handdator

Visa fullständig version : Förlorad styrka och ont i axlarna


bakka
2011-07-01, 10:31
Tja,

Jag har tränat hårt och seriöst i 5 månader. Jag bulkade (typ) i 3 och 1/2 månad sen dess har jag deffat hårt. På 5-6 veckor har jag gått ner 7 kg från 90kg till 83kg vilket är najs. Och fram tills den här veckan kunde jag lyfta exakt lika mycket som när jag vägde 90kg. Jag är supernöjd med vad jag åstakommit på kort tid, men är inte 100% nöjd med formen än.

Nu till problemet. Jag tog en paus från träningen i 2 veckor och var dessutom småsjuk en av dessa veckor. Nu när jag åter igen började träna har jag tappat sjukt mycket i styrka.

Jag har t ex gått fram att träna med 90kg i bänkpress till att inte ens orka 3 hela set med 80kg. Visst 80kg är nästan hela min kroppsvikt så att träna med det är väll ok,,men jag klarar som sagt knappt 3 set. känns som att jag måste köra 70kg för att klara 3-4 ordentliga sätt. Sen har jag tappat styrka i rygg och axel övningarna också. armar och ben har dock inte tappat alls mkt.

Ett annat problem är att jag plötsligt har sjukt ont i axlarna av att göra pressövningar, oavsett om jag tränar bröst eller axlar. Axlarna gör ont flera dagar efter.

1.Va fan är det som pågår egentligen? Dålig vecka eller är det nått annat?

2.Va ska jag göra? Sänka vikterna men och inse att jag blivit svagare men fortsätta deffa tills jag är 100% nöjd? Eller kanske sluta deffa och börja bulka igen och sen deffa om 6-8 månader igen?

3. Varför flippar mina axlar ut plötsligt?


Tacksam för hjälp!

willtjam
2011-07-01, 10:51
Fortsatte du med att deffa när du tog en paus från träningen och var sjuk?

Philosophic
2011-07-01, 10:55
Om du har ont i axlarna eller någon annanstans i kroppen så bör du ju sänka vikterna och vila och gå över till kcal balans. Det hjälper mig.

Att du förlorar i styrka kanske möjligtvis är att du äter för lite kolhydrater/ligger på för stort kaloriunderskott.

bakka
2011-07-01, 12:57
Fortsatte du med att deffa när du tog en paus från träningen och var sjuk?

Ja, jag låg på kalori underskott även då fast kanske inte lika mycket som i vanliga fall.

Om du har ont i axlarna eller någon annanstans i kroppen så bör du ju sänka vikterna och vila och gå över till kcal balans. Det hjälper mig.

Att du förlorar i styrka kanske möjligtvis är att du äter för lite kolhydrater/ligger på för stort kaloriunderskott.

jag har tänkt just att jag kanske helt enkelt får inse att jag inte längre kan köra lika tungt och het enkelt köra med mindre vikter. Har även funderat på att kanske köra lättare vikter med 15 reps istället för 6-8 reps. sen har jag även från igår ökat både kalorintaget och kolhydraterna så jag känner mig absolut piggare. men det kommer nog ta 1 vecka eller 2 tills orken är tillbaks.

Fast det sjuka är min jävla axlar. har skit ont i vänster axel på framsidan idag efter bröstpasset igår... :(

willtjam
2011-07-01, 13:31
Tränar man inte ska man inte ligga på underskott, då ryker musklerna istället för fettet. Om det blir så stor skillnad på bara två veckor vet jag inte, men eftersom du blivit svagare så.
Man ska inte heller ligga på underskott när man är sjuk eftersom kroppen behöver näringen för att återhämta sig.

Proxy
2011-07-01, 13:39
Fett runt axelleden ger styrka i pressövningarna samt skyddar axelleden. Fråga Sisu som tappade fruktansvärt med kilon i bänken när han gick ner, och med Andreaz Engström som kost-coach så tror jag inte att deffen var direkt fel upplagd.

