handdator

Visa fullständig version : får jag i mig tillräckligt med mat?


JKD
2011-07-01, 10:29
Är en tjej på 19 år som tränar ca 6ggr/veckan. Tränar på friskis och svettis samt löptränar utomhus. Tränar väldigt varierat (intensiv gympa, spinning, core, bodypump, löpning, powerwalk osv.)

Jag äter bra mat och äter väldigt sällan skräpmat/godis. Försöker äta runt 1300 - 1500 kcal per dag och använder iphone-appen "Shape up" för att hålla lite koll på kalorierna. Men om jag äter 1300kcal en dag och går på tex. ett spinningpass + cyklar dit&hem (15 min dit + 15 min hem) (vilket förbrännar runt 700kcal totalt (?)...) borde inte det bli som att jag har ätit 600kcal den dagen? eller hur funkar det?

Mitt "mål" med träningen är att gå ner några kilon till samt bli fastare/tightare. Är ganska muskulös och trvis med det, men ser fortfarande inte biffig ut. Vill gärna fortsätta se ut så, så vill alltså inte bygga mer muskler utan bara förbränna de fett som fortfarande finns på vissa ställen samt bibehålla de muskler jag har. Är 164cm lång och väger 57-58kg, drömvikt är ca 55kg. Vill inte skada min kropp pga att jag äter fel...

willtjam
2011-07-01, 10:47
Räkna ut ditt ungefärliga energibehov med den här fomeln:

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren.
Källa: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Och ja, det blir som att du bara har ätit 600 kcal. Och du borde verkligen äta mer.

Du borde även ta och läsa den här texten.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018

Eddie Vedder
2011-07-01, 10:53
Du verkar göra ett vanligt tjejmisstag, tokträna massa konditionsinriktad träning och samtidigt svälta dig. Jag tycker både att du kunde äta mer OCH träna lite mindre. Och framför allt byta några av de där passen mot styrketräning. Och då menar jag riktig styrketräning, inte bodypump.

nocantdo
2011-07-01, 11:21
Åt helvetes för mycket Cardio och lågt kalori intag kommer inte va mycket muskler kvar på dig.

Som Eddie säger in med styrketräning och minska dina cardio pass till tex 2-3 i veckan så ska du se att du kommer att utvecklas i rätt väg.

King Grub
2011-07-01, 12:22
borde inte det bli som att jag har ätit 600kcal den dagen? eller hur funkar det?

Nej, det blir ett stort minus, eftersom du inte bara förbrukar energi när du tränar, utan dygnet runt, i vila som i rörelse. Även om du bara ligger still i sängen förbrukar du en 1000 kcal per dygn, och så fort du gör något ökar siffran.