handdator

Visa fullständig version : Träna varje dag (artikel)


Spridis
2011-06-30, 09:11
Okej, okej, T-nation jag vet men inte desto mindre intressant synvinkel.

Max Out on Squats Every Day (http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/max_out_on_squats_every_day)
by Bret Contreras – 6/28/2011

Dunceor
2011-06-30, 10:09
Artikeln är rätt intressant men han fokuserar mer på att folk kan träna varje dag. Det tror jag inte folk säger emot utan frågan är, tjänar man på att träna varje dag?

mikaelj
2011-06-30, 10:25
Jag gjorde fina ökningar av exakt det, dock under begränsad period. Det är slitsamt.

NiklasAlm
2011-06-30, 11:49
Artikeln är rätt intressant men han fokuserar mer på att folk kan träna varje dag. Det tror jag inte folk säger emot utan frågan är, tjänar man på att träna varje dag?

Eller förlorar man på att träna så hårt varje dag?

tokborn
2011-06-30, 13:48
Eller förlorar man på att träna så hårt varje dag?

Jag har bara hört diskussioner i ämnet men med rätt inställning och optimala förhållanden (även sociala/mentala) så tror jag inte man förlorar på det. T ex överträningssydrom sitter väl till stor del i psyket. Personligen tror jag man kan träna hur mycket som helst bara men vilar rätt (stor mängd träning innebär att man inte får stressa upp sig över skola/jobb/familj osv).

Pjotor
2011-06-30, 14:14
De som tränar varje dag gör ofta inget annat av vikt än att träna, äta och sova. Vi andra har ofta jobb, skola, familj, vänner och/eller andra hobbyer som behöver sitt.

tyresoSlusken
2011-06-30, 15:00
Hur mår CNS av att köra tunga knäböj varje dag?

tntballe
2011-06-30, 15:06
Hur mår CNS av att köra tunga knäböj varje dag?
Man blir sliten, men håller man sig under tokmax så vänjer man sig utan allt för stora bekymmer. CNS anpassar sig till arbetet man utför.
Postat via en mobil enhet

ARMSTARK
2011-06-30, 15:14
Förr i tiden slet tex skogshuggare varje dag i skogen hela livet, hade de blivit övertränade skulle de inte ha kunnat jobba. Kroppen vänjer sig.

lorithas
2011-06-30, 16:51
Intressant läsning.

heathcliff
2011-06-30, 18:17
snodde den här texten från en tidigare tråd på samma ämne. Jävligt intressant.

I was having a discussion on another forum late last year about overtraining and CNS recovery. I am not a doctor and didn’t know the exact reason why this type of training works, but along came Brent. Brent has a Ph.D. in Neurobiology. He answered the questions in terms everyone can understand. I emailed him to say thanks for explaining to everyone, including myself, of how and why it works. His email reply:


“I'm the one who should be thanking you. Your posts on GoHeavy (back in 97-99 when I was originally training using this method) are what got me interested in all of this. To see a contradictory opinion that made sense really opened my eyes. It may not have seemed like anyone was paying attention back then, but I was. My coach thought I was nuts. LOL


My experience using myself a guinea pig is what sparked my interest in physiology in the first place. For what it's worth, thanks for your influence, a little bit went a long way.”



What goes around, comes around. Here is what he posted, along with a few others’ responses. Thanks again for the education!



Post 1)


In the "dark times" it's just as I said, a lot like "withdrawal" from substance abuse. If you want the specifics, I’ll try to lay them out for you as best I can. Maybe this will clear up some of the misconceptions people have about what actually happens when you lift weights. Then again, maybe monkeys will fly out of my behind...


Most people think the only part of the body to adapt to lifting are the muscles, tendons, ligaments, etc. In fact, the brain also adapts to whatever stress you put on the body. It physically changes its structure and ability to deal with chemicals which directly relate to your physical activity. If you are a runner, you'll get better at making and using chemicals which deal with running. You'll also develop and affinity for extremely short shorts, politics, FOX news, granola, etc.


One thing that pissed me off about IA is his insistence that the CNS fatigues in some way. Bulls**t. People are still taught that the nervous system runs off of electrical impulses like a power cable. It doesn't. The nerve impulses (synapses) run off of chemicals (neurotransmitters). If these chemicals are not present, there is no signal between brain and muscle. The reason you can measure electrical impulses in the nervous system is because the electrical impulse is a BYPRODUCT of this chemical reaction. Its called an electrochemical reaction.


A large part of how strong we are is the ability to create and deal with a higher concentration of these neurotransmitters. The nerves develop more receptor sites to connect with them, and the glands learn to make more of the neurotransmitters themselves. Only then do you get a stronger impulse.


When you start placing demands on the brain to lift maximum weights every day, it says "oh crap I need to learn how to make and use these chemicals or he’s going to kill us. So it goes through an adaptive period where it shuts down some functions and tries to upgrade. These are the "dark times".


The main chemical in muscle contraction is SEROTONIN. It actually regulates how HARD the muscle contracts, which is why only the heaviest weights seem to effect our mood, the reason why people shy away from maximal lifting and cower from the imaginary symptoms of overtraining.


