handdator

Visa fullständig version : hungrig av kolhydrat och fettsnål kost


SannaK
2011-06-28, 22:26
Jag har minskat på fett i min diet.
Äter inte "rena" kolhydrater heller, utan endast i form av rotfrukter, grönsaker, frukter.
Så mindre kolhydrater och nu mindre fett. Jag har länge ätit nyttigt fett, men försöker sluta med det då det ger så mkt kalorier.

Så idag var första riktigt fettminskande dagen, och jag har varit smått hungrig hela dagen. Samtidigt tror jag att kalorierna stämmer med det jag behöver.
Men såhär kan jag ju inte gå.

Ska jag dra tillbaka på lite grönsaker/frukt och ersätta med lite (bra)fett istället? men bara tillsätta lite?
Vill ju kunna ligga på underskott på vilodagar men inte gå hungrig.

Big Sleazy
2011-06-28, 22:29
Prova ta bort lite kolhydrater och ersätt med protein istället.

SannaK
2011-06-28, 22:49
Prova ta bort lite kolhydrater och ersätt med protein istället.

ja brukar tex äta en halv burk lättkesella till mellanmål, kan jag då ta hela burken ist?

MÅSTE man inte ha mer fett om man cuttar på kolhydraterna?

JacobHeitmann
2011-06-28, 22:53
Sikta på att komma upp över 2500+ kcal om du är normalt aktiv och om du fortfarande är hungrig så går du över 3000+ kcal upp till 6000 kcal beroende på vilken aktivitet du är på.

Om du ligger under 2500 kcal kan du inte förvänta dig att du är mätt vid dagens slut.

SannaK
2011-06-28, 22:59
Sikta på att komma upp över 2500+ kcal om du är normalt aktiv och om du fortfarande är hungrig så går du över 3000+ kcal upp till 6000 kcal beroende på vilken aktivitet du är på.

Om du ligger under 2500 kcal kan du inte förvänta dig att du är mätt vid dagens slut.


Men jag försöker gå ner i fettvikt. vilket betyder underskott i kcal. d va vilodag ida så 1 timmes promenad bara. känns som att d blev för lite mat ida, usch, är så hungrig o kl e 12. åt tom kesella efter promenaden, vilket va vid 9 tiden.

JacobHeitmann
2011-06-28, 23:03
Du äter för lite om du är hungrig. Att hålla ett längre underskott på kcal är inte hälsosamt och du kommer inte orka träna eller återhämta dig.

Det finns två metoder att gå ner i vikt på.
1. Svälta sig själv med underskott.
2. Gå ur svältstadiet och öka metabolismen med kcal-balans/överskott + en ökad träning som du kommer att gå ner i vikt på automatisk med en hel kost (som du har).

Bara att välja.

SannaK
2011-06-28, 23:10
Du äter för lite om du är hungrig. Att hålla ett längre underskott på kcal är inte hälsosamt och du kommer inte orka träna eller återhämta dig.

Det finns två metoder att gå ner i vikt på.
1. Svälta sig själv med underskott.
2. Gå ur svältstadiet och öka metabolismen med kcal-balans/överskott + en ökad träning som du kommer att gå ner i vikt på automatisk med en hel kost (som du har).

Bara att välja.

bara frukosten ligger väl på 500 kcal, minst. ska nog tillsätta lite bra fett ändå. de bör ha varit över 1200 kcal iaf, så då är de iaf inte ohälsosamt.

men är d verkligen bra att skippa fett o äta mindre socker? man bör väl göra d ena lr andra?

JacobHeitmann
2011-06-28, 23:13
bara frukosten ligger väl på 500 kcal, minst. ska nog tillsätta lite bra fett ändå. de bör ha varit över 1200 kcal iaf, så då är de iaf inte ohälsosamt.

men är d verkligen bra att skippa fett o äta mindre socker? man bör väl göra d ena lr andra?

