handdator

Visa fullständig version : Hur fasiken ska jag motivera min sambo till träning?


Davvesk
2011-07-01, 00:41
Ja som frågan lyder hur ska jag motivera tjejen till träna? Hon säger att hon vill men åker aldrig och tränar, hon gnäller ofta om hur tjock hon är men går inte ens ut och promenerar. Köpte henne ett gymkort för 2700 för ett halvår hon har väl varit max 10ggr. De går ut nu i augusti. Hon har endast tränat functional moves och psi. Alltså ingen styrketräning.

Hon vägrar följa med mig och träna för jag tränar med några polare och de skulle vara så skämmigt. Har lite träningsutrustning hemma men då känner hon att de inte finns någon motivation heller. Promenader nej de gör hon inte mer än hon måste. Springa har hon väl gjort 2-3gånger men sen la hon av med det också.

Tycker de är rätt irriterande att hon säger att hon vill fara och träna men aldrig gör det, Gnäller jämt om hur tjock hon är och lyssnar inte på mig om de här med kalorier.

Vi har en son på 15månader så hon har ju lite gravid hull kvar som hon vill ha bort.

Vad rekommenderar ni alla till för scheman osv? Finns det någon tidigare bra tråd för henne att läsa så de kanske går in någonting? Har visat henne grubs deff ja va de nu hette men där verkar hon inte lärt sig nå.

Vad är ett bra nybörjar träningsschema för henne?

Finns de någon som varit gravid här och tagit sig i kragen och börjat då träna?

Ponitus
2011-07-01, 00:50
Jobbigt med folk som klagar att dom är feta men inte gör nåt åt det om dom nu tycker det.

Men grejen är den att man måste vilja själv. Du kan inte "tjata" på henne för det kommer inte bli nåt bra av det. Hon måste själv vilja så hon kan satsa lite och ha kul.
Men fortsätt träna och var positiv kring det och fråga ibland om hon vill hänga med.

Davvesk
2011-07-01, 00:53
Jobbigt med folk som klagar att dom är feta men inte gör nåt åt det om dom nu tycker det.

Men grejen är den att man måste vilja själv. Du kan inte "tjata" på henne för det kommer inte bli nåt bra av det. Hon måste själv vilja så hon kan satsa lite och ha kul.
Men fortsätt träna och var positiv kring det och fråga ibland om hon vill hänga med.

Nä jag tjatar inte de är hon själv, Blir bara less på att höra på det..

limenka
2011-07-01, 00:59
Vad svarar du när hon klagar på att hon är fett? Hon kanske vill höra " ja du är tjock, du borde träna " för att dra tummen ur och träna. Annars kan ju du ta dig tid och träna med henne enskilt, utan dina vänner.

krokodille
2011-07-01, 05:34
Börja varje dag med att säga 'god morgon tjockis'. Lite skämtsamt dock! Efter ett tag kommer hon lessna och börja köra;)

aijou
2011-07-01, 06:19
Känner igen det där. Min kvinna är EXAKT lika dan. Ja kommer dock inte kalla henne för tjockis, för jag vet att hon skulle ta jävligt illa vid sig. Jag har försökt motivera henne och erbjudit henne hjälp med både träning och kost. Men det vill hon inte ha. För min del så får hon se ut hur hon vill och det säger jag till henne också. (hon är inte tjock, dock lite kurvig). Sen får hon ångest och börjar gråta när hon ska välja kläder för att vi ska gå ut. Och då är såklart allt mitt fel. ;-)

Har tyvärr ingen lösning till dig. Tror bara att det är hon själv som kan göra något åt saken. Men jag förstår din frustration. :)

mangemani
2011-07-01, 06:24
hon vill inte.hon vill bara att resultaten ska komma utan slit/jobb.
VILLE hon verkligen,då skulle hon göra det,no matter what.
så jag tror inte det spelar någon roll om nån här ger dej nått schema som hon ska följa och att det inte spelar någon roll hur mycket du frågar om hon vill följa med,så länge hon inte vill,så kan inga ord eller scheman hjälpa henne.
så bollen ligger på hennes plan halva,hon måste själv ta sej själv i kragen.

