handdator

Visa fullständig version : Ingen cardio whatsoever!


kvp
2011-06-29, 10:51
Nu är det så att jag vill gå ner i vikt genom att endast sitta vid datorn eller ligga i soffan och kolla serier/filmer. Kanske tar en tupplur lite då och då.

Längd: 178
Vikt: 75 kg

Mitt mål är att nå 70 kg och bli så kallad "rippad" kan redan se dem första magrutorna så jag antar att jag ligger runt 10-12 % i bodyfat.

Min konditionsträning är när jag går till affären och handlar mat.

Ska försöka hålla -500 i kaloriunderskott varje dag under dessa två följande månader.

Några åsikter om detta upplägg?
Ses på stranden tjingeling!

vicarious
2011-06-29, 10:52
Lycka till :thumbup:

mikaelj
2011-06-29, 10:52
Börja styrketräna! På 75 kg och 178 cm borde du redan vara rippad.

Donner
2011-06-29, 10:55
Börja styrketräna! På 75 kg och 178 cm borde du redan vara rippad.

Varför borde han vara det?

kvp
2011-06-29, 10:59
Varför borde han vara det? Undrar samma sak varför borde jag vara det?

Donner
2011-06-29, 11:05
Undrar samma sak varför borde jag vara det?

Vill dock påpeka att du inte kommer bli rippad av att sitta i soffan. Styrketräningen är en viktig del. Snarare lär du bli ännu mer smalfet då du kommer förlora mycket muskler vid din viktnedgång.

daloatf
2011-06-29, 11:22
Jag är 177, och 69,5 kg och är inte rippad :S

Så styrketräna samtidigt!

mikaelj
2011-06-29, 11:22
Varför borde han vara det?

Någon som styrketränat och ätit vettigt skall ha magrutor vid det BMI:et.

Annars är problemet huvudsakligen brist på muskler, snarare än överskott på fett.

Sniggel
2011-06-29, 11:50
Rippad kanske är att ta i.

Oavsett så lär du inte bli rippad av det upplägg du tänker följa, bara smalare.

daloatf
2011-06-29, 12:25
Get ripped diet:
Eat -500kcal less per day
Stack up with your favorite tv shows
Walk to store to buy food

Winning

spaffen
2011-06-29, 12:49
Eller lev ett normalt liv, ta en promenad då och då, kanske lyft en vikt i 30 minuter varannan dag, ligg kvar på ditt kaloriunderskott.
Fördelar; du blir mer rippad och det är mer hälsosamt.
Nackdel; mindre Hardcore och färre serier.

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

kvp
2011-06-29, 13:17
Jag har tänkt på det där med muskler och tänker göra 1 armhävning och 2 situps för att behålla mina muskler. Det är ju trots allt bättre än ingenting?

JJOHANSSON
2011-06-29, 13:28
troll

kvp
2011-06-29, 13:31
troll

Du får tro vad du vill men jag tänker köra med det här upplägget, enligt en studie "kalorierestriktion eller kalorierestriktion+motion" så ska det fungera alldeles utmärkt.

RassK
2011-06-29, 13:33
Jag har inte tagit ett löpsteg (eller någon annan sorts kardio) på 6 månader och jag skulle väl påstå att jag tagit mig ner i acceptabel form.

Pretorian
2011-06-29, 13:34
Jag har inte tagit ett löpsteg (eller någon annan sorts kardio) på 6 månader och jag skulle väl påstå att jag tagit mig ner i acceptabel form.

Fast du styrketränar väl en del?

kvp
2011-06-29, 13:44
Jag har inte tagit ett löpsteg (eller någon annan sorts kardio) på 6 månader och jag skulle väl påstå att jag tagit mig ner i acceptabel form.

Hur mycket kaloriunderskott?

Sniggel
2011-06-29, 13:58
Du får tro vad du vill men jag tänker köra med det här upplägget, enligt en studie "kalorierestriktion eller kalorierestriktion+motion" så ska det fungera alldeles utmärkt.

Inaktiv och viktnedgång är inte bättre än kondition + viktnedgång. I det fallet lär konditionsträningen ha en positiv effekt på musklerna i jämförelse med inaktivitet.

kvp
2011-06-29, 14:02
Inaktiv och viktnedgång är inte bättre än kondition + viktnedgång. I det fallet lär konditionsträningen ha en positiv effekt på musklerna i jämförelse med inaktivitet.

Och vad är den positiva effekten på musklerna? resultatet blir ju likadant oavsett om jag kör utan konditionsträning.