Det låter som du har anorektiskt tänkande, 1200 är extremt lite.
hat0A2LDioM&

MrBulk
2011-06-29, 07:14
Det finns två metoder att gå ner i vikt på.
1. Svälta sig själv med underskott.
2. Gå ur svältstadiet och öka metabolismen med kcal-balans/överskott + en ökad träning som du kommer att gå ner i vikt på automatisk med en hel kost (som du har).

Bara att välja.

Hur går man ner i vikt när man ligger på överskott???

Underskott behöver inte vara svält.

MrBulk
2011-06-29, 07:29
hat0A2LDioM&

Vad svamlar anorexiabruden om egentligen?

Hon säger att vi behöver äta kolhydrater och att vi blir feta av fett, lever hon kvar på 80-talet, eller?

vicarious
2011-06-29, 07:57
Hur går man ner i vikt när man ligger på överskott???

Underskott behöver inte vara svält.

Det gör man inte.

Ät mer protein som Big S tipsade om tidigare och ligg inte på för stort underskott.

kettlebellGuden
2011-06-29, 08:44
Det låter som du har anorektiskt tänkande, 1200 är extremt lite.
hat0A2LDioM&

Jag tittade igenom hela. Den var så dum så jag fick ont i min stortå :(

inter
2011-06-29, 08:46
Jag tittade igenom hela. Den var så dum så jag fick ont i min stortå :(

Är huvudet dumt får tån lida... Skyll dig själv för att du tittade igenom hela.
Jag stängde ner efter ett par meningar och fick mig ett gott skratt istället.

kettlebellGuden
2011-06-29, 08:48
Yo, sannak. Din diet låter helt fucked up.

Kör högprotein, ät ditt nyttiga fett, kör styrketräning på det.

SannaK
2011-06-29, 08:58
Det låter som du har anorektiskt tänkande, 1200 är extremt lite.
hat0A2LDioM&

det är det jag verkligen inte har. det var därför jag mådde så dåligt igår, för att d kändes för lite efter dagens slut, eftersom jag låg hungrig.
jag påverkas jättemkt av mat, om d va längesen ja åt lr om ja ätit för lite blir jag typ omedvetet på dåligt humör.
jag vill ha i mig MINST 1500 på vilodagar. nästa vilodag (morgon, tors) ska jag def äta mer.

SannaK
2011-06-29, 09:02
Vad svamlar anorexiabruden om egentligen?

Hon säger att vi behöver äta kolhydrater och att vi blir feta av fett, lever hon kvar på 80-talet, eller?

mättat fett ja. som de pratas så mkt om. inte bra fett.
jag lever verkligen inte kvar i 80 talet. men det är ju kalorierna som räknas, så man behöver iaf dra ned lite på d.

anorexiabrud, haha, då har du inte träffat mig :P

mikaelj
2011-06-29, 09:04
mättat fett ja. som de pratas så mkt om. inte bra fett.

Nej, man blir inte fetare av mättat fett än av enkelomättat fett. "Bra fetter" finns inte. Däremot finns det livsviktigt fett, omega-6 (men det behöver du inte tänka på) och omega-3. Resten är energi.

Vad äter du en typisk vilodag och en typisk träningsdag? Tidpunkter och mängd.

SannaK
2011-06-29, 09:04
Det gör man inte.

Ät mer protein som Big S tipsade om tidigare och ligg inte på för stort underskott.

Det var aldrig min mening, insåg det ganska snabbt, för jag tycker inte om att gå hungrig alls.
Tack för ett snällt svar iaf, som några andra inte kunde ge :)

vicarious
2011-06-29, 09:06
Det var aldrig min mening, insåg det ganska snabbt, för jag tycker inte om att gå hungrig alls.
Tack för ett snällt svar iaf, som några andra inte kunde ge :)

:)

Skriv gärna ner vad du äter en vanlig dag som mikaelj skriver så blir det lättare att ge tips hur du kan ändra det till det bättre.

SannaK
2011-06-29, 09:07
Nej, man blir inte fetare av mättat fett än av enkelomättat fett.