Fultjack
2011-07-01, 07:01
Hitta en aktivitet som hon tycker är roligt.
Sen om det är Zumba, stryketräning, tennis, ridsport eller något annat vet bara hon själv. Tycker inte personen i fråga att det är roligt att utföra aktiviteten så kommer hon inte göra det.

Guddi
2011-07-01, 07:29
Mitt råd är att du inte lägger dig i det. Att försöka hjälpa någon som står så nära är dödsdömt. Om hon frågar så visa henne var hon kan få tag i bra information eller tipsa henne om någon lättläst bok.

J.V
2011-07-01, 07:33
Du får det att låta som att hon måste träna styrketräning.

Hon verkar ju ha lite smak för func moves och psi (kanske andra pass också?), försök då peppa henne på det. Följ med henne på ett par såna pass så kanske hon kommer igång själv. Häng med henne på promenader och löprundor.

Sköter du själv kosten bra? Om inte, börja du så hänger hon säkert på när hon ser dina resultat.

vicarious
2011-07-01, 07:41
Kanske försöka se över kosten och matvanorna också? Träning är ju inte det enda sättet att gå ner i vikt.

Benx
2011-07-01, 08:04
Känner igen det där. Min kvinna är EXAKT lika dan. Ja kommer dock inte kalla henne för tjockis, för jag vet att hon skulle ta jävligt illa vid sig. Jag har försökt motivera henne och erbjudit henne hjälp med både träning och kost. Men det vill hon inte ha. För min del så får hon se ut hur hon vill och det säger jag till henne också. (hon är inte tjock, dock lite kurvig). Sen får hon ångest och börjar gråta när hon ska välja kläder för att vi ska gå ut. Och då är såklart allt mitt fel. ;-)

Har tyvärr ingen lösning till dig. Tror bara att det är hon själv som kan göra något åt saken. Men jag förstår din frustration. :)

Haha de där känner jag igen:) mycket sund inställning tycker jag :)
Som svar på tråden:
De blir sällan bättre av att vara nedlåtande( inte ens på ett skämtsamt vis ).
Det är min uppfattning, stötta och peppa. Erbjud dig att träna med henne själv, kanske när det är rätt lite folk på gymmet. Många tycker de känns konstigt och pinsamt ibörjan. Men när de väl kommit igång så gillar dem de:)
Sen är det ju faktiskt så att alla inte gillar att träna på samma sätt. Kanske finns någon annan slags träning hon skulle gilla bättre?

Spridis
2011-07-01, 09:01
Säg att du har huvudvärk tills hon ger med sej... ;)

Pepz
2011-07-01, 09:06
aftonbladet är en bra källa till snabba lösningar som dylikt kvinnfolk vill ha.


hon har inte rätt att klaga på sin vikt om hon vägrar göra något åt den. förklara det för henne.

å andra sidan kanske hon innerst inne inte vill träna utan mest säger det för "syns" skull.

daloatf
2011-07-01, 09:14
Min sambo är likadan. Hon vill träna något som har någon mening, tex ta sig till något ställe på cykel för att man ska göra nåt. Inte cykla bara för att cykla.

Jag har gått på diet sedan December. Och eftersom jag lagar all mat hemma så har jag medvetet gett henne mindre mat (kcal) men med ungefär samma volym som tidigare men mer mättande.

