handdator

Visa fullständig version : Konstig känsla i avslappnad rygg efter böj


willtjam
2011-07-01, 15:55
Jag har börjat få en konstig känsla längs ryggraden precis efter att jag har tränat tunga knäböj, frontböj och marklyft.
Om jag slappnar av och kutar ryggen lite framåt så gör det riktigt ont och strålar en konstig känsla längs ryggraden, mest i översta delen.
Det går över efter cirka 2-3 minuters vilande. Fram tills dess måste jag verkligen sträcka på mig och nästan spänna ryggen lite.
Är detta normalt?
Kan det bero på för stel korsrygg?

nyrjoh
2011-07-01, 16:43
Du har en flexionssmärta efter övningar som belastar hårt i flexion. Alltså flekteras(rundas ryggen bakåt)troligen för mycket i i det området som smärtar. Se över tekniken så det inte blir sämre.

willtjam
2011-07-01, 16:45
Åhfan. Har bara läst om folk som lutar sig för mycket framåt vid böj, inte bakåt.
Tack ska du ha!

nyrjoh
2011-07-01, 16:55
Åhfan. Har bara läst om folk som lutar sig för mycket framåt vid böj, inte bakåt.
Tack ska du ha!

Nja, menar inte lutningen på ryggen utan om ryggen är rundas bakåt för mycket.

Som det ser ut i övre högra exemplet på den här bilden:
http://www.precisionnutrition.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/03/helpFormSquatFu.png

willtjam
2011-07-01, 17:17
Det där kallas väl att rygga sig framåt? För sådär ser jag verkligen inte ut när jag böjer (har filmat och sett efter). Men jag tror att jag drar ihop skulderbladen för mycket och böjer övre ryggen för mycket bakåt.

apfel
2011-07-01, 17:19
Nja, menar inte lutningen på ryggen utan om ryggen är rundas bakåt för mycket.

Som det ser ut i övre högra exemplet på den här bilden:
http://www.precisionnutrition.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/03/helpFormSquatFu.png

hur fixar man problemet?

nyrjoh
2011-07-01, 18:49
Det där kallas väl att rygga sig framåt? För sådär ser jag verkligen inte ut när jag böjer (har filmat och sett efter). Men jag tror att jag drar ihop skulderbladen för mycket och böjer övre ryggen för mycket bakåt.

Ja, men då har du ju lösningen klar för dig!

willtjam
2011-07-01, 19:04
Jag tror bara. Jag är inte kunnig inom smärta. Men nu vet jag i alla fall att det inte ska vara så! ;)

willtjam
2011-08-01, 17:01
Jag får inte till det! Jag får fortfarande en konstig känsla längs ryggraden! Jag har sett över tekniken men jag ser inget fel alls. Jag har även stretchat ut bröstryggen i hopp om att det var det som spökade.
Min teknik kanske är kass och jag ser det inte.
http://www.youtube.com/watch?v=txbztIPPe1k

Ego
2011-08-01, 19:22
Det är fel på din teknik, bland annat så rundar du ryggen och ser instabil ut.

Trisse
2011-08-01, 19:26
Off topic:
Har du en böjställning hemma?*drool**drool*

ceejay
2011-08-01, 19:29
Det är fel på din teknik, bland annat så rundar du ryggen och ser instabil ut.

öh va? det enda jag har att invända mot är greppet och djupet.

Ego
2011-08-01, 19:32
Pausa på 0:4 och titta igen.

ceejay
2011-08-01, 19:33
Pausa på 0:4 och titta igen.

du menar en minimal "buttwink" eller?

Ego
2011-08-01, 19:36
du menar en minimal "buttwink" eller?

Och vad skrev du om djupet innan? Vad händer om han går djupare?

Kolla även på låg-thorokala delen av ryggen.

ceejay
2011-08-01, 19:38
Och vad skrev du om djupet innan? Vad händer om han går djupare?

Kolla även på låg-thorokala delen av ryggen.

En liten inåtrotation av bäckenet, som jag har förstått det, är inte farlig. Jag kan köpa att belastningen på diskarna blir större, men inte att det automatiskt gör att man skadar sig.
Angående djupet är det bara att nöta så får man flexibiliteten till det ;)

vet ej vad lågthorokala delen är

Ego
2011-08-01, 19:43
Det är inte bara belastningen i ryggen, det finns andra strukturer som förmodligen blir belastade på ett icke önskvärt sätt.