Sniggel
2011-06-29, 14:30
Och vad är den positiva effekten på musklerna? resultatet blir ju likadant oavsett om jag kör utan konditionsträning.

http://lejonkvinnan.blogg.se/images/2009/troll_2_38016711.jpg

Sunt förnuft please?

exevision
2011-06-29, 15:35
Jag har tänkt på det där med muskler och tänker göra 1 armhävning och 2 situps för att behålla mina muskler. Det är ju trots allt bättre än ingenting?

Och varför inte ta i lite mer och få bättre resultat? Du kan ju iaf försöka göra så många som du kan.

Stefan J
2011-06-29, 17:07
Nu är det så att jag vill gå ner i vikt genom att endast sitta vid datorn eller ligga i soffan och kolla serier/filmer. Kanske tar en tupplur lite då och då.

Längd: 178
Vikt: 75 kg

Mitt mål är att nå 70 kg och bli så kallad "rippad" kan redan se dem första magrutorna så jag antar att jag ligger runt 10-12 % i bodyfat.

Min konditionsträning är när jag går till affären och handlar mat.

Ska försöka hålla -500 i kaloriunderskott varje dag under dessa två följande månader.

Några åsikter om detta upplägg?
Ses på stranden tjingeling!

Detta låter som ett formidabelt upplägg. Jag hade inte ändrat ett dugg.

Kör hårt och se till att skörda frukterna av ditt hårda arbete på stranden.

nocantdo
2011-06-29, 17:18
Styrketräna minst 3 dagar i veckan så ska det nog gå bra.

Eller satsar du på skinny fat looken??

thebandit
2011-06-29, 19:22
Jag kör aldrig cardio nu för tiden. Fungerar ypperligt, jag blir bara vrålhungrig av cardio och får lida mer.

kvp
2011-06-29, 20:55
Någon som har bilder på hur en deff utan cardio ser ut som?

daloatf
2011-06-29, 21:09
Kolla dagsforms tråden och på rask. Där har du svaret :)

Chrillee
2011-06-29, 23:30
Någon som styrketränat och ätit vettigt skall ha magrutor vid det BMI:et.

Annars är problemet huvudsakligen brist på muskler, snarare än överskott på fett.

Jag är 184cm och väger 70,8kg och är inte rippad och jag anser att jag skött min styrketräning okej. Rippad, då ska jag kunna sitta ner och fortfarande ha klockrent 6-pack samt synliga ådrar längst ner på magen. Jag måste nog skala 3-4kg till...

Eddie Vedder
2011-06-30, 11:03
Jag kör aldrig cardio nu för tiden. Fungerar ypperligt, jag blir bara vrålhungrig av cardio och får lida mer.

Struntar du också i styrketräningen?

wheatley
2011-06-30, 13:51
Är det här något internt skämt eller vad är det frågan om? det är omöjligt att komma i form genom att sitta vid en dator eller slöa i soffan.

vicarious
2011-06-30, 15:10
Är det här något internt skämt eller vad är det frågan om? det är omöjligt att komma i form genom att sitta vid en dator eller slöa i soffan.

Nej det är det inte. Det är en vanlig missuppfattning att träning är ett måste för att gå ner i vikt, eller "komma i form." Visst lär man se bättre ut om man har styrketränat, men att man inte till exempel skulle kunna få fram sina magrutor utan träning är ren och skär bullshit.

wheatley
2011-06-30, 15:19
Nej det är det inte. Det är en vanlig missuppfattning att träning är ett måste för att gå ner i vikt, eller "komma i form." Visst lär man se bättre ut om man har styrketränat, men att man inte till exempel skulle kunna få fram sina magrutor utan träning är ren och skär bullshit.

Och du förväntar dig att jag skulle tro på det där? vill gärna se bevis för ditt påstående.

aijou
2011-06-30, 15:22
Nej det är det inte. Det är en vanlig missuppfattning att träning är ett måste för att gå ner i vikt, eller "komma i form." Visst lär man se bättre ut om man har styrketränat, men att man inte till exempel skulle kunna få fram sina magrutor utan träning är ren och skär bullshit.

Självklart kan man få fram magrutorna utan att träna. Men uttryck som "komma i form" och att "bli rippad" förknippar jag dock med att man ser vältränad ut med definierade muskler (en tolkningsfråga, kanske). Det tror jag inte att man lyckas med utan någon form av träning. Men är det en sparris med magrutor man vill se ut som så är det väl bara att lägga sig på ett kaloriunderskott och sakta tyna bort. Lycka till! :)

mikaelj
2011-06-30, 15:24
Man tränar inte för att åstadkomma ett energiunderskott. För att åstadkomma ett energiunderskott räcker det att få i sig mindre energi. Ingen energikrävande träning behövs för den delen.

