handdator

Visa fullständig version : OK, dags för ny kaffekokare, vilken?


Akerhage
2011-06-29, 17:05
Jaha, då var det dags efter 9 års trogen tjänst har jag nu tänkt överge min trotjänare för en ny. Valet är svårt och det finns så många andra ute på "marknaden" nu. Så jag vänder mig hit och kollat vad ni tipsar om.

Jag vet att många kommer säga moccamaster, men de jag själv testat har jag faktiskt inte varit så jätteimponerad av. Är intresserad av en bryggare och inget annat, behöver inte vara några finesser på förrutom dropstopp. (som förövrigt verkar skit på moccamaster)

Andra intressenter är:
OBH Nordica 2353 King of Coffee Chilli Autostop
Philips HD5410

Kärringen vill ju ha en sådan där som gör espresso o liknande. Så om någon har bra tips på sådana till henne så tipsa på. ~ 2500-3000kr där kanske, kan bli en present eller liknande.

Så tipsa på, vet att det finns oändligt med kaffeälskare som jag där ute!

tntballe
2011-06-29, 17:15
Helt nöjd med king of coffee 2374, den i kombination med en enkel kaffekvarn får mina smaklökar att vibrera.

Den finns nu för 555 kr på elgiganten.
Postat via en mobil enhet

Akerhage
2011-06-29, 17:20
Goodie, kan kanske vara något att ha en kaffekvarn faktiskt, även om det blir lite merjobb att göra kaffe då. Men ska kika på den. tackar

Edit: kikat, verkar som många klagar på att den inte kommer upp i bra temperaturer samt att den är riktigt dålig i kvaliten och går lätt sönder.

Vinter
2011-06-29, 17:27
OBH Nordica 2353 King of Coffee Chilli Autostop

Har en sådan, brygger bra kaffe. Har faktiskt inget att klaga på förutom att den bränner kaffet väldigt for tom man inte dricker direkt.

Viktor_Balck
2011-06-29, 17:29
Jag har en sån här Moccamaster KB741 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=99277) och är nöjd med den, köpt för en tusenlapp tror jag. Droppstoppet funkar även det bra även om det hänt att nåt läckt igenom vid enstaka tillfälle.

Akerhage
2011-06-29, 17:34
Vinter. tack för det, jag har väldigt svårt för att kaffet bränns vid eller blir FÖR varmt, då smakar det inte bra. Så bra att veta detta.
Viktor, skall kika upp den med, tackar!

Viktor_Balck
2011-06-29, 17:40
Vinter. tack för det, jag har väldigt svårt för att kaffet bränns vid eller blir FÖR varmt, då smakar det inte bra. Så bra att veta detta.
Viktor, skall kika upp den med, tackar!

NP. Det är en grej som är bra med Moccamastern att det går att justera värmen på plattan, att antingen ha den full värme eller 3/4, så kör man lite kaffe så slipper det bli jättevarmt.

Akerhage
2011-06-29, 17:41
Okay, ja det var en bra funktion iaf. Kanske därför jag alltid tyckt det blivt för varmt med dessa innan. felinställd då kanske.

tntballe
2011-06-29, 17:42
Goodie, kan kanske vara något att ha en kaffekvarn faktiskt, även om det blir lite merjobb att göra kaffe då. Men ska kika på den. tackar

Edit: kikat, verkar som många klagar på att den inte kommer upp i bra temperaturer samt att den är riktigt dålig i kvaliten och går lätt sönder.

Angående temperaturen så är den inte lika varm som t.ex. Moccamaster, men då jag ändå måste vänta innan jag kan dricka så ser jag inte problemet.
Postat via en mobil enhet

Tricce
2011-06-29, 17:42
Själv skulle jag aldrig klara mig utan bryggare som brygger rätt ner i termos! Inget krav för Er?

