handdator

Visa fullständig version : Hur mycket for man ge för en BRA speldator?


jasonmago
2011-06-30, 15:36
Tänkte köpa mig en ny dator fram emot vintern och börjar planera lite nu vad jag ska ha för något.. Hur mycket får man ge för en bra dator these days om man bygger den själv?

Lirar Wow nu och de är ju verkligen inte krävande alls men jag vill lira CoD MW3 när det kommer ut och de kommer nog kräva sina prylar. Någon som har en aning? 10k kanske?

King Grub
2011-06-30, 15:40
Det kommer helt nya saker i slutet av året, så om du skall köpa en i vinter är det bättre att du väntar till dess. Dels kommer det som sagt finnas nya high-end saker då, och dagens saker kommer att vara betydligt billigare.

LinusM
2011-06-30, 15:44
CoD MW3 har väl samma grafikmotor som de typ 3 tidigare spelen i serien? Skulle inte tro att du behöver lägga ut 10k, fast det med grafikmotorn var bara en gissning utifrån det jag sett av spelet hittils.

jasonmago
2011-06-30, 15:47
Det kommer helt nya saker i slutet av året, så om du skall köpa en i vinter är det bättre att du väntar till dess. Dels kommer det som sagt finnas nya high-end saker då, och dagens saker kommer att vara betydligt billigare.

Jo visserligen men jag har lovat att raida lite hårdare efter sommarn och behöver då något lite vassare.. Kan ju inte sitta och toppa mätarna på en laptop för evigt ;)

Nej men jag fattar vad du menar.. Kanske kan köpa mig ett schyst chassi och bara lägga ut lite extra på sånt som inte förändras så extremt mycket. Sedan bara bygga på den till slutet av året.

Akerhage
2011-06-30, 15:55
10K kommer ju garanterat att räcka om du inte ska ha det allra värsta

Proxy
2011-06-30, 16:03
Jo visserligen men jag har lovat att raida lite hårdare efter sommarn och behöver då något lite vassare.. Kan ju inte sitta och toppa mätarna på en laptop för evigt ;)


Wow bygger på en ganska enkel spelmotor, och du behöver knappast ha någonting dyrare än 6-7k för att klara dig galant. :)
Samma spelmotor som när wow kom ut, bara lite mer fancy effekter och grafik.

Superm
2011-06-30, 16:10
minst 6000 för en bra speldator(den kommer klara alla spel på högsta). Jag la ungefär 8k på min och den klarar alla nuvarande spel på högsta och kommande spel.

Dreas
2011-06-30, 16:16
För 15k får du en mycket bra rigg, mer än så och det kostar betydligt mer än det smakar. Så har det varit förut iaf.

8k idag räcker faktiskt till en bra spelburk, men till det vill du ha en skärm så säg 10k.

Som Grub säger, vänta, Intel släpper sina nya processorer i slutet av året och Nvidia och ATI borde väl ha några nya, spännande kort att komma med tills dess, tycker jag iaf. AMD ska ju även släppa sina Bulldozer-processorer efter sommaren om jag inte kommer ihåg fel.

Akerhage
2011-06-30, 16:18
Vad jag har hört och sett så skall inte bulldozer vara bättre än sandy bridge. men klart, det kommer väl bli prissänkningar när dem kommer om inte annat

Dreas
2011-06-30, 16:20
Vad jag har hört och sett så skall inte bulldozer vara bättre än sandy bridge. men klart, det kommer väl bli prissänkningar när dem kommer om inte annatDu får tänka på att killen ska lira, processorn behöver inte vara sååå jättebra, fast iofs, jag vet inte riktigt när t.ex. en SB börjar bli en flaskhals.

Fokus vid spel bör ligga på grafikkortet iaf.

Som du säger, prissänkningar, sen brukar AMD ligga hyffsat till i låg/mellansegmentet när det gäller pris/prestanda.

