handdator

Visa fullständig version : Kort sömn ökar energiintaget men inte energiförbrukningen


King Grub
2011-06-30, 07:48
Background: Evidence suggests a relation between short sleep duration and obesity.

Objective: We assessed energy balance during periods of short and habitual sleep in normal-weight men and women.

Design: Fifteen men and 15 women aged 30–49 y with a body mass index (in kg/m2) of 22–26, who regularly slept 7–9 h/night, were recruited to participate in this crossover inpatient study. All participants were studied under short (4 h/night) and habitual (9 h/night) sleep conditions, in random order, for 5 nights each. Food intake was measured on day 5, and energy expenditure was measured with the doubly labeled water method over each period.

Results: Participants consumed more energy on day 5 during short sleep (2813.6 ± 593.0 kcal) than during habitual sleep (2517.7 ± 593.0 kcal; P = 0.023). This effect was mostly due to an increased consumption of fat (20.7 ± 37.4 g; P = 0.01), notably saturated fat (8.7 ± 20.4 g; P = 0.038), during short sleep. Resting metabolic rate (short sleep: 1455.4 ± 129.0 kcal/d; habitual sleep: 1486.5 ± 129.5 kcal/d; P = 0.136) and total energy expenditure (short sleep: 2589.2 ± 526.5 kcal/d; habitual sleep: 2611.1 ± 529.0 kcal/d; P = 0.832) did not differ significantly between sleep phases.

Conclusions: Our data show that a reduction in sleep increases energy and fat intakes, which may explain the associations observed between sleep and obesity. If sustained, as observed, and not compensated by increased energy expenditure, the dietary intakes of individuals undergoing short sleep predispose to obesity.

Short sleep duration increases energy intakes but does not change energy expenditure in normal-weight individuals Am J Clin Nutr June 29, 2011.

http://www.ajcn.org/content/early/2011/06/29/ajcn.111.013904.full.pdf+html

Fugly
2011-06-30, 08:05
Jag har ett par frågor om sömn:

1, Hur länge är det rekommenderat att sova?

2, Vad händer om man sover bara några timmar en natt?

3, Hur många nätter kan man ha dålig sömn utan att man ska få sämre återhämtning från sin träning?

Skulle uppskatta svar :)

King Grub
2011-06-30, 08:06
1. Så många timmar du behöver.

2. Inget speciellt.

3. Minst en.

Fugly
2011-06-30, 08:07
Okej, hur många timmar behövs det får att återhämta sig från träning?

King Grub
2011-06-30, 08:08
Frågan är för diffus. Det finns inget specifikt timintervall som alla behöver för att återhämta sig efter vilken träning som helst.

Fugly
2011-06-30, 08:09
Okej, men finns det några tecken på att man inte återhämtat sig bra från styrketräning (förutom trött i musklerna)?

King Grub
2011-06-30, 08:13
Försämrad hormonbalans (kortisol, GH), sämre glykogensyntes, sämre uthållighet, aptitförändringar, huvudvärk, irritation, minskad träningslust, ökad upplevd ansträngningsnivå vid en viss intensitetsnivå.

Fugly
2011-06-30, 08:21
Så om jag skulle sova tre till fem timmar/natt oc inte känna mig trött så fungerar det?

fotbollrap
2011-06-30, 08:31
Äter folk som sover lite mer eller lagrar de mer, dvs skiljer det sig från två personer som båda äter 2000kcal pga att den ena sover bättre?

SiSenior
2011-06-30, 09:01
Så om jag skulle sova tre till fem timmar/natt oc inte känna mig trött så fungerar det?

Om du känner dig utvilad när du vaknar så ja.

j.t
2011-06-30, 09:09
Om jag har sovit dåligt tex 4-5h så vaknar jag alltid hungrig och trött.

När jag får en god natt sömn på 8h så är jag aldrig hungrig när jag vaknar. Kan gå 6h innan jag äter 'frukost'

I båda fallen har jag ätit ordentligt innan jag lagt mig.

King Grub
2011-06-30, 09:26
Så om jag skulle sova tre till fem timmar/natt oc inte känna mig trött så fungerar det?

Högst osannolikt att någon optimerar förutsättningarna för goda träningsresultat med 3 timmar per natt.

Ronn
2011-06-30, 09:36
Jag kan bara tolka det som att det handlar om försökspersoner som inte räknar kalorier och som inte fått förutbestämda mål mat, dvs man vill se den naturliga responsen till brist på sömn.

Det borde ju inte automatiskt betyda att man äter mer men däremot kanske man blir hungrigare om man motstår att äta mer.

312
2011-06-30, 09:37
Kort sömn > vaken längre > äter mer.

Ganska logiskt.

Ronn
2011-06-30, 09:39
Kort sömn > vaken längre > äter mer.

Ganska logiskt.

Egentligen inte, energiförbrukning är praktiskt taget den samma.

312
2011-06-30, 09:41
Egentligen inte, energiförbrukning är praktiskt taget den samma.

