handdator

Visa fullständig version : Diarré och ont i magen


seriegubben
2011-06-29, 22:31
Hej alla goda och glada på Kolozzeums forum!

Så, jag har börjat styrketräna igen, och följaktligen har jag börjat äta som sig bör när man styrketränar för att lägga på sig muskelmassa, d.v.s. mycket och lite därtill. Jag vägen runt 76 kg och har förstått att jag behöver ca 3200 kalorier dagligen för att gå upp i vikt.

Problemet som uppstår, precis som det gjorde innan jag tog en paus i min styrketräning alldeles nyligen, är att jag får diarré varje eller varannan dag, och att det är en plåga att trycka ut allt. Dessutom kommer det oftast lägligt mitt i ett konditionspass när jag joggar, vilket resulterar i att jag får avbryta hela träningspasset om det är särskilt allvarligt och långsamt promenera hem för att gå loss på toaletten.

Detta är som nu förstår inte särskilt roligt, och det är uppenbart att det är något jag gör fel, eller? Om det är så, vad är det jag gör för fel?

Jag är kärnfrisk.
Jag är inte allmänt stressad, varken innan eller efter mina träningspass.
Jag tränar inte för tungt.
Jag återhämtar mig bra.

Så vad är problemet? Kan det vara en sådan enkel sak som att jag kanske har för mycket fibrer i min kost?

Jag har f.ö. alltid haft en känslig mage, men daglig diarré har jag inte lidit av tidigare, utan hellre en benägenhet att fisa i tid och otid.

Tack på förhand för era svar!

Crocker
2011-06-30, 00:35
Det är nog inget du ska fråga om på ett träningsforum.

Pansartax
2011-06-30, 01:45
Äter du speciellt mycket fett på dessa dagar? Skulle ju kunna vara fettdiarré.

Får det själv ibland nämligen så därför jag kom att tänka på det...

kettlebellGuden
2011-06-30, 07:58
Är det så att du äter laktos?

seriegubben
2011-06-30, 19:46
Äter du speciellt mycket fett på dessa dagar? Skulle ju kunna vara fettdiarré.

Får det själv ibland nämligen så därför jag kom att tänka på det...

Jag skall definitivt se över om det faktiskt inte kan vara orsaken. Jag räknar inte mina kalorier så noga, och har därför inte stenkoll på hur mycket fett jag får i mig. Senast jag räknade på intaget av fett på en vanlig dag blev intaget lite över 30%. Det kanske är för mycket?

Jag är laktosintolerant, men jag kan garantera att jag undviker laktos som pesten ;)

seriegubben
2011-07-01, 18:04
Jag ser inte riktigt hur jag skall redigera mitt förra inlägg, så jag skriver ett nytt.

Jag har kommit underfund med att jag troligen lider av åkomman IBS (irratable bowel syndrome, eller irritabel tarm) som har symptom som är mycket lik den hos laktosintolerans. Jag skall ringa ta kontakt med min lokala sjukvårdscentral för att reda ut om jag har IBS eller inte snarast möjligt, men jag tänkte att någon här kanske har erfarenhet av IBS?

Viss mat skall man ju undvika vid IBS, och medan vissa råvaror är för de flesta sådana som utlöser symptomen (diareé, uppsvälld mage, magknip, ont i magen m.m.) så är det också högst personligt. Vad man säger till de som har IBS är att man helst skall äta många små portioner. Vad exakt är då "små" är min fråga? Vilken mat jag perosnligen skall undvika får jag väl finna själv, men mängden mat vid varje måltid måste det ju finnas någon som har sett ett samband på att ett visst kaloriintag vid varje måltid är gränsen för vad en med IBS skall äta. Är det t.ex. godtagbart att man äter ca 500 kcal vid varje måltid, 6 ggr om dagen?

Tack på förhand för era svar!