Akerhage
2011-06-30, 16:32
japp, det är ju sant, bulldozern kommer ju vara billigare, dock är de ju inte så jättedyra tycker jag, 1800kr för en SB 2500K med bra överklockningsmöjligheter är ganska billigt.
Men de 10k jag menade var inte för WoW utan mer generellt för en bra speldator som håller sig ett tag. =)

Dreas
2011-06-30, 16:35
japp, det är ju sant, bulldozern kommer ju vara billigare, dock är de ju inte så jättedyra tycker jag, 1800kr för en SB 2500K med bra överklockningsmöjligheter är ganska billigt.
Men de 10k jag menade var inte för WoW utan mer generellt för en bra speldator som håller sig ett tag. =)Nej, de är väldigt billiga idag. Fast egentligen, en 2600k och man får med HT, vilket kan vara trevligt i framtiden, kanske. Klockar fint gör de iaf!

Ja, 10k har länge varit en bra siffra för en speldator, tycker jag då :)

Akerhage
2011-06-30, 16:37
jo sant, men HT för spel är ju inte att rekommendera. Men för andra program som kräver det helt klart! Go sits ändå, att köpa datordelar är roligt, så blir man som ett barn på julafton när allt kommer och man får pilla på något! :)

Dreas
2011-06-30, 16:42
jo sant, men HT för spel är ju inte att rekommendera. Men för andra program som kräver det helt klart! Go sits ändå, att köpa datordelar är roligt, så blir man som ett barn på julafton när allt kommer och man får pilla på något! :)Det kommer väl flerkärnsstöd mer och mer, så det borde väl inte vara en nackdel iaf.

Japp, det är kul, roligast är ju att läsa recensioner och sen få köpa. Sen kommer de, x-antal timmar senare (alltid längre än planerat) och allt är klart - Jahapp, nurå? :p

King Grub
2011-06-30, 16:42
jo sant, men HT för spel är ju inte att rekommendera.

2600 är ju bättre än 2500 på spel också, även om skillnaden är högst marginell. Bara att skillnaden i prestanda inte motsvarar prisskillnaden, om man inte vill spendera pengar för sakens skull.

http://www.tomshardware.co.uk/best-gaming-cpu,review-32221-4.html

Akerhage
2011-06-30, 16:45
Det kommer väl flerkärnsstöd mer och mer, så det borde väl inte vara en nackdel iaf.

Japp, det är kul, roligast är ju att läsa recensioner och sen få köpa. Sen kommer de, x-antal timmar senare (alltid längre än planerat) och allt är klart - Jahapp, nurå? :p

haha, precis! Sen sitter man där och har pillat med allt, överklockat i allra högsta grad och sugit ut det mesta av den. Så har man ändå inget spel att lira, eller program att leka med :)

Angående HT, så kommer säkerligen de nyare spelen att dra nytta av detta, men har läst att en del spel presterar sämre med HT. Men säkert bara en tidsfråga.

shadowfire
2011-06-30, 17:42
Det kommer helt nya saker i slutet av året, så om du skall köpa en i vinter är det bättre att du väntar till dess. Dels kommer det som sagt finnas nya high-end saker då, och dagens saker kommer att vara betydligt billigare.

kommer det någonsin inte vara så som du säger nu? :D
det är väl mer eller mindre en konstant?

shadowfire
2011-06-30, 17:44
har själv väntat med att köpa en SSD, för att det hela tiden förväntas komma något bättre som ska resultera i prissänkningar.. nu var ju inte sandforce SF-2000 så lattjolajbans som man trodde, så just nu ångrar jag mig för att jag inte köpte en inteldisk som jag tänkte redan förra sommaren. Nu sitter jag mest o väntar på o se om senaste patchen fixar sandforce...

Dreas
2011-06-30, 17:53
har själv väntat med att köpa en SSD, för att det hela tiden förväntas komma något bättre som ska resultera i prissänkningar.. nu var ju inte sandforce SF-2000 så lattjolajbans som man trodde, så just nu ångrar jag mig för att jag inte köpte en inteldisk som jag tänkte redan förra sommaren. Nu sitter jag mest o väntar på o se om senaste patchen fixar sandforce...Mitt tips är att köpa nytt när det släpps nytt. Jag köpte en ny rigg i början av året, den är fortfarande nästan lika dyr att köpa idag och även prestandan håller i sig bra, sen kommer den bli omsprungen om några månader då det kommer nya vettiga saker.

Att vänta på att nytt ska släppas gör en mest gråhårig, och pryllös :) Fast nu kanske det är klokt att vänta på dessa: http://www.sweclockers.com/nyhet/14178-corsair-rullar-ut-force-gt-med-sandforce-sf-2280

pragmatist
2011-06-30, 17:56
Att köpa dator är alltid en dålig affär, man kan alltid vänta på något bättre och det man har köpt kommer alltid rasa i pris en kort tid senare. Dessutom ställer inte spel högre och högre krav på samma sätt som de gjorde tidigare (antagligen eftersom nästan inga spel utvecklas specifikt för PC utan främst för konsoler). Sett ur det perspektivet kan man gott köpa en dator när man känner för det och sedan bara låta bli att läsa om vad som händer på datafronten ett år framåt. Ignorance is bliss.

Termy
2011-06-30, 19:00
Sitter och funderar på vad som ska införskaffas för SSD disk: Intel eller vertex 3, nu när vertex 3 verkar ha fått nån uppdaterad firmware som ska fixa problemen som fanns.

ceejay
2011-06-30, 19:01
denna dator jag använder kostade nästan 7k ny för typ 3 år sen, den fungerar fortfarande.

så runt 7-8 k idag för en speldator som klarar allt

Philosophic
2011-06-30, 19:10
Om du ändå ska plocka ihop en ny dator från grunden så tycker jag att du kan inkludera en bra processorkylare. Jag köpte nyligen en själv för lite drygt 300kr och den ska tydligen vara väldigt prisvärd. Med en kylare så kan du "överklocka", alltså trimma processorns hastighet. Processorns temperatur hålls nere och du har nyss fått ett dator som är 20-30 % snabbare och lika stabil!

Namehere
2011-06-30, 19:15
Om du ändå ska plocka ihop en ny dator från grunden så tycker jag att du kan inkludera en bra processorkylare. Jag köpte nyligen en själv för lite drygt 300kr och den ska tydligen vara väldigt prisvärd. Med en kylare så kan du "överklocka", alltså trimma processorns hastighet. Processorns temperatur hålls nere och du har nyss fått ett dator som är 20-30 % snabbare och lika stabil!

Med förkortad livslängd?

Dreas
2011-06-30, 19:18
Om du ändå ska plocka ihop en ny dator från grunden så tycker jag att du kan inkludera en bra processorkylare. Jag köpte nyligen en själv för lite drygt 300kr och den ska tydligen vara väldigt prisvärd. Med en kylare så kan du "överklocka", alltså trimma processorns hastighet. Processorns temperatur hålls nere och du har nyss fått ett dator som är 20-30 % snabbare och lika stabil!Fast vad ska du med en 20-30% sanabbare processor till? Datorn i spel kommer t.ex. inte kunna prestera bättre. Och en Sandy bridge behöver du knappt röra volten för att klocka, det finns även på de flesta moderkort idag snabbinställningar för en klock på upp till 1ghz.

Att klocka är en kul grej, men ska man få ut något vettigt av det så är det mer än processorn som ska klockas. Och då går priset upp rörande moderkort, nätagg, ramminnen osv.

Men ja, en processorkylare är om inte annat trevligt för att den kyler bättre och är i regel tystare.

Med förkortad livslängd?Om man höjer volten ja, men vem använder en processor hela dess livslängd?

mangemani
2011-06-30, 19:31
köpte nyss en väldigt bra spel dator som lugnt håller flera år framöver för 10K.
den kunde tom ha blivit billigare om lite mer tid hade lagts ner på att luska fram nån billigare sida(men orkade ej).

Akerhage
2011-06-30, 19:33
Hittade du ngt grafikkort eller? Såg det fanns på cdon av alla ställen, både gtx 570 och 6950. Men helt klart. 10k räcker och blir över. Angående klockning så gör jag det för att jag kan och det är roligt. Sen om processorn dör efter 2 år, då köper jag en ny, inte hela världen. Är ganska nice att ha en dator på 4.7Ghz som går stadigt med finfina temperaturer och en ganska liten ökning av VCore.

Philosophic
2011-06-30, 19:38
Fast vad ska du med en 20-30% sanabbare processor till? Datorn i spel kommer t.ex. inte kunna prestera bättre. Och en Sandy bridge behöver du knappt röra volten för att klocka, det finns även på de flesta moderkort idag snabbinställningar för en klock på upp till 1ghz.

Att klocka är en kul grej, men ska man få ut något vettigt av det så är det mer än processorn som ska klockas. Och då går priset upp rörande moderkort, nätagg, ramminnen osv.

Men ja, en processorkylare är om inte annat trevligt för att den kyler bättre och är i regel tystare.


Jag har då fått ut vettiga resultat i spel med endast 20% cpu klockning och då har jag inte rört grafikkort, minnen och allt du nämner. Om jag fick köpa en ny dator idag hade jag definitivt köpt med en annan processorkylare och klockat upp processorn ett snäpp. Finns mer fördelar än nackdelar att klocka tycker jag.

mangemani
2011-06-30, 19:40
Hittade du ngt grafikkort eller? Såg det fanns på cdon av alla ställen, både gtx 570 och 6950. Men helt klart. 10k räcker och blir över. Angående klockning så gör jag det för att jag kan och det är roligt. Sen om processorn dör efter 2 år, då köper jag en ny, inte hela världen. Är ganska nice att ha en dator på 4.7Ghz som går stadigt med finfina temperaturer och en ganska liten ökning av VCore.

jepp:),dock inte ett xfx,utan ett sapphire:)(orkade inte vänta på xfx som "troligtvis" skulle komma in i mitten utav nästa månad),var inget som skiljde det första kortet jag hade tänkt mej mot detta,mer än märket och att detta var ett 6970 istället för 6950:P
dock så var det minnena som satt lite käppar i hjulen,dom fanns ej inne men skulle komma in i början utav nästa vecka,så jag får den nog inte förns då:furious:..vill ha nu!*gah!*

Akerhage
2011-06-30, 19:42
aha, ja men 6970 är ju snäppet bättre än 6950, bara det att man kan göra 6950 till ett 6970. Så du kommer bli nöjd! Märket är skitsamma, ta det billigaste bara. Ah, seg veckas väntan! Men skoj att ha något att se fram emot ändå! =)

Mollestam
2011-06-30, 19:53
Lånar tråden lite.

Tips på en laptop som klarar de nya spelen? T.ex. MW3 och BF3.

Dreas
2011-06-30, 19:56
Jag har då fått ut vettiga resultat i spel med endast 20% cpu klockning och då har jag inte rört grafikkort, minnen och allt du nämner. Om jag fick köpa en ny dator idag hade jag definitivt köpt med en annan processorkylare och klockat upp processorn ett snäpp. Finns mer fördelar än nackdelar att klocka tycker jag.Då vet jag inte vad för spel du spelar. Större delen av spel idag förlitar sig på grafikkortet. En standardklockad processor, sålänge den inte flaskar grafikkortet duger utan problem. Istället för att lägga 300kr på en processorfläkt tjänar man mer spelprestanda på att lägga 300 mer på ett grafikkort. Fast i dagens datorvärld är hoppen i regel större än 300kr mellan grafikkortsklasser.