Man styrketränar för att behålla en större andel muskelmassa, däremot. Men inte för att det förbrukar energi.

King Grub
2011-06-30, 15:27
Och du förväntar dig att jag skulle tro på det där? vill gärna se bevis för ditt påstående.

Grundläggande humanfysiologi.

Pepz
2011-06-30, 15:29
vanligt misstag på den första "riktiga" deffen som folk gör. man kör konditionsträning till max

Eddie Vedder
2011-06-30, 15:54
Och du förväntar dig att jag skulle tro på det där? vill gärna se bevis för ditt påstående.

Titta på svältande människor. Deras rutor syns och de har minimalt med kroppsfett. Det må vara ett osmakligt exempel men faktum kvarstår att man kan svälta sig rippad. Det ser inte trevligt ut och inte är det hälsosamt. Men det har inte med saken att göra i diskussionen.

wheatley
2011-06-30, 16:06
Men att svälta sig är inte samma sak som att ligga i soffan och trycka i sig pizza för att sedan på något magiskt sätt få ett sexpack.

King Grub
2011-06-30, 16:16
Vem har pratat om att "trycka i sig pizza"? Ju mindre fysisk aktivitet, desto mindre kan man äta och ändå gå ner i vikt/fettvikt.

Eddie Vedder
2011-06-30, 16:21
Men att svälta sig är inte samma sak som att ligga i soffan och trycka i sig pizza för att sedan på något magiskt sätt få ett sexpack.

Vad fick du det där ifrån? :confused:

wheatley
2011-06-30, 16:27
Jag uppfattade det som att TS skulle lata sig i soffan och bli "rippad" utan att göra någonting.

Om det här verkligen fungerade så skulle ingen som velat gå ner i vikt ut och springa eller stå på löpbandet i gymmet 1 timme.

Eddie Vedder
2011-06-30, 16:28
Jag uppfattade det som att TS skulle lata sig i soffan och bli "rippad" utan att göra någonting.

Om det här verkligen fungerade så skulle ingen som velat gå ner i vikt ut och springa eller stå på löpbandet i gymmet 1 timme.

Hur menar du nu? Folk kanske gillar att träna, kanske gillar att äta, kanske vill få snygg kropp, kanske bryr sig om hälsan?

King Grub
2011-06-30, 16:40
Jag uppfattade det som att TS skulle lata sig i soffan och bli "rippad" utan att göra någonting.

Om det här verkligen fungerade så skulle ingen som velat gå ner i vikt ut och springa eller stå på löpbandet i gymmet 1 timme.

Det går bra att vara stillasittande och förlora fettvikt. Men matintaget blir inte speciellt roligt. Definitivt inget "trycka i sig pizza" regelbundet.

Rikard Jansson
2011-06-30, 16:43
Jag har testat det här, gick ner 5 kg på 3 dagar, och då vägde jag ändå bara 65 i början av "dieten" :) Satt och spelade wow och drack cola och dammsugare... fast då kunde det ju dröja ett par timmar innan man kom på att man var törstig och ville ha ett glas till :)

wheatley
2011-06-30, 16:59
Men resultatet kan omöjligt bli lika bra om man istället joggat eller högintensiv intervallträning.

wheatley
2011-06-30, 17:03
Hur menar du nu? Folk kanske gillar att träna, kanske gillar att äta, kanske vill få snygg kropp, kanske bryr sig om hälsan?

Många människor hatar väl just det här med motion, det är vad jag upplever åtminstone. Så om det här nu fungerar varför skrivs det inte om i tidningarna.

willtjam
2011-06-30, 17:05
Många människor hatar väl just det här med motion, det är vad jag upplever åtminstone. Så om det här nu fungerar varför skrivs det inte om i tidningarna.

Det är väl nästan bara sånt som skrivs i tidningarna?
"Rasa i vikt av ny metod! Tappa 10 kg på 2 dagar utan att lyfta ett finger!"

MtotheM
2011-06-30, 17:06
Men att svälta sig är inte samma sak som att ligga i soffan och trycka i sig pizza för att sedan på något magiskt sätt få ett sexpack.

Du kan gå ner i fettvikt på det sättet, men då får du trycka i dig en pizza 1 gång på typ 2 dagar :P

Men resultatet blir inte än vältränad kropp, utan än small spinkig kropp. Ska man ner i vikt så är styrketräning att föredra för att behålla muskelmassa.

