handdator

Visa fullständig version : Mer än 2g protein per kilo kroppsvikt?


Machop
2011-07-03, 16:20
Om jag behöver 130g protein om dagen, kommer jag då bygga bättre om jag ökar mitt intag till 200g/dag?

För vad jag förstår så verkar kändare bodybuilders osv få i sig långt mycket mer än 2g / kg kroppsvikt..

rooz
2011-07-03, 16:24
Om jag behöver 130g protein om dagen, kommer jag då bygga bättre om jag ökar mitt intag till 200g/dag?

För vad jag förstår så verkar kändare bodybuilders osv få i sig långt mycket mer än 2g / kg kroppsvikt..

Och kändare byggare trycker troligen mer testo än vad du kan tänka dig:)

Jag tycker du kan pröva och känna efter själv. Finns ju en del här på brädan som ätit upp mot 4-5g/kilo kv. Själv tyckte jag inte mina 300-400g (vägande ca 100+) hjälpte direkt.

Zhang
2011-07-03, 16:26
Det finns inga studier på protein-intag högre än så. Så tyvärr finns det heller inget konkret svar du kan få på frågan. Empiriska erfarenheter från vissa säger att ju mer protein, desto bättre resultat. Å andra sidan finns det empiriska erfarenheter från det motsatta fallet där de inte upplevt en förbättring från 1g till 2,5g heller för den delen. Så du får väl helt enkelt som vilket styrke-schema som helst utvärdera under en tid vad som fungerar för dig

TheMuffin
2011-07-03, 16:28
2 g är den allmänt vedertagna siffran. Finns mig veterligen inga studier på att mer protein än så skulle bygga bättre. Sen finns det folk som hävdar att dom bygger bättre runt 3g och uppåt men som sagt det finns inga bevis för att det skulle stämma

Pansartax
2011-07-03, 16:31
Frågan är väl bara hur man ens känner att man bygger bättre på 4 än 3 g protein, spricker det i sömmarna eller?

stockinger
2011-07-03, 17:04
Men hur blir det om man ligger på ett kcal underskott på c.a 200-300 kcal och får i sig ca. 3g/kilo kv kan man ändå bygga på sig massa? eller måste man ligga i kcal balans för att bygga?

King Grub
2011-07-03, 17:09
Styrketräning har samma muskeluppbyggande effekt även vid energiunderskott, och proteinsyntesen är inte kaloriberoende utan aminosyreberoende. Man kan uppnå en positiv proteinbalans på energiunderskott, men det är betydligt svårare, eftersom likaväl som den akuta proteinsyntesen inte är kaloriberoende, är kvävebalansen sett över dygnet inte bara aminosyreberoende, utan minst lika mycket kaloriberoende.

TheMuffin
2011-07-03, 17:11
Kcal-överskott är vad som krävs. Kcal balans innebär att du ligger kvar på samma vikt och därmed inte går upp i någon massa vare sig muskler eller fett

King Grub
2011-07-03, 17:14
Kcal-överskott är vad som krävs. Kcal balans innebär att du ligger kvar på samma vikt och därmed inte går upp i någon massa vare sig muskler eller fett

Man går både upp och ner i vikt, muskelmassa och fettmassa varje dag, upp och ner, hela tiden. Toppar och dalar.

Inte ens vid kroniskt energiunderskott kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen hela dygnet, och inte ens vid energiöverskott kommer proteinsyntesen att vara större än proteinnedbrytningen hela dygnet.

Det går i vågor, hela tiden, upp och ned.

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007.

Styrketräning och ett tillräckligt protein- och energiintag gör att topparna blir aningen större än dalarna, vilket på sikt leder till märkbar muskeltillväxt. Proteinsyntesen är inte enbart energiberoende, utan mer specifikt aminosyreberoende.

Fettbalansen kan illustreras på precis samma sätt.

Ett energiunderskott leder där till att dalarna blir något större än topparna, vilket på sikt leder till märkbar fettförlust. Man behöver inte vara i konstant energiunderskott för att minska i fettvikt.

TheMuffin
2011-07-03, 17:40
Man går både upp och ner i vikt, muskelmassa och fettmassa varje dag, upp och ner, hela tiden. Toppar och dalar.

Inte ens vid kroniskt energiunderskott kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen hela dygnet, och inte ens vid energiöverskott kommer proteinsyntesen att vara större än proteinnedbrytningen hela dygnet.

Det går i vågor, hela tiden, upp och ned.

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007.

Styrketräning och ett tillräckligt protein- och energiintag gör att topparna blir aningen större än dalarna, vilket på sikt leder till märkbar muskeltillväxt. Proteinsyntesen är inte enbart energiberoende, utan mer specifikt aminosyreberoende.

