handdator

Visa fullständig version : Sökandet efter mest kcal/kr - Gainer!


Thornblom
2011-06-29, 21:11
Nu börjar min Gainer Pro från GG att ta slut, har kört på den ett tag och har fått bra resultat. Dock så tycker jag det är så oerhört dyrt, ca 300kr/månad. Så nu vill jag gärna få lite tips på att fixa en så billig Gainer som möjligt. Vet självklart att de flesta är dyra, men någon är såklart billigast!
Jag vill inte ha en 20kg säck, mellan 4-10kg.
Man kanske rent av skall göra en egen gainer med matlodextrin och Whey?

kettlebellGuden
2011-06-29, 21:52
Blanda eget går ofta att få till billigare... frågan är ju om du egentligen ens behöver gainern?

Rakanichy
2011-06-29, 21:57
Absolut!

Whey + Malto separat, mycket billigare än gainer.

Rikard Jansson
2011-06-29, 22:02
Är malto svinbilligt det eller? För finns ju gainers för typ 85 kr/kg och whey kostar vad, 120 kr/kg?

vicarious
2011-06-29, 22:04
Är malto svinbilligt det eller? För finns ju gainers för typ 85 kr/kg och whey kostar vad, 120 kr/kg?

Ja. 1.5kg malto för 52kr t ex.

ChrisDEFC
2011-06-29, 23:02
Ja. 1.5kg malto för 52kr t ex.

Finns billigare än så, 1kg för under 30kr och 25kg säckar för strax över 500kr. Och det lär ju räcka ett tag.

För övrigt tycker jag det är jävligt äckligt att blanda själv, det smakar enbart socker så jag tycker att det är värt de extra kronorna för att få en färdigblandad som dessutom är riktigt god gainer (kör själv GG). Sen går det väl köpa storköp och dessutom så brukar man ju alltid få extra grejer till som man ändå tänkt köpa separat så räknar man bort det så blir det ju rätt billigt med en 4kg säck.

Thornblom
2011-06-29, 23:57
Blanda eget går ofta att få till billigare... frågan är ju om du egentligen ens behöver gainern?

Med tanke på att min målvikt är ca 7kg mer än vad jag väger idag så kör jag på gainer. Är inte alltid man hinner fixa käk 5ggr/dag.

Men om man blandar en Gainer med 3kg malto och 1kg Whey får man det för 250kr från Webshopen här på Kolo.
Om det nu finns färdiga Gainers som är billigare så får ni gärna berätta vilken. :)

Crocker
2011-06-30, 00:18
85 kr kg gainer från FX.

exevision
2011-06-30, 06:31
Är ditt mål att lägga på dig fett?

apagul
2011-06-30, 06:42
Kör PF!

vicarious
2011-06-30, 07:16
Med tanke på att min målvikt är ca 7kg mer än vad jag väger idag så kör jag på gainer. Är inte alltid man hinner fixa käk 5ggr/dag.

Men om man blandar en Gainer med 3kg malto och 1kg Whey får man det för 250kr från Webshopen här på Kolo.
Om det nu finns färdiga Gainers som är billigare så får ni gärna berätta vilken. :)

Det kanske kan vara en bra idé att skynda långsamt? För snabb viktuppgång kommer resultera i att det mesta du lägger på dig är fett.

Vinter
2011-06-30, 09:32
Body Science är väll överlägset billigast.

kettlebellGuden
2011-06-30, 09:46
Med tanke på att min målvikt är ca 7kg mer än vad jag väger idag så kör jag på gainer. Är inte alltid man hinner fixa käk 5ggr/dag.


Klart du hinner om du planerar i förväg.

Fixa allt över helgen och ha färdigt till hela veckan.

teo123
2011-06-30, 10:04
Olivolja.

minitaur
2011-06-30, 10:20
Olivolja.

Kan även jag rekomendera olja. Körde raps och oliv ett tag som tillskott under extremt hård träningsperiod. Lite svårt att svälja ned. Men 1dl innehåller uppemot ca 900 kcal. Ett MYCKET enkelt sätt att få i sig ett energiöverskott

kettlebellGuden
2011-06-30, 10:21
godare än olivolja: bröd + jordnötssmör + sylt.

jasonmago
2011-06-30, 10:40
Godis, chips, cola (Y)!!!!

daloatf
2011-06-30, 10:45
godare än olivolja: bröd + jordnötssmör + sylt.