Vad äter du en typisk vilodag och en typisk träningsdag? Tidpunkter och mängd.


inte? men d skrivs ju överallt. fetaost blir till fett men inte olivolja (t.ex) att olivolja tom ökar förbränningen.

jag äter varannan/var tredje timme. ja försöker hålla mig till portionsstorlek.
på träningsdagar äter jag mer protein samt större mellanmål och mer kalorier ändå.

kettlebellGuden
2011-06-29, 09:09
Hon på videon såg ju iofs knappast anorektisk ut. Däremot så hennes ideer om näring och hur kroppen fungerar var ju lite... lite helt jävla felaktiga.

TS: Byt ut alla dina måltider mot kött. Det är vägen till lycka.

SannaK
2011-06-29, 09:10
Nej, man blir inte fetare av mättat fett än av enkelomättat fett. "Bra fetter" finns inte. Däremot finns det livsviktigt fett, omega-6 (men det behöver du inte tänka på) och omega-3. Resten är energi.

Vad äter du en typisk vilodag och en typisk träningsdag? Tidpunkter och mängd.

Åh vad lättad jag blir :) Nu jädrar blir det fetaost, mums. haha.

jag ska ta mig tid att skriva ned vad jag äter, om ett tag. har inte tid nu. men då kan jag göra det i denna tråd.

kettlebellGuden
2011-06-29, 09:10
inte? men d skrivs ju överallt. fetaost blir till fett men inte olivolja (t.ex) att olivolja tom ökar förbränningen.

jag äter varannan/var tredje timme. ja försöker hålla mig till portionsstorlek.
på träningsdagar äter jag mer protein samt större mellanmål och mer kalorier ändå.

Fett (bland annat) lagras som fett om du ligger på kaloriöverskott. Ligger du på underskott eller balans så förbränns det. Inget magiskt med vissa fettsorter alls.


Vi måste nog veta mer exakt vad du äter.

eg: 04:30 frukost: 1 paket bacon, 3 ägg, 2 dl havregryn... osv..

SannaK
2011-06-29, 09:11
Hon på videon såg ju iofs knappast anorektisk ut. Däremot så hennes ideer om näring och hur kroppen fungerar var ju lite... lite helt jävla felaktiga.

TS: Byt ut alla dina måltider mot kött. Det är vägen till lycka.

Killar och kött, vad är det med den kombom? :P haha

vicarious
2011-06-29, 09:13
inte? men d skrivs ju överallt. fetaost blir till fett men inte olivolja (t.ex) att olivolja tom ökar förbränningen.

jag äter varannan/var tredje timme. ja försöker hålla mig till portionsstorlek.
på träningsdagar äter jag mer protein samt större mellanmål och mer kalorier ändå.

Du ska inte tro på allt du läser :) Särskilt inte i media.

Hur ofta du äter eller hur många måltider det blir spelar ingen roll utan det är kalorierna som är avgörande. Det finns med andra ord inget krav på att äta varannan eller var tredje timme.

SannaK
2011-06-29, 09:16
Fett (bland annat) lagras som fett om du ligger på kaloriöverskott. Ligger du på underskott eller balans så förbränns det. Inget magiskt med vissa fettsorter alls.


Vi måste nog veta mer exakt vad du äter.

eg: 04:30 frukost: 1 paket bacon, 3 ägg, 2 dl havregryn... osv..

Underbart att höra. Man behöver ju inte alls vara rädd för någon mat.
Jag trodde det var magiskt med vissa sorter, advokado, olivolja m.m.

frukost 8: grekisk yoghurt 2dl, 1dl havrekli, 3 msk honung, ca 10 pistagenötter, 6 normalstora jordgubbar.

mellanmål 10: halv burk lättkesella med en frukt i

lunch 12: varierar, men generellt, 1/2 tallriken grönsaker, med omelett på 2 ägg, som är lite stekt i olivolja.