Akerhage
2011-06-29, 17:53
Jag tycker att kaffet som blivit för varmt får en annorlunda smak, blir mer betska i det.
Tricce, nja, det är faktiskt inte så viktigt för mig, då jag ofta dricker 4-5 koppar direkt på morgonen och sen efter jobbet, då gillar jag att göra nytt kaffe =)

Tricce
2011-06-29, 17:59
Ok då behöver jag inte tipsa om Melittas modeller ;)
Fast dom har iof icke termo bryggare också, du får slänga en titt.

http://www.melitta.se/filterkaffeemaschinen_produkte_sv.html

Akerhage
2011-06-29, 18:01
Hehe, nja tipsa på ändå ifall det gör gött kaffe!
Melitta kör jag i påsväg, så märket är ju kaffe-vänligt iaf =)

Thornblom
2011-06-29, 18:20
Här är mina tips:

Espressomaskin för 2-3000 kr? Oh nej, slöseri med pengar för dåligt kaffe. Har flera espressomaskiner hemma, en Isomac som ligger i den prisklassen och en Giotto som går av för 20.000 + kr. Har inte använt Isomacen sedan Giotton kom till. Det känns rätt logiskt? Ja. Och vad är då lösningen för dig som inte har lust att lägga en månadslön för en kaffemaskin? Jo, det som går hetast hemma hos mig; En vanlig presso, gärna den rostfria från Ikea, 2 dryga skopor Skånerost / kopp, och en "standalone" mjölkskummare! Där kan du göra dig en "fusklatte" i nästan samma klass som Giotton. För ca 5-600kr med mjölkskummare. Sedan kan du köpa en bra kaffekvarn, ingen idé att lägga pengar på en dålig, då kommer din kaffeupplevelse vara på topp. DO IT! :)

Udd3n
2011-06-29, 18:27
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=287997 En sådan äger jag. Rekommenderas starkt. :)

Akerhage
2011-06-29, 18:30
Thornblom: Ja, jag är med inne lite på det spåret faktiskt, men espresson är inte för mig, inte heller någon latte eller liknande. Så inte jätteviktigt det där, tror inte hon är någon direkt finsmakare heller för den delen, utan kollar nog mer på att maskinen är fin och så. :p
Presso-kaffe är för övrigt riktigt, riktigt gott! =)

Ni får gärna tipsa om kaffekvarnar också, har ingen koll på dessa!

Akerhage
2011-06-29, 18:30
Udd3n, lite väl dyrt dock =)

Thornblom
2011-06-29, 18:48
Inox Conical och Gaggia MDF är riktigt fina, maler mycket bra och håller mycket hög kvalité.
Om dom är för dyra så finns det ju de här OBH nordica varianterna, kan inte alls uttala mig om dem tyvärr.

Akerhage
2011-06-29, 18:54
En fråga om kaffekvarnar, vad är det egentligen som gör dem "bra". Hur smått de maler ner bönorna eller? Eller finns det andra specifikationer som gör skillnad? Mer än det estetiska och ljudnivå på dem?

Thornblom
2011-06-29, 19:02
En fråga om kaffekvarnar, vad är det egentligen som gör dem "bra". Hur smått de maler ner bönorna eller? Eller finns det andra specifikationer som gör skillnad? Mer än det estetiska och ljudnivå på dem?

Det är ofta hur fint de maler, och speciellt, hur jämnt de maler. Sen är det såklart hållbarhet, jag har haft min kvarn i många år och det fungerar som när den var ny. Det skulle jag inte tro att en OBH Nordica för 250kr på Mediamarkt gör. Sen är det också så att de billigare har oftast de där "behållarkvarnarna". Dvs, man maler rätt ned i en behållare. De är gjorda för att man skall mala en behhållare i taget och sedan använda upp det. De som jag nämnde är sådana som man maler direkt i skopan, så man får färskmalet varje gång.

Akerhage
2011-06-29, 19:10
Okay, tack för det. Kan ju isf lätt tänka mig att mala varje gång jag ska göra kaffe, då det inte är särskilt jobbigt eller tidskrävande. Dock blir det ju lite dyrare med kvarn+bryggare och det tar mer plats. Men en kvarn hade ju varit nice faktiskt, så blev lite sugen på det. Så en bra kvarn och en bra bryggare hade suttit fint med andra ord, så skiter jag i hennes espressomaskin, den kan hon köpa själv! =)

pclillen
2011-06-29, 19:52
En bra kvarn hart koniskt malverk oxå, inte knivar. Finns 2 olika sorters koniska kvarnar har jag för mig, ena ska vara bättre än den andra iaf, men minns inte längre.. Har en krups kvarn för 6-700kr tror jag, konisktmalverk och den maler bra tycker jag.