Du får dra en snabb google på det, thoracic spine. :)


För övrigt hade jag velat se willtjam köra med mer vikter för många av dessa problem kan försvinna och han kanske får bättre aktivering från core.

ceejay
2011-08-01, 19:44
Nu står det iofs att du är sjukgymnast, och förstår om du har invändningar på allt som inte ser "perfekt" ut :)

får gewgla lite!

Ego
2011-08-01, 19:52
Nu står det iofs att du är sjukgymnast, och förstår om du har invändningar på allt som inte ser "perfekt" ut :)

får gewgla lite!

Jag brukar förlåta ett och annat när det kommer till tekniken och är långt ifrån "fin-träning" med gummi-band själv, men man skall vara stabil och tillräckligt mobil i hela kroppen när man utför någon stor övning och willtjam uppvisar ingen vidare "skärpa" där.

Dessutom klagar han på obehag, så något måste skapa den och detaljerna är viktiga då.

willtjam
2011-08-01, 20:06
Oj vad mycket babbel det blev här. :D
Vad är det med djupet? Ska jag längre ner?
Vad är det med greppet? Jag har prövat det andra, SL-grepp eller vad det nu heter, men det gick verkligen inte.

Frontböj är faktiskt nytt för mig och jag får inte alls lika mycket obehag av vanliga knäböj och marklyft, utan då mer bara känningar.
Mer vikt? Det är ju tungt!

Off topic:
Har du en böjställning hemma?*drool**drool*

Yes sir! En rätt billig modell, men den gör sitt jobb.

willtjam
2011-08-03, 06:54
Kan det här bero på en ostretchad erector spinae?

willtjam
2011-08-04, 16:46
Eftersom ingen verkar veta vad det beror på så får jag väl uppsöka vård på orten istället.
Det handlar alltså om en konstig smärta i övre delen av erector spinae när jag kutar ryggen efter övningar som anstränger ryggen, såsom böj, marklyft, m.m. Jag har även haft känningar efter bicepscurls bl.a.

Ska jag gå till en naprapat, kiropraktiker eller sjukgymnast?

MicheG
2011-08-04, 16:58
Eftersom ingen verkar veta vad det beror på så får jag väl uppsöka vård på orten istället.
Det handlar alltså om en konstig smärta i övre delen av erector spinae när jag kutar ryggen efter övningar som anstränger ryggen, såsom böj, marklyft, m.m. Jag har även haft känningar efter bicepscurls bl.a.

Ska jag gå till en naprapat, kiropraktiker eller sjukgymnast?

Gå till ett proffs och kräv magnetröntgen.

Jag upplevde exakt samma smärtor och obehagskänslor och detta visade sig vara diskbråck mellan 4 stycken kotor. 21 år gammal...

willtjam
2011-08-04, 17:03
Kände du av det på något annat sätt?

Tack för tipset.

willtjam
2011-08-23, 16:54
Jag har nu varit till en sjukgymnast på vårdcentralen två gånger. Jag förklarade min pirrande/ilande/strålande smärta/känsla som jag får efter ansträngning i form av styrketräning, men hon hade ingen aning om vad det kunde vara.
Jag fick först massage följt av värmebehandling. Några dagar senare (i fredags) fick jag akupunktur. Hon tyckte att jag skulle pröva att träna igen fast med lägre vikt och fler repetitioner.
Idag prövade jag att träna med en sänkning från 80 kg till 55 kg i knäböj, och med 8 reps istället för 5, men det var ingen skillnad. Känslan var kvar.

Eftersom hon nu inte vet vad det är och vill ha dit mig till fyrtioelva sessions för att pröva sig fram, kan jag kräva en röntgen? Så man ser vad som egentligen händer där bak.

willtjam
2011-08-26, 15:42
Idag var jag till en läkare. Han sa att jag har ökat för fort i övningarna. Senor, ledband och allt tjoho låg alltså efter i utvecklingen och orkade inte med samma vikter som musklerna orkade. Det är alltså därför jag får ont i ryggen.
Låter det här vettigt? Borde inte sjukgymnasten ha kommit på det själv?

Jag ska i alla fall sänka vikterna och öka på repsantalet så att hela kroppen hänger med.