15mellanmål: lättkesella med ngn frukt i.

middag 18 Väldigt varierande men ungefär: grillad kyckling med smaksatt keso o grönsaker

kvällsmål 21: lättkesella med funlight.

detta är väl en vilodag.

mikaelj
2011-06-29, 09:17
SannaK: Läs den här texten som är skriven av en tjej här på Kolozzeum:

"Slanka muskler, fett gör dig fet eller kvinnor som inte vågar träna" (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018) (av dazeds, 2011-03-03)

Dreas
2011-06-29, 09:18
inte? men d skrivs ju överallt. fetaost blir till fett men inte olivolja (t.ex) att olivolja tom ökar förbränningen.

jag äter varannan/var tredje timme. ja försöker hålla mig till portionsstorlek.
på träningsdagar äter jag mer protein samt större mellanmål och mer kalorier ändå.Nej, det skrivs inte överallt. Du ska inte läsa på sådana ställen där det skrivs, det är mitt tips.

Du måste inte heller äta varannan till var tredje timma, fast många gillar det så kör på det du trivs med.

Att mättat fett är jättedåligt saknar vettigt stöd, men aftonbladet och diverse andra hjärntvättare gör det inte direkt enkelt för folk att veta vad som är "rätt" och "fel".

SannaK
2011-06-29, 09:19
Du ska inte tro på allt du läser :) Särskilt inte i media.

Hur ofta du äter eller hur många måltider det blir spelar ingen roll utan det är kalorierna som är avgörande. Det finns med andra ord inget krav på att äta varannan eller var tredje timme.

nej, man ska (nog) inte det. detta är ju som en befrielse :)
fast jag är en sån som vill o mår bra av att äta ofta, men mindre. för mitt humör påverkas jättemkt av mat. att ge mig mat är som att ge mig ett lyckopiller.

SannaK
2011-06-29, 09:19
SannaK: Läs den här texten som är skriven av en tjej här på Kolozzeum:

"Slanka muskler, fett gör dig fet eller kvinnor som inte vågar träna" (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018) (av dazeds, 2011-03-03)

tack, det ska jag :)

mikaelj
2011-06-29, 09:20
för mitt humör påverkas jättemkt av mat. att ge mig mat är som att ge mig ett lyckopiller.

Då bör du se över din relation till mat samt dina matvanor.

Mat är energi, inte tröst.

SannaK
2011-06-29, 09:21
Nej, det skrivs inte överallt. Du ska inte läsa på sådana ställen där det skrivs, det är mitt tips.

Du måste inte heller äta varannan till var tredje timma, fast många gillar det så kör på det du trivs med.

Att mättat fett är jättedåligt saknar vettigt stöd, men aftonbladet och diverse andra hjärntvättare gör det inte direkt enkelt för folk att veta vad som är "rätt" och "fel".

jo, jag gilalr att äta ofta, ja mMÅSTE det, för min egen skull :)
ja, man går ju på sånt, rätt o fel. superjobbigt, men nej, nu är det slut med det.

kettlebellGuden
2011-06-29, 09:23
Kombon killar och kött grundar sig i att kött gör bra för en av de primära hormonerna för att öka muskelmassa och bränna fett.

SannaK
2011-06-29, 09:23
Då bör du se över din relation till mat samt dina matvanor.

Mat är energi, inte tröst.


nej, det vet jag och det är det inte heller.
när mitt blodsocker är lågt, så höjs det av mat och jag blir glad, men det är något jag insett nu, även om det alltid funnits där.
som att köra bil kan vara kul, kan mat vara kul, men det ska aldrig vara en besatthet. och det är det inte.

kettlebellGuden
2011-06-29, 09:28
Köp den här boken (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147053550) så får du lättare att utvärdera alla dieter som aftonpesten och drjacob försöker lura på folk.

SannaK
2011-06-29, 09:35
Köp den här boken (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147053550) så får du lättare att utvärdera alla dieter som aftonpesten och drjacob försöker lura på folk.

Oj, det var ingen billig bok, måste ju verkligen vara ngt :)
dr jacobs kommentarer stämmer alltså inte?

kettlebellGuden
2011-06-29, 09:36
Oj, det var ingen billig bok, måste ju verkligen vara ngt :)
dr jacobs kommentarer stämmer alltså inte?