Serotonin just happens to be the main feel good hormone in the body. It directly effects your mood and mental outlook, your happiness and willingness to train. Your sleep, appetite, and also effects the cardiovascular system (your heart rate increases when you are supposedly overtrained - this is why). The serotonin cycle in the brain gets screwed up when drug addicts go into withdrawal (most recreational drugs artificially influence the serotonin pathways, which is why they are so much fun). There are other neurotransmitters which get effected by this (acetylcholine for example), but serotonin is the big one.


So, when the body receives a demand to lift heavy things on a daily basis, the brain shuts down the serotonin receptors to upgrade them. The brain structure changes take a few days to a few weeks. Changes in individual nerves happen quickly, a few days at most. This is why the dark times occur. Its the adaptive period thats needed for the brain and body to get to the next higher level. Natures little joke is obviously making us feel like crap when we are actually improving.


The body is trying to get us to stop the stress so it isn't forced to remodel the whole place, but thats exactly what you want. Thats why its so important to keep pounding away through it all. You want the greatest adaptation to take place.


Guys who are afraid of this response are guys who are lifting because they like the way it makes them feel. If you do lighter workouts, this serotonin is raised, but there is no signal to adapt. You feel high. Basically lifting weights becomes like a drug. People feel better doing light useless workouts, just like they feel better taking a hit of crack. I think this is why no one wants to try lifting the Bulgarian way. They are addicts.


You asked me about cortisol. There are no good and bad hormones. There are only hormones specific to your physical activity. Do you know why cortisol is released in weight lifting? Cortisol controls the blood pressure and concentration of blood sugar.


With short bursts of intense lifting (singles and doubles), blood sugar is not the primary fuel. Blood sugar only becomes an issue when you are doing higher reps. Cortisol is released mainly as a way to cope with these high reps, a way to shuttle more fuel (blood sugar) into the muscle tissue by using higher blood pressure. This is one reason bodybuilders have their posing trunks in a bunch over it. Cortisol is dealt with just like serotonin. The body tries to adapt to using it, and all the bodybuilders run and scream. If they stuck with it they'd go through a response much like the Dark times, and they'd be able to handle more high rep sets afterwards.


In this case, cortisol is specific to the activity bodybuilders, not power or olympic lifters. Keep your reps low and you never have to worry about it. (It has nothing to do with total volume, only reps in the set.)


Thats funny what you mentioned about the Bulgarians having huge adrenals. It makes sense. They adapt by getting larger and stronger just like anything else. Thats also a great argument against limiting genetics. Someone else would look at normal sized adrenals and say they would obviously be overloaded by stress. The Bulgarians entire organism changed in response to their lifting. Form follows function. Awesome stuff.


The adrenals don't only release cortisol, they release adrenaline as well. Adrenaline acts as one of the triggers to this adaptive period. You should go read the lecture by Ivan Abajiev here :


- weightliftingexchange.com/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemi d=75


He explains this whole adaptive period and how it effects more than just the musculature. Go read the paragraphs which start with:


"So this is our aim when we are training athletes, that we would build up all those organs and muscles needed for a certain performance, not only the muscles, but the whole cardiovascular and other systems that support the working of the muscles in order for a better performance. The adaptive process however, does not only include all the lungs and the heart and the other organs that I mentioned."


So I hope I explained that all well enough. Bottom line, from a physiological standpoint - BROZ IS RIGHT. Let me know if you have any other questions.


Take care.


(p.s. - If you think maxing squats daily is tough, try typing all of this out on a phone!)

lorithas
2011-06-30, 19:09
Igen: väldigt intressant. Tack för länken!

z_bumbi
2011-06-30, 19:34
Förr i tiden slet tex skogshuggare varje dag i skogen hela livet, hade de blivit övertränade skulle de inte ha kunnat jobba. Kroppen vänjer sig.

Hur många skogshuggare från förr i tiden har du träffat som inte har riktigt ont i rygg, axlar, knän, armbågar och händer idag?

ARMSTARK
2011-07-01, 06:47
Hur många skogshuggare från förr i tiden har du träffat som inte har riktigt ont i rygg, axlar, knän, armbågar och händer idag?

Helt rätt, det är det som är medaljens baksida.

mikaelj
2011-07-01, 06:50
Då är det tur att knäböj inte är skogshuggning!

Pernam
2011-07-01, 07:29
Hur många skogshuggare från förr i tiden har du träffat som inte har riktigt ont i rygg, axlar, knän, armbågar och händer idag?

Faktiskt en hel del. Det finns/fanns två varianter. Dom som slet as och enbart musklade sig genom dagen, dom har knäckt sig. Sedan dom som jobbade hårt men smart, tänkte på hur dom utförde lyft etc. Min morfar hade inte dålig rygg trots hårt fysisk arbete men stark var han. Samma sak med min sambos morfar, jobbat i skogen hela livet, när han var 70 hade han fortfarande fysik som en tränad 40-åring. Ska man överföra det till gymmande, så tror jag nog att med rätt teknik, rätt inställning och rätt program kan man träna välidigt hårt och väldigt frekvent. Men om man slarvar med teknik och inte har en bra plan så blir man knäckt.

Mats J
2011-07-01, 14:28
Faktiskt en hel del. Det finns/fanns två varianter. Dom som slet as och enbart musklade sig genom dagen, dom har knäckt sig. Sedan dom som jobbade hårt men smart, tänkte på hur dom utförde lyft etc. Min morfar hade inte dålig rygg trots hårt fysisk arbete men stark var han. Samma sak med min sambos morfar, jobbat i skogen hela livet, när han var 70 hade han fortfarande fysik som en tränad 40-åring. Ska man överföra det till gymmande, så tror jag nog att med rätt teknik, rätt inställning och rätt program kan man träna välidigt hårt och väldigt frekvent. Men om man slarvar med teknik och inte har en bra plan så blir man knäckt.