Och utan att hon har tänkt på saken, så har hon nu gått ner 5kg. Hon märkte ju det på vågen och på kroppen men tänkte inte så mycket på det. Hon blev bara glad att hon går ner i vikt utan att anstränga sig nåt speciellt :)

Dreas
2011-07-01, 09:17
Mitt råd är att du inte lägger dig i det. Att försöka hjälpa någon som står så nära är dödsdömt. Om hon frågar så visa henne var hon kan få tag i bra information eller tipsa henne om någon lättläst bok.I see what you did there :D

Att försöka ändra om kosten hemma kanske är ett sätt, lite och under en kort period så hon inte tappar motivation? Eller ge henne motivation - "När du gått ner x-antal kg så hittar vi på något kul".

filmjölk
2011-07-01, 09:23
Du måste inte träna med dina polare under en period om hon tycker att det är jobbigt. Jag vågar nästan lova att de klarar sig utan dig under några månader på gymmet. Du kan träna enbart med din tjej på gymmet, och lägga fokusen på hennes träning, uppmuntra, beröm, hitta på något kul i samband med träningen, en mysig hand-i-hand promenad efter passet i sommarsolen eller något. Så blir hela träningsgrejen väldigt positiv för henne.

Ormet
2011-07-01, 09:33
Min sambo köpte medvetet kläder som hon ville passa i. Det blev hennes motivation & mål. Nu har hon nått målet men insett att efter 2 barn så är brösten inte så fasta & fina längre så hon ska fixa till dem oxå. Jag lipar iofs inte över det.

Hur som så gnällde hon mycket över sin storlek en lång tid oxå och det enda jag kunde göra utan att få ett helvete var att påpeka att det finns gym alt ut & gå.
Tror inte man ska göra det komplicerat med snack om övningar hit & dit utan bara säga (ljuga lite kanske?) att gå en timme 2-3dagar i veckan så kommer hon tappa allt snabbt som fan. Ganska säker på att en liten start som promenader får en att må fysiskt & mentalt mycket bättre vilket i sin tur automatiskt leder till att man vill höja nivån.

Stoltz
2011-07-01, 09:42
hon vill inte.hon vill bara att resultaten ska komma utan slit/jobb.
VILLE hon verkligen,då skulle hon göra det,no matter what.

Tänker precis likadant. Vill man verkligen något, då gör man det som krävs för att nå dit. Att bara sitta och gnälla och tro att resultat kommer av ingenting är så fruktansvärt irriterande att det knappt finns.

Edit:
Har försökt göra samma sak med en släkting, men efter en miljon "Hjälp mig komma i form" där mina förslag knappt ens följs pga bekvämlighet så säger jag "Fuck it". Orka investera tid och känslor i någon som inte vill det.

Adama
2011-07-01, 09:43
Känner igen mig i TS situation, nästan på pricken. Har tyvärr inte heller någon lösning, kan ju inte tvinga någon att träna om de själva inte vill. Eller... som sagt, de "vill", men sen måste de ju faktiskt packa väskan och "orka" dra iväg efter allt annat klarats av (jobb/barn) och det är där skon klämmer.

Om man bara lyckas få dem att orka så länge att de ser resultat av slitet, då tror jag nog det kan rulla på av sig själv... man blir träningsbiten.

Davvesk
2011-07-01, 10:06
Haha blev livat hära :)

Hon vill att jag ska fixa ett schema till henne därför jag bad om det.

Har ändrat om kosten men hon springer ju och små tuggar på någonting då sen hela tiden. Ska kolla om jag hittar nån gravid mamma blogg som tränat hårt och sen gått ner i vikt å visa henne så hon får se att hon också kan. Hon sitter ändå och kollar bloggar så hon kanske kan få lite motivation.

Nej hon måste inte träna styrke men hon säger att hon vill det för hon har dålig hållning är svag osv.

Hon är en gammal dansare och har uppmuntrat henne till att börja med de igen men nej de vill hon inte även fast hon saknar det.*gah!*

Kvinnor är komplicerade ;)

Krogbyggaren
2011-07-01, 10:17
Tror hela den här grejen med att plötsligt köpa ett gymkort och satsa är fel approach, Vikten förloras iaf inte på gymmet utan i köket. Så be henne strypa kosten istället.

Lobello
2011-07-01, 10:22
Börja varje dag med att säga 'god morgon tjockis'. Lite skämtsamt dock! Efter ett tag kommer hon lessna och börja köra;)

Rekommenderar starkt att du inte gör detta... *gah!*

Davvesk
2011-07-01, 11:12
Jag köpte henne inte ett gymkort bara hon önskade sig det då hon fyllde år :) så därför köpte jag henne ett..