Jacob är ingen doktor, och säger han något så är det nog bäst att göra raka motsatsen.

MrBulk
2011-06-29, 09:40
mättat fett ja. som de pratas så mkt om. inte bra fett.
jag lever verkligen inte kvar i 80 talet. men det är ju kalorierna som räknas, så man behöver iaf dra ned lite på d.

anorexiabrud, haha, då har du inte träffat mig :P

Det var inte dig jag mena, jag citera youtube-klippet med anorexia-bruden och sa att hon levde kvar på 80-talet.

Arne Persson
2011-06-29, 10:04
Mycket långsamma kolhydrater och mkt protein och lågt fettinteg är optimalt. Då orkar man träna hårt, dvs utan en massa uppiggande tillskott, samtidigt som man deffar (eller går ner i vikt).

Tom Warrior
2011-06-29, 10:54
Sålänge jag äter mycket protein (4g/kg) så är hungern inget problem för mig. Funkar så för många. Prova.

Sniggel
2011-06-29, 11:12
Mättat fett mättar bättre tycker jag. Visst finns det viss sanning i att omättat fett har större tendens att användas som energi, men är man på ett underskott så ser kroppen till att ta energin där den finns, finns det för lite energi i omlopp blodet så frisätts det nånstans ifrån i större utsträckning, t ex från fettdepåer.

Som mikealj säger så finns det livsviktigt fett och man kan inte dela in fetter i "dåligt dett" och "bra fett". Så enkelt är det faktiskt inte, även om folk vill att det ska vara så.

Tolkia
2011-06-29, 11:29
Man måste skilja mellan ett lågt fettintag (i någon mån blir det ju ett lågt intag av allt när det totala energiintaget är lågt, om man inte vill leva på typ ett livsmedel) och FÖR lågt fettintag. Att typ sanera bort allt fett ur kosten är inget bra recept vare sig för hälsan (särskilt inte om man är tjej) eller för bantningsresultaten (eftersom det tenderar att göra en hungrig och onöjd, vilket du har märkt). Det finns inget speciellt fett som man vet gör en fetare än någon annan sorts fett (även om man här och var ser uppgifter om det), utan det är fullt tillräckligt för dig att koncentrera dig på hur mycket du får i dig totalt. När något omnämns som "bra fett" eller "nyttigt fett" handlar det ofta, som redan påpekats, om att fettet innehåller vissa särskilda fettsyror som vi behöver, inte om att det är fett som på något sätt innehåller mindre energi än annat fett (hur skulle det gå till?).

Jag tror att du skulle tjäna på att läsa på lite om olika näringsämnen och vad vi behöver dem till.

Onåd
2011-06-29, 11:42
Jag har minskat på fett i min diet.
Äter inte "rena" kolhydrater heller, utan endast i form av rotfrukter, grönsaker, frukter.
Så mindre kolhydrater och nu mindre fett. Jag har länge ätit nyttigt fett, men försöker sluta med det då det ger så mkt kalorier.

Så idag var första riktigt fettminskande dagen, och jag har varit smått hungrig hela dagen. Samtidigt tror jag att kalorierna stämmer med det jag behöver.
Men såhär kan jag ju inte gå.

Ska jag dra tillbaka på lite grönsaker/frukt och ersätta med lite (bra)fett istället? men bara tillsätta lite?
Vill ju kunna ligga på underskott på vilodagar men inte gå hungrig.

Om du drar ner på eller utesluter väsentliga energikällor, var har du då tänkt få energi ifrån? Du förstår och märker nog själv att det är en ekvation som inte går ihop. Om du har så låg ämnesomsättning att din kost vare sig kan omfatta kolhydrater eller fett för att åstadkomma fettreducering bör du kolla upp det. Du bör också styrketräna om du inte redan gör det, både för att i viss mån motverka sjunkande ämnesomsättning, men också av hälsoskäl (och för att det är fult att vara smalfet ;)).