Ja, det är klart att det kan gå. Men frågan är om det ger mer, jag personligen tror inte det, för mig är det kvalité>kvantité.

tntballe
2011-07-01, 14:39
Ja, det är klart att det kan gå. Men frågan är om det ger mer, jag personligen tror inte det, för mig är det kvalité>kvantité.

Det beror väl på hur man ser på vad som är vad, kör man ofta så brukar det innebära kortare pass med mer fokus på färre övningar och set. Jag ser det då som fler värdefulla(kvalité) set per pass.

Rusk
2011-07-01, 14:47
Kanske ingen toppenidé om ens mål är muskler:p

Rikard Jansson
2011-07-01, 14:49
Jag personligen tycker han verkar dum i huvudet, och att allt han säger förutom att man kan maxa i böj varje dag är korkat, men så är ju inte jag någon olympisk lyftare heller :)

tntballe
2011-07-01, 14:56
Jag personligen tycker han verkar dum i huvudet, och att allt han säger förutom att man kan maxa i böj varje dag är korkat, men så är ju inte jag någon olympisk lyftare heller :)

Förutom att det i vanlig ordning är machoprat, vad är det som är korkat?

Sniggel
2011-07-01, 15:13
Förr i tiden slet tex skogshuggare varje dag i skogen hela livet, hade de blivit övertränade skulle de inte ha kunnat jobba. Kroppen vänjer sig.

Lite skillnad på att göra ett arbete där man anpassar intensiteten för att orka med hela dagen jämfört med att träna för att bli så bra som möjligt, t ex att lyfta så tungt det är möjligt, inte bara "tungt ofta".

Corpobal
2011-07-01, 15:15
Det var ju en jävligt slö artikel, bara en massa ihopklistrade citat från frågetråden som John Broz haft på babbibilding dot com forum. Typiskt t-nation skräp med andra ord, läs istället det ni hittar från Ivan Abadjiev för att förstå hela kontexten och hur systemet uppkom för att sedan ställa det i relation till exempelvis rysk modell och det John Broz använder.

Rikard Jansson
2011-07-01, 15:17
Förutom att det i vanlig ordning är machoprat, vad är det som är korkat?

Främst att bara mata "main-lyften" för att eventuella svagheter i lyftet ska jämna ut sig tycker jag är otroligt BS, och sen var det massa mer saker jag inte höll med om, men det är nog mest åsikter som skiljer sig väldigt starkt åt, inget av det han säger kan jag säga rakt ut är fel, men jag håller inte alls med honom om något han säger

Awesomeous Prime
2011-07-14, 06:55
är ju jävligt intressant och inte helt förvånande när det rör sig om OL men, tror det mest är träningsnarkomanen i mig som kittlas av tanken på att "få" köra böj varje dag...
Dock som nån sa tidigare så äre ju inte direkt nåt nytt under solen och "artikeln" i sig var väl inte direkt intressant...


Vad som talar emot att göra nåt sånt här är ju mitt "förnuft" om det nu är det...
Men, vet ju att t ex sheiko på endast 3dar/vecka (t ex #29-31) är förjävla tungt (av erfarenhet) men för min del ytterst effektivt (tror att hög frekvens på lyft jag vill bli bra på helt klart är nyckeln för mig) och då rör det sig inte ens om speciellt "tunga" lyft oftast.

Men, visst, efter ett tag på böj varje dag så lär ju ens gamla 80% vara dom lyft som man på passen anser vara 100% vissa dagar så, procenten man lyfter av sina gamla max lär ju efter ett tag ligga å skramla kring dom där sheikoprocenten...

Sen om man då eventuellt får en jävla boost av att ta sig genom "the dark times" och nån gång börjar stega uppåt i vikter igen ja, det vet jag inget om... men, man får väl hoppas det om man nån gång skulle få för sig att ge träningsnarkomanen i sig själv fritt spelrum och testar detta...

tntballe
2011-07-14, 08:57
Come to the dark side, we have bacon.

Sheiko är jobbigt på ett helt annat sätt, stor volym på lättare vikter jämfört med dagligt max och till en början är det inte så mycket mer än så.
Postat via en mobil enhet

Awesomeous Prime
2011-07-14, 09:29
Come to the dark side, we have bacon.

Sheiko är jobbigt på ett helt annat sätt, stor volym på lättare vikter jämfört med dagligt max och till en början är det inte så mycket mer än så.
Postat via en mobil enhet
mmmm, jag gillar ju bacon jag....

slits inombords just nu mellan att bara gå loss och börja böja å träna hela tiden... (något jag mentalt vill) medan jag för tillfället faktiskt hittat nåt som jag tror min kropp tycker om... (3dar/vecka, böj av nån form varje pass, bänk av nån form varje pass, 2 av dagarna i veckan är 5/3/1 baserade så ena veckan bänk och mark, andra veckan militär och böj osv osv osv)

meeeeeeen... ja, vad ska man säga... älskar ju att träna och är det nåt jag är ganska dålig på så är det ju böja, och är det nåt jag vill bli bra på så är det ju att böja... får se hur man gör...