Edit: Istället för att läsa dessa tidningar så borde du ta en titt här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Dreas
2011-06-30, 17:23
Men resultatet kan omöjligt bli lika bra om man istället joggat eller högintensiv intervallträning.Nej, personer som joggar eller kör högintensiv intervallträning riskerar en högre muskelförlust(över en period med underskott), vilket också påpekats i tråden.

Många människor hatar väl just det här med motion, det är vad jag upplever åtminstone. Så om det här nu fungerar varför skrivs det inte om i tidningarna.Sen när ska tidningarna skriva om logiska grejor som inte är något nytt? Det säljer inte.

King Grub
2011-06-30, 17:24
Nej, personer som joggar eller kör högintensiv intervallträning riskerar en högre muskelförlust(över en period med underskott), vilket också påpekats i tråden.

Inte om man jämför med att bara sitta i soffan. Jag ser inte att trådstartaren tänkte träna styrketräning heller. Sedan i inlägg 12 uppvisade han ju troll-tendenser, men om vi går efter resonemanget i förstainlägget.

Dreas
2011-06-30, 17:31
Inte om man jämför med att bara sitta i soffan. Jag ser inte att trådstartaren tänkte träna styrketräning heller. Sedan i inlägg 12 uppvisade han ju troll-tendenser, men om vi går efter resonemanget i förstainlägget.Så sant så, det borde jag ha skrivit ut.

Sniggel
2011-07-01, 14:17
Någon som har bilder på hur en deff utan cardio ser ut som?

Tror att den här mannen undviker cardio så mycket det bara går: (det var inte riktigt vad du frågade efter antar jag :P?)

http://www.bodytransformationguide.com/sitegfx/jb_sm.jpg


Angående pizza så Hade detta nog funkat beroende på storlek på pizza och person:

Aktivitet om dagarna - WoW
Kost - 1 Pizza om dagen + 2l cola zero

MtotheM
2011-07-01, 14:44
Tror att den här mannen undviker cardio så mycket det bara går: (det var inte riktigt vad du frågade efter antar jag :P?)

http://www.bodytransformationguide.com/sitegfx/jb_sm.jpg


Angående pizza så Hade detta nog funkat beroende på storlek på pizza och person:

Aktivitet om dagarna - WoW
Kost - 1 Pizza om dagen + 2l cola zero

Haha, angry german kid kan nog trycka i sig typ 20 pizzor om dagen med tanke på energiåtgången vid nerdrages :D

Philosophic
2011-07-01, 15:10
Nej, personer som joggar eller kör högintensiv intervallträning riskerar en högre muskelförlust(över en period med underskott), vilket också påpekats i tråden.


Jag känner några hockeykillar som tränar på ganska hög nivå och de säger att dem tränar intervaller för att gå ner i fett % och styrketränar för att bygga muskler. De ligger på balans/överskott.

Slutsats, är intervall träning bra vid balans eller överskott av kalorier tillsammans med styrketräning för att få låg fett %?

Vid underskott av kalorier (deff) så rekommenderar det att inte ens ha någon kardio, bara promenader ibland?

Eddie Vedder
2011-07-01, 15:20
JSlutsats, är intervall träning bra vid balans eller överskott av kalorier tillsammans med styrketräning för att få låg fett %?

Slutsatsen är nog snarare att hockeykillarna snickrat ihop en egen teori som de påstår vara en sanning.

Pepz
2011-07-01, 15:20
Jag känner några hockeykillar som tränar på ganska hög nivå och de säger att dem tränar intervaller för att gå ner i fett % och styrketränar för att bygga muskler. De ligger på balans/överskott.

Slutsats, är intervall träning bra vid balans eller överskott av kalorier tillsammans med styrketräning för att få låg fett %?

Vid underskott av kalorier (deff) så rekommenderar det att inte ens ha någon kardio, bara promenader ibland?
edit.pucktvåa.

eddie vann

mikaelj
2011-07-01, 15:21
Intervall-konditionsträning är ett bra sätt att öka sin smärttröskel på.

Men det är absolut noll och ingen magi med intervallträning för att förbruka energi, mer än vilken annan form av energiförbrukande aktivitet som helst. Som att dansa, åka inlines, öppna kylskåpet, klia sig i huvudet, lyfta vikter eller åka snowboard.

