handdator

Visa fullständig version : Kramp o ryckningar


shadowfire
2011-07-03, 11:25
På sistone har jag upplevt att jag har lätt att få kramp. Det räcker att jag sträcker ut en muskel eller flexar en muskel icke uppvärmd för att kramp ska uppstå. Har också fått sådant där störigt ticks i ena ögonlocket som börjar fladdra frenetiskt mellanåt, lol.

Kosten är varierad, har legat på kcalminus, högt på protein från naturliga källor osv. Ändå får jag för mig att det är brist på något ämne som gör att kramp + nervryckningarna uppstår.

Zink? Magnesium? Salt?

Tolkia
2011-07-03, 11:38
Det är populärt att skylla på mineralbrist ju, men jag tycker (med reservation för att jag inte är någon expert) att det låter konstigt att du skulle få bristsymptom om du inte bantar hårt eller äter väldigt ensidigt. Brist på vanligt salt låter typ hur osannolikt som helst om du inte a) arbetar ute i solen och apsvettas dagligen eller b) aktivt går in för att saltsanera kosten (vår "vanliga mat" brukar kunna innehålla en hel del). Iofs lär du inte dö av att testa ett tillskott en period och se om det blir bättre, om du inte tokdoserar.

Kan tyvärr inte hosta upp något bra förslag på vad som kan vara orsaken, men när det gäller ryckningar runt ögonen så undrar jag hur det står till med stressen och sömnen? Det finns säket flera andra tänkbara orsaker, men det är inte ovanligt att det dyker upp i perioder när man är stressad och/eller sliten. Under tentaperioder kan jag se ut lite så här: :Virro

Sniggel
2011-07-03, 11:48
Träningslära.se hade en artikel om kramp. Jag har själv skyllt på lite olika saker (kost, medicinering) då jag började få mer och mer kramp för några år sedan. Kanske hjälpte magnesium som jag provade ibland (200-800mg extra utöver vad jag fick från kosten, en begränsad tid).
Men jag tror inte jag kan göra så mycket åt det mer än att acceptera att musklerna blir så utav träningen och att vila kan hjälpa. Dock kanske man inte vill vila om man anser att man behöver träna igenom kroppen mer än en gång per vecka för att något ska hända så jag står ut med det så länge det inte får mig att vakna mitt i natten av olidlig smärta i hamstring eller vaden (detta var ett tag sen dock och berodde förmodligen mer på högdoserad astmamedicinering än själva träningen).

shadowfire
2011-07-05, 19:09
Det är populärt att skylla på mineralbrist ju, men jag tycker (med reservation för att jag inte är någon expert) att det låter konstigt att du skulle få bristsymptom om du inte bantar hårt eller äter väldigt ensidigt. Brist på vanligt salt låter typ hur osannolikt som helst om du inte a) arbetar ute i solen och apsvettas dagligen eller b) aktivt går in för att saltsanera kosten (vår "vanliga mat" brukar kunna innehålla en hel del). Iofs lär du inte dö av att testa ett tillskott en period och se om det blir bättre, om du inte tokdoserar.

Kan tyvärr inte hosta upp något bra förslag på vad som kan vara orsaken, men när det gäller ryckningar runt ögonen så undrar jag hur det står till med stressen och sömnen? Det finns säket flera andra tänkbara orsaker, men det är inte ovanligt att det dyker upp i perioder när man är stressad och/eller sliten. Under tentaperioder kan jag se ut lite så här: :Virro

Träningslära.se hade en artikel om kramp. Jag har själv skyllt på lite olika saker (kost, medicinering) då jag började få mer och mer kramp för några år sedan. Kanske hjälpte magnesium som jag provade ibland (200-800mg extra utöver vad jag fick från kosten, en begränsad tid).
Men jag tror inte jag kan göra så mycket åt det mer än att acceptera att musklerna blir så utav träningen och att vila kan hjälpa. Dock kanske man inte vill vila om man anser att man behöver träna igenom kroppen mer än en gång per vecka för att något ska hända så jag står ut med det så länge det inte får mig att vakna mitt i natten av olidlig smärta i hamstring eller vaden (detta var ett tag sen dock och berodde förmodligen mer på högdoserad astmamedicinering än själva träningen).

Tack för er input!
Jag upplever stress och sömn som ett ickeproblem just nu iaf (och ett tag tillbaka), å ingen tobak, alkohol eller annat. Däremot har jag legat på kcalminus ett tag och det kan finnas en risk att jag inte fått i mig alla ämnen då jag är lite dålig på grönsaker t.ex. Jag är dock duktig på kött osv, kolhydrater åker ner + mjölkprodukter osv.

