handdator

Visa fullständig version : Äta efter träning?


bambambambam
2011-06-30, 18:11
Hej! Jag har gymmat ett par månader nu och skulle vilja ta det till en seriösare nivå genom att hålla en bra kost! Så nu undrar jag vad man ska äta efter träning. Vill helst skippa alla former utav kosttillskott (gainer mm.). Har jag förstått rätt så ska man äta protein och snabba kolhydrater efter styrketräning?

Pepz
2011-06-30, 18:20
spaghetti och köttfärssås funkar utmärkt

menar du direkt direkt direkt efter träning så är mjölk tämligen perfekt

SiSenior
2011-06-30, 18:21
Proteinrikt, ja. Snabba kolhydrater är mindre viktigt. Kött, fisk, fågel, mjölkprodukter, ägg, etc, etc, fungerar utmärkt.

bulletin
2011-06-30, 18:21
En fråga bara. Varför vill du skippa kosttillskott? Det gör ju det hela sååå mycket lättare.
Ägg, kvarg, mjölk m.fl. är proteinkällor och pasta, ris, bananer och äpplen exempel på kolhydratskällor.

joelduva
2011-06-30, 18:54
En fråga bara. Varför vill du skippa kosttillskott? Det gör ju det hela sååå mycket lättare.
Ägg, kvarg, mjölk m.fl. är proteinkällor och pasta, ris, bananer och äpplen exempel på kolhydratskällor.

Tycker det tvärtom låter sunt att satsa på riktig mat istället för att labba med tillskott.

Till TS: Satsa på proteinrika livsmedel och var inte heller rädd för kolhydrater efter träningen.

Philosophic
2011-06-30, 18:58
Tycker det tvärtom låter sunt att satsa på riktig mat istället för att labba med tillskott.

Till TS: Satsa på proteinrika livsmedel och var inte heller rädd för kolhydrater efter träningen.

+1

Håller med dig helt, som nybörjare så är prioriteringen att äta sund mat innan man häver i sig massa testo boosters, ultra mega aminocore och allt vad det heter.

Ponitus
2011-06-30, 18:58
Koka några ägg och lite pasta och ät. Sen lite keso/kesella vid sidan av.
Proteinrikt, kolhydrater, simpelt, snabbt och gott. <:

Philosophic
2011-06-30, 19:01
Koka några ägg och lite pasta och ät. Sen lite keso/kesella vid sidan av.
Proteinrikt, kolhydrater, simpelt, snabbt och gott. <:

Eller köttbullar o pasta med mjölk till, finns mycket gott och enkelt man kan göra men det förstår nog TS redan. :)

Det viktigaste, tycker jag, är att du äter kost som är sund men som du också trivs med, TS. Om du trivs med kosten och har i alla fall lite koll på vad du stoppar i dig så är det inte mycket som kan gå fel.

Ponitus
2011-06-30, 19:04
Eller köttbullar o pasta med mjölk till, finns mycket gott och enkelt man kan göra men det förstår nog TS redan. :)

Precis.
Huvudsaken i vilket fall, TS, är att du äter något efter träningen. Detdär som PT's säger "En banan räcker bra. :)" är inget att lita på. Mat behövs!

bambambambam
2011-06-30, 19:21
Så t.ex. pasta, köttbullar, köttfärssås? Hur är det med tonfisk och makrill? Hört att det finns mycket protein i det. Vad kan man byta ut emot pasta?

Sheogorath
2011-06-30, 19:40
Så t.ex. pasta, köttbullar, köttfärssås? Hur är det med tonfisk och makrill? Hört att det finns mycket protein i det. Vad kan man byta ut emot pasta?

Potatis, ris, couscous, bröd, alla sädesslag (havregryn, rågflingor etc).

StarkaUlf
2011-06-30, 19:47
Så t.ex. pasta, köttbullar, köttfärssås? Hur är det med tonfisk och makrill? Hört att det finns mycket protein i det. Vad kan man byta ut emot pasta?

makrill och tonfisk går utmärkt. Även kyckling, fläskkött, mejeriprodukter etc.

Sen finns ju ris, potatis, sädesslag, grönsaker etc istället för pasta.

bambambambam
2011-06-30, 20:15
Så vi säger att ett par mackor och en halv burk tonfisk efter gymmet är okej?