Är jag vaken 20h (sover 4h), så äter jag i alla fall ett mål extra pga hunger.
Är jag vaken 16h (sover 8h), så äter jag ett mål mindre pga att jag gått och lagt mig.

fotbollrap
2011-06-30, 09:44
Resting metabolic rate did not differ significantly between sleep phases. Finns det någon intressant studie som visar sambandet mellan dålig sömn/stress/kost/slitenhet etc och lägre metabolism?

Ronn
2011-06-30, 09:46
Det beror ju inte på att du har större energibehov så sömnens påverkan på aptit och hunger är ju den riktigt intressanta frågan.

Ronn
2011-06-30, 09:49
Resting metabolic rate did not differ significantly between sleep phases. Finns det någon intressant studie som visar sambandet mellan dålig sömn/stress/kost/slitenhet etc och lägre metabolism?

Denna studie var ju förvisso över en kort tidsperiod men visar ju att metabolismen var opåverkad.

Däremot kan jag tänka mig att brist på sömn gör en slö så att man tenderar att röra på sig mindre dvs din totala förbrukning sjunker men din basala är densamma.

fotbollrap
2011-06-30, 10:12
Denna studie var ju förvisso över en kort tidsperiod men visar ju att metabolismen var opåverkad.

Däremot kan jag tänka mig att brist på sömn gör en slö så att man tenderar att röra på sig mindre dvs din totala förbrukning sjunker men din basala är densamma.

Visst är dessa studier intressant och jag tar gärna del av resultaten. Däremot pekar de ju på att man äter mer/rör på sig mindre etc vid dålig sömn vilket möjligen kan botas med disciplin. Förvisso lär alla falla igenom efter en längre period but still, studier som istället visar hur/om metabolismen sjunker trots samma intag och aktivitetsnivå vore oerhört intressant.

Fugly
2011-06-30, 11:46
Högst osannolikt att någon optimerar förutsättningarna för goda träningsresultat med 3 timmar per natt.

Jo det var kanske att ta i, men 4-7 timmar händer det att jag får i sömn.

Trashcan
2011-06-30, 12:33
Vad kul! Jag hade tänkt starta en tråd om det här men då verkar det ju inte behövas. Såklart hinner man äta mycket mer om man är vaken längre, och jag har länge undrat om det uppvägs av att man sparar kalorier när man sover. I guess not. Bra att veta för mig som har svårt att äta tillräckligt. :thumbup:

Mell
2011-06-30, 12:36
Att minska sin sömn för att öka sitt kaloriintag låter ganska dumt. Man löser ett problem genom att skapa ett annat.

Eddie Vedder
2011-06-30, 14:35
Kort sömn > vaken längre > äter mer.

Ganska logiskt.

Nej du missar flera faktorer där. Man skulle ju lika gärna kunna säga kort sömn - mer aktivitet - högre energiförbrukning - lättare att hålla vikten. Det är inte bara tiden för ätande eller aktivitet som avgör. Vilket massor av studier visar.

Är jag vaken 20h (sover 4h), så äter jag i alla fall ett mål extra pga hunger.
Är jag vaken 16h (sover 8h), så äter jag ett mål mindre pga att jag gått och lagt mig.

Att du fungerar på ett visst sätt ändrar ingenting.

Sniggel
2011-07-01, 13:55
Har man inte också sett att brist på sömn innebär att hjärnan senare kompenserar genom att i intervaller försätta olika delar av hjärnan i sömn, något man inte märker själv, eller oftast inte, speciellt som de flesta delar av hjärnan är vaken. Kroppen kanske helt enkelt "halvsover" för att kompensera för den förlorade mängden sömn man inte fått.

OffT:
Ganska icke-bra att köra bil när man har haft dåligt med sömn även om man "inte har några problem med att hålla sig vaken", man uppfattar ju tydligen inte om att man inte är 100% hela tiden.

C.E.J.
2011-07-01, 14:18
Det borde ju inte automatiskt betyda att man äter mer men däremot kanske man blir hungrigare om man motstår att äta mer.

Självklart är det inte automatiskt, man bestämmer ju själv om man vill göra något åt hungern.

1684_
2011-07-01, 17:32
Trodde enrgiförbukningen var något högre i VAKET tillstånd , man e ju vaken, kroppen e ju inte lika avslappnad + man kanske e uppe å ränner?

Eddie Vedder
2011-07-02, 07:59
Trodde enrgiförbukningen var något högre i VAKET tillstånd , man e ju vaken, kroppen e ju inte lika avslappnad + man kanske e uppe å ränner?

Mätningarna görs under standardiserade former. Inte när man är uppe och ränner.

johanhej
2011-07-02, 08:02
Jag förstår inte hur sömntillstånd kan förbränna lika mycket som vaket. Är inte kroppens metabolism och dess organs verksamhet kraftigt nedreglerad vid sömn?