Fettbalansen kan illustreras på precis samma sätt.

Ett energiunderskott leder där till att dalarna blir något större än topparna, vilket på sikt leder till märkbar fettförlust. Man behöver inte vara i konstant energiunderskott för att minska i fettvikt.

Ok, intressant! :) Jag förstår teorin i vad du säger. Min bild av processen har varit att problematiken med att bygga i energiunderskott/balans är att majoriteten av aminosyrorna förbränns som energi istället för att bygga upp muskulaturen.

Men om man ska bygga på kcalbalans. Innebär det då i praktiken att man fettinlagringen måste vara mindre än fettförbränningen. Och att proteinsyntesen måste vara högre än proteinnedbrytningen. Jag menar annars kommer man ju alltid hamna på +- noll sett över dygnet? Eller rör jag till det nu? :)

King Grub
2011-07-03, 17:43
Majoriteten av aminosyrorna du äter blir alltid till energi. Det betyder inte att dom inte används till muskeluppbyggnad. Även om en aminosyras slutliga öde är att användas som energi, kan den bidra till muskeluppbyggnad före det, genom sin närvaro i blodet. Det är höga nivåer av aminosyror i blodet som stimulerar proteinsyntesen, nybildningen av muskelprotein. Aminosyrorna som sedan byggs in som muskelprotein måste inte alls vara från proteinet du ätit, utan kan vara ditt eget nedbrutna muskelprotein som "återanvänds" och bildar nytt muskelprotein. Nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte bara, utan största delen återgår i proteinomsättningen och blir till nytt muskelprotein, just på signaler från aminosyror i blodet, dom du ätit.

Man både bygger och bryter ned flera hundra gram muskelprotein per dygn, och den största källan till aminosyror till uppbyggnaden är inte proteinet i kosten, utan ditt eget nedbrutna kroppsegna protein.

TheMuffin
2011-07-03, 17:57
Ok. Men om man ligger på sann kcalbalans. Dvs att man förbränner exakt lika mycket som man äter så borde ju alltid slutresultatet i muskelmassa vara +-0? Såvida inte fettförbränningen är högre än fettinlagringen menar jag.

Pansartax
2011-07-03, 18:10
Det här är ingenting som du behöver bry dig om överhuvudtaget, skit i det bara ät på och sen ser du vad som händer, om 15 år när du har vunnit några stora BB tävlingar och du börjar halka efter kanske du kan börja forska i att optimera, men just nu? Nja.

King Grub
2011-07-03, 18:16
Ok. Men om man ligger på sann kcalbalans.

Det är omöjligt. Det kan du inte göra ens en dag. Det är bara ett teoretiskt scenario.

När man talar om att öka i muskelmassa och minska i fettvikt samtidigt, måste man specificera vad man menar med "samtidigt". Är det en månad man använder som mätperiod? Två månader? Ju längre mätperiod, desto lättare att man skall ha ökat i muskelmassa och minskat i fettvikt "samtidigt" efter denna mätperiod. Det är inte samtidigt samtidigt det handlar om, samma sekund, vilket dessutom är helt ointressant. Men har man både ökar i muskelvikt och minskat i fettvikt efter, säg, en månads träning, så har man ju både ökat i muskelmassa och minskat i fettvikt samtidigt, trots att det egentligen är något som skett i ett stort antal mikrocykler med överskott och underskott, uppbyggnad och nedbrytning, av både fett- och muskelmassa, upprepade gånger varje vecka, varje dag, varje timme.

Spridis
2011-07-03, 18:20
Man kan ju fråga sej om inte den ökade kalorimängden som resultat av proteinökningen har haft den största betydelsen för dom som ökat i muskelmassa.

TheMuffin
2011-07-03, 18:24
Det är omöjligt. Det kan du inte göra ens en dag. Det är bara ett teoretiskt scenario.

När man talar om att öka i muskelmassa och minska i fettvikt samtidigt, måste man specificera vad man menar med "samtidigt". Är det en månad man använder som mätperiod? Två månader? Ju längre mätperiod, desto lättare att man skall ha ökat i muskelmassa och minskat i fettvikt "samtidigt" efter denna mätperiod. Det är inte samtidigt samtidigt det handlar om, samma sekund, vilket dessutom är helt ointressant. Men har man både ökar i muskelvikt och minskat i fettvikt efter, säg, en månads träning, så har man ju både ökat i muskelmassa och minskat i fettvikt samtidigt, trots att det egentligen är något som skett i ett stort antal mikrocykler med överskott och underskott, uppbyggnad och nedbrytning, av både fett- och muskelmassa, upprepade gånger varje vecka, varje dag, varje timme.