Om man ska göra presso-kaffe så behöver man dock inte ha kvarn som maler jättefint, eftersom för fint malet kommer åka igenom filtret i pressokaffet och så påverkar det smaken när det ska ligga i vattnet ett tag..

Dock förstår jag inte varför du vill ha droppstopp med en moccamaster? Min brygger 10 koppar på 6 min, inte så att jag måste ta en kopp efter 2 min, jag orkar vänta lite mer.. (och jag brygger sällan 10 koppar). :)

Ang temp på bryggningen så är den essentiell för att få så gott kaffe som möjligt, därför moccamastern är så pass varm, tempen ska ligga på 96-98 grader om jag inte minns helt fel. (och genomrinnings hastigheten spelar stor roll). Skumt att en del klagar på tempen på king of coffee, dem är ju godkända och ska då hålla samma mått som moccamaster..

Akerhage
2011-06-29, 20:09
pclillen. Tackar för det där, jag kommer nog inte att köpa en presso-maskin utan det kommer bli en riktigt bryggare så vill ju ha finmalet kaffe. Vad gäller dropstoppet där, så klart, den gör ju kaffet jäkligt fort, men ändå störande att det inte funkar som det skall. För funktionen dropstopp finns ju, men det fungerar inte. Och hade jag velat ta en kopp efter 3 min, så hade jag velat ha det fungerandes helt enkelt :p

Vet inte heller den ultimata tempen på kaffe och orkar inte googla nu, men tror att det kan vara så att den plattan har varit igång så kaffet blivit eftervarmt och också påverkat smaken.

Tricce
2011-06-29, 20:34
Jag tycker att resten av kaffet blir blaskigt om man snor en kopp innan det är klart.
Inbillning kanske.

Sir Anselm
2011-06-29, 20:36
Gör en sökning på Wilfa CGR-1, det är nog en av de mest prisvärda kvarnarna idag, om man bara ska mala till brygg.

GLC
2011-06-29, 20:46
Wilfan säljs dessutom riktigt billigt nu på CDON med den här koden:

xY7q2L4T

Köpte en själv nyss och jag är mycket nöjd. Är dessutom kaffenörd deluxe så jag vet att det är bra skit. Perfekt till brygg, press etc

Akerhage
2011-06-29, 20:53
nice! ska kika upp den här, kollade faktiskt på prisjakt på just den, då den var billigt och fick bra betyg! tack för koden också! fraktfritt över 600kr på cdon med, var exakt skriver jag in koden och vad exakt får jag billigare då? =)

GLC
2011-06-29, 20:58
Du skriver in den när du lagt den i varukorgen, tror det blir 300 billigare men det är ju bara att testa så ser du själv

Akerhage
2011-06-29, 21:00
kanske måste man logga in först isf? För är inne i "kassan" här nu och letar efter något fält att skriva in koden. 300kr billigare lät ju förövrigt väldigt bra!
Edit. japp loggade in så kom den med, var på 250kr tror jag, hur tusan hittade du den om jag får fråga? Och hur länge räcker den?

GLC
2011-06-29, 21:06
Har synts på en del kaffebloggar.

Vet ej, den har varit ute länge nu så jag hade slagit till så fort som möjligt. Det följde även med 500g kaffe (Zoegas)

Ser nu att koden även finns på www.zoegas.se. Kolla där så ser du lite mer att den blivit förlängd osv.

Akerhage
2011-06-29, 21:07
ah, grymt, tackar för det tipset, kanske ska slå till direkt här nu då, sen e det ju bara isf en bryggare kvar, så keep em coming i tipsväg. Om jag inte ska chansa på en moccamaster, fast hade varit kul att ha någon som inte alla andra svenskar har =)

GLC
2011-06-29, 21:08
Jag har Wilfan och en Moccamaster, bättre än så blir det inte när det kommer till bryggkaffe. Punkt.

