handdator

Visa fullständig version : Bra/dåligt olika grepp i marklyft


fotbollsnissen
2011-07-03, 00:31
Tjo!
Jag fick häromdan tipset av en PT på gymmet och att man kan hålla stången i marklyft med handflatorna ifrån sig, precis som man gör när man ska köra skivstångscurls för biceps. Vad finns det för fördelar/ nackdelar med detta? Mindre skaderisk på något sätt? Tränar man någon muskel mer eller mindre om man gör så? Tvingar det en att få en bättre hållning genom lyftet?

Jag har dålig koll och vill gärna höra era åsikter! :)

j.t
2011-07-03, 00:55
Vad sa PTn om din fråga? Besvarade han den inte?

limenka
2011-07-03, 01:03
Om du håller på det sätt som PTn tipsa om så riskerar du att dra sönder bicepsfästet om du skulle råka böja på armarna.

Kolla på armen där handflatan pekar bort från kroppen.
Wjq82nYPUeo&feature=related

Timme
2011-07-03, 01:12
Om du håller på det sätt som PTn tipsa om så riskerar du att dra sönder bicepsfästet om du skulle råka böja på armarna.

Kolla på armen där handflatan pekar bort från kroppen.
Wjq82nYPUeo&feature=related

varning: kolla inte om ni är känsliga. (jag är känslig)

limenka
2011-07-03, 01:14
varning: kolla inte om ni är känsliga. (jag är känslig)

Mja kanske borde ha skrivit varning! Har kollat på många sådana här videos som en påminnelse om varför greppträning är mer värt att lägga tid på än exempelvis estetisk träning:D

Timme
2011-07-03, 01:44
Tjo!
Jag fick häromdan tipset av en PT på gymmet och att man kan hålla stången i marklyft med handflatorna ifrån sig, precis som man gör när man ska köra skivstångscurls för biceps. Vad finns det för fördelar/ nackdelar med detta? Mindre skaderisk på något sätt? Tränar man någon muskel mer eller mindre om man gör så? Tvingar det en att få en bättre hållning genom lyftet?

Jag har dålig koll och vill gärna höra era åsikter! :)

ett totalt uruselt tips. Jag blir mörkrädd när jag hör om värdelösa PTs och hoppas verkligen att dom är få :(

fotbollsnissen
2011-07-03, 01:52
Vad jag fattade det som menade han på att på detta sättet krävdes det mer för att komma upp i en upprätt position och man fick arbeta mer med att brösta upp sig typ. Men som sagt så har jag dålig koll... dock blev jag lite skeptisk och tänkte kolla lite med va ni tyckte.
Då kan jag ju passa på att fråga vad ni tyckte om hans andra tips: Jag ska köra en kortare period (4 veckor) med 3 träningar per vecka som ser ut som följer: böj, bänk, chins, militärpress och möjligtvis marklyft (beroende på om ryggen håller gammal skada) där jag ska göra 5x5 och öka linjärt varje pass..
Han gav mig då tipset att i chins först köra till fail med kroppsvikten på egen hand och sedan direkt efter köra excentriskt då jag ska hoppa upp och ha någon som drar mig neråt medans jag håller emot allt vad jag kan. Då frångår jag ju det ursprungliga 5x5 upplägget i chins men undrar om detta kan vara något bra?
Blir ju lite fundersam över hans trovärdighet....

Knaz
2011-07-03, 05:57
Så mixat grepp är farligt ?

Fittkramp
2011-07-03, 06:39
Så mixat grepp är farligt ?

Ja om man utför med dålig teknik, vilket gäller istort sett alla övningar/varianter. Beviserligen klarar otaliga styrkelyftare i enbart Sverige att marka med mixat grepp utan att skada sina biceps.

kettlebellGuden
2011-07-03, 07:17
Liknande fenomen att bicepssenor dras av är varför man inte ska lära sig kettlebollande från folk som inte vet vad faen de sysslar med..

Mja kanske borde ha skrivit varning! Har kollat på många sådana här videos som en påminnelse om varför greppträning är mer värt att lägga tid på än exempelvis estetisk träning:D

Jag förstår inte alls hur greppträning skulle skydda ens biceps.

HMB
2011-07-03, 07:57
Liknande fenomen att bicepssenor dras av är varför man inte ska lära sig kettlebollande från folk som inte vet vad faen de sysslar med..



