handdator

Visa fullständig version : Virusproblem "iexplore.exe"


sundvall
2011-06-29, 21:04
Använder mig aldrig av internet explorer som webläsare, hur som helst så blev jag idag uppmärksam när rutan "Vill du använda internet explorer som din standardwebläsare?" kom upp, tröck såklart nej och kollade task manager, tydligen körs det 2st iexplorer.exe som ej går att avsluta, och inte ens körs av min user.

Har även märkt att väldigt mycket av mitt minne tas upp utan att jag gör något speciellt på datorn.

Har kört en scan med avira antivirus men det verkar inte hitta något.


Någon som haft samma virusproblem? Hur åtgärdade ni det?

al3ks
2011-06-29, 21:07
Ladda ner Malewarebytes Anti Malware o scanna. Har räddat min dator flera gånger när antivirus svikit

Snobbe
2011-06-29, 21:41
Låter inte som något virus, du kan stänga av alla processer via att tvinga dom via processlistan och inte vanliga programgrejjen. Kolla även vilka processer det är som tar minnet...

T.ex. så startar windows live auto internet explorer. Finns säkert fler program som gör det.

sundvall
2011-06-29, 22:06
Går ej att tvinga bort dom 2 tydligen, står "access denied".

sundvall
2011-06-29, 22:07
Är det normalt att 48% av ens minne tas upp utan att man gör ett dugg? haha

Snobbe
2011-06-29, 22:14
Vad är det som tas upp av det? Vad har du för operativsystem och hur mycket minne har du i burken? Har du adminrättigheter på burken så ska du kunna döda processer utan att få access denied.

King Grub
2011-06-29, 22:21
Internet Explorer använder två iexplore.exe...

Och minne är till för att användas. Det är oanvänt minne som är värdelöst. Du har betalat för ditt RAM-minne, så varför skulle du inte vilja använda det? Bara för att minne är allokerat betyder det inte att det inte kan släppas till något annat, vid behov.

sundvall
2011-06-29, 22:26
Internet Explorer använder två iexplore.exe...

Och minne är till för att användas. Det är oanvänt minne som är värdelöst. Du har betalat för ditt RAM-minne, så varför skulle du inte vilja använda det? Bara för att minne är allokerat betyder det inte att det inte kan släppas till något annat, vid behov.

Internet explorer körs igång utan att jag manuellt kör igång det, samt så går båda processerna inte att avsluta. Nog är det något skumt.

Ja? Minne är uppenbarligen till för att användas, men det är troligtvis något lurt när 50% av ens minne tas upp och man inte har något igång mer än google chrome.

Därmed troligtvis någon form av virus/trojan och därför bad jag om hjälp.

sundvall
2011-06-29, 22:31
Vad är det som tas upp av det? Vad har du för operativsystem och hur mycket minne har du i burken? Har du adminrättigheter på burken så ska du kunna döda processer utan att få access denied.

4gig minne, windows 7, det är en skoldator så jag har inte adminrättigheter.

sundvall
2011-06-29, 22:33
Märker även att iexplorer.exe startas och avslutas lite som det vill, ibland finns det i taskmanager, ibland inte. Det märks dock när det startas för muspekaren blire en sökikon i någon sekund, så man märker när det laddas.

Crocker
2011-06-29, 23:01
Fick något liknande förra året, det hjälpte inte med något annat än att omformentera dumburken.