Sniggel
2011-07-01, 15:23
Elitidrottare på hög nivå är nog oftast drabbade av en hel del placebo, vilket förmodligen också delvis förklarar varför de är så framgångsrika. Försök ta framgångsrika idrottares påståenden med en nypa salt, speciellt som de dessutom även har bra gener och andra förutsättningar som inte kan tillämpas på en "normalindivid".

Inget fel på intervaller alltså men det finns inget upplägg som "garanterat bygger muskler och bränner fett samtidigt".
Om det fanns hade man ju kört det upplägget väldigt ofta (när hockeyträningen inte tar för mycket tid).

Philosophic
2011-07-01, 15:28
Intervall-konditionsträning är ett bra sätt att öka sin smärttröskel på.

Men det är absolut noll och ingen magi med intervallträning för att förbruka energi, mer än vilken annan form av energiförbrukande aktivitet som helst. Som att dansa, åka inlines, öppna kylskåpet, klia sig i huvudet, lyfta vikter eller åka snowboard.

Där ser man!

Men som TS då, ingen cardio överhuvudtaget vid sidan av styrketräning för att behålla muskler. Endast promenader eller lättare motion men det bästa är att bara sitta still för att nå maximala resultat av styrketräningen?

MVH

HMB
2011-07-01, 15:30
Jag har inte tagit ett löpsteg (eller någon annan sorts kardio) på 6 månader och jag skulle väl påstå att jag tagit mig ner i acceptabel form.

Men att svälta sig är inte samma sak som att ligga i soffan och trycka i sig pizza för att sedan på något magiskt sätt få ett sexpack.

Haha, rassk har ju fått sin kanonform genom att skippa cardo samt käka pizza.

Har du fått hela din världsbild upp-och-nervänd nu wheatley? :p

mikaelj
2011-07-01, 15:31
Där ser man!

Men som TS då, ingen cardio överhuvudtaget vid styrketräning för att behålla muskler. Endast promenader eller lättare motion men det bästa är att bara sitta still för att nå maximala resultat av styrketräningen?

MVH

Det är nog inte bra att sitta still för din allmänhälsa eller träningsresultat i övrigt, eftersom dålig kondition kan hämma din styrketräning.

Poängen är mer att man inte bör dra ned på energiintaget och öka/bibehålla konditionsträningen, typ löpträning 30-60 min 2-3 gånger i veckan. Vanlig vardagsmotion, som att cykla/gå från/till jobbet/skolan är i sin ordning. Det är inte meningen att du skall åka rullstol till gymmet.

Dreas
2011-07-01, 15:31
Där ser man!

Men som TS då, ingen cardio överhuvudtaget vid sidan av styrketräning för att behålla muskler. Endast promenader eller lättare motion men det bästa är att bara sitta still för att nå maximala resultat av styrketräningen?

MVHInaktivitet är ingen höjdare det heller. Aktiv vila eller liknande låter klokare.

Philosophic
2011-07-01, 15:36
Det är nog inte bra att sitta still för din allmänhälsa eller träningsresultat i övrigt, eftersom dålig kondition kan hämma din styrketräning.

Poängen är mer att man inte bör dra ned på energiintaget och öka/bibehålla konditionsträningen, typ löpträning 30-60 min 2-3 gånger i veckan. Vanlig vardagsmotion, som att cykla/gå från/till jobbet/skolan är i sin ordning. Det är inte meningen att du skall åka rullstol till gymmet.

Inaktivitet är ingen höjdare det heller. Aktiv vila eller liknande låter klokare.

Jaha okej där ser man! Tack för svaren. :)

Sniggel
2011-07-01, 15:45
Men som TS då, ingen cardio överhuvudtaget vid sidan av styrketräning för att behålla muskler.

TS ska ju inte träna styrketräning! Eller missförstår jag dig?

Vinter
2011-07-01, 16:46
TS ska ju inte träna styrketräning! Eller missförstår jag dig?

Bara ligga, slappa och äta minimalt, det var ju det som var hela grejen.
Tror inte han tänkt på att de mikroskopiska rutor han stoltserar med lär förvandlas till nada, pga inaktivitet samtidigt.

willtjam
2011-07-01, 16:49
Han är inte seriös.

Philosophic
2011-07-01, 16:58
Han är inte seriös.