Möjligtvis komplettera Moccamastern med ett guldfilter, sen blir det inte bättre. Punkt slut.

Akerhage
2011-06-29, 21:13
hehe, svårt att argumentera mot 2st "punkt slut" men tror det kanske lutar åt det hållet då, så får jag leva med det dåliga droppstoppet helt enkelt. Har märkt att billigare filter gör ganska stor skillnad faktiskt, så värt att lägga lite extra på det med.
Är det moccamaster clubline som gäller eller vilka av alla modeller ska man köra på, bara kolla prisjakts omdömen och köra eller?

ByggarBertil
2011-06-29, 21:13
Har synts på en del kaffebloggar.

lol :D alla har vi våra intressen... :)

GLC
2011-06-29, 21:17
hehe, svårt att argumentera mot 2st "punkt slut" men tror det kanske lutar åt det hållet då, så får jag leva med det dåliga droppstoppet helt enkelt. Har märkt att billigare filter gör ganska stor skillnad faktiskt, så värt att lägga lite extra på det med.
Är det moccamaster clubline som gäller eller vilka av alla modeller ska man köra på, bara kolla prisjakts omdömen och köra eller?

Ja, jag har clubline, 741 tror jag. Den som har mest helt enkelt :)

Droppstoppet är det sämsta på den, helt klart, dock brukar jag sällan ta innan det bryggts färdigt, då det inte blir samma bryggning förrän all vätska runnit genom kaffet.

GLC
2011-06-29, 21:17
lol :D alla har vi våra intressen... :)

*drool*:Virro

Akerhage
2011-06-29, 21:21
Köpte kvarnen nu, slog till, kostade ju bara 430kr, som hittat! Får se om jag får med ngt kaffe, stod inget om det iaf. Får kika vidare imon på kaffebryggare, skall kika in din modell med, men nu blir det hem från jobbet här snart tänkte jag! Fan, längtar ju redan till jag brygger nytt nu med kvarn..hehe, tackar för tipset där och rabattkoden!

GLC
2011-06-29, 21:23
Lugnt, spreading the coffee love! :D

tntballe
2011-06-29, 21:36
Gamla kvarnen fick under 10 malningar innan en ny blev beställd :D
Postat via en mobil enhet

Akerhage
2011-06-29, 22:22
Var det den jag köpte precis?

tntballe
2011-06-29, 22:25
Japp, gamla var en med knivar som numera får mala, kryddor?
Postat via en mobil enhet

Viktor_Balck
2011-06-29, 23:22
Blev fan en kvarn för mig också, grupptryck.

Akerhage
2011-06-30, 08:20
hehe, grupptryck där, bra jobbat! Nu idag är det dags att köpa ny bryggare med, hade varit gött att få den med posten imon, så bör beställa ganska fort isf. Skall kika runt lite här nu...mycket, mycket viktigt beslut för mig det här!

Är det någon skillnad mellan
Moccamaster KBG741 och Moccamaster KB741/KBC741 Clubline?
De här beteckningarna, betyder det något?

Mental
2011-06-30, 08:30
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=330862

Perkulator bubblar kärlek i köket, om jag skall göra kaffe åt många eller varmhålla. Annars är det en liten presskanna som gör jobbet.

Akerhage
2011-06-30, 08:34
jag måste erkänna att jag har väldigt svårt för perkulatorkaffe, då morsan kört med perkulator innan och antingen var det hon eller bryggaren som var dålig på att göra kaffe.
Lutar åt en Moccamaster KB741/KBC741 Clubline för mig!

Nitrometan
2011-06-30, 08:38
Möjligtvis komplettera Moccamastern med ett guldfilter, sen blir det inte bättre. Punkt slut.

Guldfilter?

Filtrera ut guldet från kaffet?

Vad är det som skulle bli bättre med ett filter av guld?

