handdator

Visa fullständig version : Mår illa efter hemmagjord sportdrink


seriegubben
2011-06-29, 22:37
Hej alla goda och glada på Kolozzeums forum!

Det är såhär att jag har köpt hem både maltdeoxtrin och EAA, i syfte att blanda dem till en sportdrink att dricka både innan och efter mina styrketräningspass. Problemet är bara att jag mår dåligt en ca 5 min efter att ha intagit min vattenblandning av dessa två preparat. Det känns precis som när man har ätit för mycket pasta, att det är någonting som jäser i magen, vilket står en upp till halsen (jag smårapar konstant efter att ha druckit min drink) följt av ett allmänt illamående.

Jag har läst att jag, då jag väger ca 76 kg, eller 169 pounds, skall blanda de båda preparaten som så att jag får 60 g kolhydrater från mitt maltdeoxtrin och 30 g proteiner från mitt EAA. Det blir ca 2 dl maltdeoxtrin och en matsked EAA.

Är problemet att det är för mycket av de båda preparaten, eller är det någonting annat tro? Det enda jag känner till som kanske kan förklara något är att jag troligen är laktosintolerant (jag har aldrig testat mig för det, men det mesta indikerar tveklöst på att det är så).

Tack på förhand för era svar!

kalajset
2011-06-29, 22:47
Laktosintolerans ska inte ha någon påverkan på EAA/maltodextrin.

Min teori är helt enkelt maltodextrinet i kombination med mycket vatten. Maltodextrin är välkänt för att kunna orsaka lite rubbningar i kistan s as och hyffsat rejäla vattenmängden på det torde inte göra saken bättre.

Spontant kan man även reagera över den totala mängden om jag förstått ditt inlägg rätt. (Eller snarare framförallt den). 120g maltodextrin behövs knappast runt träning, nästan oavsett träningstyp. Framförallt inte före passet. Skär ner helt på maltodextrinet före träning är mitt förstahandsråd. Oavsett vilken mängd du nu får i dig direkt före passet.

seriegubben
2011-06-30, 19:55
Jag skar ner på mängden inför dagens pass till 1/2 dl maltdeoxtrin och två "skopor" EAA (typ 2 teskedar istället för 4) samt några dl vatten, kanske 3-4, och jag mådde dessvärre rätt illa idag igen, fast lyckligtvis mindre illa. Jag känner dock att om jag skär ner mer så kan jag lika gärna skippa drinken helt och hållet, och eftersom jag förstått att det kan vara en bra idé att inta en drink innehållande snabba proteiner och kolhydrater både före, men framför allt efter ett träningspass, så är det ju någonting jag vill fortsätta med.

Kan man portionera maltdeoxtrin och EAA utan vatten, för att se om det är den avgörande faktorn i mitt illamående? Man vill ju dock inte göra trycka i sig en massa pulver helt torrt i munnen.

Och om jag fortsätter må illa av produkterna, oavsett hur jag serverar portionerna, vad kan jag inta annars som en bra sportdrink? En person sa i en av mina tidigare trådar att Oboy och mjölk i rätt portion kunde vara en idé, men är det verkligen så vist att inta? Det känns, med betoning på känns, som om det vore väldigt onyttigt, men å andra sidan är jag ingen dietist med koll på vad som är viktigt att tänka på i sådana här sammanhang och inte ;)

daloatf
2011-06-30, 22:07
Är det inte lättare att bara lassa på lite mer kolhydrater vid middagen eller lägga till en skiva vitt bröd vid sidan av maten efter passet?

Xtreme-G
2011-06-30, 22:27
Kolhydrater har ingen effekt för muskeluppbyggnaden efter passet så prova köra bara EAA. 12 gram brukar man ta eftersom att 20 g inte ger någon bättre effekt, detta motsvarar en skopa.

solari
2011-06-30, 23:05
Vad tycker du om smaken på EAA't?
Många tycker det smakar vedervärdigt, kanske kan vara det?

Malto trodde jag var ansett vara snällt mot magen.

Sverker
2011-07-01, 05:52
Jag har läst att jag, då jag väger ca 76 kg, eller 169 pounds, skall blanda de båda preparaten som så att jag får 60 g kolhydrater från mitt maltdeoxtrin och 30 g proteiner från mitt EAA. Det blir ca 2 dl maltdeoxtrin och en matsked EAA.