MilkmaN
2011-07-01, 11:23
Jag frågade min flickvän i typ 8 månaders tid om hon skulle hänga med till gymmet, varje gång jag tränade. Till slut följde hon med, och då såg jag till att hon fick det roligt, gjorde lagom svåra saker som ändå "känns", om man nu kan uttrycka sig så. Att lära någon böj det första som finns när det kanske tar dem månader att få en vettig teknik är inte skoj. Utfall å andra sidan kan man lära ut väldigt snabbt. Som exempel.

Sen ge henne mycket uppmärksamhet och beröm, gör det till en rolig grej som ni gör tillsammans. Numer tränar jag med tjejen 2-3 ggr i veckan, och med polarna. Till en början kunde polarna inte var med dock.

När hon klagade på typ ont i axlarna eftersom hon var för svag och blev så trött av jobbet, så sa jag att jag kunde hjälpa henne med det om hon följde med till gymmet. Till slut blev hon väl övertygad :P

Onåd
2011-07-01, 11:25
Kvinnor är komplicerade ;)

Är det verkligen mer komplicerat än att din kvinna, liksom många andra kvinnor och män, saknar disciplin, intresse och handlingskraft?

Davvesk
2011-07-01, 12:28
Är det verkligen mer komplicerat än att din kvinna, liksom många andra kvinnor och män, saknar disciplin, intresse och handlingskraft?

Du har ju ingen aning om hur resten av våran vardag ser ut heller? Eller du kanske har bra inblick i vårat liv?

Davvesk
2011-07-01, 12:31
Jag frågade min flickvän i typ 8 månaders tid om hon skulle hänga med till gymmet, varje gång jag tränade. Till slut följde hon med, och då såg jag till att hon fick det roligt, gjorde lagom svåra saker som ändå "känns", om man nu kan uttrycka sig så. Att lära någon böj det första som finns när det kanske tar dem månader att få en vettig teknik är inte skoj. Utfall å andra sidan kan man lära ut väldigt snabbt. Som exempel.

Sen ge henne mycket uppmärksamhet och beröm, gör det till en rolig grej som ni gör tillsammans. Numer tränar jag med tjejen 2-3 ggr i veckan, och med polarna. Till en början kunde polarna inte var med dock.

När hon klagade på typ ont i axlarna eftersom hon var för svag och blev så trött av jobbet, så sa jag att jag kunde hjälpa henne med det om hon följde med till gymmet. Till slut blev hon väl övertygad :P

Ska kolla om hon ska hänga med till veckan då. I helgen jobbar hon och sonen är sjuk så de blir inge träning för mig heller..

Onåd
2011-07-01, 12:34
Du har ju ingen aning om hur resten av våran vardag ser ut heller? Eller du kanske har bra inblick i vårat liv?

Jag uttalade mig om träningsfrågan utifrån din egen utsaga här naturligtvis. Menar du att det inte har att göra med något av det jag nämnde?

Davvesk
2011-07-01, 12:39
Jag uttalade mig om träningsfrågan utifrån din egen utsaga här naturligtvis. Menar du att det inte har att göra med något av det jag nämnde?

Nog kan det du säger mycket väl stämma på många personer. Men att jag skrev att kvinnor är komplicerade drar jag ju inte bara utifrån träning? De är väl mer en åsikt jag har om tjejer/kvinnor/tanter att jag tycker de är svårt att förstå hur dom tänker runt saker? De var mitt tycke eller hur? Inte ditt, inte min tjejs, inte min farfar utan de var mitt tycke

mini
2011-07-01, 12:43
Kan er son vara ett skäl till att hon har svårt att ta sig tid?

Davvesk
2011-07-01, 12:47
Kan er son vara ett skäl till att hon har svårt att ta sig tid?

