handdator

Visa fullständig version : Styrketräning för hjärtat?


Lellan
2011-07-03, 10:23
Läste i senaste Stark (ny tidning, nr 2) i en artikel av (tror jag!) Michail Tonkonogi att styrketräning är viktigare än cardiopass för hjärtat. Ngt om att när man styrketränar så kan man pressa hjärtat mer, stora muskler = bättre träning för hjärtat, än om men väljer att jogga ist, för hjärtats skull.. För då orkar man inte pressa hjärtat lika mkt. Ngt sånt iaf, det lät ju intressant.. Ngn som vet mer? Har ju inte tidningen här så vet inte vilka studier han hänvisade till.

Men tex att stora armmuskler skulle vara en god investering för god hjärt kärlhälsa, fast folk hävdar att cardio är det väsentliga vad gäller hjärtats kondition, nåt i den stilen.

Eddie Vedder
2011-07-03, 10:27
Konstigt resonemang att man inte kan pressa sig om man bara joggar. Jogging är ju per definition ganska lugn löpning men det är ju bara att ta i mer de gångerna man VILL pressa sig.

Lellan
2011-07-03, 10:39
Konstigt resonemang att man inte kan pressa sig om man bara joggar. Jogging är ju per definition ganska lugn löpning men det är ju bara att ta i mer de gångerna man VILL pressa sig.

Det konstiga resonemanget kan komma från mig som försöker minnas vad jag läste (på sjukt jobbig resa midsommardagen, resa som skulle ta 3 timmar med 1 byte tog 6 timmar med 3 märkliga byten, där försvann tidningen). :P

Har ngn nr 2 av tidningen Stark och kan se vilken forskning han refererade till? Ngt om stora muskler och hjärtkärl -nånting.. :confused:

jimmyboy
2011-07-03, 11:00
http://stronglifts.com/strength-training-cardiovascular-fitness-blood-pressure/

Kom ihåg att jag läste denna för ett tag sedan som behandlar ämnet, har för mig att det finns en till där i arkivet. Visserligen kanske lite vinklad och lite "försäljning av programmet" över det hela, och han säger väl inte att det är "bättre" men att det funkar?

beckman88
2011-07-03, 11:10
Ngt om att när man styrketränar så kan man pressa hjärtat mer, stora muskler = bättre träning för hjärtat.

Säker på att han inte menade stora muskelgrupper?

Fitnessfjollan
2011-07-03, 11:12
Det är väl ändå intensiteten som avgör hur mycket hjärtat får jobba. Man får inte speciellt mycket flås utav att lyfta tungt. Men jag förstår vad han menar med stora muskelgruppet behöver mer syre. Testa att köra ett högintensivt crossfitpass som involverar marklyft och böj tex, då går det så klart åt mycket syre och man andas därmed tyngre och blir ordentligt trött - tar inte många minuter.

Men han kanske menar något annat, inte vet jag.

Edit: Och med att inte få flås utav lyfta tungt menar jag om man bara kör ett set med få repetioner.

Sniggel
2011-07-03, 11:21
Det jag fått lära mig är att tung styrketräning får hjärtmuskelväggarna att växa sig tjockare/starkare, en anpassning till det ökade blodtrycket man får i tunga set. När det gäller cardio så växer hjärtat "utåt åt alla håll" (ballongeffekt) så att slagvolymen ökas men att väggarna inte blir lika tjocka som vid styrketräning.

Anders The Peak
2011-07-03, 11:56
Jag tror att Michail menar att styrketräning är effektivare jämfört med springa pga att styrketräningen aktiverar stora muskelgrupper och inte bara lokalt som löpning åstadkommer.
Jag tror att ursprunget till artikeln är den här (http://www.aetherius.se/dokument/artikel_michail.pdf)

Sniggel
2011-07-03, 13:21
Jag tror att Michail menar att styrketräning är effektivare jämfört med springa pga att styrketräningen aktiverar stora muskelgrupper och inte bara lokalt som löpning åstadkommer.
Jag tror att ursprunget till artikeln är den här (http://www.aetherius.se/dokument/artikel_michail.pdf)

Jag har dock svårt att köpa det då man i löpning aktiverar stora muskler, inte bara benen. Det är ingen hög intensitet men den är konstant och omfattande och leder därför till stora krav på syretillförsel. Känns lite "goddag yxskaft" att skriva detta då det egentligen är självklart.

Sen är ju hjärtat en muskel som aldrig vilar (jämför med resonemanget med vader som inte vill växa och teorierna bakom hur man ska göra) så den svarar nog bättre av volymträning (långvarigt ihållande arbete) snarare än att pumpa ut blod under högt tryck i korta sessioner (set).

Eddie Vedder
2011-07-03, 13:22
Det är väl ändå intensiteten som avgör hur mycket hjärtat får jobba. Man får inte speciellt mycket flås utav att lyfta tungt.

Ju tyngre desto högre intensitet per definition. Du förväxlar nog med intensivitet.

Anders The Peak
2011-07-03, 13:49
Jag har dock svårt att köpa det då man i löpning aktiverar stora muskler, inte bara benen. Det är ingen hög intensitet men den är konstant och omfattande och leder därför till stora krav på syretillförsel. Känns lite "goddag yxskaft" att skriva detta då det egentligen är självklart.

Sen är ju hjärtat en muskel som aldrig vilar (jämför med resonemanget med vader som inte vill växa och teorierna bakom hur man ska göra) så den svarar nog bättre av volymträning (långvarigt ihållande arbete) snarare än att pumpa ut blod under högt tryck i korta sessioner (set).

Uppenbarligen läste du inte artikeln utan svarar utifrån dina referensramar. Vilket jag tycker är dåligt omdöme i min mening.

1684_
2011-07-03, 13:52
E inte ALL träning som man pressar sig, får andas å svettas och bhjärtat pumpar fortfarande bra? Huvudsaken e att hjärtat får "jobba extra" ? Kanske inte det de handlade om men frågar ändå, fast de e rätt logiskt tycker jag...!

Lellan
2011-07-03, 14:01
Intressanta inlägg!

Dock undrar jag fortfarande om det inte är ngn som sitter på artikeln jag syftar på, i tidningen "Stark" nr 2? (ute nu men jag är för snål för att köpa en till).

Det var ngt om mängd muskler och friskt hjärta iaf, att stora armmuskler skulle vara en god indikator på att hjärtat mår bra eller nåt sånt - som sagt, läste under väldigt hoppig resa med väldigt hoppig 5-åring i sällskap.. :Virro