tntballe
2011-07-14, 09:34
Du kan ju testa att bara lägga till halvtung lågrepsböj på övriga dagar, med en volym som inte stör ditt vanliga schema. Lägg då till en dag i taget.
Postat via en mobil enhet

Awesomeous Prime
2011-07-14, 09:52
Du kan ju testa att bara lägga till halvtung lågrepsböj på övriga dagar, med en volym som inte stör ditt vanliga schema. Lägg då till en dag i taget.
Postat via en mobil enhet

Har funderat i dom banorna och sitter å pillar lite med hur det skulle se ut...

enda grejen som jag tror blir knepig är ju då att 5/3/1-träningen trots allt "går ut" (det gör den ju inte, men innehåller ju) på att man går nära all-in på en del av sista setten man gör i både mark böj, bänk och militärpress...

speciellt då marklyft är mitt bästa lyft så mosar det mig ganska hårt de dagarna, och återhämtningen kanske blir lidande på ett sånt vis jag verkligen inte vill vara med om då jag har höft/rygg-problem (som visserligen känns betydligt bättre numera efter dels mycket arbete med det samt att jag börjat böja smalt och ATG 3dar i veckan som känns som det verkligen stretchar mig på ett sånt vis som jag behöver) sen tidigare.

Tror nog att om jag ska ge mig in i detta helhjärtat så måste 5/3/1 falla bort ur ekvationen oavsett hur jag väljer att lägga in det hela...
Men, kanske att jag testar att bara lägga in en dag extra i det hela med:
*ryck (som fungerar som uppvärmning då jag inte direkt kan rycka nån vikt värt att nämnas så jag tränar bara "teknik", endast kört ryck 2ggr so far i hela mitt liv annat än ryck med kettlebells som inte direkt räknas i situationen)
*bak eller frontböj beroende på vad jag böjde dagen innan eller vad jag känner mer för för tillfället...

men, tål att funderas på litet ännu mera innan jag ger mig i kast med det hela...

bara så fruktansvärt lockande :D:D:D

ceejay
2011-07-14, 14:13
549VsYNhCUw&feature=related


han böjde varje dag tydligen!

Timme
2011-07-14, 14:20
funkar skitbra :)

Awesomeous Prime
2011-07-15, 07:12
ptja, vi får väl se hur de kommer kännas, kunde inte hålla mig så kommer köra böj idag igen.
blir böj och chins idag
igår kördes ryck, frontböj, bänk

tänker mig att jag kommer köra frontböj på dagarna jag kör bänk (3ggr/vecka) och resten av dagarna vanlig böj.
mark får vi se vad jag gör med, troligen ingenting nu i början då jag ändå inte kommer tappa i marken då den faller sig rätt naturligt för mig ändå, så, kan fundera ut hur jag gör med den i förlängningen senare...
Känns ändå som att böjandet kommer hålla mig rätt mör nu i början så att köra mark tungt blir det i alla fall inte tal om än på ett bra tag, eventuellt att jag slutar upp helt med att försöka leka med rycken (fast dom e ju så kul) å istället kör lättare mark 1-2ggr/vecka...

z_bumbi
2011-07-15, 11:45
Om du tänker börja så lägg dig betydligt lägre i intensitet än vad det vanligen skrivs om och se också till att bygga upp volym innan du höjer intensiteten. Den stora fördelen med att köra ofta är enligt mig att man gör en rörelse många gånger och inte att man går upp tungt varje pass. Treor på 70% av 1rm någon eller några dagar i veckan kan vara en bra början för det stora flertalet. När man efter en rimlig tid når 3x80% av 1rm så kan man lägga till en dag i taget för att få upp volymen. När/om man totalt når 6* pass i veckan så kan man börja leka med volym och intensitet en dag ytterligare om man tycker det behövs i förhållande till resultaten. Det finns inte heller något som hindrar att man ligger kvar på runt 70% eller t o m lägre något av passen utan det som är intressant är den totala belastningen över de perioder man räknar med.

*En vilodag har t om bulgarerna i många av sina program.

tntballe
2011-07-15, 12:26
Tips från 2 med erfarenhet av daglig böj.
If you want to give this a try, my suggestion would be to just go by feel. Just get in the gym 6 days a week and squat, but listen to your body, go as heavy as you can, take it easy if you are hurting. And keep the workouts short. The longer you do it, the better feel you will develop for how your body is reacting and what you need to do. But, IMO the idea of a structured plan is totally opposite from how this is supposed to work, you really need to be open minded and just listen to your body. One other thing I woujld say would be to keep the workouts short, just go to max and stop. Don't start adding backoff sets like Max does till you are able to hit fairly close to your best lift day in and day out.

I spoke to Glenn today and he told me about this thread so I will put my two cents in.

Firstly the above advice is very good in my opinion. Your a 250kg (550lbs) squatter right now but does that mean you could hit 550 any day your fresh or does that mean you have hit 550 once after a good taper/rest week?

I ask this because it makes a big difference if your "peaked" for a big lift versus being able to come in and hit pretty much maximum any day.

I would take it in three steps

1. Start just like Glenn said don't try to organize it so much and don't do down sets until you can hit near maximum weights, meaning 25lbs or less from 550, on your maximum days. Keep your lighter days 50lbs less than the heavy days and work on closing the gap between the heavy and light days by adding weight to the light day each week or so.

2. Once you can hit maximum weights on your heavy days and the light days are basically the same then you usually hit some PR weights so try frequently until get really tired and you start to fail on the off days with weights you used to make regularly.

3. Once you fail a lot more on the off days then start pushing the maximum days but do some down sets like 5-10 singles or 5-10 doubles. Once a week I would do some kind of hard repetition type workout like 5x5 or something that adds up to 30ish reps or more.

This is what I would do if you squat 1-2 times a day 6-7 times a week.

If you squat more than that like 6-8 times a day 7 days a week you'll only be able to do maximum and sub-maximum lifts for 1-3 singles per workout. This is very effective but VERY hard.

I have squatted with both of these "templates" before and they work well but you need to have someone pushing you especially when you get really tired.

Good luck

Max will get that 302 soon. Only further advice that springs to mind is that you are gonna feel like crap for a couple of weeks probably, work through it. And develop a strong mind, and keep in mind that many big squats have been developed this way, belief in the program is the main thing. If your belief gets shaken, the whole thing will come apart. And upon further consideration, that last sentence is most probably the most important thing for you to hear upon undertaking this.

Perna
2011-07-15, 12:52
Det sämsta med John Broz råd är att han säger man ska träna på ävan fast man har ont och inte lyssa på kroppen.

Själv körde jag en 6 veckors period efter hans konsept och fick ont (inflamation) i muskelfästen i ben och arm och ont i ett knä, till slut var jag tvungen att lägga av och vila och det tog nog ett par månader innan jag blev bra i muskelfästena, men knät har jag fortfarande problem med och det är snart ett år sedan.

Jag tycker man ska lyssna på kroppen och vara försiktig om man får ont, Z_Bumbis råd låter vettiga att köra på en lägre intentisitet och inte maxa varje dag då kanske det går.

Awesomeous Prime
2011-07-15, 15:20
Om du tänker börja så lägg dig betydligt lägre i intensitet än vad det vanligen skrivs om och se också till att bygga upp volym innan du höjer intensiteten. Den stora fördelen med att köra ofta är enligt mig att man gör en rörelse många gånger och inte att man går upp tungt varje pass. Treor på 70% av 1rm någon eller några dagar i veckan kan vara en bra början för det stora flertalet. När man efter en rimlig tid når 3x80% av 1rm så kan man lägga till en dag i taget för att få upp volymen. När/om man totalt når 6* pass i veckan så kan man börja leka med volym och intensitet en dag ytterligare om man tycker det behövs i förhållande till resultaten. Det finns inte heller något som hindrar att man ligger kvar på runt 70% eller t o m lägre något av passen utan det som är intressant är den totala belastningen över de perioder man räknar med.

*En vilodag har t om bulgarerna i många av sina program.
tackar, mycket läsvärda tips och jag är inne på samma linje, i alla fall till en början, kommer självklart inte gå "full-bore" från dag 1 utan det får ju hända över en tid

Tips från 2 med erfarenhet av daglig böj.
tack!
grym läsning!
Glenn pendlay känns ju alltid "vettig" på nåt vis tycker jag...

Det sämsta med John Broz råd är att han säger man ska träna på ävan fast man har ont och inte lyssa på kroppen.

Själv körde jag en 6 veckors period efter hans konsept och fick ont (inflamation) i muskelfästen i ben och arm och ont i ett knä, till slut var jag tvungen att lägga av och vila och det tog nog ett par månader innan jag blev bra i muskelfästena, men knät har jag fortfarande problem med och det är snart ett år sedan.

Jag tycker man ska lyssna på kroppen och vara försiktig om man får ont, Z_Bumbis råd låter vettiga att köra på en lägre intentisitet och inte maxa varje dag då kanske det går.

Jag tycker inte att John Broz säger att man ska träna på stenhårt om man har ont nånstans (beroende på ont och ont då förstås).
Eller jag tolkar i alla fall allt som sagts och går läsa i alla intervjuer etc som att:

* är du skadad:
ja, då ligger du på sjukhuset (eller rehabbar)

* har du ont:
det har man alltid på ett eller annat vis (och det håller jag med om) så då tränar man, sen däremot kanske man inte bestämmer sig för att "men jag gjorde ju 270kg i böjen förra veckan det ska jag göra idag med fastän jag inte kan böja mig ner å knyta skorna" (då faller ju hela poängen med att hålla sig ifrån % och sånt om man ändå ska vara stenhårt fast i att klara sånt som man kanske bara klarade när man var helt hel).

Då tror jag mer man ska ta fasta på det som står överallt ang. denna träning i citatet: "the day will never come when you can't squat just the bar" sen tycker jag väl att det visst kan komma en dag då man inte ens kan böja stången, men då är man rejält skadad eller död.

Det jag tar med mig från allt jag läst är mer att helt enkelt "ta dig in i gymmet och träna" sen vad du gör på gymmet får såklart avgöras av dagsformen, sen ibland får man väl troligen lov att fälla ut pungen å mosa på för annars kommer man ingen vart, såna dagar lär man ju ha en hel del av då och då om man bestämt sig för att träna varje dag... (eller iaf 6dar i veckan)

Perna
2011-07-15, 17:01
tackar, mycket läsvärda tips och jag är inne på samma linje, i alla fall till en början, kommer självklart inte gå "full-bore" från dag 1 utan det får ju hända över en tid


tack!
grym läsning!
Glenn pendlay känns ju alltid "vettig" på nåt vis tycker jag...



