handdator

Visa fullständig version : 48h vila?


ViktorJohan
2011-07-02, 18:57
Tjen

Finns säkert trådar om detta men har kollat runt lite och hittade ingen speciell just ang 48h's vila som man har hört under sin uppväxt.

tex,

biceps, triceps, bröst, axlar - måndag
Ben, rygg, mage - tisdag
biceps, triceps, bröst, axlar - onsdag
Ben, rygg, mage - torsdag

osv.. vilodag fredag eller söndag lite olika.

Är detta för lite vila? Om jag alltid tränar tex 14.00 blir det 48hs vila mellan bicepspassen.

Bör jag fortsätta eller byta till ett 3-splitprogram?

Ha en mycket god kväll!:)

Sundqvist
2011-07-02, 18:59
Som du säger själv, de är 48h mellan varje muskelgruppspass, då är det ju okej vila? :)

Anders The Peak
2011-07-02, 19:02
Använd onsdagen som vilodag och träna må-tis - to-fre Så har du mer kräm(energi)för träningen.

ViktorJohan
2011-07-02, 19:04
Tack gubbar! ville bara få det bekräftat så man inte fortsätter med fel rutiner:)

Thompao
2011-07-02, 19:19
lyssna på kroppen när du kör. kör du väldigt tungt på t.ex. bröst och bara vilar 48h så kanske det inte är det ultimata utan sliter på muskler och leder. jag kan personligen inte köra samma muskel med bara 48h mellanrum, eller kan kan jag väl men blir ju avsevärt sämre pass än annars. tycker anders the peaks tips låter bra, det är viktigt att vila och återhämta sig.

Rusk
2011-07-02, 20:21
Det beror ju helt och hållet på hur hårt du tränar och med vilken volym.
Kör du så frekvent så kommer det inte bli mkt träning per muskel/pass och absolut inte till failure.

madballz
2011-07-02, 20:39
Jag kör

Dag 1: Bröst, triceps, axlar.
Dag:2 Rygg, ben, biceps, mage.

Vilar onsdag, får 48h vila mellan varje muskelgrupp.
Tycker du borde köra på mitt schema istället då det inte är så bra att träna bröst, biceps, triceps, axlar på samma dag.

Rusk
2011-07-02, 21:20
Mjo att träna biceps dag 1 och rygg dag 2 är rätt korkat, dom kommer inte vara återhämtade.

krubkungen
2011-07-02, 21:39
Rygg och ben samma dag? Fy sjutton :D

ViktorJohan
2011-07-02, 22:01
Jag har kört rätt mycket egen kroppsvikt just på rygg och ben pga småskador från elitsatsning inom idrottsvärlden och ben har jag fått på köpet under tennisspelandet. Okej, jag bör alltså tänka om lite, tack för tipsen, roligare att byta lite än att köra samma hela året om.

Crocker
2011-07-02, 22:08
Kanske borde kolla upp skadan? Istället för att låta bli att träna de blir det förmodligen inte bättre.
Och nej du får inte muskulösa ben av tennis.

Rusk
2011-07-02, 22:10
Rygg och ben samma dag? Fy sjutton :D

Kör man rygg och ben på samma pass så anpassar man volymen efter frekvensen så det blir inte så jobbigt som du tror.
Om man vill träna varje muskel var 48e timme så som TS så går man inte till failure vilket gör passen MKT lättare, sen blir det inte många set man kör.
Nästan tråkigt med så låg volym om du frågar mig.

Jukkeh
2011-07-02, 23:02
Jag kör

Dag 1: Bröst, triceps, axlar.
Dag:2 Rygg, ben, biceps, mage.

Vilar onsdag, får 48h vila mellan varje muskelgrupp.
Tycker du borde köra på mitt schema istället då det inte är så bra att träna bröst, biceps, triceps, axlar på samma dag.

varför tränar du bara 2 gånger i veckan? :Virro

Rusk
2011-07-02, 23:07
varför tränar du bara 2 gånger i veckan? :Virro

Kanske dags att lägga ner jointen?:laugh:
Måndag och tisdag tränar han sen vilar han onsdag och börjar om igen.

madballz
2011-07-02, 23:12
Rygg och ben samma dag? Fy sjutton :D

Funkar bra faktiskt, kör ju bara 2-3 övningar per muskelgrupp :)

Crocker
2011-07-02, 23:13
Funkar bra faktiskt, kör ju bara 2-3 övningar per muskelgrupp :)
Ditt schema är fortfarande inte bra att rekommendera till en gröngöling.

David Van Patten
2011-07-03, 09:18
Haha. Den klassiska tennisen. Ja, den vet ju alla hur mycket benmuskler den bygger.

ViktorJohan
2011-07-03, 10:34
Haha. Den klassiska tennisen. Ja, den vet ju alla hur mycket benmuskler den bygger.

okej, nu är det inte Elsa 85 som går ner och slår några slag en söndagsmorgon innan kaffet.
Men visste, klart jag fattar att jag får mer synliga och stora muskler av att köra text tungt på benböj fast det är inte det jag har behövt.

Tex. Jag tränar tennis 10-12, käkar en bit, tränar igen 14-16, käkar igen, 17.30-18.30 gymmar jag.

så har schemat rullat från måndag till lördag hela året fram tills nu.
Jag känner att just benen inte har varit fokus just efter dessa dagarna när mina ben har varit helt slut och just behöver bli uthålligare än stora...

Men jag förstår att jag bör tänka om i min planering och det ska jag.

Rusk
2011-07-03, 12:15
okej, nu är det inte Elsa 85 som går ner och slår några slag en söndagsmorgon innan kaffet.
Men visste, klart jag fattar att jag får mer synliga och stora muskler av att köra text tungt på benböj fast det är inte det jag har behövt.

Tex. Jag tränar tennis 10-12, käkar en bit, tränar igen 14-16, käkar igen, 17.30-18.30 gymmar jag.

så har schemat rullat från måndag till lördag hela året fram tills nu.
Jag känner att just benen inte har varit fokus just efter dessa dagarna när mina ben har varit helt slut och just behöver bli uthålligare än stora...

Men jag förstår att jag bör tänka om i min planering och det ska jag.

Du tränar alltså 2 tennispass samma dag som styrketräning? Du bör inte förvänta dig att få ut mkt av din styrketräning, om ens något (storleksmässigt that is).

ViktorJohan
2011-07-03, 22:57
yea buddy, bänkar 45