handdator

Visa fullständig version : Duravol, IND-15 kan orsaka EHEC?


raQblad
2011-06-30, 07:20
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/egyptiska-fron-pekas-ut-som-ehec-kalla

– Bockhornsklöverfrön blandas ofta ut med andra frön i en mix. Det betyder att bara för att bockhornsklöver nu verkar vara en gemensam nämnare har vi fortfarande många andra tänkbara groddar inblandade. Därför är det viktigt att man värmebehandlar alla groddar innan man äter dem, säger Lars Plym Forshell, smittskyddssamordnare vid Livsmedelsverket.

Vet att Duravol och IND-15 ær baserade på bockhornskløver, vet dock inte om det ær frøna till dessa. Kanske kan vara vært att tænka øver om det ær någon som bestæller nya batchar av dessa tillskott?

vicarious
2011-06-30, 07:26
Ja, jag tänkte också på tillskott när jag läste tidningen i morse. "Tur att jag inte använder bockhornsklöver."

Sverker
2011-06-30, 19:28
Det kan ofta bli lite udda effekter när man tillverkar extrakt av någonting. Inte helt ovanligt är att man koncentrerar upp bakterierna tillsammans med ämnet man vill ha.

Men EHEC är ingen överlevare som t e x salmonellan som kan leva i månader i kryddor. Risken att det kan finnas levande EHEC i ett pulver eller tablett efter några månader är minimal.



Annan sak med frön som inte torkas lika hårt och som blandas med andra frön eller groddar.