TheMuffin
2011-07-01, 14:19
Ja, jag låg på kalori underskott även då fast kanske inte lika mycket som i vanliga fall.



jag har tänkt just att jag kanske helt enkelt får inse att jag inte längre kan köra lika tungt och het enkelt köra med mindre vikter. Har även funderat på att kanske köra lättare vikter med 15 reps istället för 6-8 reps. sen har jag även från igår ökat både kalorintaget och kolhydraterna så jag känner mig absolut piggare. men det kommer nog ta 1 vecka eller 2 tills orken är tillbaks.

Fast det sjuka är min jävla axlar. har skit ont i vänster axel på framsidan idag efter bröstpasset igår... :(

Att gå till lättare vikter är inte vad som brukar rekommenderas, det vanligaste är ju lågrepsträning under deff för att behålla styrka/muskler. Nu vet jag inte hur ditt upplägg ser ut, men jag fick ont i axlar då jag körde ett upplägg med alldeles för mkt olika pressövningar. Tänk på att kroppen inte återhämtar sig lika bra när du deffar. Så få set och mkt vikt är mitt tips men du bör kanske vänta några dagar med träning till värken försvunnit

bakka
2011-07-01, 15:00
Att gå till lättare vikter är inte vad som brukar rekommenderas, det vanligaste är ju lågrepsträning under deff för att behålla styrka/muskler. Nu vet jag inte hur ditt upplägg ser ut, men jag fick ont i axlar då jag körde ett upplägg med alldeles för mkt olika pressövningar. Tänk på att kroppen inte återhämtar sig lika bra när du deffar. Så få set och mkt vikt är mitt tips men du bör kanske vänta några dagar med träning till värken försvunnit

Jo, jag har kört lågreps o allt hittils. jag får väll fortsätta med det, men ska skita i axelpressar och militärpressar helt. ska nog minska pressövningar för brösten också. jag ska även skippa träning hela helgen. vila. och ta nya tag på måndag. ska käka mkt den här helgen, skita i kaloriunderskott och hoppas kroppen återhämtar sig.

tack!

TheMuffin
2011-07-01, 17:31
Jo, jag har kört lågreps o allt hittils. jag får väll fortsätta med det, men ska skita i axelpressar och militärpressar helt. ska nog minska pressövningar för brösten också. jag ska även skippa träning hela helgen. vila. och ta nya tag på måndag. ska käka mkt den här helgen, skita i kaloriunderskott och hoppas kroppen återhämtar sig.

tack!

Det är inte nödvändigtvis militärpressar el. hantelpressar som spökar mest för axlar. Personligen så är dips en övning jag måste vara försiktig med och även bänkpress. Har aldrig fått ont i axlar av militärpress men detta är ju givetvis individuellt.
Jag kör 6 set press var 5:e dag. Har funkat kanon för mig och kanske kan ge en fingervisning om vad som kan vara en lagom volym under deff! Lycka till!:)

tomn
2011-07-01, 17:33
Fett runt axelleden ger styrka i pressövningarna samt skyddar axelleden. Fråga Sisu som tappade fruktansvärt med kilon i bänken när han gick ner, och med Andreaz Engström som kost-coach så tror jag inte att deffen var direkt fel upplagd.

Kan du utveckla detta?

bakka
2011-07-02, 17:20
Det är inte nödvändigtvis militärpressar el. hantelpressar som spökar mest för axlar. Personligen så är dips en övning jag måste vara försiktig med och även bänkpress. Har aldrig fått ont i axlar av militärpress men detta är ju givetvis individuellt.
Jag kör 6 set press var 5:e dag. Har funkat kanon för mig och kanske kan ge en fingervisning om vad som kan vara en lagom volym under deff! Lycka till!:)

okej,,,jo jag märkte at det kändes skummt i dipsen också, men det var visserligen efter 3 pressövningar. Jag får nog prova mig fram lite och se om det är axelövningarna ellerb röstövningarna som spökar. Ska nog testa att ena axelpasset skippa pressar men samma vecka köra pressövningar för bröst. Sen byter jag om veckan därpå för att se vilket som känns bäst.

Thanx :D