handdator

Visa fullständig version : Kcal i baconpaket efter att få legat på hushållspapper efter tillagning?


Namehere
2011-07-02, 18:10
Som topic.. Hur mycket Kcal i baconpaket efter att få legat på hushållspapper efter tillagning?

Köpte hem 280g bacon, Näringsvärde per 100g var 340 kcal och 31g fett samt 14g protein.

Hur mycket tror ni kommer försvinna av fettet om jag steker det i stekpannan, låter stekfettet ligga kvar där, och lägga baconet på ett hushållspapper och låter det suga upp det mesta kvarblivande fettet? Vad kommer kcal/100g ligga på ungefär?

StarkaUlf
2011-07-02, 18:16
Väg fettet som blir kvar i stekpannan, så får du väl fram en ganska nära sanning :)

Namehere
2011-07-02, 18:24
Väg fettet som blir kvar i stekpannan, så får du väl fram en ganska nära sanning :)

Har inte en sån precisionsvåg :/ och blir svårt att väga fettet i hushållspappret..

eriksvensson
2011-07-02, 18:26
Väg pappret innan, sug upp all vätska från panna/bacon och väg igen. Det borde ge ett någolunda värde fast ändå inte helt 100% eftersom all vätska inte är fett.

StarkaUlf
2011-07-02, 18:34
Har inte en sån precisionsvåg :/ och blir svårt att väga fettet i hushållspappret..

Lär ju inte vara alltför många gram som tas upp av pappret skulle jag tro. Det mesta blir nog kvar i pannan, så det är nog viktigast att väga iaf.

Finns säkert någon här på kolo som har vägt, som återkommer om han ser tråden. You never know :)

Namehere
2011-07-02, 18:35
Lär ju inte vara alltför många gram som tas upp av pappret skulle jag tro. Det mesta blir nog kvar i pannan, så det är nog viktigast att väga iaf.

Finns säkert någon här på kolo som har vägt, som återkommer om han ser tråden. You never know :)

Ja jag hoppas påt! :)

Och tack eric!

Musselbank
2011-07-02, 18:38
kanske kan ge ledning
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-96854.html

Namehere
2011-07-02, 18:41
kanske kan ge ledning
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-96854.html

Tack för länk! :))

Marxama
2011-07-02, 19:38
Det är ju en kuggfråga, efter tillagning är det rimligtvis 0 kcal kvar i baconpaketet! ;)

isakt
2011-07-03, 10:27
Du måste vara ute på en riktig kcal jakt om du undrar hur mycket som försvinner under stekningen ;)

Eddie Vedder
2011-07-03, 10:30
Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen: Vill man ha absolut järnkoll på kalorierna ska man nog skippa den typen av livsmedel som kan diffa väldigt beroende på tillagning. Kan man hantera felmarginaler utan ångest så är det ju bara att äta och inte bry sig för mycket.

Jag skulle själv skippa bacon, och annat fett kött, om jag var besatt av kaloriinnehållets korrekthet.

Namehere
2011-07-03, 13:45
Det är ju en kuggfråga, efter tillagning är det rimligtvis 0 kcal kvar i baconpaketet! ;)

Haha! :D

Du måste vara ute på en riktig kcal jakt om du undrar hur mycket som försvinner under stekningen ;)

Jag räknar kalorier ja, och jag frågar ju i syfte att få veta om någon annan vet! Jag tänker ju inte ställa mig i vit rock och go chemist on the bacon's ass liksom.

Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen: Vill man ha absolut järnkoll på kalorierna ska man nog skippa den typen av livsmedel som kan diffa väldigt beroende på tillagning. Kan man hantera felmarginaler utan ångest så är det ju bara att äta och inte bry sig för mycket.

Jag skulle själv skippa bacon, och annat fett kött, om jag var besatt av kaloriinnehållets korrekthet.

Järnkoll är lite överdrift, men jag vill ju inte kanske glida iväg med ett 500 kcal felmarginal, och länken innan var som sagt väldigt hjälpfull! Och jag är så sugen på bacon :D