vid 13-tiden när jag vaknar. Sen mellanmål vid 17-tiden, och kvällsmat runt 21, och ett till mellanmål vid midnatt. Sen kanske en smörgås och havredryck eller havregrynsgröt vid 03-04 innan läggdags om inte dagens näringsbehov täckts upp.

Du jobbar ju korta skift, har du inte möjlighet att ta hela nattsömnen på morgonen när du kommer hem till 14/15-tiden på eftermiddagen? Känns vettigare att få sova 7-8 timmar i sträck.

Men jag är knappast någon expert, och ditt upplägg låter inte helt dumt tycker jag, särskilt inte om du bara kommer ha det över sommaren.

Kraschpucken
2011-07-03, 18:19
Tack för svaren!
Angående varför jag inte sover mina 7-8 h är för att det känns som jag förlorar för mycket av dagen då.
Är det okej att äta precis innan man sover? Känns som det skulle lägga sig mycket mer på kroppen då man är i viloläge än om man är vaken.

sstt84
2011-07-03, 18:43
Är det okej att äta precis innan man sover? Känns som det skulle lägga sig mycket mer på kroppen då man är i viloläge än om man är vaken.
Om man tränar hårt tror jag det är ganska bra att få i sig nåt innan man sover. Då kroppen till stor del bygger muskler när man vilar.
Om maten "lägger sig på kroppen" eller inte verkar bero på VAD man äter före sömn.

Du kan läsa mer om det här http://www.proteinparet.se/alskade-kvarg/

Jag är ganska ny på detta, och exakt hur pålitlig bloggen är vet jag inte, men tror det stämmer ganska bra.

Klipper in några citat:

Varför äter jag och Samuel kvarg varje kväll, innan vi går och lägger oss?
Jo för att det ett riktigt bra nattprotein, istället för att köpa kaseinprotein i vår kosttillskottsbutik så handlar vi kvarg i vår livsmedelsbutik. Nattprotein innebär att det hjälper din kropp att bygga muskler under hela natten, istället för att förbrukas snabbt av kroppen såsom dagprotein.
Protein intar vi så gott som till varje måltid men det jag tänkte skriva om nu är det som vi intar på kvällen, precis innan vi går och lägger oss. Då är långsamt protein att rekommendera, så kallat kaseinprotein. Det tas upp långsamt av kroppen, upp till 7 timmar efter intag. Vassleprotein är en annan typ av protein som upptas mycket snabbare av kroppen vilket då gör det mer lämpligt till exempel direkt på morgonen eller efter träning.

Helt enkelt, du bygger muskler när du vilar, och när vilar du som mest? Jo på natten, vilket gör det idealt att tillföra protein till kroppen under hela natten. Då har kroppen en möjlighet att öka proteinsyntesen i jämförelse till proteinnedbrytning vilken som sagt leder till muskeltillväxt.

vicarious
2011-07-04, 07:06
Kasein är inte det enda proteinet som ger långsamt upptag. Däremot skulle man kunna säga att vassle och aminosyror egentligen är det enda proteinet som ger tämligen snabbt upptag. Så att kasein innan läggdags skulle vara något måste är inte sant. Det finns mängder av annat man kan äta eller göra för att säkerställa att kroppen har tillgång till protein hela natten.

davvvan
2011-07-10, 20:25
Such as?

vicarious
2011-07-10, 20:49
Such as?

Fett gör att tömningen av magsäcken sker långsammare. Sen kan jag även tänka mig att fibrer ger en liknande effekt.