Nädå de tror jag inte. Jag har varit hemma konstant sen i april pga sjukskrivning så tid har hon haft:)

Onåd
2011-07-01, 12:50
Nog kan det du säger mycket väl stämma på många personer. Men att jag skrev att kvinnor är komplicerade drar jag ju inte bara utifrån träning? De är väl mer en åsikt jag har om tjejer/kvinnor/tanter att jag tycker de är svårt att förstå hur dom tänker runt saker? De var mitt tycke eller hur? Inte ditt, inte min tjejs, inte min farfar utan de var mitt tycke

Okej. Jag tolkade det som att kvinnors påstått komplicerade natur skulle vara en bidragande orsak till situationen med din tjej och hennes träning. Såklart du får ha vilka åsikter du vill om det kvinnliga psyket. :)

JimmyJoe
2011-07-01, 12:58
har också haft flickvänner där det varit ett jävla gnäll om det här men ingen orkar göra något åt det. Så jävla ledsamt. Orkar fan inte med så nu är jag singel tills jag hittar en brud med lite krut i.

Davvesk
2011-07-01, 12:59
har också haft flickvänner där det varit ett jävla gnäll om det här men ingen orkar göra något åt det. Så jävla ledsamt. Orkar fan inte med så nu är jag singel tills jag hittar en brud med lite krut i.

Livet handlar ju att man måste orka med ;)

Sniggel
2011-07-01, 13:22
Jag tror att många, kanske mest kvinnor, har stora problem med att ta sig till att träna, dels på att de känner sig obekväma i den främmande miljön. Antagligen pga att de känner sig tjockade och även utstirrade och tror att de har ögonen på sig hela tiden eftersom att folk tänker "va f-n gör hon här" eller "det där kommer inte vara länge". En massa negativa tankar alltså.

Det kan vara därför hon säger att det är "skämmigt" att följa med dina polare. Det blir nog en väldigt obekväm situation för henne pga att hon dels är helt ny och osäker på träningen, dels att hon skäms för sin vikt och säkerligen också för att där kommer att vara en majoritet vältränade killar (eller iaf att hon har den uppfattningen) och inte så många tjejer i hennes situation (som kanske inte stämmer med verkligheten).

Jag tror att det viktiga är att inte tjat (det verkar du inte göra heller) utan att helt enkelt ställa upp när drivet finns där hos henne. Gör ett schema till henne om hon frågar efter det, gör det inte "optimalt" utan gör det roligt! Dvs känn av vad du tror hon tycker är roligt att träna och som kan få henne peppad till att fortsätta. När hon faktiskt går iväg på ett träningspass så uppmuntra och beröm hellre än att "tjata" vid de tillfällen då hon ställer in ett planerat besök.
Om hon vill gå på zumba på villkoret att du följer med, så gör det, oavsett vad du tycker om zumba! :p

Det tror jag iaf har störst chans att lyckas.

emh87
2011-07-01, 22:50
Börja varje dag med att säga 'god morgon tjockis'. Lite skämtsamt dock! Efter ett tag kommer hon lessna och börja köra;)

neeej neeeej neeej....

Semiramis
2011-07-02, 04:13
Börja varje dag med att säga 'god morgon tjockis'. Lite skämtsamt dock! Efter ett tag kommer hon lessna och börja köra;)Eller lessna och dra.

Åsa M
2011-07-02, 09:49
Haha blev livat hära :)

Hon vill att jag ska fixa ett schema till henne därför jag bad om det.

Har ändrat om kosten men hon springer ju och små tuggar på någonting då sen hela tiden. Ska kolla om jag hittar nån gravid mamma blogg som tränat hårt och sen gått ner i vikt å visa henne så hon får se att hon också kan. Hon sitter ändå och kollar bloggar så hon kanske kan få lite motivation.

Nej hon måste inte träna styrke men hon säger att hon vill det för hon har dålig hållning är svag osv.

