handdator

Visa fullständig version : Tipsa rookien?


Winternal
2003-12-12, 23:38
Tjena!

Här kommer en av alla dessa rookies-som-vill-ha-tips-om-träningsupplägget! :D

Jag har tränat nåt år iaf nu och sen ett tag tillbaka alternerar jag mellan 3 olika "träningsdagar". Dessa dagar (pass är väl ett bättre ord kanske, tränar ca en timme åt gången ungefär) kommer ibland dagen efter varann, ibland går det 1-3 dagar emellan, beroende på om jag känner mig sliten eller så. Passen kommer dock alltid i den här ordningen:


pass 1 - rygg (4-5 övn), triceps (2 övn), axlar (2 övn)

pass 2 - bröst (4 övn), biceps (2 övn) + mage ibland (1 övn)

pass 3 - ben (5 övn), mage (1-2 övn) + lite kondition (cykling)


Nu har jag dock läst här om att vissa saker inte ska köras samma dag, och att vissa saker inte ska köras dagen efter varandra osv. Rygg och axlar säger många inte är bra att köra på samma dag? Och bröst och biceps kanske inte nån höjdare på samma dag heller?

Är nöjd med upplägget på så vis att jag tycker det är perfekt att kunna alternera mellan tre olika pass, så det skulle jag gärna fortsätta med även om jag kan ändra upplägget inom passen. Kan tillägga att det oftast blir 3-4 pass på en vecka. Tycker dock inte att jag når några vidare resultat med träningen, så jag är tacksam för alla förslag och råd angående upplägget.

/Winternal :hbang:

Fok
2003-12-12, 23:45
Tror knappt jag överdriver om jag säger att det finns 1000 liknande trådar. Bläddra bak några sidor och läs runt lite.

Här är en som låg på sida 2

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15358

Spec^
2003-12-13, 00:12
Måndag: Bröst - Triceps
Tisdag: Rygg - Biceps
Onsdag: Vila
Torsdag: Ben - Vader
Fredag: Axlar Mage


Övningarna jag kör just nu är:

Bröst: Bänkpress, snedhantelpress, pec-dec

Triceps: Liggandetricepspress runt skallen, rep över huvvet, pushdown

Rygg: Latsdrag, sittanderodd, latsdrag med v-handtag

Baksida axlar: mycket stryk ifrån ryggövn, kryssdrag liggandes på bänk

Biceps: Stångcurl, hantelcurl, scottcurl

Axlar: Press bakom nacken

Ben: Benpress, benspark, curl för baksidan

Vader: Sittande vadpress, stående vadpress

Mage: Repcrunches, incline situps, romanchair

Dr.Stein
2003-12-13, 10:35
Här har du en annan uppdelning på 3 pass/vecka:
http://www.*******.se/styrke_traning/kom_igang/del_1_4.asp

Winternal
2003-12-15, 00:08
Tack för tipsen.. jag gör en test nu på att köra fyra olika pass:

Pass 1 - Rygg (4), biceps (2)

Pass 2 - Kondition (cykling), mage (2)

Pass 3 - Bröst (4), triceps (2)

Pass 4 - Ben (5), Axlar (2), mage (1)


På så vis kan jag teoretiskt sett köra detta 4 dagar i följd, möjligen med en vilodag mellan pass 3 o 4, men det blir nog oftast så att jag lägger in fler vilodagar och kör dessa 4 pass utspritt på 7 dagar.

Vad tror ni, bättre än innan va? Tycker jag iaf.. är lite osäker på om jag ska köra rygg och biceps / bröst och triceps, eller som förut ha rygg och triceps tillsammans, och bröst och biceps tillsammans. Får testa hur det känns.

/Winternal :hbang: