handdator

Visa fullständig version : Nytt litet gym på jobbet, vad för saker?


Akerhage
2011-06-30, 13:10
Jobbar på ett företag här med ca 150 anställda. Det finns ett ganska litet rum här som är avsett som ett gym. Med ganska litet menar jag runt 15-20 kvadrat max!

Just nu står där
ett löparband,
en bänkpress,
ett skivstångsrack med några skivstänger på.
En latsdragsmaskin med möjlighet att vända på kabeln för att köra ex bicepscurl.
Ett hantelrack med lite hantlar på upp till 10kg

Det skulle "förnyas" såg jag lapp om och skickade genast in mina tankar om nya maskiner. Jag fick med en cablecross, böjracket, bättre bänk och mer viktskivor. Men vad kan man mer göra, eller hur ska man förvalta denna extremt lilla yta på bästa sätt? (Inga byggare direkt här utan motionsträning för äldre medelålders män och kvinnor).

Tips på bra multifunktionella saker som tar lite plats?

G_lund
2011-06-30, 13:27
Några mjuka mattor för stretchning/magövningar.
Kettlebells kanske?:)

Annars kommer du långt med några hantlar, viktskivor, stång och bänk:)

ThisIsTheOne
2011-06-30, 13:29
En TRX eller motsvarande. Kan användas av alla oavsett nivå.

rooz
2011-06-30, 13:32
En TRX eller motsvarande. Kan användas av alla oavsett nivå.

This.

Powerrack, TRX, kettlebells.

Akerhage
2011-06-30, 13:38
Kommer inte finnas någon form av instruktör eller sätt att instruera dem som jobbar här, så hur funkar det med kettlebells då tror ni?

Loke
2011-06-30, 14:03
Jag skulle argumentera för ett borttagande av löpbandet iaf, det är ju en rätt meningslös pryl som tar upp mycket plats.

Ett riktigt böjrack tycker jag också är onödigt när ytan är så begränsad, ett enkelt rack för bänkpress där man kan flytta bänken duger bra.

Jag ser inte hur vanliga hantlar och kettlebells skiljer sig, så håll dig iaf till det ena eller det andra. Jag föredrar hantlar.

Någon form av maskin eller ställning för magträning tycker jag är viktigt faktiskt.

En stång i taket för chins och dylikt är också mycket viktigt, hellst med möjlighet till flera olika grepp och hjälp underifrån/bälte att hänga vikter i.

raQblad
2011-06-30, 14:15
Dips och chinsstativ i kombination. Alternativt vægg/takfæste på chinsstång och dipsstativ rætt under. Tar ingen plats alls och hela øverkroppen kan trænas.
I tillægg till detta en bænk, en skivstång och en justerbar stællning till denna.
Ev. en tvåvægs benmaskin och lite hantlar.

Akerhage
2011-06-30, 14:17
Tycker med att löpbandet känns lönlöst, men tror de vill ha kvar det. Hade varit bra med en chins/dip/mag-stång (korrekt namn finns säkert). Tror hantlar funkar bättre här än kettlebells faktiskt, tror många inte är så vana vid dem och inte "vågar sig på dem".

z_bumbi
2011-06-30, 14:32
ett skivstångsrack med några skivstänger på.

Du menar ett vanligt skivstångsställ och inte en ställning där man kan köra övningar?

Jag skulle skaffa en sittande kabelrodd men eftersom du säger att man kan vända draghåll på den existerande latshissen så gissar jag att det bara är att skaffa en roddtillsats av någon typ. I annat fall skaffa en kombinerad rodd- och latshiss för att spara plats och om den gamla latshissen fortfarande får plats så kan fler träna samtidigt.

En roddmaskin för kondition, Concept II är inget krav men ska de satsa så kör en sådan.

Två par byggbara hantlar, t ex powerblocks men blir de för dyra så skaffa vanliga med lås (dock inte rusta skräp och har ni 50 mm på de övriga vikterna så kör sådan här också)

En instruktör. Satsar de så mycket ytterligare på utrustning plus lokalhyran så skaffa i alla fall någon som går igenom grunderna med de som vill någon gång per år.

Arne Persson
2011-06-30, 14:34
Jobbar på ett företag här med ca 150 anställda. Det finns ett ganska litet rum här som är avsett som ett gym. Med ganska litet menar jag runt 15-20 kvadrat max!

Just nu står där
ett löparband,
en bänkpress,
ett skivstångsrack med några skivstänger på.
En latsdragsmaskin med möjlighet att vända på kabeln för att köra ex bicepscurl.
Ett hantelrack med lite hantlar på upp till 10kg

Det skulle "förnyas" såg jag lapp om och skickade genast in mina tankar om nya maskiner. Jag fick med en cablecross, böjracket, bättre bänk och mer viktskivor. Men vad kan man mer göra, eller hur ska man förvalta denna extremt lilla yta på bästa sätt? (Inga byggare direkt här utan motionsträning för äldre medelålders män och kvinnor).

Tips på bra multifunktionella saker som tar lite plats?

Mitt yrke, kontaka mig så kommer jag att garanterat att hjälpa dig.

Pepz
2011-06-30, 14:35
denna kan man fan göra allt i.
Omöjligt att hitta en bättre kabelstation
http://gymacademy.co.uk/strength/pics/dualadjustablepulley.jpg

edit: life fitness har den bästa varianten imho

Akerhage
2011-06-30, 14:39
Ja precis, blev lite felformulerat där, skall vara en skivstångsställning bara.
Rodd-tillsats hade jag gärna sätt där med, samt lite andra handtag.
Tror inte att en instruktör kommer att investeras i. Annars kan jag springa ner o visa lite :p
Kan poängtera att satsningen hittils inte varit så jättebra, det är riktigt gamla och billiga saker där nere, så med tanke på allt annat som pengar läggs på är detta än så länge ingen höjdarsatsning. Men kan ju bli bra nu!
Ingen som anser att en cablecross kan fungera? Det och en bänk eller pilatusboll så kan man ju träna i stort sett hela kroppen.

kaer
2011-06-30, 15:05
Dips och chinsstativ i kombination. Alternativt vægg/takfæste på chinsstång och dipsstativ rætt under. Tar ingen plats alls och hela øverkroppen kan trænas.

Kan bara hålla med om precis det här.
Jag tränar på mitt jobb någon gång i veckan och chins/dipsställning är något som jag verkligen saknar.

Frågan är kanske hur många som använder det?

Akerhage
2011-06-30, 15:08
Nej, kanske inte så många som använder det iof, men helt klart en bra sak, för tar ju inte mycket plats heller och bra övningar att köra.

Degpekka
2011-06-30, 15:25
Kontakta Arne! du kommer inte bli besviken! :)

Akerhage
2011-06-30, 15:53
Nej, antagligen inte, men som sagt, jag är ju inte den som tar några beslut här utan skickade bara in förslag, så i så fall får ju de som tar besluten ta kontakt med Arne. Och jag känner väl att jag kanske inte är i den positionen att ge sådana direkta förslag till vederbörande. Hade jag fått bestämma helt själv och stått för kostnaderna så visst =)