Tack för ett bra svar! Då förstår jag bättre! :)

koffein_beroende
2011-07-03, 18:27
Man kan ju fråga sej om inte den ökade kalorimängden som resultat av proteinökningen har haft den största betydelsen för dom som ökat i muskelmassa.

Fast ändå inte, säg någon som äter 2g protein/kg och någon som äter 3-4g. Person nummer 1 som äter 2g protein/kg kommer ju kunna äta mer på en dag(teoretiskt). Mer protein borde ju tämligen göra en mättare, men åandrasidan kanske det är tvärtom, folk ökar proteinmängden, får i sig mindre energi och förlorar fett och känner sig därför större?

Jag vet inte, spekulerar bara.

difeddy
2011-07-03, 18:53
Man kan ju fråga sej om inte den ökade kalorimängden som resultat av proteinökningen har haft den största betydelsen för dom som ökat i muskelmassa.

Fast sen mättar protein mycket mer också. :)

Fredron
2011-07-03, 19:56
Grymma svar King Grub!

Machop
2011-07-03, 20:25
Grymma svar King Grub!

Som alltid ;)

collieweed
2011-07-03, 21:14
Lånar tråden lite.
hälsorisker med att äta "för" mycket protein?

Spridis
2011-07-03, 21:19
Fast sen mättar protein mycket mer också. :)

Javisst, men å andra sidan är det ändå ingen konst att överäta på proteinrik mat.

Sniggel
2011-07-03, 21:35
Jag tror att många av de som äter 4g/kg kroppsvikt protein ofta är personer som har koll på vad de stoppar i sig (kalorimässigt också) och som inte har problem med att äta så mycket de har planerat att göra. Men visst kan det vara så att om man som hobbybyggare ökar sitt intag från 3 till 4g/kg kanske man blir mer tillfredsställd på maten och gör färre snedsteg från sin dietplan och därför håller sig till sin kostplan bättre (t ex bulk utan inslag av "svullardagar"). Suget för det man definierar som "skräp" kommer nog mer sällan om man äter så höga mängder protein.

Vanish
2011-07-03, 22:45
Styrketräning har samma muskeluppbyggande effekt även vid energiunderskott, och proteinsyntesen är inte kaloriberoende utan aminosyreberoende. Man kan uppnå en positiv proteinbalans på energiunderskott, men det är betydligt svårare, eftersom likaväl som den akuta proteinsyntesen inte är kaloriberoende, är kvävebalansen sett över dygnet inte bara aminosyreberoende, utan minst lika mycket kaloriberoende.
Många säger ju att det är svårt i praktiken att bygga muskler vid deff, men att teorin inte är så svår. Vad är det exakt man syftar på som är svårt? Kan mycket troligt vara jag som inte förstår, men om jag ligger på standard -500kcal, tar EAA innan samt efter träning och käkar ca 50-75% av dagsintaget efter träning, räcker då alltså inte detta?

Är det andra saker man ska time'a för att det ska funka?

Jacket1
2011-07-04, 02:05
Många säger ju att det är svårt i praktiken att bygga muskler vid deff, men att teorin inte är så svår. Vad är det exakt man syftar på som är svårt? Kan mycket troligt vara jag som inte förstår, men om jag ligger på standard -500kcal, tar EAA innan samt efter träning och käkar ca 50-75% av dagsintaget efter träning, räcker då alltså inte detta?

Är det andra saker man ska time'a för att det ska funka?

Mycket bra fråga. Jag är också väldigt intresserad av detta.

Timme
2011-07-04, 06:05
Om jag behöver 130g protein om dagen, kommer jag då bygga bättre om jag ökar mitt intag till 200g/dag?


ja.

King Grub
2011-07-04, 07:36
Många säger ju att det är svårt i praktiken att bygga muskler vid deff, men att teorin inte är så svår. Vad är det exakt man syftar på som är svårt? Kan mycket troligt vara jag som inte förstår, men om jag ligger på standard -500kcal, tar EAA innan samt efter träning och käkar ca 50-75% av dagsintaget efter träning, räcker då alltså inte detta?

Är det andra saker man ska time'a för att det ska funka?

Kvävebalansen är i högsta grad även kaloriberoende. Kaloriintaget är minst lika viktigt, kanske viktigare, än proteinintaget, för en positiv kvävebalans.

Jacket1
2011-07-04, 12:24
Kvävebalansen är i högsta grad även kaloriberoende. Kaloriintaget är minst lika viktigt, kanske viktigare, än proteinintaget, för en positiv kvävebalans.

På svenska tack. :)

Zhang
2011-07-04, 12:29
På svenska tack. :)

Han menar att de / den processen/erna i kroppen som står för muskeluppbyggnaden är beroende av 2 saker.

1. Energi ( Kcal )
2. Aminosyror

Dessa 2 faktorerna är det som är avgörande huruvida kvävebalansen blir positiv eller inte.