Jag får inte riktigt ihop ekvationen. 30 g EAA måste vara mer än en matsked.
Möjligt att du räknar dubbelt på
EAA och det egentligen är 15 g pulver.



Men tar du 30 gram EAA har det samma effekt som att ta 50 gram socker i samma mängd vätska. Drycken blir mycket hyperton och irriterar magen. Maltodextrinet bör inte alls ha samma akuta effekt på magen.

Sniggel
2011-07-01, 14:12
Jag får inte riktigt ihop ekvationen. 30 g EAA måste vara mer än en matsked.
Möjligt att du räknar dubbelt på
EAA och det egentligen är 15 g pulver.


Jag tror att han menar att han vill ha EAA som motsvarar 30g fullvärdigt protein. Det är ganska ovanligt att folk doserar mycket mer än 10g EAA, om man inte kollar på vissa amerikanska forum (även om det ofta är "BCAA som gäller" där).
En matsked kanske är cirka 10g?

seriegubben
2011-07-02, 12:04
Jag tror att han menar att han vill ha EAA som motsvarar 30g fullvärdigt protein. Det är ganska ovanligt att folk doserar mycket mer än 10g EAA, om man inte kollar på vissa amerikanska forum (även om det ofta är "BCAA som gäller" där).
En matsked kanske är cirka 10g?

Det är svårt för mig att säga vilket mått som är det korrekta när det kommer till EAA, eftersom skopan i förpackningen inte innehåller någon vedertagen måttbeteckning. 1 skopa är, enligt förpackningen, ca. 7 g proteiner, och enligt de riktlinjer jag fått från boken http://www.musclegainingsecrets.com/index3.php så skall min sportdrink bestå av 30 g proteiner och 60 g maltdeoxtrin. Jag sa att 4 skopor EAA ungefär motsvarar en matsked, men det är antagligen, som ni säger, mer.

Som jag förstått det behöver jag alltså varken kolhydrater efter träningen eller så mycket EAA som jag blivit ledd att tro?

Vad tycker du om smaken på EAA't?
Många tycker det smakar vedervärdigt, kanske kan vara det?

Malto trodde jag var ansett vara snällt mot magen.

EAA är i mitt fall smaksatt med apelsinsmak, och smackar inte alls dumt faktiskt. Denna produkt använder jag: http://www.*************.com/1/sv/artiklar/amino-pro-essential-448-g-orange-_-citrus

När jag nu gett mina mått som jag använder menar jag endast vikten av mängden pulver för både EAA och maltdeoxtrin. Eftersom de båda produkterna innehåller nästan uteslutande proteiner respektive kolhydrater så antar jag att alla vikt mått direkt motsvarar mängden kolhydrater/proteiner?

Tack för era svar hursomhelst!

Vinter
2011-07-02, 15:06
Problemet du gör är att tänka EAA=vassleprotein. Enligt förpakningen ska du ta 7g vid 2 olika tillfällen/dag. Medan du tar dubbla dagsdosen direkt.

Byt ut EAA i din drink mot vassle eller annan protein och testa.

seriegubben
2011-07-04, 20:53
Problemet du gör är att tänka EAA=vassleprotein. Enligt förpakningen ska du ta 7g vid 2 olika tillfällen/dag. Medan du tar dubbla dagsdosen direkt.

Byt ut EAA i din drink mot vassle eller annan protein och testa.

Det har jag nu gjort!

Det löste problemet! :)

Tack så hemskt mycket! Frågan är bara varför det är en sådan stor skillnad mellan vassle och EAA?

vicarious
2011-07-04, 21:29
Det har jag nu gjort!

Det löste problemet! :)

Tack så hemskt mycket! Frågan är bara varför det är en sådan stor skillnad mellan vassle och EAA?

I en EAA-produkt så är alla aminosyror essentiella, medan ett vassleprotein endast innehåller ungefär hälften essentiella aminosyror och resterande hälft icke-essentiella.

Därför kan man likställa 10g EAA med 20g "vanligt" protein.

mikaelj
2011-07-04, 21:49
Läs den klistrade tråden här i forumet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561