Sniggel
2011-07-02, 13:21
Jag förstår inte hur sömntillstånd kan förbränna lika mycket som vaket.

Det påstås inte heller.

Det som visats är att man vid vaket tillstånd med brist på sömn, förbränner lika mycket på ett dygn trots att man är vaken längre.
Att kroppen kompenserar i vaket tillstånd låter väl inte helt otroligt? Man lär ju bli seg och mindre spontan.

Filthy
2011-07-02, 16:02
Det är väl rekommenderat för en vuxen att ha 6 timmars djupsömn har jag för mig.
Efter det så slutar kroppens effektivaste återhämtning.
Man ska dock kunna "träna" ner det till 4 timmars djupsömn.

Var något universitet som gick igenom det här på SVT så kan tyvärr inte länka källa.

apagul
2011-07-02, 16:38
För lite sömn är verkligen inte opti vid träning, alla de symptomen "King Grub" rabblade upp får jag av för lite sömn.

Fru_Flisa
2011-07-03, 10:04
Sömnbrist ökar ghrelin- och sänker leptinhalterna så studien går väl väl där men det jag tyckte var intressant endå var att det ökade energiintaget främst bestod av fett. Jag trodde jag åt mer kolhydrater för att känna mig piggare när jag sovit dåligt men kanske är mer fett endå. Kanske kan vara så (funderar jag för mig själv)...

Eddie Vedder
2011-07-03, 10:08
Sömnbrist ökar ghrelin- och sänker leptinhalterna så studien går väl väl där men det jag tyckte var intressant endå var att det ökade energiintaget främst bestod av fett. Jag trodde jag åt mer kolhydrater för att känna mig piggare när jag sovit dåligt men kanske är mer fett endå. Kanske kan vara så (funderar jag för mig själv)...

Kan ju vara så enkelt att de fick goda tillbehör också, typ ost och/eller gräddsåser och att de som var mer hungriga hällde på mer av det. :)

Vore intressant att veta hur buffén såg ut i detalj. Om de erbjudits massa jordnötssmör och majonnäs kanske fettsammansättningen sett annorlunda ut. Om det nu inte erbjöds, jag vet ju inte. :)

Fru_Flisa
2011-07-03, 10:45
Kan ju vara så enkelt att de fick goda tillbehör också, typ ost och/eller gräddsåser och att de som var mer hungriga hällde på mer av det. :)

Vore intressant att veta hur buffén såg ut i detalj. Om de erbjudits massa jordnötssmör och majonnäs kanske fettsammansättningen sett annorlunda ut. Om det nu inte erbjöds, jag vet ju inte. :)

Mm ja, sant de. Vore ett rätt värdelöst studieresultat att presentera om fri tillgång av kost serverades med överdriven makronutrientfördelning åt något håll... så om inte potatismos & ketchup erbjöds eller varma ciabattor med hallonsylt och läskedryck.
Borde ju vart deras "normala" kostintag som ställdes under lupp efter egna uppgifter kan tyckas.
Kanske nån som har tillgång att se :)

Eddie Vedder
2011-07-27, 10:18
Nu har jag skrivit lite utförligare om den här studien efter att ha läst den ordentligt. Dessutom en annan studie som är relaterad till samma ämne:

http://traningslara.se/somnen-och-viktregleringen-ett-hett-amne-inom-forskningen/

Ronn
2011-07-27, 10:36
Nu har jag skrivit lite utförligare om den här studien efter att ha läst den ordentligt. Dessutom en annan studie som är relaterad till samma ämne:

http://traningslara.se/somnen-och-viktregleringen-ett-hett-amne-inom-forskningen/

Tackar! Ska läsas med stort intresse.

kettlebellGuden
2011-07-27, 10:52
Jag kan bara tolka det som att det handlar om försökspersoner som inte räknar kalorier och som inte fått förutbestämda mål mat, dvs man vill se den naturliga responsen till brist på sömn.

Det borde ju inte automatiskt betyda att man äter mer men däremot kanske man blir hungrigare om man motstår att äta mer.

Självklart är det så. För oss som räknar som om vårat liv berodde på det så äter vi varken mer eller mindre oavsett hur vi sover.

Slartibartfast
2011-07-27, 10:56
Självklart är det så. För oss som räknar som om vårat liv berodde på det så äter vi varken mer eller mindre oavsett hur vi sover.

Ja, sådana studier är tämligen ointressanta åtminstone för mig.

Intressantare studie skulle vara hur kroppen påverkas av lite respektive tillräcklig sömn, när energiintaget är identiskt.

Eddie Vedder
2011-07-27, 10:58
Intressantare studie skulle vara hur kroppen påverkas av lite respektive tillräcklig sömn, när energiintaget är identiskt.

Det har genomförts. Och skrivits om på en blogg nära dig. :)

Slartibartfast
2011-07-27, 11:01
Det har genomförts. Och skrivits om på en blogg nära dig. :)

Jep, jag har refererat till den i min journal igår. :thumbup: