handdator

Visa fullständig version : Bröstmuskelskada och domningar


Jenjoh
2011-06-30, 20:51
Hej!

I januari/februari råkade jag ut för en plötslig smärta i övre armen som jag genast gick till en sjukgymnast med. Hon tog beslutet att det var axeln som var överansträngd och jag började med rehab (uteslöt armträning överhuvudtaget)

Efter tre-fyra månader hade det fortfarande inte blivit bättre, handen hade även börjat att domna bort ibland och jag tog beslutet att gå till en annan sjukgymnast för rådgivning. Denne konstaterade att det nog inte alls var axeln utan snarare bröstmuskeln i armhålsregionen som var problemet.

Nu har jag gjort rehab för det ett tag och smärtan har minskat, men det stora problemet är att jag fortfarande får domningar titt som tätt i handen med stickningar framför allt i ring-, lillfinger och handflata. Domningarna kommer väldigt lätt fram om jag känner lätt med fingret vid armhålan och även lite på gränsen mellan axeln och brösmuskeln precis vid framsida axel.

Min sjukgymnast har tyvärr semesterstängt nu och jag står här helt rådvill om vad jag ska göra eller ens vad det är (sjukgymnasten föreslog nervkläm). Jag tränar ofta, dock aldrig någon tung armträning eller pressmuskelövningar. Ändå vill aldrig den här skiten gå över.

Några tips om vad det kan vara och vad jag ska göra åt saken?

Tack på förhand!
MVH
//Jennifer

Ponitus
2011-06-30, 22:40
Hon tog beslutet att det var axeln som var överansträngd och jag började med rehab (uteslöt armträning överhuvudtaget)


Axeln var överansträngd men du slutar med armträning?
Testa att lägga ner axelträningen istället och låt axeln vila ett tag. Sen lite rehab för att komma igång och tillsist sen komma vara tillbaks med en bra axel.

Ego
2011-07-01, 07:51
Några tips om vad det kan vara och vad jag ska göra åt saken?



Hitta orsaken till varför nerven är klämd, har du lallat med någon sjukgymnast och inte kommit någonvart på någon månad så gör ni något fel eller borde ha utrett besvären mer - magnetkamera och ultraljudundersökning.

Kolla runt med folk som du känner om de känner till någon bra sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor och gå till honom istället.

Jenjoh
2011-07-01, 08:49
Axeln var överansträngd men du slutar med armträning?
Testa att lägga ner axelträningen istället och låt axeln vila ett tag. Sen lite rehab för att komma igång och tillsist sen komma vara tillbaks med en bra axel.

Jag skrev lite konstigt där kanske. Jag slutade med både axel- och armträning, dvs körde endast bål, ben och mina rehab-övningar i fyra månader. Kändes väldigt trist

Jenjoh
2011-07-04, 22:11
Hitta orsaken till varför nerven är klämd, har du lallat med någon sjukgymnast och inte kommit någonvart på någon månad så gör ni något fel eller borde ha utrett besvären mer - magnetkamera och ultraljudundersökning.

Kolla runt med folk som du känner om de känner till någon bra sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor och gå till honom istället.

Tack så mycket för tipset! Står i kö för en ultraljudsundersökning nu, semestertider är underbart (Y). Nej, jag misstänkte ganska tidigt att hon den första inte var något vidare, men nu efter att jag har gått till två andra är det som sagt mycket bättre. Har även slutat stretcha eftersom det har orakat domning direkt, särskillt när jag sträcker upp armen i luften. Ja, vi får se vad ultraljudet visar. Skumt är det i alla fall

Tack igen!

Jenjoh
2011-07-15, 18:58
Tack så mycket för tipset! Står i kö för en ultraljudsundersökning nu, semestertider är underbart (Y). Nej, jag misstänkte ganska tidigt att hon den första inte var något vidare, men nu efter att jag har gått till två andra är det som sagt mycket bättre. Har även slutat stretcha eftersom det har orakat domning direkt, särskillt när jag sträcker upp armen i luften. Ja, vi får se vad ultraljudet visar. Skumt är det i alla fall

Tack igen!

Det blev inget ultraljud. Fick svaret att jag var ung så det skulle "nog" försvinna med tiden. Läkaren klämde lite och konstaterade att det var konstigt, sedan var det inget mer med det. Har fortfarande domningar..."men de försvinner med tiden"