Akerhage
2011-06-30, 08:41
Tänk dig vilken status du får när du börjar koka kaffe med guldfilter och sen slänga det. Du kommer ju få granntanterna över på direkten sen!

manekin
2011-06-30, 09:25
Den här köpte jag för någon månad sen....sjukt nöjd!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=746901

Bra kombo med både bryggare å espresso samt ångrör till mjölken...

Viktor_Balck
2011-06-30, 11:27
Är det någon skillnad mellan
Moccamaster KBG741 och Moccamaster KB741/KBC741 Clubline?
De här beteckningarna, betyder det något?

Jag tror det är exakt samma förutom att den ena är utan kalkvarnare, min har ingen sån men det kan ju eventuellt vara bra.

PRound
2011-06-30, 12:25
Jag slår ett slag för en vanlig mokabryggare man ställer på plattan.
Kostar någon hundring och resultatet blir bättre än filterkaffe. Dock inte i närheten av espresso, men en bit påväg.

Akerhage
2011-06-30, 12:40
Jag tror det är exakt samma förutom att den ena är utan kalkvarnare, min har ingen sån men det kan ju eventuellt vara bra.

Konstigt den med kalkvarnare är billigare bara :p
Men kommer nog att bli den, såg att elgiganten sålde den för 990kr fram till den 26/6, så synd jag missade det med någon dag! Blir att köpa på webhallen på lördag i butik istället. Om jag inte hittar något annat innan dess, eller något erbjudande någonstans.

trane77
2011-06-30, 12:52
köpte en DeLonghi Piccolo (http://www.tretti.se/hushallsapparater/kaffe-espresso/espressomaskiner/delonghi-piccolo-black) i dag för 399 på elgiganten, kostade 1400 kr på Siba.

Akerhage
2011-06-30, 13:02
Var ju billig och liten =)
Har du testat den eller? Kan man kanske köpa till tanten och låtsas det är en dyr jävel!

trane77
2011-06-30, 13:08
Inte hunnit testa den än blir senare i eftermiddag.

Akerhage
2011-06-30, 13:11
Aldrig testat kapselkaffe överhuvudtaget faktiskt, så du får komma med en recenssion. Känns som att en kapselbryggare för 400kr kanske inte är världsbäst på rak arm, men skoj om den är duglig, är ju inte jag som kommer använda den utan frugan då.

GLC
2011-06-30, 21:06
Guldfilter?

Filtrera ut guldet från kaffet?

Vad är det som skulle bli bättre med ett filter av guld?

http://kaffecompagniet.se/kop.asp?art=100019

Finns även till vanliga bryggare. Läs och lär.

Personligen tycker jag dock att båda varianterna har sin plats. Med guldfilter får du ett mer smakrikt kaffe men med pappersfilter får du en renare kopp.

trane77
2011-06-30, 23:07
Aldrig testat kapselkaffe överhuvudtaget faktiskt, så du får komma med en recenssion. Känns som att en kapselbryggare för 400kr kanske inte är världsbäst på rak arm, men skoj om den är duglig, är ju inte jag som kommer använda den utan frugan då.

Helt ok smak, testade cappuccino innan jag drog på jazzfestival och choklad när jag kom hem nyss. Det är definitivt ingen dålig maskin den ligger prismässigt på runt 1000 kr.

Nitrometan
2011-07-01, 08:10
http://kaffecompagniet.se/kop.asp?art=100019

Finns även till vanliga bryggare. Läs och lär.

Personligen tycker jag dock att båda varianterna har sin plats. Med guldfilter får du ett mer smakrikt kaffe men med pappersfilter får du en renare kopp.

Men det där är ett filter för en kopp i taget. Verkar meningslöst på en bryggare.

OK. De gör tydligen filter till bryggare med...
Hmmm...

Påverkar materialet i filtret nåt? Jag tror att det snarare är hålen (genomsläppligheten) som påverkar.

Jag har provat några olika filter och det som har gjort största skillnaden är tiden som vattnet befinner sig i kontakt med kaffet.