Jag hade bara fått för mig att kramp och ryckningar kunde ha en koppling till järnbrist, zinkbrist eller ngt... :)

Vunnis
2011-07-05, 19:26
Jag hade bara fått för mig att kramp och ryckningar kunde ha en koppling till järnbrist, zinkbrist eller ngt... :)

Prova att supplementera med nån multivitaminpryl ett tag då, det förlorar du ju inte många kronor på. Det värsta som kan hända är att du inte blir av med det och då kan du i alla fall utesluta brist"sjukdomar".

mikaelj
2011-07-05, 19:32
Jag hade provat att byta ut mitt vanliga salt till Seltin, som innehåller 50% natrium, 40% kalium och 10% magnesium, se om det hjälper. (Det gjorde det för mig.)

Sniggel
2011-07-06, 13:49
Har märkt en uppenbar uppgång i kramper nu i samband med att jag börjat sommarjobba på lager. Får i mig höga mängder mineraler och vet inte längre om jag kan göra något åt det. Jättehöga doser av magnesium (upp till 800mg, har kört liknande doser förut utan biverkningar) ska jag testa men jag tvekar till att det kommer att hjälpa nämnvärt.
Vaknade i morse av att vaden krampade, det var väl 2 år sen sist det hände. Nåja, det är bara 7 veckor.

beckman88
2011-07-06, 14:34
Jag kan framkalla kramper i samtliga muskelgrupper genom att spänna dom väldigt hårt. Jävligt irriterande när man ska posera =(

Osten80
2011-07-06, 16:17
Jag upplever stress som ett ickeproblem just nu iaf (och ett tag tillbaka)...

För vissa av oss är det väldigt svårt att se och märka sådant själv, och en snabb titt på de tio-tjugo sista sidorna i din journal säger något helt annat om din stressnivå än du kanske vill få det till.
För övrigt går det knappt att hitta ett mer klassiskt och vanligt förekommande stressymptom än ögonlocksryckningar. Det behöver inte vara så allvarligt, men det är ofta en klar och tydlig indikation på att något inte står riktigt rätt till med den mentala biten.

vicarious
2011-07-07, 07:19
Äter du mycket mejerivaror/får i dig mycket kalcium?

Jag får lätt muskelkramper när jag äter mycket mejeriprodukter. Skulle tro att det beror på ett högt intag av kalcium. Kan vakna mitt i natten ibland för att vaderna krampar till exempel.

Kanske är det balansen mellan kalcium och magnesium som är rubbad.

Pengu
2011-07-07, 08:11
Ögonlocksfladder är så ruskigt irriterande. För mig så uppstår det i stort sett alltid om jag dricker mer än 3-4 koppar kaffe på en dag.

mattilainen
2011-07-07, 08:16
Tänk på att även om man känner att man får i sig höga mängder salt så kan det fortfarande ibland inte räcka till. Värmen som kommer och går gör att man kanske får i sig tillräckliga mängder ifall man svettas väldigt mycket (som mig till exempel). Så testa på mikaeljs tips skulle jag säga!

Jag har bara haft problem med kramper under ett fåtal bjj-pass och då vet jag om att jag fått i mig dåligt med salt ( om man ser till den mängden jag svettats och druckit).

Är du ute och träna eller något så lägg en nypa salt i 2 liter vatten eller liknande, kanske inte behövs men men.

Sniggel
2011-07-07, 10:34
För övrigt går det knappt att hitta ett mer klassiskt och vanligt förekommande stressymptom än ögonlocksryckningar. Det behöver inte vara så allvarligt, men det är ofta en klar och tydlig indikation på att något inte står riktigt rätt till med den mentala biten.

Jaså?

Nu blev jag nyfiken, finns det någon källa på detta? Aldrig hört talas om tidigare.

Insulinus
2011-07-07, 12:15
Nu under sommaren brukar jag alltid lägga mig i solen efter träningen. Fick kramp precis varenda gång, såg mönstret mellan träning + mycket svettande och sedan fortsatt svettande i solen. Detta ihop med rikliga mängder vatten.

Lösningen för min del var lite extra salt i maten efter gymmet. Kan få lite kramp ibland nu men inte alls lika ofta.

Empirisk erfarenhet bara, studier hittar väl inget samband mellan natrium och kramp men det här fungerar för mig. Kausalt eller inte men det här är mina 5 cent :D