Positiv = Byggande
Negativ = Nedbrytande

Vanish
2011-07-04, 19:24
Så långt har jag förstått, att både aminosyrorna och kcal är viktiga. Men eftersom det nu ska gå att bygga muskler på underskott, vad är då hemligheten i det svåra? Är det att du måste ligga på ett extremt litet underskott? Eller hur får man kvävebalansen att bli positiv trots ett underskott av kcal?

vicarious
2011-07-04, 21:31
Så långt har jag förstått, att både aminosyrorna och kcal är viktiga. Men eftersom det nu ska gå att bygga muskler på underskott, vad är då hemligheten i det svåra? Är det att du måste ligga på ett extremt litet underskott? Eller hur får man kvävebalansen att bli positiv trots ett underskott av kcal?

Men.. har du inte läst tråden överhuvudtaget? Bara för att man totalt sett, över en viss mätperiod (säg ett dygn i det här fallet) ligger på kaloriunderskott så finns det ändå tidpunkter då man är i "positiv balans."

Allting beror på vilken mätperiod man väljer att kolla på.

Vanish
2011-07-04, 23:19
Men.. har du inte läst tråden överhuvudtaget? Bara för att man totalt sett, över en viss mätperiod (säg ett dygn i det här fallet) ligger på kaloriunderskott så finns det ändå tidpunkter då man är i "positiv balans."

Allting beror på vilken mätperiod man väljer att kolla på.

Men... Innan man blir frustrerad på att folk tar saker så uppenbart...

Jo jag har läst tråden och jo jag har fattat att det går upp och ner. Men vi väljer precis som du säger att ta sett över en dag. Om jag ligger på kcal-underskott. Så ligger jag på underskott sett över dagen, oavsett om jag kommer ha både negativa och positiva tidpunkter. Men eftersom kvävebalansen va beroende av kcal så borde det ju innebära att även om det är positivt säg efter min måltid efter gymmet så sett över en dag kommer det vara negativt eftersom jag ätit 500kcal för lite.

Hur bygger jag då muskler på underskott? Och om det inte är såhär, så förstå jag inte grubs första svar på min fråga angående det med att lägga stor del av maten direkt efter träningen.

Hur är egentligen den "lätta teorin men svåra praktiken" med att bygga muskler under deff?

Zoidy
2011-07-04, 23:20
Han menar att de / den processen/erna i kroppen som står för muskeluppbyggnaden är beroende av 2 saker.

1. Energi ( Kcal )
2. Aminosyror

Dessa 2 faktorerna är det som är avgörande huruvida kvävebalansen blir positiv eller inte.

Positiv = Byggande
Negativ = Nedbrytande

Jag är med på det han säger, är dock inte helt på det klara med varför kvävebalansen är viktig? Vad fyller det för funktion i kroppen? Kräver muskler kväve för att kunna nybildas eller varför är det viktigt att den är positiv?

Zhang
2011-07-05, 13:02
Jag är med på det han säger, är dock inte helt på det klara med varför kvävebalansen är viktig? Vad fyller det för funktion i kroppen? Kräver muskler kväve för att kunna nybildas eller varför är det viktigt att den är positiv?

Den biokemiska processen i kroppen som sker kan jag tyvärr inte redogöra för. Men med lite tur kanske vårat eget levande biokemi-index Sverker kan hoppa in och fylla den luckan :D

Zoidy
2011-07-05, 14:59
Den biokemiska processen i kroppen som sker kan jag tyvärr inte redogöra för. Men med lite tur kanske vårat eget levande biokemi-index Sverker kan hoppa in och fylla den luckan :D

haha, jag kräver inget jättedetaljerat inlägg här! Bara undrar vad kvävebalansen fyller för funktion, för jag har verkligen ingen aning om vad det gör med kroppen, men det kanske ger en bättre hormonmiljö för byggning eller liknande. Nån som vet får gärna svara :)

Eddie Vedder
2011-07-05, 15:07
haha, jag kräver inget jättedetaljerat inlägg här! Bara undrar vad kvävebalansen fyller för funktion, för jag har verkligen ingen aning om vad det gör med kroppen, men det kanske ger en bättre hormonmiljö för byggning eller liknande. Nån som vet får gärna svara :)

Den enda makronutrient som innehåller kväve är protein. Kvävebalansen blir då en markör för proteinbalansen.

Zoidy
2011-07-05, 16:16
Den enda makronutrient som innehåller kväve är protein. Kvävebalansen blir då en markör för proteinbalansen.

Dvs, kvävebalansen gör inte att man bygger muskler per se, men är ett krav för att kunna bygga muskler? Då förstår jag tror jag, tack!