StarkaUlf
2011-06-30, 20:32
Så vi säger att ett par mackor och en halv burk tonfisk efter gymmet är okej?

beror väl på hur mycket tonfisk det är i den burken.
Men du borde, enligt mig, försöka få i dig middagen efter träningen, ett rejält mål med mat.

joelduva
2011-06-30, 20:35
TS: Frågan är också om du vill gå upp i vikt, behålla nuvarande eller gå ner i vikt? Det påverkar val (och även mängd) av käk du lassar in.

bambambambam
2011-06-30, 20:48
Jag vill ju gå upp i muskelmassa med minska underhudsfettet. Kanske ska säga att jag har två löppass i veckan! Antar att jag ska äta mycket (är ungefär 195 cm lång och väger 81kg)

Ponitus
2011-06-30, 21:12
Jag vill ju gå upp i muskelmassa med minska underhudsfettet. Kanske ska säga att jag har två löppass i veckan! Antar att jag ska äta mycket (är ungefär 195 cm lång och väger 81kg)

Satsa på att främst få muskelmassa istället.
Du är 7cm längre mig men väger 10kg mindre. Så mycket fett kan du inte ha på kroppen?

bambambambam
2011-06-30, 21:26
det är den där sista skiten på magen som inte vill bort, men tror ni det försvinner med tiden under träningen?

Ponitus
2011-06-30, 21:29
det är den där sista skiten på magen som inte vill bort, men tror ni det försvinner med tiden under träningen?

beror på hur du tränar/äter.
men lägg på dig lite mer muskler, vadfan. det är skoj! sen kan du ju dra nån liten deff och få bort detdär sista på magen. det är ju roligare (antar jag) att deffa ner sig när man har lite muskler på kroppen. än att bara bli av med magen.

bambambambam
2011-06-30, 21:41
Aja det försvinner väl annars för jag deffa :) springer ju två gånger i veckan så det hjälper ju också till!

Ponitus
2011-06-30, 21:44
Aja det försvinner väl annars för jag deffa :) springer ju två gånger i veckan så det hjälper ju också till!

inte om du inte går på kcal- av springandet.

bambambambam
2011-06-30, 21:53
Tror inte jag gör det, ska fortsätta med min träning och se hur resultatet blir :)

Ponitus
2011-06-30, 22:31
Tror inte jag gör det, ska fortsätta med min träning och se hur resultatet blir :)

gör så. det blir nog bra :)
och blir det inte det är det bara se över kosten. alternativt träna hårdare <;

bambambambam
2011-06-30, 22:56
Okej det ska jag göra :) Tack för hjälpen!

Ponitus
2011-06-30, 23:06
Okej det ska jag göra :) Tack för hjälpen!

Kul att vara till hjälp! :)

Erkii
2011-07-04, 12:00
Eller köttbullar o pasta med mjölk till, finns mycket gott och enkelt man kan göra men det förstår nog TS redan. :)

Det viktigaste, tycker jag, är att du äter kost som är sund men som du också trivs med, TS. Om du trivs med kosten och har i alla fall lite koll på vad du stoppar i dig så är det inte mycket som kan gå fel.

Hemmagjorda köttbullar ska det vara såklart, annars har du ingen aning om vad det är för skit du stoppar i dig då skulle jag hellre köra en gainer.

Pretorian
2011-07-04, 12:06
Hemmagjorda köttbullar ska det vara såklart, annars har du ingen aning om vad det är för skit du stoppar i dig då skulle jag hellre köra en gainer.

Det är väl som med allt annat man köper, läs innehållsförteckningen. Jag tror inte Mamma Scan (eller något annat märke) döljer något i den.

Erkii
2011-07-04, 12:24
Det är väl som med allt annat man köper, läs innehållsförteckningen. Jag tror inte Mamma Scan (eller något annat märke) döljer något i den.

Nej det kanske de inte gör men vad är det för kött dom har stoppat i? Knappast de finare delarna? Och alla E-nummer... Bättre att göra egna med riktigt kött och ägg m.m. Då VET man vad man stoppar i sig. Tar lite längre tid kanske men man kan ju göra en stor mängd någon gång när man har långtråkigt och frysa in i portionsförpackningar.