Nej, men det är ändå intressant att spekulera kring ämnet. Tycker inte du det? :)

willtjam
2011-07-01, 17:14
Nej, men det är ändå intressant att spekulera kring ämnet. Tycker inte du det? :)

Troll gör mig oglad, oavsett ämne. *grr27*

Philosophic
2011-07-01, 17:16
Troll gör mig oglad, oavsett ämne. *grr27*

Var framgår det att han trollar? Jag trodde han var fullt seriös. :em:

willtjam
2011-07-01, 17:24
Var framgår det att han trollar? Jag trodde han var fullt seriös. :em:

Inlägg #12 tycker jag. Ingen kan ha läst på mycket om deffning, kalorirestriktion etc. och sen tro att det där räcker.

Philosophic
2011-07-01, 17:31
Inlägg #12 tycker jag. Ingen kan ha läst på mycket om deffning, kalorirestriktion etc. och sen tro att det där räcker.

Ja helt sant, det hade jag missat.

Misthoe
2011-07-01, 17:46
Bara för att det du säger är så skumt så kan du få ett tips. Gå ner i vikt utan att röra på dig, möjligt? sure... svält dig själv.

Baha
2011-07-01, 18:06
tycker ändå det skulle va skoj se en logg på detta med bilder och liknande för att se resultatet

många kan ju få en helt ok kropp verkar det som på att typ äta mindre och leva normalt

annars brukar ju råden här vid deff vara, ingen cardio bättre att skära ned på kosten, minska ned på set och frekvens på styrkan. så enda skillnaden är väl att ingen tung styrka körs egentligen, har man ingen brutal massa borde man ju ändå kunna få en schysst form om man har disciplien att följa dieten

kvp
2011-07-01, 21:39
Jag förstår att vissa är avundsjuka eftersom dem spenderade mycket tid på att springa som en höna utan huvud eller cyklade på gymmet två timmar för att sedan upptäcka att resultat blivit misslyckat.

Det är skönt att ligga och se sina favoritserier samtidigt som magrutorna blir mer synliga för varje dag. Hade så roligt när ni är ute och springer på obekväma tider och försök att inte skada er!

Philosophic
2011-07-01, 21:46
Jag förstår att vissa är avundsjuka eftersom dem spenderade mycket tid på att springa som en höna utan huvud eller cyklade på gymmet två timmar för att sedan upptäcka att resultat blivit misslyckat.

Det är skönt att ligga och se sina favoritserier samtidigt som magrutorna blir mer synliga för varje dag. Hade så roligt när ni är ute och springer på obekväma tider och försök att inte skada er!

Ingen har skrivit att du behöver ut och springa/cykla. Eller har jag missat det?
Du kan ligga ner och se på dina favoritserier samtidigt som dina magrutor blir mer och mer synliga men när de väl är synliga så är jag nästan säker på att du förlorat mycket muskler. Jag kan nästan garantera dig att du inte blir nöjd med resultatet, tyvärr.

nocantdo
2011-07-01, 21:46
Jag förstår att vissa är avundsjuka eftersom dem spenderade mycket tid på att springa som en höna utan huvud eller cyklade på gymmet två timmar för att sedan upptäcka att resultat blivit misslyckat.

Det är skönt att ligga och se sina favoritserier samtidigt som magrutorna blir mer synliga för varje dag. Hade så roligt när ni är ute och springer på obekväma tider och försök att inte skada er!


+1

Iofs så tränar jag mycket HIIT nu på sommaren men det är för att jag gillar att knäcka mig själv och bryta psykiska barriärer... *gah!*

willtjam
2011-07-01, 21:47
Vissa gillar att springa eller att cykla. Vissa älskar det till och med. Jag tar 5 timmars löpande i uppförsbacke och regn före nån skitserie alla dagar i veckan.
Vad roliga historier du kommer att berätta för dina barn och barnbarn.

kvp
2011-07-01, 21:55
Vissa gillar att springa eller att cykla. Vissa älskar det till och med. Jag tar 5 timmars löpande i uppförsbacke och regn före nån skitserie alla dagar i veckan.
Vad roliga historier du kommer att berätta för dina barn och barnbarn.

Så du ska dra historier om att du var så duktig och brukade löpa ute i skogen för dina barn och barnbarn. :hbang:

willtjam
2011-07-01, 22:20
Så du ska dra historier om att du var så duktig och brukade löpa ute i skogen för dina barn och barnbarn. :hbang:

Nej, men jag ska berätta om när jag träffade Rödluvan och Bumbibjörnarna. Dom träffar man inte hemma i soffan! :cool:

kvp
2011-07-01, 22:38
Nej, men jag ska berätta om när jag träffade Rödluvan och Bumbibjörnarna. Dom träffar man inte hemma i soffan! :cool:

Dem brukar jag täffa i tv-rutan!:cool:

Ristretto
2011-07-01, 23:46
Någon som styrketränat och ätit vettigt skall ha magrutor vid det BMI:et.