Synd att man inte har råd i sin kaloriebudget för detta :)

Pepz
2011-06-30, 10:58
Synd att man inte har råd i sin kaloriebudget för detta :)


har man plats för gainer så borde man ha plats för detta

kettlebellGuden
2011-06-30, 11:03
Synd att man inte har råd i sin kaloriebudget för detta :)

Men gainer med olivolja är där plats till? :thumbup:

ChrisDEFC
2011-06-30, 11:09
Men gainer med olivolja är där plats till? :thumbup:

Fattar inte hur ni får ner olivolja, gjorde ett tappert försök för nått år sen men det höll på att komma upp lika snabbt. Nej rapsolja is the shiet! Neutral i smaken och du märker knappt att det är olja i gainern (jag har prövat med upp till en halv dl =450kcal per gainer men det går säkert mer utan problem). Och billigare kcal än så får du knappast, dvs 9000kcal för ca 15kr.

thethoos
2011-06-30, 11:18
Livet är orättvist :P Vissa dricker olja men jag går upp i vikt för snabbt även om jag inte äter mig mätt.

kettlebellGuden
2011-06-30, 11:39
Fattar inte hur ni får ner olivolja, gjorde ett tappert försök för nått år sen men det höll på att komma upp lika snabbt. Nej rapsolja is the shiet! Neutral i smaken och du märker knappt att det är olja i gainern (jag har prövat med upp till en halv dl =450kcal per gainer men det går säkert mer utan problem). Och billigare kcal än så får du knappast, dvs 9000kcal för ca 15kr.

Jag skulle aldrig kört olja alls. Jordnötssmör all the way.

ChrisDEFC
2011-06-30, 12:24
Livet är orättvist :P Vissa dricker olja men jag går upp i vikt för snabbt även om jag inte äter mig mätt.

Du kanske tränar för lite :naughty: eller så har du för stor magsäck :D

thethoos
2011-06-30, 13:15
Du kanske tränar för lite :naughty: eller så har du för stor magsäck :D

Jag gillar mat, vad kan jag säga... Jag kan inte förstå hur folk kan ha svårt att gå upp i vikt, obegripligt.

Kanske kan det vara svårt får elitidrottare inom konditionssporter men för gymmare och hobby motionärer är det konstigt tycker jag.

lorithas
2011-06-30, 13:19
Haha thethoos, du ar i alla fall inte ensam om det. Jag kunde latt klamma i mig 5-6kcal om dagen med bra mat (pa 180cm, 72kg). Manniskor har olika hunger-behov helt enkelt. :Virro

Raasken
2011-06-30, 18:13
http://www.matservice.se/bilder/stora/8717775810094.jpg
25kr för nästan 6000kcal på ica.

Sniggel
2011-07-01, 13:59
http://www.matservice.se/bilder/stora/8717775810094.jpg
25kr för nästan 6000kcal på ica.

4kr för 3600 kcal (?)

http://www.mathem.se/images/products/medium/vetemjol-2kg-ica.jpeg

cero
2011-07-03, 12:14
Frågan är hur nyttigt det är att dricka stora mängder olivolja?

Sniggel
2011-07-03, 12:24
Frågan är hur nyttigt det är att dricka stora mängder olivolja?

Funderar också på det. Olivolja är ju nog ett bättre alternativ än raps om man vill ha stora mängder dock eftersom det är hög grad enkelomättat och lägre grad fleromättat. Men frågan är om det är hälsovådligt i längden med så stora mängder raffinerat fett. Vet inte om det finns några studier på sånt.

När jag skrev det föregående så kom jag på att jag sett en dokumentär om sumobrottare som halsade olja till maten. Jag vet inte vad det var för olja men det kanske finns en grupp människor som har stora mängder olja i sin kost. Det borde vara intressant att studera en sån grupp och jämföra med en som får kalorierna på annat sätt.

Raasken
2011-07-03, 14:01
4kr för 3600 kcal (?)

http://www.mathem.se/images/products/medium/vetemjol-2kg-ica.jpeg
Tror vi har en ny vinnare i kcal/krona :bow:
Nu ska vi bara lösa problemet med att äta mjölet som det är!

machine gun
2011-07-03, 14:27
Tror vi har en ny vinnare i kcal/krona :bow:
Nu ska vi bara lösa problemet med att äta mjölet som det är!

Lägger man till en krona på ett paket jäst, så kan man baka sig några rejäla limpor. Kanske lite mer lättsmält.

Eddie Vedder
2011-07-03, 14:32
Lägger man till en krona på ett paket jäst, så kan man baka sig några rejäla limpor. Kanske lite mer lättsmält.