Pretorian
2011-07-04, 13:28
Ja, jag håller helt med att det är bättre att göra egna. Men är man bara intresserad av att veta näringsinnehållet är det ju lättare att läsa på innehållsförteckningen på ETT paket köttbullar än att räkna på 2 ägg, 400 gram köttfärs osv.

Garre
2011-07-04, 13:35
ägg,mjölk,gröt,mörk Choklad ( min 70% kako) hört de ska vara bra.. Men Protein ska man väl ta före kolhydrater? de har ja fått lära mig,

vicarious
2011-07-04, 13:42
ägg,mjölk,gröt,mörk Choklad ( min 70% kako) hört de ska vara bra.. Men Protein ska man väl ta före kolhydrater? de har ja fått lära mig,

Jämför man kolhydrat och protein efter träning så är det mest bråttom med protein.

willtjam
2011-07-04, 14:54
Jag har tänkt på en grej. Det är ju viktigt att få i sig aminosyror efter träning, oavsett om det är via en EAA-drink, vassle eller mat. Däremot säger alla att man ska träna, ta en drink och sen hem och äta. Men om man tar EAA eller vassle, måste man käka efter det? Om man har fyllt sin kalorikvot för dagen alltså.

Eddie Vedder
2011-07-04, 14:57
Hemmagjorda köttbullar ska det vara såklart, annars har du ingen aning om vad det är för skit du stoppar i dig

Jo det står på ingredienslistan.

Nej det kanske de inte gör men vad är det för kött dom har stoppat i? Knappast de finare delarna? Och alla E-nummer...

Varför måste man äta det finaste köttet? Det finns inget som helst negativt att äta lite mindre "fina" delar. Ska man rata allt utom det finaste kommer det kastas sanslösa mängder jättebra mat.

Och vaddå "alla E-nummer"? Vilket tänker du på specifikt?

vicarious
2011-07-04, 14:58
Jag har tänkt på en grej. Det är ju viktigt att få i sig aminosyror efter träning, oavsett om det är via en EAA-drink, vassle eller mat. Däremot säger alla att man ska träna, ta en drink och sen hem och äta. Men om man tar EAA eller vassle, måste man käka efter det? Om man har fyllt sin kalorikvot för dagen alltså.

Nej inte måste man det. Men man riskerar ju sämre återhämtning och ej tillräckligt med energi och aminosyror för att muskeluppbyggnaden ska bli så bra som möjligt. Men förhoppningsvis äter man ju frukost dagen efter isåfall.

willtjam
2011-07-04, 15:43
Nej inte måste man det. Men man riskerar ju sämre återhämtning och ej tillräckligt med energi och aminosyror för att muskeluppbyggnaden ska bli så bra som möjligt. Men förhoppningsvis äter man ju frukost dagen efter isåfall.

Ah, på så vis. Thank you!

King Grub
2011-07-04, 18:11
Jag har tänkt på en grej. Det är ju viktigt att få i sig aminosyror efter träning, oavsett om det är via en EAA-drink, vassle eller mat. Däremot säger alla att man ska träna, ta en drink och sen hem och äta. Men om man tar EAA eller vassle, måste man käka efter det? Om man har fyllt sin kalorikvot för dagen alltså.

EAA och vassle stimulerar muskeluppbyggnaden kraftigt, men kortvarigt. En och en halv timme efter fastande intag är proteinsyntesen nere på basnivåer igen, om det inte tillförs med protein.

willtjam
2011-07-04, 22:13
EAA och vassle stimulerar muskeluppbyggnaden kraftigt, men kortvarigt. En och en halv timme efter fastande intag är proteinsyntesen nere på basnivåer igen, om det inte tillförs med protein.

Och en redig måltid håller proteinsyntesen positiv väldigt länge, gentemot drinkar alltså? Det borde väl inte gälla kasein?

Sen är väl syntesen negativ under själva träningspasset, så det borde väl vara bra att den hamnar på basnivå istället?

King Grub
2011-07-04, 22:17
Det vore ännu bättre om den var långt över basnivåer, som när du ätit, eftersom proteinnedbrytningen är större än uppbyggnaden efter träning, i fastande tillstånd. Proteindrink/EAA -> hem och ät mat.

willtjam
2011-07-04, 22:54
Good to know!