Annars är problemet huvudsakligen brist på muskler, snarare än överskott på fett.

Vart menar du att gränsen går utseendemässigt mellan att ha magrutor eller ej?

Räcker det att dom syns när man flexar i bra ljus?

apagul
2011-07-02, 00:47
Vart menar du att gränsen går utseendemässigt mellan att ha magrutor eller ej?

Räcker det att dom syns när man flexar i bra ljus?

Gränsen går vid synliga i extremt dåligt ljus (nätintill mörker) och du ska andas in och dra ut magen.

TheIsh
2011-07-02, 05:49
Någon som styrketränat och ätit vettigt skall ha magrutor vid det BMI:et.

Annars är problemet huvudsakligen brist på muskler, snarare än överskott på fett.

Skulle man bli mer rippad med mer muskler? :smash:

mikaelj
2011-07-02, 06:40
Vart menar du att gränsen går utseendemässigt mellan att ha magrutor eller ej?

Räcker det att dom syns när man flexar i bra ljus?

Spänn magen i dagsljus. Jag pratar inte tävlingsform, utan att de skall synas.

Skulle man bli mer rippad med mer muskler? :smash:

Javisst? Om två personer som är lika långa, A och B, där person A väger 70 kg och har 10 kg fett på kroppen och person B väger 80 kg och har 10 kg fett på kroppen kommer B att ha lägre kroppsfettprocent.

Såg en bild på en kille här på brädan som vägde 10 kg mindre än mig, lika lång, men såg betydligt plufsigare ut. På grund av bristen på muskler som skapade former.

JojjeG
2011-07-02, 06:49
Vad roliga historier du kommer att berätta för dina barn och barnbarn.

Troligtvis kommer han inte leva alltför länge med sin nuvarande livsstil heller! Brukar man inte säga att träna alla muskler förutom hjärtat är det dummaste man kan göra? Men om man inte tränar några alls, är det dummare eller smartare?! Lycka till med deffen.

OT: Känns som troll, inlägg #12 känns ganska obviuos.

Stoltz
2011-07-02, 07:59
Svaren i den här tråden ger ju mig magsår. Vissa är ju värre än själva trollet.

Ristretto
2011-07-02, 10:07
Spänn magen i dagsljus. Jag pratar inte tävlingsform, utan att de skall synas.
Vet inte om jag håller med. Jag tror det har rätt mycket med genetisk fettplacering och generellt utgångsläge att göra.


Javisst? Om två personer som är lika långa, A och B, där person A väger 70 kg och har 10 kg fett på kroppen och person B väger 80 kg och har 10 kg fett på kroppen kommer B att ha lägre kroppsfettprocent.

Såg en bild på en kille här på brädan som vägde 10 kg mindre än mig, lika lång, men såg betydligt plufsigare ut. På grund av bristen på muskler som skapade former.

+1
Många verkar inte förstå sambandet.

Sniggel
2011-07-02, 13:34
Javisst? Om två personer som är lika långa, A och B, där person A väger 70 kg och har 10 kg fett på kroppen och person B väger 80 kg och har 10 kg fett på kroppen kommer B att ha lägre kroppsfettprocent.


Sen är det inte bara fettprocenten som avgör heller. Person A har 14,3% och Person B har 12,5%
Det är en tydlig skillnad men sen är det också så att ju mer muskler man har desto högre bf kan man också ha och ändå se muskulös ut.

Så om Person B är 180 cm med sina 12,5% kommer han inte att se lika deffad ut som Person C på 180 cm med 90 kg i vikt och 11,25 kg fett (12,5% bf)

kvp
2011-07-02, 18:36
Mitt mål är att nå 6-7% BF inte bli någon muskelknutte.

Ristretto
2011-07-02, 19:05
Mitt mål är att nå 6-7% BF inte bli någon muskelknutte.

Det blir betydligt svårare utan styrketräning. Går du ner i vikt och styrketränar så kommer träningen ffa att hjälpa dig behålla de muskler du har.

Utan träning blir du antagligen mest bara mer smalfet.

kvp
2011-07-02, 19:23
Det blir betydligt svårare utan styrketräning. Går du ner i vikt och styrketränar så kommer träningen ffa att hjälpa dig behålla de muskler du har.

Utan träning blir du antagligen mest bara mer smalfet.

Varför blir det svårare? har du testat det förut?