Akerhage
2011-07-01, 09:29
Förstår inte vad guldfiltret är, det är alltså inte som ett vanligt engångskaffefilter utan något man monterar i bryggaren och använder om och om igen? Måste det isf göras rent efter varje bryggning?
Smidigt att slippa tänka på att köpa kaffefilter isf. Men kanske missuppfattar syftet med det hela?

Sir Anselm
2011-07-01, 10:15
Men det där är ett filter för en kopp i taget. Verkar meningslöst på en bryggare.

OK. De gör tydligen filter till bryggare med...
Hmmm...

Påverkar materialet i filtret nåt? Jag tror att det snarare är hålen (genomsläppligheten) som påverkar.

Jag har provat några olika filter och det som har gjort största skillnaden är tiden som vattnet befinner sig i kontakt med kaffet.

Jag antar att de valt guld för att det inte oxiderar så lätt?

Nitrometan
2011-07-01, 11:19
Jag antar att de valt guld för att det inte oxiderar så lätt?

Och?

Vad skulle effekten av oxiden bli?

Om du istället har ett filter av tyg, skulle det bli mycket sämre?

Är det inte tiden som kaffe och vatten är i kontakt med varandra som är viktig?

Viktor_Balck
2011-07-01, 11:35
Så mycket frågor Nitro :)

daks
2011-07-01, 12:42
Moccamaster får du inte använda om du saknar erfarenhet. Jag skojar inte, deras paragraf fyra är helt koko!

Läs gärna min mailväxling (http://kungforpresident.se/2011/05/moccamaster/) med dem, den är rolig om man ids!

Tricce
2011-07-01, 12:47
Moccamaster får du inte använda om du saknar erfarenhet. Jag skojar inte, deras paragraf fyra är helt koko!

Läs gärna min mailväxling (http://kungforpresident.se/2011/05/moccamaster/) med dem, den är rolig om man ids!

Hahaha klockrent! :thumbup:

daks
2011-07-01, 12:55
Hahaha klockrent! :thumbup:

Tackar! Senaste är att de hoppas på svar från huvudkontoret om 2-4 år.

tntballe
2011-07-01, 14:00
Och?

Vad skulle effekten av oxiden bli?

Om du istället har ett filter av tyg, skulle det bli mycket sämre?

Är det inte tiden som kaffe och vatten är i kontakt med varandra som är viktig?

Kan det vara som så att tyg och papper suger upp en del av aromen?

Tricce
2011-07-01, 14:13
Kan det vara som så att tyg och papper suger upp en del av aromen?

Låter jävligt troligt i mina öron iaf.

Nitrometan
2011-07-01, 15:49
Kan det vara som så att tyg och papper suger upp en del av aromen?
Ja. Det kan vara så, men det behöver inte vara så.

Hur säkert är det att inte nån arom stannar i det kaffe som är kvar i guldfiltret?

tntballe
2011-07-01, 15:54
Ja. Det kan vara så, men det behöver inte vara så.

Hur säkert är det att inte nån arom stannar i det kaffe som är kvar i guldfiltret?

Men i båda fallen så gäller ju detta, men för papper/tyg så tillkommer den vätska med arom som fastnar i filtret.
Postat via en mobil enhet

Nitrometan
2011-07-01, 15:56
Är det en märkbar skillnad?

Om man jämför bryggningar med samma genomströmningstid?

Akerhage
2011-07-01, 16:02
Kan någon förtydliga bara, är dessa guldfilter istället för vanliga pappersfilter, alltså istället för engångsfilter, hänger inte med, men guld är ju fint och hade varit skoj att testa isf. Dock var detta till en kopp bara, men såg det skulle finnas att sätta i bryggaren. tack =)

Pepz
2011-07-01, 16:02
har OBHn

haft den i fem år och den är riktigt bra fortfarande

tntballe
2011-07-01, 16:07
Är det en märkbar skillnad?

