handdator

Visa fullständig version : Hyrbil under 25år?


StampChamp
2011-06-29, 22:07
Nästa vecka skall jag och några kompisar hyra bil. När jag ska boka via nätet står det, Avgift för ung förare kan tillkomma. Vad brukar den avgiften ligga på?

Jag är 22 år gammal. Priset står SEK 2 075,00 när jag ska boka. Vad kan jag räkna med att få betala i slutändan?

StampChamp
2011-06-29, 22:20
Vänligen notera att det vid hyrestillfället tas en deposition från kortet. Beloppet motsvarar normalt 20% extra av hyresbeloppet samt kostnaden för en tank drivmedel. Går det inte att betala för en hyrbil kontant?

Alltså får jag räkna med 2075kr + 450kr (20% extra) + 800kr fulltank + evenutellt avgift för att jag är under 25 år? Orkar inte vänta till imorgon och ringa, vill veta detta nu haha.

ceejay
2011-06-29, 22:20
det var jävligt svårt att googla faktiskt. Fått fram att det kan röra sig om ett par hundra om dagen


När det gäller bensinen så tankar du bara upp den fullt innan du lämnar den tillbaka. Gjorde iaf vi i USA

C.E.J.
2011-06-29, 22:20
Extraavgiften måste stå att läsa nånstans, t.ex. precis innan man betalar, eller i terms & conditions eller liknande. Det skulle inte vara tillåtet för dem att låta dig hyra för 2075 och sen ta ut en avgift när du väl ska hämta ut bilen ;)

StampChamp
2011-06-29, 22:23
Det står så här, Om du är under 25 år tillkommer en avgift. Gäller ej för hyror i Sverige.

Sedan när jag ska betala står det, Avgift för ung förare kan tillkomma? Så jag vet inte riktigt vad man ska tro haha!

Det brukar ju stå en massa hyrbilar utanför biluthyrningsföretagen har jag sett, är det bara titta förbi och säga att man vill ha en bil direkt på plats?

ceejay
2011-06-29, 22:27
Extraavgiften måste stå att läsa nånstans, t.ex. precis innan man betalar, eller i terms & conditions eller liknande. Det skulle inte vara tillåtet för dem att låta dig hyra för 2075 och sen ta ut en avgift när du väl ska hämta ut bilen ;)

testa att googla själv :D

Carolinew
2011-06-29, 22:36
På något sätt tolkade jag rubriken som att du skulle hyra en bil under 25 års tid. Kanske sovdags för min del? :Virro

StampChamp
2011-06-29, 22:42
Som sagt går det inte att få tag på den extra avgiften, jag får i alla fall räkna med 3200kr, då de verkar vilja ha fulltank och 20% extra som dom låser.

Eiken
2011-06-30, 00:16
Har aldrig betalat extra i Sverige för att hyra bil när jag var under 25. Vet dock att i USA kan det bli nästan dubbelt så dyrt.

TheGhr
2011-06-30, 00:41
När det gäller bensinen så tankar du bara upp den fullt innan du lämnar den tillbaka. Gjorde iaf vi i USA

Duger röd diesel? :eating:

TommyBoy
2011-06-30, 05:59
Som svar på frågan om kontantbetalning, nej det går inte att hyra bil kontant. Hyrbilsföretaget kräver ett betalkort som säkerhet för uthyrningen.

Angel
2011-06-30, 06:06
Jag uppfattade rubriken som att du ville hyra bil i 25år.

Nitrometan
2011-06-30, 11:16
Som sagt går det inte att få tag på den extra avgiften, jag får i alla fall räkna med 3200kr, då de verkar vilja ha fulltank och 20% extra som dom låser.

Full tank är ju bara att du lämnar bilen fulltankad. På samma sätt som du hämtar den fulltankad.

De där 20% är väl bara en "försäkring", de släpper tillbaka pengarna till dig när du lämnar tillbaka bilen.





Men den där extra avgiften verkar lurig.











Varför vill du hyra bilen så länge?

StampChamp
2011-07-06, 03:01
Jag tänkte lite på försäkringarna, det står att den ligger på 15.000kr om man läser i deras information, men när jag ska hyra står det att den är på 5.000kr och detta sker om man väljer CDR, vilket jag inte har.

Dessutom står det, För förare under 24 år tillkommer en ungdomssjälvrisk om 2.500 kr vid trafikskada. Så om något skulle hända får jag räkna med 5000 + 2500kr att betala?

Nitrometan
2011-07-06, 06:15
Så om något skulle hända får jag räkna med 5000 + 2500kr att betala?

Det låter som det. Baserat på det du säger här.
Hyresavtal kan vara svåra att läsa ibland.

rickardptrsn
2011-07-06, 09:14
På något sätt tolkade jag rubriken som att du skulle hyra en bil under 25 års tid. Kanske sovdags för min del? :Virro

hehe jo hade exakt samma tanke ;) hade isf vart en riktigt rolig post!

Totte_S
2011-07-06, 10:25
Jag tänkte lite på försäkringarna, det står att den ligger på 15.000kr om man läser i deras information, men när jag ska hyra står det att den är på 5.000kr och detta sker om man väljer CDR, vilket jag inte har.

Dessutom står det, För förare under 24 år tillkommer en ungdomssjälvrisk om 2.500 kr vid trafikskada. Så om något skulle hända får jag räkna med 5000 + 2500kr att betala?

Biluthyrningsföretaget har bilarna försäkrade med en självrisk på i ditt fall 15000 kr. Du kan teckna en CDR=självriskreducering för att slipa betala hela självrisken vid skada, observera reducering, inte eliminering. Det är ofta att föredra att kolla upp just detta, CDR är bra att ha, särskilt utomlands!
Står det att självrisken är förhöjd så gäller det säkert oavsett om du har betalar för CDR eller inte, dvs välj mellan 7500 kr eller 17500 kr. Däremot behöver du sällan köpa resten av blajet de försäker kränga på dig, ofta personskadeförsäkringar, vilket du normalt ända har genom din hemförsäkring.

Apropå att bara kliva in och hyra en bil eftersom det står så många på gården; funkar oftast bäst på turistorter utomlands, men i Sverige så lever uthyrarna på avtalskunder som alltid går före en privatkund. Dagtid vardagar är oftast alla bilar bokade. På helgerna finns ofta bra lokala prisavtal och / eller prutläge eftersom det kostar att ha bilar stilla, och på helgerna är det inte så många avtalskunder som vill hyra. Men det är alltid bra att chansa.
Ett lämpligt prutupplägg är att försöka få en större bil än du betalar för.
Och du - ta med ditt skräp ur bilen efter dig ;) om inte annat för att slippa debiteras för städningen på ditt kort.

StampChamp
2011-07-06, 11:04
Tack all för svar. Jag har i alla fall hyrt en bil idag, det blev en riktigt fin en. Självrisken ligger på 5000kr på ungdomssjälvrisk på 2500kr.

Om man får en skada typ en repa som måste lackeras om, och skadan inte uppgår till vad självrisken kostar, kan man inte själv få den reparerad då?