Jag tycker inte att John Broz säger att man ska träna på stenhårt om man har ont nånstans (beroende på ont och ont då förstås).
Eller jag tolkar i alla fall allt som sagts och går läsa i alla intervjuer etc som att:

* är du skadad:
ja, då ligger du på sjukhuset (eller rehabbar)

* har du ont:
det har man alltid på ett eller annat vis (och det håller jag med om) så då tränar man, sen däremot kanske man inte bestämmer sig för att "men jag gjorde ju 270kg i böjen förra veckan det ska jag göra idag med fastän jag inte kan böja mig ner å knyta skorna" (då faller ju hela poängen med att hålla sig ifrån % och sånt om man ändå ska vara stenhårt fast i att klara sånt som man kanske bara klarade när man var helt hel).

Då tror jag mer man ska ta fasta på det som står överallt ang. denna träning i citatet: "the day will never come when you can't squat just the bar" sen tycker jag väl att det visst kan komma en dag då man inte ens kan böja stången, men då är man rejält skadad eller död.

Det jag tar med mig från allt jag läst är mer att helt enkelt "ta dig in i gymmet och träna" sen vad du gör på gymmet får såklart avgöras av dagsformen, sen ibland får man väl troligen lov att fälla ut pungen å mosa på för annars kommer man ingen vart, såna dagar lär man ju ha en hel del av då och då om man bestämt sig för att träna varje dag... (eller iaf 6dar i veckan)

Tja det är ju en tolkningsfråga vad han menar men han skriver att man inte ska lyssna på kroppen och att det är lyftare som kan utstå mest smärta som kommer att bli bäst, han tar också ett exempel där hans vrist är så öm/ond att han knappt kan värma upp med stången men kör på ändå och blev bra dagen efter.

Problemet är när vet man att det är en ofarlig skada som man inte förvärrar om man kör på?, nä då tror jag mer på att man kör ett tungt pass sen kör man ett eller två lätta pass sen tungt osv. om man vill träna varje dag.

tntballe
2011-07-15, 19:40
Tja det är ju en tolkningsfråga vad han menar men han skriver att man inte ska lyssna på kroppen och att det är lyftare som kan utstå mest smärta som kommer att bli bäst, han tar också ett exempel där hans vrist är så öm/ond att han knappt kan värma upp med stången men kör på ändå och blev bra dagen efter.

Problemet är när vet man att det är en ofarlig skada som man inte förvärrar om man kör på?, nä då tror jag mer på att man kör ett tungt pass sen kör man ett eller två lätta pass sen tungt osv. om man vill träna varje dag.
Lyssna hellre på vad Pendlay och hans tränande har att säga. Mer öppna för vad andra har att säga och verkar inte lika hårda på hur man "ska" träna.
Postat via en mobil enhet

Pepz
2011-07-15, 19:45
Som michail tonkonogi(professor i medicinsk vetenskap med inriktning idrottsfysiologi) uttryckte sig (ungefärligt)

det är inte att balansera på gränsen till överträning som är den optimala dosen av träning utan den träningsdos som ger störst prestationseffekt är den dosen som ska eftersträvas.
denna dos ligger i de flesta fall långt lägre än den förstnämnda

z_bumbi
2011-07-15, 20:41
Firstly the above advice is very good in my opinion. Your a 250kg (550lbs) squatter right now but does that mean you could hit 550 any day your fresh or does that mean you have hit 550 once after a good taper/rest week?

Jag har inte träffat någon som böjer 250 kg som inte redan har tränat ett tag och därför både är relativt genomtränad, har ett hum om hur kroppen fungerar och kanske framför allt är något så när insatt i hur olika typer av program och periodiseringar fungerar. Tillhör man den kategorin så visst prova men tillhör man inte den så bör man nog fundera ett par varv till innan man tar till sig tips som riktar in sig på elitlyftare eller vem det nu är som får tipsen.

creperiet
2011-07-15, 21:03
Värt att nämna i sammanhanget är att det finns risk att kroppens smärttröskel höjs betydligt eftersom man aldrig hinner komma ner i varv ordentligt mellan passen. Ökar skaderisken.

tntballe
2011-07-15, 21:07
En del av det hela är ju att lära känna kroppen och dess signaler, och innan dess så ska man inte gå på för fullt. En hel del tänk som det populära RTS, gå till en viss upplevt motstånd istället för procenträkning.
Postat via en mobil enhet

Anders The Peak
2011-07-15, 21:13
Det är inte att balansera på gränsen till överträning som är den optimala dosen av träning utan den träningsdos som ger störst prestationseffekt är den dosen som ska eftersträvas. Denna dos ligger i de flesta fall långt lägre än den förstnämnda
Det är först när man har insikt i det här som man blir optimal i sin träning.
Tex
Kör benböj 5*5-6 reps på drygt 90% 1RM och fortsätter att plåga de
redan maximalt stimulerade benmusklerna med andra benövningar istället för att ha insikt i att benen(lår, rumpa och adduktorer) har fått tillräcklig stimuli för att bli starkare och för att få maximal muskeltillväxt.

Eddie Vedder
2011-07-16, 08:29
Värt att nämna i sammanhanget är att det finns risk att kroppens smärttröskel höjs betydligt eftersom man aldrig hinner komma ner i varv ordentligt mellan passen. Ökar skaderisken.

Och att smärtan blir en normalitet. Det gäller ju i flera sammanhang, även i vanliga livet. Men går man ständigt med smärtor, eller ständigt känner smärtor i sin träning, blir det som sagt ett normaltillstånd där en smärtkänsla som tidigare kunde ha varit tillräcklig för att vila helt plötsligt kanske känns bra. Den som lider av kroniska ryygsmärtor kan känna att det är en bra dag när ryggen värker på ett sätt som för någon annan hade varit outhärdligt. Samma sak i träning. Då finns ju risken, tror jag, att man tränar med smärtor som egentligen är allvarligare än man upplever bara för att de under vissa dagar är relativt milda.

Kanske blev ett rörigt inlägg men jag menar i alla fall att smärtan är relativ och har man den alltid är det lätt att glömma helt hur det faktiskt känns att vara skadefri. Så en "bra dag" kanske i realiteten inte är en bra dag, bara en mindre dålig.

z_bumbi
2011-07-16, 08:49
En del av det hela är ju att lära känna kroppen och dess signaler, och innan dess så ska man inte gå på för fullt.

Vilket inte du eller någon annan som förespråkat träning varje dag har nämnt innan den här tråden så det har varit lite svårt att veta. Tidigare har det ju bara handlat om MAX BÖJ VARJE DAG och det bara för att broz säger det.

En hel del tänk som det populära RTS, gå till en viss upplevt motstånd istället för procenträkning.
Postat via en mobil enhet

Fast liksom för RTS så vänder det sig ju till de som har tränat några år och nått en viss nivå för innan dess har man ingen möjlighet att ha någon sorts grund att bedöma träningen efter. Procenträkning är en del av att lära sig hur kroppen fungerar vid olika belastningar och innan man har lärt sig det så har man mindre nytta av att gå helt på känn, att gå max varje dag det känns bra eller motsvarande.

creperiet
2011-07-16, 13:14
Det positiva med brutalt hög frekvens/volym är att man lär sig var gränsen går, eller snarare hur det känns just innan gränsen nås (och man går sönder). Hur ont går det att ha innan det spricker, och är det ens positivt att ligga nära den gränsen? Vad händer om man struntar i insomnian och den mentala tröttheten och bara fortsätter? Vid en viss träningsvolym, hur vet man att en höjning av den inte ger ytterligare ökningar om man inte har varit uppe och känt på det ett tag? Sådana frågor får man inte svar på förrän man har testat.

tntballe
2011-07-16, 13:25
Vilket inte du eller någon annan som förespråkat träning varje dag har nämnt innan den här tråden så det har varit lite svårt att veta. Tidigare har det ju bara handlat om MAX BÖJ VARJE DAG och det bara för att broz säger det.



Fast liksom för RTS så vänder det sig ju till de som har tränat några år och nått en viss nivå för innan dess har man ingen möjlighet att ha någon sorts grund att bedöma träningen efter. Procenträkning är en del av att lära sig hur kroppen fungerar vid olika belastningar och innan man har lärt sig det så har man mindre nytta av att gå helt på känn, att gå max varje dag det känns bra eller motsvarande.

Till dom som vill veta mer än bara vad man håller på med så har jag sagt att man ska köra tungt så många dagar man är van vid, köra lätt(teknik) resterande. För att sedan lägga till tunga dagar när man börjar vänja sig. Ungefär som det brukar förespråkas när en nybörjare ska trappa upp vikter i gymmet.
Postat via en mobil enhet

Timme
2011-07-16, 13:27
Böj mycket frekvent är det bästa jag gjort. Har aldrig gjort så grymma ökningar som nu :)

Fultjack
2011-07-16, 13:42
Böj mycket frekvent är det bästa jag gjort. Har aldrig gjort så grymma ökningar som nu :)

Hur ser upplägget ut vad gäller intensitet? Antar att du inte kör snortungt/max varje gång? :)
Hur ofta kör du böjen?

Timme
2011-07-16, 18:12
Hur ser upplägget ut vad gäller intensitet? Antar att du inte kör snortungt/max varje gång? :)
Hur ofta kör du böjen?

Jo då. Kör snortungt varje gång :)

När jag körde som värst så jobbade jag mig upp till maxsingel/nära maxsingel varje dag. Sedan så ökade jag 2,5kg om dagen.

Efter att jag maxat i rawböj denna period så ska jag dra igång en ny sådan cykel. Hade tänkt köra maxsinglar 5-6 dagar i veckan. Ska bli sjukt nice.

Fultjack
2011-07-16, 19:22
Jo då. Kör snortungt varje gång :)

När jag körde som värst så jobbade jag mig upp till maxsingel/nära maxsingel varje dag. Sedan så ökade jag 2,5kg om dagen.

Efter att jag maxat i rawböj denna period så ska jag dra igång en ny sådan cykel. Hade tänkt köra maxsinglar 5-6 dagar i veckan. Ska bli sjukt nice.

Intressant! Ska börja följa din journal bättre :)

Lycka till och kör hårt!

Timme
2011-07-16, 19:34
Intressant! Ska börja följa din journal bättre :)

Lycka till och kör hårt!

