handdator

Visa fullständig version : Magrutor på 2 månader - Ett realistiskt mål?


Takuyi
2011-06-30, 09:24
Hej. Kan börja med att säga att jag är 16 år, väger 68kg, 186cm aldrig tränat (Förutom tennis) förens Januari i år, drog igång mer seriöst nu i början av Juni. Är sisådär småmullig, inga magrutor som syns.

Hade tänkt köra StrongLifts 5x5 3ggr i veckan + någon magövning och köra cardio 7 dagar i veckan i minst 30 min (Antingen jogga eller spinning) och dra ner helt på saker med överdrivna kolhydrater, socker och dylikt (Som t.ex. godis och diverse andra småsaker).

Mitt mål är primärt att bli starkare i både kropp och sinne, men även att försöka minska kroppsfettet till den nivå att man kan se någon magruta i alla fall. Jag har inte planerat att jag ska vara helt rippad efter 2 månader då jag förstår att det här tar väldigt lång tid om jag nu ska fortsätta med det.

Några synpunkter?

312
2011-06-30, 09:30
Jag är 187cm, väger 76kg och JAG har liiiite fett som ska bort, vet att mina rutor kommer synas vid 72-73.

Tror garanterat att det är muskler som fattas för dig, inte massor med fett som är i vägen. Jag kan ju ha fel, men att deffa på din vikt och längd är något jag aldrig skulle göra.

Magövningar brukar inte behövas när du styrketränar, då den får stryk från andra övningar. Jag skulle lagt mig på ett litet överskott (200-300) och styrketränat hårt med mycket protein.

Kromgol
2011-06-30, 09:56
Jag är 187cm, väger 76kg och JAG har liiiite fett som ska bort, vet att mina rutor kommer synas vid 72-73.

Tror garanterat att det är muskler som fattas för dig, inte massor med fett som är i vägen. Jag kan ju ha fel, men att deffa på din vikt och längd är något jag aldrig skulle göra.

Magövningar brukar inte behövas när du styrketränar, då den får stryk från andra övningar. Jag skulle lagt mig på ett litet överskott (200-300) och styrketränat hårt med mycket protein.

Kanske det, men sedan känner jag att jag måste dra ner på min konsumtion av diverse onyttiga saker och börja köra mer cardio i samband med styrketräningen för att det ska bli optimalt. Så länge jag fortsätter äta på som vanligt och undviker saker som kan tänkas vara onyttigt så borde jag väl inte ta skada? En hälsosam livstil borde vara bra för alla.

Sedan vore det bra att öka konditionen!

Jokester
2011-06-30, 10:28
Kanske det, men sedan känner jag att jag måste dra ner på min konsumtion av diverse onyttiga saker och börja köra mer cardio i samband med styrketräningen för att det ska bli optimalt. Så länge jag fortsätter äta på som vanligt och undviker saker som kan tänkas vara onyttigt så borde jag väl inte ta skada? En hälsosam livstil borde vara bra för alla.

Sedan vore det bra att öka konditionen!

Fast styrketräningen blir mer optimal om du inte kör den i samband med cardio.
Med tanke på din längd och vikt nu skulle jag nog träna tungt, äta mycket protein, försöka att ligga på kaloribalans och skippa cardion eller lägga den på en dag jag inte styrketränar.

Kromgol
2011-06-30, 10:35
Fast styrketräningen blir mer optimal om du inte kör den i samband med cardio.
Med tanke på din längd och vikt nu skulle jag nog träna tungt, äta mycket protein, försöka att ligga på kaloribalans och skippa cardion eller lägga den på en dag jag inte styrketränar.

Fast sedan har jag hört att man ska ha minst 30 min kondition varje dag?

jasonmago
2011-06-30, 10:36
Fast sedan har jag hört att man ska ha minst 30 min kondition varje dag?

där körde det sig för 80% av jordens befolkning?

Kromgol
2011-06-30, 10:47
där körde det sig för 80% av jordens befolkning?

Haha, jag menar att det är rekommenderat att köra minst 30 min per dag? :D

King Grub
2011-06-30, 10:48
Det är rekommendationer för allmän hälsa, ja. Inte för magrutor.

daloatf
2011-06-30, 10:51
Det är inte 30 minuters promenader då? annars är jag fucked jag med :S räknar inte promenader som kondition btw

Kromgol
2011-06-30, 11:05
Det är rekommendationer för allmän hälsa, ja. Inte för magrutor.

Fast det hjälper väl så klart på vägen? ;)

King Grub
2011-06-30, 11:18
Nej, inte i sig. Konditionsträning ökar inte dygnets fettförbränning vid en viss kaloribalans.

Kromgol
2011-06-30, 11:26
Nej, inte i sig. Konditionsträning ökar inte dygnets fettförbränning vid en viss kaloribalans.

Ah okej. Får väl ta det på de dagar jag inte styrketränar då.

Men ingen har gett mig ett svar än på frågan, är det ett realistiskt mål det jag har? Att få magrutor på 2 månader? :D

Vinter
2011-06-30, 11:48
Ah okej. Får väl ta det på de dagar jag inte styrketränar då.

Men ingen har gett mig ett svar än på frågan, är det ett realistiskt mål det jag har? Att få magrutor på 2 månader? :D

Det är omöjligt att säga, du får kämpa dig till magrutor och se själv hur lång tid det tar, sedan vet du.

Jag är 181cm väger 86kg och börjar få fram rutor, det går liksom inte att jämföra person till person som en mall.

312
2011-06-30, 11:49
Ah okej. Får väl ta det på de dagar jag inte styrketränar då.

Men ingen har gett mig ett svar än på frågan, är det ett realistiskt mål det jag har? Att få magrutor på 2 månader? :D

Yes, det tror jag absolut. Dock svårt att svara på om du ej har bild.

JohnTee
2011-06-30, 12:19
Men ingen har gett mig ett svar än på frågan, är det ett realistiskt mål det jag har? Att få magrutor på 2 månader? :D

Om du kan få, så ja. Är själv 178 cm och mina rutor började synas runt 62 kg som relativt otränad.

Kromgol
2011-06-30, 13:49
Ajo, får väl försöka i alla fall! Får dra igång nu på måndag igen då jag oturligen nog blev sjuk för någon dag sedan.

Sniggel
2011-07-01, 14:28
Tog mig ungefär 9 år att få magrutor, men då hade jag inte det som mål från början förstås :D