Hon är en gammal dansare och har uppmuntrat henne till att börja med de igen men nej de vill hon inte även fast hon saknar det.*gah!*

Kvinnor är komplicerade ;)

http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/

z_bumbi
2011-07-02, 09:50
Du måste inte träna med dina polare under en period om hon tycker att det är jobbigt. Jag vågar nästan lova att de klarar sig utan dig under några månader på gymmet. Du kan träna enbart med din tjej på gymmet, och lägga fokusen på hennes träning, uppmuntra, beröm, hitta på något kul i samband med träningen, en mysig hand-i-hand promenad efter passet i sommarsolen eller något. Så blir hela träningsgrejen väldigt positiv för henne.

Det här låter som ett bra alternativ men se bara till att hon inte ska köra samma grejer som du kör utan ett nybörjarprogram.

Ett alternativ till ovanstående är att själva strunta i att träna utan bara vara med och hjälpa henne.

Vanish
2011-07-02, 10:18
Mycket bra feedback tycker jag, bortsett från vissa då :p

Du verkar ha gjort en hel del positiva saker. Men det jag reagerade på är det med att du gymmar med polarna. Om hon nu inte vill träna med dom i början så är det väl väldigt enkelt att skippa träna med dom. När jag va ny så hade jag inte heller velat träna i "stor" grupp.

För övrigt har jag snarlikt problem med min flickvän :p Men får vänta ett år då vi bor tillsammans innan man börjar med någon plan!

Ego
2011-07-02, 11:05
Misstänker att du inte förstår henne 110% i den här situationen. Av någon anledning vill hon inte gå till gym och träna, men ändå så vill hon. Hon kan mycket väl vara obekväm i situationen att alla stirrar på henne eller att hon kanske upplever att det är så.

Det intressanta i en sådan situation är att alla människor står och tänker samma sak: "Undrar hur jag ser ut?". Problemet är nog inte motivationen i sig utan hennes "mindset" och rädslor som kommer med den.

Davvesk
2011-07-02, 12:21
Det här låter som ett bra alternativ men se bara till att hon inte ska köra samma grejer som du kör utan ett nybörjarprogram.

Ett alternativ till ovanstående är att själva strunta i att träna utan bara vara med och hjälpa henne.

Nädå har tagit nybörjar schemat här från kolo nu. Får se om hon vill följa med imorgon

Mycket bra feedback tycker jag, bortsett från vissa då :p

Du verkar ha gjort en hel del positiva saker. Men det jag reagerade på är det med att du gymmar med polarna. Om hon nu inte vill träna med dom i början så är det väl väldigt enkelt att skippa träna med dom. När jag va ny så hade jag inte heller velat träna i "stor" grupp.

För övrigt har jag snarlikt problem med min flickvän :p Men får vänta ett år då vi bor tillsammans innan man börjar med någon plan!

Jodå de är enkelt men tjejen har kort på inpuls då och jag är på jobbet och tränar så tränar vi inte på samma ställe. Gratis är gott :)

Misstänker att du inte förstår henne 110% i den här situationen. Av någon anledning vill hon inte gå till gym och träna, men ändå så vill hon. Hon kan mycket väl vara obekväm i situationen att alla stirrar på henne eller att hon kanske upplever att det är så.

Det intressanta i en sådan situation är att alla människor står och tänker samma sak: "Undrar hur jag ser ut?". Problemet är nog inte motivationen i sig utan hennes "mindset" och rädslor som kommer med den.

Viss nog kan de mycket väl vära så. Dåligt självförtroende har hon så de är kanske där skon klämmer då

Rusk
2011-07-02, 13:07
Lås in hon i ett omgjort knäböjsrack 2 gånger i veckan och släpp inte ut henne förens hon ligger och flåsar som en utmattad hund.
Eller köp ett paintballgevär och tryck av en kula på låret varje dag hon struntar i träningen.

Springer
2011-07-02, 15:47
Jodå de är enkelt men tjejen har kort på inpuls då och jag är på jobbet och tränar så tränar vi inte på samma ställe. Gratis är gott :)


Låter himla dumt att du inte kan följa med och hjälpa, peppa och snacka skit. Barnvakt och träna tillsammans tror jag är grejen.