handdator

Visa fullständig version : Vänster arm för bra


BLANK
2011-07-01, 15:53
Tje tje på er alla,

Nu är det så att min vänstra Tric är större än min högra men jag vill minnas att jag alltid har tränat jämt båda armarna. Min vänstra ådra över Bicepsen syns också tydligare och när jag tränar så känns det ALLTID mer i vänstra armen, och jag försöker hela tiden träna rätt och ta i mer med högra ibland.

Borde jag träna min högra triceps individuellt och flera gånger för att den ska komma ifatt den vänstra; och tränar jag bara triceps då och inte t.ex. också högra bröstet, för den spänns åt när man kör den där cable pull down triceps.

Tack på för,

willtjam
2011-07-01, 16:03
Kroppen är inte proportionerlig.
Känner du av någon skillnad i styrka?

Sheogorath
2011-07-01, 16:14
Tje tje på er alla,

Nu är det så att min vänstra Tric är större än min högra men jag vill minnas att jag alltid har tränat jämt båda armarna. Min vänstra ådra över Bicepsen syns också tydligare och när jag tränar så känns det ALLTID mer i vänstra armen, och jag försöker hela tiden träna rätt och ta i mer med högra ibland.

Borde jag träna min högra triceps individuellt och flera gånger för att den ska komma ifatt den vänstra; och tränar jag bara triceps då och inte t.ex. också högra bröstet, för den spänns åt när man kör den där cable pull down triceps.

Tack på för,

Du ska gå efter muskelstyrka och inte efter hur det ser ut. Tränar du extra för att biffa till dig på ena sidan finns det ju en god chans att du också blir mycket starkare där och då kommer du snedbelasta kroppen i övningar som exempelvis hantelpress, bänkpress m.fl.

BLANK
2011-07-01, 16:15
Har aldrig riktigt tänkt på det men det tror jag inte, när jag tränar bröst så är det alltid vänsterarmen som viker sig lite för högerarmen, men t.ex. i koncentrationscurl så klarar jag mer med vänsterarmen.

Jag märker ingen direkt större skillnad i styrka, och är noga med att inte träna snett eller liknande, men vänsterarmen är alltid mer spänd än högerarmen.

Crocker
2011-07-01, 16:17
Pushdowns, liggande tricepsextensioner aka skullcrushers är bra.

BLANK
2011-07-01, 16:23
@Crocker

Jag brukar köra pushdowns, det gillar jag men brukar kännas mer i vänster triceps än högra.
Men jag antar att det går att köra sådana med en arm också?

Hodik
2011-07-01, 17:18
Är din vänstra arm för bra, eller är det den högra som är för dålig? ;)

Crocker
2011-07-01, 20:16
@Crocker

Jag brukar köra pushdowns, det gillar jag men brukar kännas mer i vänster triceps än högra.
Men jag antar att det går att köra sådana med en arm också?
Sådänt där tycker jag är psykologiskt också, du måste lära dig att träffa rätt muskel mao.
Skulle förmodligen "grundträna" olika pressövningar på lägre vikt och försöka träffa musklerna lika mycket och ha en jämn och rak rörelsebana.

hugok
2011-07-02, 10:04
Jag tror att de flesta har ganska stor skillnad mellan armarna. Jag har lite mer än 1 cm större triceps. Men är inte styrkan sämre i höger än vänster (vilket den är för mej) är det nog inget att bry sej om. Ingen som märker skillnad ändå.

BLANK
2011-07-02, 12:32
Men spänner jag både musklerna så ser man tydligt att vänstern är större och det är lite svårt att strunta i:/

Sheogorath
2011-07-02, 12:36
Men spänner jag både musklerna så ser man tydligt att vänstern är större och det är lite svårt att strunta i:/

Det enda riktiga alternativet (att träna den lilla sidan mer fast de är jämnstarka idag) är ett sämre alternativ så det är bara att gilla läget.

Sniggel
2011-07-02, 13:08
För att jämföra styrka i höger och vänster biceps kan det vara bra att köra koncentrationscurl för ibland kan man lura sig själv om man t ex kör stående hantelcurl.
Det kan vara så att man fuskar med andra hjälpmuskler på vänstersidan och då kan det ge sken av att man är starkare i vänstern.

Om storleksskillnaden på armarna är mindre än 2 cm tycker jag man ska sluta noja. Människor är helt enkelt inte symmetriska.

BLANK
2011-07-02, 15:19
Det enda riktiga alternativet (att träna den lilla sidan mer fast de är jämnstarka idag) är ett sämre alternativ så det är bara att gilla läget.

Men om de är olika stora så kan de väl inte vara jämnstarka?
Antar att det löser sig efter kanske 2 månader om jag kör pushdowns med höger arm typ varje träningspass.

Sheogorath
2011-07-02, 15:24
Men om de är olika stora så kan de väl inte vara jämnstarka?
Antar att det löser sig efter kanske 2 månader om jag kör pushdowns med höger arm typ varje träningspass.

Jo. Om de fäster olika (eller har olika långa muskelsenor) kan den ena muskeln vara mer utdragen och den andra mer hoptryckt. De kan då se olika ut men fortfarande vara lika starka. Tyvärr, får man väl säga.