Ja en kladdig deg i botten av shakern lockar inte direkt. *spy*

Sniggel
2011-07-03, 21:40
Lägger man till en krona på ett paket jäst, så kan man baka sig några rejäla limpor. Kanske lite mer lättsmält.

Precis, var lite det jag var ute o fiskade efter. Sen för att de ska gå ner lätt och för att man ska undvika socker så har man smör på sina fluffiga, smarriga vetebröd. Förmodligen mycket nyttigare än maltodextrin och dessutom godare.
Vill man så kan man ha ost på men nu börjar det bli dyrt och dessutom mätta lite för mycket kanske.

Thornblom
2011-07-04, 16:52
Tack för alla svar! Även om inte tänkte trycka i mig en liter mjöl lite då och då ;)

Det blir nog att blanda en egen med maltodextrin, Whey och rapsolja! Kommer gå på ungefär 250kr för 3kg maltodextrin och 1kg Whey. Är det ok?

young_george
2011-07-04, 17:50
Är det ok?

Ja, det är det.

Thornblom
2011-07-05, 14:42
En snabb fråga till, skall beställa nu, bör jag ta EAA istället för vassle? Äter mycket proteinrik mat för övrigt, så det kanske ger större effekt?

mattilainen
2011-07-05, 14:44
En snabb fråga till, skall beställa nu, bör jag ta EAA istället för vassle? Äter mycket proteinrik mat för övrigt, så det kanske ger större effekt?

var inte båda två?

vicarious
2011-07-05, 14:48
En snabb fråga till, skall beställa nu, bör jag ta EAA istället för vassle? Äter mycket proteinrik mat för övrigt, så det kanske ger större effekt?

Om du äter mycket proteinrik mat för övrigt och redan täcker ditt proteinbehov så är sannolikheten större att dina tillskott ger mindre effekt, inte mer.

Jag hade valt vassle, smakar oftast bättre om man inte köper någon dyr EAA-produkt.

Thornblom
2011-07-05, 14:55
Om du äter mycket proteinrik mat för övrigt och redan täcker ditt proteinbehov så är sannolikheten större att dina tillskott ger mindre effekt, inte mer.

Jag hade valt vassle, smakar oftast bättre om man inte köper någon dyr EAA-produkt.

Ok, jag tänkte eftersom EAA stimulera protein intaget och egentligen inte innehåller protein. Malto ska jag köra då jag inte når överskottet annars.
Smaken bryr jag mig inte om, köper nog naturellt och blandar i lite oboy...

vicarious
2011-07-05, 14:56
Ok, jag tänkte eftersom EAA stimulera protein intaget och egentligen inte innehåller protein. Malto ska jag köra då jag inte når överskottet annars.
Smaken bryr jag mig inte om, köper nog naturellt och blandar i lite oboy...

Aminosyror är det som bygger upp protein. 50st eller fler aminosyror som sitter ihop = protein.

Thornblom
2011-07-05, 14:59
Aminosyror är det som bygger upp protein. 50st eller fler aminosyror som sitter ihop = protein.

OK. Eftersom inget är billigare än det andra (kolos EAA för 189), så kan jag lika gärna gå med EAA?

vicarious
2011-07-05, 15:11
OK. Eftersom inget är billigare än det andra (kolos EAA för 189), så kan jag lika gärna gå med EAA?

Ja priset brukar vara ganska likvärdigt om man ser till hur många gram essentiella aminosyror man får.

Kör på vilket som.

jone1987
2011-07-07, 10:56
Säga vad man vill om att man vill ha saker billigt och blanda själv är så mycket bättre osv.... Bästa gainern jag ätit Mega Mass 4000, över 1000kcal pr drink. gick upp fint med den 1-2ggr pr dag i 1½ månad, 7-9kg blev de :D inget synligt fett på min lilla kropp iaf efter den trippen.

Inge Enveten
2011-07-07, 11:11
Varför väljer du inte godis eller någon annan billig kalori och kolhydrat framför gainer?

Sniggel
2011-07-07, 12:24
Säga vad man vill om att man vill ha saker billigt och blanda själv är så mycket bättre osv.... Bästa gainern jag ätit Mega Mass 4000, över 1000kcal pr drink. gick upp fint med den 1-2ggr pr dag i 1½ månad, 7-9kg blev de :D inget synligt fett på min lilla kropp iaf efter den trippen.

