handdator

Visa fullständig version : Feedback på mitt schema


Bonovoo
2011-07-02, 13:14
Tjena!
Det var ett tag sedan jag tränade regelbundet gym. Närmare över ett år sedan. Jag har tränat under tiden men då mestadels utomhus och en del på gym. Nu har jag bestämt mig för att köra igång med gymmandet på allvar och jag ber därför om feedback på ett schema jag har slängt ihop.

Jag är en kille på 21 år och jag har tränat mer eller mindre sen jag var 15.

Jag tänkte köra supersets med 4 set av varje övning och 8 reps. Med 45 sekunders vila mellan superseten. Och om jag har förstått hur man gör supersets rätt så kör man två övningar, varannan gång tills man gjort fyra set av varje sen byter man till nästa par övningar.

Indelningen är följande.

Pass:
Bröst/Triceps:
Bänkpress + Skullcrusher
Dumbell Fly + Triceps Kickbacks
Armhävning + Dips

Ben/Biceps:
Knäböj + Curl bar (inner grip)
Utfall + Hammer curls
En bens höftlyft + Omvända curls

Axlar/Rygg:
Chins + Militärpress
Stående rodd + Baksidar axlar i cabeln
Marklyft + Hantellyft åt sidan

Veckoschema:
Vecka1:
Måndag: Bröst/Triceps
Tisdag: Ben/Biceps
Onsdag: Axlar/Rygg
Torsdag: Bröst/Triceps
Fredag: Ben/Biceps
Vecka2:
Måndag: Axlar/Rygg
Tisdag: Bröst/Triceps
Onsdag: Ben/Biceps
Torsdag: Axlar/Rygg
Fredag: Bröst/Triceps
Vecka3:
osv. Passen kommer i ett rullande schema.

Tack på förhand

/Max

Rusk
2011-07-02, 13:47
Rygg dagen efter biceps är inte okej, dom kommer inte vara återhämtade och när du tränar rygg så aktiveras dom väldigt mkt, vissa skippar tom ren bicepsträning och överlåter det till ryggövningar.
Även 1 dags vila mellan bröst och axlar känns sådär när du kör bänkpress, samma med axlar följt av bröst dagen efter.

Kortfattat så kommer några av dina muskelgrupper inte hinna återhämta sig och växa.

willtjam
2011-07-02, 13:48
Varför supersets?
Och jag skulle inte köra axlar och bröst/triceps efter varandra. Tänk på att du tränar bröst och triceps i militärpress och axlar i bänkpress, dips och armhävningar.

Edit: What Rusk said.

Bonovoo
2011-07-02, 14:48
Tack så mycket för svaren! Jag får helt enkelt tänka om. Men om man t.ex. kör triceps/bröst en dag, biceps/rygg nästa dag, vilar en/två dag och sen kör ben/axlar?

Anledningen till supersets är att jag vill få ut så mycket jag kan på kort tid.

dramodur
2011-07-02, 15:46
en klassiker är annars;
dag 1:triceps/bröst/axlar
dag 2:biceps/övre rygg/mage
dag 3:ben/korsrygg

eventuellt att du kör mage på benpasset och lägger in underarmar under biceps/bröstpasset

Bonovoo
2011-07-02, 16:12
en klassiker är annars;
dag 1:triceps/bröst/axlar
dag 2:biceps/övre rygg/mage
dag 3:ben/korsrygg

eventuellt att du kör mage på benpasset och lägger in underarmar under biceps/bröstpasset

Tack! Enklare än så blir det väl inte.:)

Discogymmar
2011-07-03, 19:23
Dramodur har talat!

Det där upplägget kör i stort sett jag och många andra jag känner. Fungerar hur bra som helst :)