King Grub
2011-07-02, 19:31
En viktnedgång utan styrketräning resulterar alltid i förlust av fettfri massa, och skall man ner till en sådan fettprocent kommer den att vara betydande, med troligt slutresultat av man mest ser avmagrad ut.

Ristretto
2011-07-02, 20:09
Varför blir det svårare? har du testat det förut?

Nä, så dum är jag inte.

Jag har däremot gått ner i vikt i för snabb takt med muskelförlust som följd. Trots att jag tappade en massa vikt var fettprocenten inte särskilt mycket lägre, även om lite såklart hände där också. Antingen slutar det med att du inte når ditt BF-mål eller så når du dit ner och ser endast undernärd, mager och spinkig ut. Tänk om.

Sniggel
2011-07-02, 20:42
6-7% lär vara svårt att nå utan träning om man inte kan tänka sig att gå ner riktigt mycket i vikt. Förr eller senare hamnar man ju där, även om man tappar en hel del muskelmassa på vägen. Men det kanske tar en fjärdedel av tiden om du styrketränar eftersom du då bara behöver tappa en fjärdedel så mycket (gissar nu bara, ta siffrorna med en nypa salt).

apagul
2011-07-02, 20:55
Troligtvis kommer han inte leva alltför länge med sin nuvarande livsstil heller! Brukar man inte säga att träna alla muskler förutom hjärtat är det dummaste man kan göra? Men om man inte tränar några alls, är det dummare eller smartare?! Lycka till med deffen.

OT: Känns som troll, inlägg #12 känns ganska obviuos.

Källa på att en person som bara styrketränar inte lever allt för länge?

JojjeG
2011-07-02, 21:22
Källa på att en person som bara styrketränar inte lever allt för länge?

Det är väl inget nytt att om man inte tränar hjärtat så lever man generellt kortare än de som gör det.

apagul
2011-07-02, 22:29
Det är väl inget nytt att om man inte tränar hjärtat så lever man generellt kortare än de som gör det.

Vad innebär "träna hjärtat"?

willtjam
2011-07-02, 23:07
Vad innebär "träna hjärtat"?

Cardio.

Sniggel
2011-07-03, 00:36
Det är väl inget nytt att om man inte tränar hjärtat så lever man generellt kortare än de som gör det.

Styrketräning ger mer träning för hjärtat än ingen träning alls. men cardio är förstås bäst.

wheatley
2011-07-03, 21:27
Går det att bygga muskler om man ligger på underskott? förutsatt att man sköter kost och sömn osv perfekt?

Jag pratar om ett väldigt litet underskott t.ex 100-200

willtjam
2011-07-03, 21:38
Går det att bygga muskler om man ligger på underskott? förutsatt att man sköter kost och sömn osv perfekt?

Jag pratar om ett väldigt litet underskott t.ex 100-200

Jag svarar med en 19 sidor lång tråd: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=86837

MtotheM
2011-07-03, 21:48
Går det att bygga muskler om man ligger på underskott? förutsatt att man sköter kost och sömn osv perfekt?

Jag pratar om ett väldigt litet underskott t.ex 100-200

Ja det går.

shadowfire
2011-07-04, 10:23
Bale är ju ett praktexempel som visar skillnaden på om man försöker ta fram en form med eller utan bibehållen massa.
Han fick ju rutor på magen till the machinist iaf ;)

http://gainmusclesize.files.wordpress.com/2008/10/christianbale-770999.jpg

apagul
2011-07-04, 20:15
Bale är ju ett praktexempel som visar skillnaden på om man försöker ta fram en form med eller utan bibehållen massa.
Han fick ju rutor på magen till the machinist iaf ;)

http://gainmusclesize.files.wordpress.com/2008/10/christianbale-770999.jpg

Jag förstår inte.
Bale är väl förövrigt ett praktexempel på en person som det diskuteras för fullt om huruvida han/hon har intagit lite candy.

Edit: Jag tror jag ser sambandet nu.
Vet inte om det säger så mycket egentligen. En person som deffar dåligt kanske bara "deffar dåligt".
Bale däremot gick väl in i en extrem svält.

Ristretto
2011-07-05, 23:58
Det var vad som krävdes för att bli hård utan träning ;)

willtjam
2011-07-06, 00:06
Det var vad som krävdes för att bli hård utan träning ;)

Och hård i det här fallet syftar på benpipor :D

Ristretto
2011-07-06, 06:56
Och hård i det här fallet syftar på benpipor :D

Jo. musklerna försvinner uppenbarligen när de ej tränas.