Grattis, men varför verkar det vara så viktigt att produkten säger åt en tt ta höga doser. Kan man inte göra det själv med random gainer eller göra sin egen?
Man behöver liksom inte följa rekommendationen på en gainer där det står "600 kcal per portion" om man tycker det är för lite. Det är ingen insatsstyrka som kommer att hoppa in genom fönstret och arrestera dig om du tar 1½ gånger den rekommenderade dosen. :D

Sniggel
2011-07-07, 12:25
Varför väljer du inte godis eller någon annan billig kalori och kolhydrat framför gainer?

Fast just godis är det lite väl mycket fruktos i. Fast man kan ju fråga sig om viktuppgång på stora mängder högglykemiska kolhydrater är så mycket bättre.

Bluesparv
2011-07-07, 17:32
Fast just godis är det lite väl mycket fruktos i. Fast man kan ju fråga sig om viktuppgång på stora mängder högglykemiska kolhydrater är så mycket bättre.

Dessutom ganska fett i de flesta fall, iaf all god choklad *drool*

Sniggel
2011-07-08, 12:46
Fattar inte hur ni får ner olivolja, gjorde ett tappert försök för nått år sen men det höll på att komma upp lika snabbt. Nej rapsolja is the shiet! Neutral i smaken och du märker knappt att det är olja i gainern (jag har prövat med upp till en halv dl =450kcal per gainer men det går säkert mer utan problem). Och billigare kcal än så får du knappast, dvs 9000kcal för ca 15kr.

Ska du dricka olivolja ska du ha en raffinerad olja. "Olio de oliva" är en rekommendation. Den ska ha 2/10 på smakskalan, då är den nästan smakfri, mer smakfri än rapsolja. Du ska inte använda "extra vergine fruttato" eller liknande, då blir det ingen trevlig upplevelse.

Thornblom
2011-07-08, 23:55
Grejen är att jag vill gå upp i BF, så att det verkligen syns. Jag vill inte som det flesta andra här vara rippad och fin (som jag är nu), utan vara grov med både muskler och fett.
För tillfället har jag så lågt BF att jag fan nästan har magrutor! Det är inte ok... Nu jävlar ska jag bli tjock och grov!

Inge Enveten
2011-07-09, 08:56
Varför väljer du inte godis eller någon annan billig kalori och kolhydrat framför gainer?

TS, något svar?

Thornblom
2011-07-09, 10:12
TS, något svar?

Oj, missade den posten!

Förmodligen för att det inte känns så jävla nyttigt att sitta och trycka godis varje dag, möjligen chips eller så. Men sen är inte Gainer så nyttigt i längden heller...
Sen är det ju lättare att hälla i sig 800kcal i flytande form än vad det är att sitta och pressa en 2 chipspåsar eller 6 mackor med jordnötsmör. Ser bättre ut också ;)

Eddie Vedder
2011-07-09, 10:18
Sen är det ju lättare att hälla i sig 800kcal i flytande form än vad det är att sitta och pressa en 2 chipspåsar eller 6 mackor med jordnötsmör. Ser bättre ut också ;)

Så är det nog. Men faktum kvarstår att de där drinkarna även kan drickas vid andra tidpunkter. Ta en egenblandad gainer efter passet, 30 gram protein och valfritt med malto exempelvis.

Sedan går du lös på vispgräddedrinkarna vid andra tidpunkter. :)

Thornblom
2011-07-09, 10:24
Så är det nog. Men faktum kvarstår att de där drinkarna även kan drickas vid andra tidpunkter. Ta en egenblandad gainer efter passet, 30 gram protein och valfritt med malto exempelvis.

Sedan går du lös på vispgräddedrinkarna vid andra tidpunkter. :)

Det är nog så det får bli! :)

Sen har jag faktiskt en undran, koffein skall vara ett tillskott som är bra vid deff och viktnedgång, visst? Hur går det nu ihop när jag trycker i mig massor av koffein från min PWO?

Rikard Jansson
2011-07-09, 10:25
Ett paket ballerinakakor är inte värst svårt att trycka tillsammans med en halvliter cola.. 950 kcal kakor och 210 kcal cola :D

Eddie Vedder
2011-07-09, 10:27
Det är nog så det får bli! :)

Sen har jag faktiskt en undran, koffein skall vara ett tillskott som är bra vid deff och viktnedgång, visst? Hur går det nu ihop när jag trycker i mig massor av koffein från min PWO?