Mycket roligt att höra! Nu senaste så körde jag inte böj riktit så ofta som 5 pass/vecka men ändå väldigt ofta. Kommer börja köra 3or i böjen nu så att jag samtidigt kan satsa på marken så då blir det böj 6 pass/vecka

Tack! Hårdare än nånsin ska jag köra ;)

Awesomeous Prime
2011-07-20, 08:34
Vilket inte du eller någon annan som förespråkat träning varje dag har nämnt innan den här tråden så det har varit lite svårt att veta. Tidigare har det ju bara handlat om MAX BÖJ VARJE DAG och det bara för att broz säger det.



Fast liksom för RTS så vänder det sig ju till de som har tränat några år och nått en viss nivå för innan dess har man ingen möjlighet att ha någon sorts grund att bedöma träningen efter. Procenträkning är en del av att lära sig hur kroppen fungerar vid olika belastningar och innan man har lärt sig det så har man mindre nytta av att gå helt på känn, att gå max varje dag det känns bra eller motsvarande.

Som bumbi skriver så förstår jag opponeringarna och det är ju klart, hela den här tråden startade ju med en artikel som i bästa fall kan ses som ytterst britfällig/vill va macho å typiskt t-nation häftig...

ska väl inte försvara den där artikeln särskilt mycket...

men, om man redan läst en del om detta sen tidigare så har man kanske en lite bättre bild av hur även john broz tycker att träningen bör bedrivas... han säger ju själv på åtskilliga ställen (orkar inte leta fram citat just nu genom trådar tjockfulla av folk som är 14-15år och direkt börjar träna 3-4ggr/dag osv osv som dom flesta trådar om/med john broz är proppfulla med och idiotiska frågor) att man inte ska träna sönder sig.

Sen hur man lyckas med att inte träna sönder sig, ja, det är ju ett spännande kapitel i sig.
Jag har lyckats träna sönde mig på alla möjliga olika sorters upplägg, även lågvolym/låg frekvens (vilket väl är det jag är mest van att förespråka och själv utföra förutom de turer sheiko jag dragit igenom) även med ordentliga och planerade deloads osv...

Dock kan jag ju inget säga om detta upplägg heller, har inte böjt mycket senaste månaderna pga skada osv, sen har jag ju i princip aldrig böjt så som jag gör nu (OL-böj röven i vaderna) utan har ju alltid bara tränat med SL-godkänt djup/bred fotställning, men nu då jag vet med mig att jag inte alls har nåt intresse av att tävla inom de närmaste 10000åren så valde jag nu att jobba OL-böjar vilket är kul som omväxling, och känns vettigt då det ändå medför att vikterna blir extra begränsade för mig då...

Jag har nu böjt varje dag sen i torsdags och de har sett ut såhär ungefär (kommer inte ihåg riktigt de olika gånger jag kört ryck då jag inte minns riktigt och orkar inte plocka fram träningsboken å gå igenom det, är ändå inga vikter alls att tala om i rycken då jag aldrig gjort de förut i princip så dom funkar som uppvärmning...):

torsdag: ryck, frontböj +smalare bänk
fredag: ryck, böj och chins
lördag: böj och vader (lagt in vader som nån form av experiment prehab/rehab för knä)
söndag: fronböj, bänk
måndag: ryck, böj, chins
tisdag: frontböj, smalare bänk, vader
onsdag (idag alltså): blir ryck och böj

sen innan det så hade jag kört böj och bänk söndan och tisdagen innan torsdan så att säga... och veckorna innan hade jag kört 3pass/vecka med böj i nån form varje pass och bänk i nån form varje pass.

Så, har ju inte kommit särskilt långt och kör verkligen inte till nån form av max i nån av passen ännu... vänjer mig bara än så länge vid att öht träna varje dag (vilket jag älskar då jag verkligen älskar att träna) och vänjer mig vid att böja maxdjup/smal fotställning/hög stångplacering....

Fördelar så långt som jag kan komma å tänka på:
*går grymt fort å bli uppvärmd numera
*känner mig mindre "stressad" att verkligen prestera än jag i vanliga fall gör då jag tränar 3 eller 4ggr/vecka, vilket nog kan vara bra för mig (som sagt, tränat sönder mig på många olika upplägg i mina dagar)
*ingen träningsvärk i benen
*kul

Nackdelar så långt:
*lite lätt seg-i-benen-känsla på alla pass (döh?!? inte så konstigt)
*lite trötta/ömma knän
*sömnig å trött mest hela tiden... :D


Får se vad detta leder till, och får se vad som händer när jag kanske börjar känna mig mogen att pressa mig hårdare ett par av passen/vecka i böjen...


EDIT:
vill förresten poängtera att jag på inget vis vill försvara eller framhäva denna form av upplägg som nåt fantastiskt och briljant bra, jag vet inget om hur det kommer fungera förrän jag testat det ordentligt vilket väl är ett par månader/år bort av dagligt böjande...

Det finns dock definitivt minst lika många sätt att bli stark/stor (nu gör jag INTE detta för att bygga muskler dock) som det finns vis att flå en katt på, troligen går det bli stark på lika många vis som det finns arter i haven...

Hank
2011-07-20, 11:44
Böj mycket frekvent är det bästa jag gjort. Har aldrig gjort så grymma ökningar som nu :)

Samma för mig i bänkpress. Korsryggen håller dock inte för lika frekvent manglande i både böj och mark.

Leifallan
2011-12-29, 21:16
Någon som följt John Broz metodik fullt ut här på forumet?