Om man jämför bryggningar med samma genomströmningstid?
Det vill jag också veta, känns som att det blir större risk för sump med ett sånt filter :/

Edith*
Ja det är istället för engångsfilter
Postat via en mobil enhet

Akerhage
2011-07-01, 16:13
Kan någon länka till det man skall ha till moccamastern isf...måste ju iaf testas! :)

Akerhage
2011-07-01, 16:26
Hittade guldfiltret som skall vara i bryggaren, måste vara denna:
http://kaffecompagniet.se/kop.asp?art=100021

om någon testat, är de jobbiga att rengöra efteråt eller räcker det att skölja av med varmt vatten? Och ifall de sölar ner mycket?

GLC
2011-07-01, 19:45
Är det en märkbar skillnad?

Om man jämför bryggningar med samma genomströmningstid?

Ja. Stor.

Främst på kaffen som inte är så gamla så all smak och arom redan är borta ur dem, dvs färdigmalda kaffen i butik.

Akerhage
2011-07-01, 19:59
GLC, hur är de att rengöra? Fastnar kaffesumpen ifall man glömmer av det en dag osv?

tntballe
2011-07-01, 19:59
Gamla kvarnen fick under 10 malningar innan en ny blev beställd :D
Postat via en mobil enhet

Snabb leverans, imorgon blir det lyxmalda kaffebönor :)

GLC
2011-07-01, 20:02
GLC, hur är de att rengöra? Fastnar kaffesumpen ifall man glömmer av det en dag osv?

Allt är enklare med pappersfilter. Det blir då även en renare kopp som jag skrev om tidigare. Det blir inte sump med guldfilter men det blir lite mer "damm" i koppen.

Båda har sin plats men börja med pappersfilter och känner du att du vill avancera, så använd FÖRST färskt kaffe, och sedan kan du tänka på guldfilter.

Färskt kaffe är allt det handlar om, allt annat hamnar på andra plats.

Nodan
2011-07-01, 20:13
Snabb leverans, imorgon blir det lyxmalda kaffebönor :)

Jag ser fram emot att bli serverad lyxkaffe imorn.
Postat via en mobil enhet

Akerhage
2011-07-01, 20:16
Klart man använder färskt kaffe. Mina paket klarar sig max 10-12 dagar hemma. Blir det gammalt känner man ju det direkt innan man ens börjar skopa det. Men vadå avancera? Är ju inte direkt så jag aldrig druckit kaffe innan, har surplat kaffe i 12-15 år med pappersfilter, så att avancera från det är väl isf den här guldfilter-grejen. Dock vet ej tusan om jag kommer gilla det bättre ifall det blir mer "damm" som du uttryckte det.
Min kvarn kom idag med! Men hann aldrig hämta ut den innan jobbet, får hämta imon o testa! =)

GLC
2011-07-01, 20:19
Ok. Färskt för mig är inom 2 månader från rostning, och givetvis "grind on demand", bara så vi pratar om samma sak.

tntballe
2011-07-01, 20:26
Jag ser fram emot att bli serverad lyxkaffe imorn.
Postat via en mobil enhet

Jag visar en gång sen tar du över, mmmkay!?

Akerhage
2011-07-04, 18:43
Vill tacka för tipset här igen, testat min kaffekvarn som blev väldigt billig tack vare koden jag fick här. Den var verkligen till belåtenhet, helt suverän. Och gott blev det! Har dock inte köpt moccamastern än, tänkte ta mig en titt i helgen efter den på stan och kolla priser. Men kvarnen var tyst och malde väldigt fint! Luktar gott som fan samtidigt med! Stort tack för all hjälp här! Så får jag skriva en recenssion ifall det blir guldfilter sen med!

Pirko
2011-07-06, 17:18
Köpte också kaffekvarnen, blev lite grupptryck.
Vad kör ni med för kaffebönor?

Akerhage
2011-07-06, 17:25
Jag köpte zoegas bönor nu bara för att testa, nästa gång blir det att köpa från en riktig kaffeaffär. Men det var begränsat utbud på coop-affären och ville bara ha något som funkade.

Kryss
2011-07-06, 20:05
6V-1O2nqars
(del2 finns i sidan)

Mycket bra avsnitt om kaffe med Alton Brown, om än kass kvalitet på youtube. Tyvärr går han dock inte djupare in på varför guldfiltret skulle vara bättre.