Koffein fungerar alltid, punkt. :) Det är primärt för prestationsförmåga vilket är en fördel oavsett mål med vikten. Påverkan på lipolys och ämnesomsättning är högst sekundärt och kommer aldrig någonsin kunna vara den faktor som förstör en viktuppgång.

Cerberus
2011-07-09, 10:45
Ett paket ballerinakakor är inte värst svårt att trycka tillsammans med en halvliter cola.. 950 kcal kakor och 210 kcal cola :D

lät sjukt mycket godare än en äckelpäckel malto-drink!


hur är det med transfetter i de?

Crocker
2011-07-09, 10:47
Det är inga transfetter i ballerina kakor.

Eddie Vedder
2011-07-09, 10:47
hur är det med transfetter i de?

Finns inga kvar enligt Göteborgskex. Men jag tycker fotfarande inte att det alternativet är att rekommendera före gainer. Det behöver ju inte slå över åt andra hållet heller. Att trycka ett paket Ballerina om dagen är inte bra helt enkelt.

Cerberus
2011-07-09, 10:58
Finns inga kvar enligt Göteborgskex. Men jag tycker fotfarande inte att det alternativet är att rekommendera före gainer. Det behöver ju inte slå över åt andra hållet heller. Att trycka ett paket Ballerina om dagen är inte bra helt enkelt.

nä de tycker ja väl inte heller egentligen. Blev bara väldigt fokuserad på hur gott det lät! :D


Hembakning kan bli rätt fina grejer fast det är ju inte för alla.

ChrisDEFC
2011-07-09, 11:17
Ett paket ballerinakakor är inte värst svårt att trycka tillsammans med en halvliter cola.. 950 kcal kakor och 210 kcal cola :D

Singoalla menar du väl?

Rikard Jansson
2011-07-09, 11:18
Singoalla menar du väl?

Dom med sylt? Mindre kcal i dom har jag för mig... dock är ett sånt paket ännu lättare att dra i sig tillsammans med en halvliter cola ^^

Crocker
2011-07-09, 11:20
Proteinerna då? :)

Rikard Jansson
2011-07-09, 11:22
Vet inte vad det är i singoalla, är lite drygt 11 g i ett paket ballerina på 190 g :)

Eddie Vedder
2011-07-09, 11:24
Vet inte vad det är i singoalla, är lite drygt 11 g i ett paket ballerina på 190 g :)

Faktum kvarstår att det varken är billigt för fem öre, snarare svindyrt i längden, och inte heller ett bättre alternativ. Man kan trycka i sig 1 kg Napoleonbakelse också men det rådet är ju föga värdefullt i en sån här tråd.

Visst finns en lite snedvriden tro på att gainer = bra och sötsaker = döden men det kan ju bli absurt åt andra hållet också.

Rikard Jansson
2011-07-09, 11:27
Jag tycker det är relevant för folk som har svårt att gå upp i vikt då jag inte hittat något lättare att smälla i mig, varesig det är tårtor, bakelser eller något annat. Ballerina på första plats, pucko på andra, dumle på tredje.

Eddie Vedder
2011-07-09, 11:30
Jag tycker det är relevant för folk som har svårt att gå upp i vikt då jag inte hittat något lättare att smälla i mig, varesig det är tårtor, bakelser eller något annat. Ballerina på första plats, pucko på andra, dumle på tredje.

Om du ens bemödar dig att läsa titeln så inser du att tråddiskussionen även har en ekonomisk aspekt. Alltså är tips om kakor och tårtor odugligt eftersom det är dyrt. Smörslungad hummer och foise gras är energirikt det också.

Pansartax
2011-07-09, 12:47
Är det verkligen så dyrt att baka egna tårtor och kakor? Borde väl bli rätt billigt.

OBS; Jag har själv ingen aning för jag bakar i princip aldrig, men en kladdkaka känns inte jättedyr i förhållande till kcal.

Inge Enveten
2011-07-09, 16:39
Lösgodis är väl 550~ kcal per 100 g och med nedsatt pris kan man väl hitta 1 hg lösgodis för 4 kr? Så vad gäller den ekonomiska aspekten känns det också som ett bra alternativ.

clappen
2011-07-09, 16:52
Lösgodis är väl 550~ kcal per 100 g och med nedsatt pris kan man väl hitta 1 hg lösgodis för 4 kr? Så vad gäller den ekonomiska aspekten känns det också som ett bra alternativ.

Lösgodis i form av choklad är det. Lösgodis i form av t.ex. geleråttor är runt 350-400kcal, då det bara är kolhydrat i dem.