Jag förstår inte alls hur greppträning skulle skydda ens biceps. Har man tillräcklig greppstyrka för att använda sig av pronerat grepp så slipper man bry sig om riskerna mixat grepp medför.

fotbollsnissen
2011-07-03, 10:26
Har någon nån tanke om PTns chinstips? :)

lirberr
2011-07-03, 10:35
Har någon nån tanke om PTns chinstips? :)

Inget fel med att köra lite negativ träning. Det är heller inte farligt att ha handflatorna ifrån sig när man kör marklyft.

hugok
2011-07-03, 10:38
Vad är det egentligen rent anatomiskt som får bicepsen att släppa? Jag har förstått att det är när man böjer armen lite granna i lyftet så att biceps får ta emot extrem belastning. Men hur gör man för att undvika detta? Inte träna biceps före mark, se till att ha en stark biceps eller något man ska tänka på när man utför själva lyftet?

stridis
2011-07-03, 10:41
Har någon nån tanke om PTns chinstips? :)

Skit i att gå bortom fail ofta iaf. kan ju lära någon att ta i ordentligt, och faktiskt få träning och inte bara sprattla upp en ynka rep. Annars mjaeh, det är en variation.

stridis
2011-07-03, 10:43
varning: kolla inte om ni är känsliga. (jag är känslig)

Man riktigt ser när det händer mmm. Men så jävligt är ju inte klippet, det finns så mycket jävulskap på nätet att det här är inte ens uppvärmning.

limenka
2011-07-03, 10:46
Jag förstår inte alls hur greppträning skulle skydda ens biceps.

Har man tillräcklig greppstyrka för att använda sig av pronerat grepp så slipper man bry sig om riskerna mixat grepp medför.
THis.

Har någon nån tanke om PTns chinstips? :)
När jag körde chins till fail kombinerat med exentriska så drog jag sönder höger lats. Får fortfarande ont av chins :cryout:

Vad är det egentligen rent anatomiskt som får bicepsen att släppa? Jag har förstått att det är när man böjer armen lite granna i lyftet så att biceps får ta emot extrem belastning. Men hur gör man för att undvika detta? Inte träna biceps före mark, se till att ha en stark biceps eller något man ska tänka på när man utför själva lyftet?

Ja alltså det är ju fästet som går sönder. Är du inte uppvärmd är det ännu större chans att den går av tom på låga vikter tror jag.

Ett enkelt sätt att undvika är att inte rycka upp stången, spänna triceps och kunna curla 200kg :D

Supermicke
2011-07-03, 13:34
har märkt att jag böjer armbågsleden lite, flexar också handleden mkta. Känns som man böjer armleden lite för att få ett bättre grepp så handen kommer under stången mer? :o Brukar ni ha handlederna raka när ni drar?

hugok
2011-07-03, 14:11
Ja alltså det är ju fästet som går sönder. Är du inte uppvärmd är det ännu större chans att den går av tom på låga vikter tror jag.

Ett enkelt sätt att undvika är att inte rycka upp stången, spänna triceps och kunna curla 200kg :D

Tack! Ska försöka tänka på dom sakerna, särskilt curla 200 kg :D

Yes
2011-07-03, 14:15
Har man tillräcklig greppstyrka för att använda sig av pronerat grepp så slipper man bry sig om riskerna mixat grepp medför.
Fast då återstår ändå frågan om vilka risker ett pronerat grepp medför.

kettlebellGuden
2011-07-03, 14:19
Har man tillräcklig greppstyrka för att använda sig av pronerat grepp så slipper man bry sig om riskerna mixat grepp medför.

Remmar är helt klart lättare lösning än att lägga in greppträning.

Metral
2011-07-03, 14:44
har märkt att jag böjer armbågsleden lite, flexar också handleden mkta. Känns som man böjer armleden lite för att få ett bättre grepp så handen kommer under stången mer? :o Brukar ni ha handlederna raka när ni drar?

