handdator

Visa fullständig version : Vad är en 'korrekt bänkpressrörelse'?


suedish
2011-06-29, 09:56
Som topicen säger, vad räknas som en korrekt bänkpress? Jag tog 95kg igår (PB för mig, yaaay!) men sen undrade jag bara av ren nyfikenhet vad som klassas som OK. Jag inser att det är en riktig nybörjarfråga, men ändå. Ska stången tex toucha bröstet, måste rumpan vara i bänken, det är såna saker jag menar.

Inte för att jag måste uppfylla alla dom såklart, jag är nöjd ändå. Men kul att veta ändå.

Arne Persson
2011-06-29, 09:59
Som topicen säger, vad räknas som en korrekt bänkpress? Jag tog 95kg igår (PB för mig, yaaay!) men sen undrade jag bara av ren nyfikenhet vad som klassas som OK. Jag inser att det är en riktig nybörjarfråga, men ändå. Ska stången tex toucha bröstet, måste rumpan vara i bänken, det är såna saker jag menar.

Inte för att jag måste uppfylla alla dom såklart, jag är nöjd ändå. Men kul att veta ändå.

Rumpan får ej lyftas och stången skall vara helt stilla på bröstet (ett sk stopp) innan upplyftet.

suedish
2011-06-29, 10:00
Rumpan får ej lyftas och stången skall vara helt stilla på bröstet (ett sk stopp) innan upplyftet.

Perfekt, stort tack.

Xtreme-G
2011-06-29, 10:45
Lyftaren skall ligga på rygg så att huvudet, skuldror och 2/3:e delar av sätet på
bänken. Hela skosulan ska vara i golvet.
Det bredaste greppavståndet mellan lyftarens pekfingrar är 81 cm.


http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Technical_Rules/IPF_rulebook_2008_Swedish.pdf

Nitrometan
2011-06-29, 11:25
Numera är det 50% av rumpan.

Såhär står det i de senaste reglerna:
Lyftaren skall ligga på rygg så att huvudet, skuldror och minst 50% av sätet på bänken. Hela skosulan skall vidröra golvet eller fotunderläggen (så mycket som skon tillåter). Stången skall greppas så att handens översida vetter mot bänkens huvudända och tummen på motsatt sida om stången. Huvudet skall vara på bänken och får inte vara vid sidan eller hänga utanför bänkens vågräta del. Denna ställning bibehålles under hela försöket. Fotrörelse är tillåten under förutsättning att hela foten vidrör golvet eller underlägget.

Rikard Jansson
2011-06-29, 11:31
De som inte tävlar i mitt gym får följande kriterier; ingen studs, röven i bänken, hela vägen ner och upp. Jag lär dem dock alternativa fotställningar, bland annat den amerikanska där hälarna inte i är i golvet

Nitrometan
2011-06-29, 11:51
Fast...

Ska man inte tävla så spelar det inte så stor roll.

Då är det viktigare att hitta en teknik som minimerar skaderisk och att göra likadant varje gång så att man kan mäta sin progress.

suedish
2011-06-29, 12:32
Fast... Ska man inte tävla så spelar det inte så stor roll.

Agreed. Det var det jag menade med att jag är "nöjd ändå" typ. Men det är ju alltid intressant att lära sig mer även om man inte omsätter det i praktiken.

ARMSTARK
2011-06-29, 13:13
När det gäller korrekt bänkpressrörelse för bästa resultat är det absolut nödvändigt att brösta upp bröstkorgen och hålla bak axlarna maximalt. Annars tar axlarna över och brösten går miste om träningen + att man lyfter mindre vikt.

Jag körde själv säkert 10 år med felaktig teknik och gick kanske miste om ett halvt kilo bröstmuskler under de åren. :(

emi23j
2011-06-29, 15:55
Nu lånar jag tråden lite. Hur bör man filma (från vilka vinklar) för att kunna få konkreta tips på förbättringar av tekniken? rakt framifrån och från sidan? eller är det att föredra snett från sidan?