Ja, jag brukar ha handlederna raka när jag drar. Jag tvivlar på att jag har styrkan i underarmarna att INTE ha mina handleder raka när jag drar mark.
Skulle vara kul att se någon stå och underarmscurla i slutet av sina mark. :D

Zaqwer
2011-07-03, 15:06
Skulle vara kul att se någon stå och underarmscurla i slutet av sina mark. :D

220kg. Iofs marklyfter han nog mer men man ska inte underskatta underarmarnas styrka.
fO-XZo6WeKM

z_bumbi
2011-07-03, 15:41
Tack! Ska försöka tänka på dom sakerna, särskilt curla 200 kg :D

200 kg i curls kan vara överdrivet men att träna biceps i hela rörelseomfånget stärker även senor och infästningar dvs att köra bicepscurl är ingen direkt nackdel om man vill hålla sig skadefri.
Sen ska man självklart inte överdriva riskerna i mark och så länge man håller armarna raka, inte har väldigt korta biceps och inte har några redan existerande skador i axeln eller i biceps så så blir det ingen enorm belastning på biceps.

HMB
2011-07-03, 16:01
Fast då återstår ändå frågan om vilka risker ett pronerat grepp medför. Såvitt jag vet inte lika farliga som en avsliten biceps.
Remmar är helt klart lättare lösning än att lägga in greppträning. Remmar i marklyft samt separat greppträning ser jag som en bättre lösning (ifall man inte orkar köra marklyft pronerat), varför skulle man inte träna greppet? Det är faktiskt en av de få styrkor som man har mycket nytta av till vardags (enligt mig själv).

fotbollsnissen
2011-07-03, 16:50
Tack så mycket för svaren! Men hur hade ni gjort i ett 5x5 program med övningen chins för att göra så stora ökningar som möjligt? Klarar väl ca 10 strikta i dagsläget.

filmjölk
2011-07-03, 17:03
Sunt förnuft säger mig att mixat grepp inte är så jäkla bra, det borde ju bli snedbelastning någonstans. Visst man kan ju variera hand, men ärligt talat, hur många gör det? man kör på sitt favoritsätt. Visst, 1 miljard styrkelyftare, motionärer, pts, bbs, atleter fan och hans moster gör så utan att få några men av det, men jag tror ändå att båda händerna pronerade är mindre farligt, när inte greppet hänger med längre kan man använda remmar.

kettlebellGuden
2011-07-03, 18:03
Såvitt jag vet inte lika farliga som en avsliten biceps.
Remmar i marklyft samt separat greppträning ser jag som en bättre lösning (ifall man inte orkar köra marklyft pronerat), varför skulle man inte träna greppet? Det är faktiskt en av de få styrkor som man har mycket nytta av till vardags (enligt mig själv).

Jag håller med om att grepp generellt bör tränas. Tyvärr ser man mest bara folk träna just crushgrip dynamiskt och statiskt, och sällan någon annan form av greppträning alls.. då känns det som man lia bra kan skita i det, imo.

fotbollsnissen
2011-07-03, 20:10
ingen med en tanke/fundering över bra upplägg med chins i ett 5x5 program?

Yes
2011-07-03, 20:14
Såvitt jag vet inte lika farliga som en avsliten biceps.

Jag syftar på pronerat grepp vis-a-vis skador på biceps.

Lindrian
2011-07-03, 20:19
Jag håller med om att grepp generellt bör tränas. Tyvärr ser man mest bara folk träna just crushgrip dynamiskt och statiskt, och sällan någon annan form av greppträning alls.. då känns det som man lia bra kan skita i det, imo.
Jag tycker rygg-passet (marklyft, chins, m.m.) är tillräcklig greppträning för min del. När jag inte orkar greppa ordentligt längre använder jag remmar. Kör alltid pronerat grepp i marklyft, aldrig mixat. Det går inte ihop för mig och jag kommer bara skada mig.

Lite COC då och då är även det något jag gör. Dock inte särskilt seriöst utan mest bara för att.

kettlebellGuden
2011-07-03, 20:25
Jag tycker rygg-passet (marklyft, chins, m.m.) är tillräcklig greppträning för min del. När jag inte orkar greppa ordentligt längre använder jag remmar. Kör alltid pronerat grepp i marklyft, aldrig mixat. Det går inte ihop för mig och jag kommer bara skada mig.

Lite COC då och då är även det något jag gör. Dock inte särskilt seriöst utan mest bara för att.

Låter grejt. Är ditt intresse inte att få starka nypor så är remmar kalas.