Stefan J
2011-06-29, 16:19
Nu lånar jag tråden lite. Hur bör man filma (från vilka vinklar) för att kunna få konkreta tips på förbättringar av tekniken? rakt framifrån och från sidan? eller är det att föredra snett från sidan?

Har du ingen som kan bedöma live så kan du kanske filma ur tre vinklar, uppifrån där passaren står, rakt från sidan och rakt bakifrån (dvs där passaren står, men inte uppifrån). Rakt uppifrån ser du vinklarna på armarna och om du pressar stabilt eller om vinkeln ändras under lyftet (om du wobblar med armarna), rakt från sidan hur uppspänd du är/benplacering/rövlyft/om du drar bak skuldrorna och rakt bakifrån mest för att se om du lyfter symmetriskt. Det är vad jag spontant kommer på i alla fall.

Rikard Jansson
2011-06-29, 16:21
Jag skulle även om jag skulle bedöma någons teknik ha snett fram/sidan-ifrån. D.v.s. där vi passar i svanskog... svårt att förklara .. ^^

Edit: såhär!

q2uGofjusNE

Första bänken där...

För övrigt bra teknik, han i filmen borde starta journal :D

Stefan J
2011-06-29, 16:27
Haha, ja klippet på 210 var det jag menade från sidan, kanske lite längre ner så att säga och mer utzoomat så man ser brygga/benplacering bättre. Helt rakt från sidan skyms lyftaren en del av viktskivorna.

Rikard Jansson
2011-06-29, 16:35
Vad är förresten meningen med floorpress? :) Såg nu hela klippet och om kameramannen skulle haft avståndet mitt emellan 210x1 och dödbänken efter så skulle det vart optimalt om man bara fick välja en vinkel

Ponitus
2011-06-29, 16:36
Såhär står det i de senaste reglerna:

Innebär det att man inte får "vika bak" tummen när man tävlar i bänk? Eller förstår du hur jag menar? Väldigt många som inte håller runt stången utan viker bak tummen och bildar som en liten "skål" att lägga stången i.

Ponitus
2011-06-29, 16:37
Vad är förresten meningen med floorpress? :)

Känns som det skulle vara som ett kul komplement bara. Lite mer stabilitetsövning då man inte kan ha benen som "stödben" kan jag tänka mig.

Stefan J
2011-06-29, 16:40
Floorpress är bra för starten/mellanläget i bänkpress. Folk som inte bryggar så mycket får nog en större carryover av den än jag då man ligger ganska platt jämfört med vanlig bänkpress och verkligen bara råpressar, men även folk som bryggar mycket mår ju bra av mer renodlade råstyrkeövningar :) Bänkpress med fötterna i luften fyller ungefär samma funktion. Har för övrigt aldrig blivit kär i någon av övningarna, men omväxling är bra.

Jag vet att du är ung o hetsig, så innan du provar måste jag bara säga att se till att armbågarna bara touchar golvet lätt. Dunkar du i dem snabbt och hårt kan du riskera underarmsfrakturer och annat skit.

Rikard Jansson
2011-06-29, 16:43
När jag väl övar på startläget så blir det nog bara dödbänk eller liknande ändå, jobbigt att ligga på golvet! Och som det är nu så är det inget annat än speedbänk i varenda set ett tag... fast utan pauser i utlåsningen då :)

emi23j
2011-06-29, 16:44
Okej tackar!

ska prova mig fram.

Dock så är det ej möjligt att filma rakt bakifrån. Det är just så att passaren får plats mellan väggen och bänkpressen.

thebandit
2011-06-29, 18:36
Jag körde själv säkert 10 år med felaktig teknik och gick kanske miste om ett halvt kilo bröstmuskler under de åren. :(

Skönt att man inte är ensam... :D