En annan sak som jag inte förstår är varför frukt så ofta är ett stående inslag i en diet, i synnerhet när man försöker hålla ett lågt kolhydratintag. Vad är frukt om inte "rena kolhydrater"? Och vad fyller frukten då för syfte i jämförelse med mer ändamålsenliga livsmedel?



Sikta på att komma upp över 2500+ kcal om du är normalt aktiv och om du fortfarande är hungrig så går du över 3000+ kcal upp till 6000 kcal beroende på vilken aktivitet du är på.

Om du ligger under 2500 kcal kan du inte förvänta dig att du är mätt vid dagens slut.

Varför ange siffror när du inte har en aning om vad för stats TS har? Kaloriomsättningen avgörs inte enbart av aktivitetsgraden. Man kan heller inte ta för givet att helt undslippa hunger på diet.

MtotheM
2011-06-29, 11:59
Du äter för lite om du är hungrig. Att hålla ett längre underskott på kcal är inte hälsosamt och du kommer inte orka träna eller återhämta dig.

Det finns två metoder att gå ner i vikt på.
1. Svälta sig själv med underskott.
2. Gå ur svältstadiet och öka metabolismen med kcal-balans/överskott + en ökad träning som du kommer att gå ner i vikt på automatisk med en hel kost (som du har).

Bara att välja.

Ligger man på överskott så går man inte ner i vikt, oavsett om man springer 20 maraton om dagen.

Vidare så kan man äta mer och röra på sig mer men ändå ligger man i svältstadiet vid underskott. (Svält enligt din definition)

daloatf
2011-06-29, 12:06
Om du håller 0,5g/kg i fett intag och högt proteinintag tror jag det kommer gå bra.

Glöm inte omega-3 (antingen via kosttillskott eller tex lax och makrill)

SannaK
2011-06-29, 12:41
Jacob är ingen doktor, och säger han något så är det nog bäst att göra raka motsatsen.

fast, det är väl ingen av er :) haha

SannaK
2011-06-29, 12:44
Mycket långsamma kolhydrater och mkt protein och lågt fettinteg är optimalt. Då orkar man träna hårt, dvs utan en massa uppiggande tillskott, samtidigt som man deffar (eller går ner i vikt).

Låter vettigt, tack :)

SannaK
2011-06-29, 12:46
Mättat fett mättar bättre tycker jag. Visst finns det viss sanning i att omättat fett har större tendens att användas som energi, men är man på ett underskott så ser kroppen till att ta energin där den finns, finns det för lite energi i omlopp blodet så frisätts det nånstans ifrån i större utsträckning, t ex från fettdepåer.

Som mikealj säger så finns det livsviktigt fett och man kan inte dela in fetter i "dåligt dett" och "bra fett". Så enkelt är det faktiskt inte, även om folk vill att det ska vara så.

Det varierar definitivt variationen av mat :)
Vilket underbart bra forum. Jag kommer vara den som ställer mest frågor, haha, eftersom jag inte kan detta på ett professionellt plan :)

SannaK
2011-06-29, 12:48
Man måste skilja mellan ett lågt fettintag (i någon mån blir det ju ett lågt intag av allt när det totala energiintaget är lågt, om man inte vill leva på typ ett livsmedel) och FÖR lågt fettintag. Att typ sanera bort allt fett ur kosten är inget bra recept vare sig för hälsan (särskilt inte om man är tjej) eller för bantningsresultaten (eftersom det tenderar att göra en hungrig och onöjd, vilket du har märkt). Det finns inget speciellt fett som man vet gör en fetare än någon annan sorts fett (även om man här och var ser uppgifter om det), utan det är fullt tillräckligt för dig att koncentrera dig på hur mycket du får i dig totalt. När något omnämns som "bra fett" eller "nyttigt fett" handlar det ofta, som redan påpekats, om att fettet innehåller vissa särskilda fettsyror som vi behöver, inte om att det är fett som på något sätt innehåller mindre energi än annat fett (hur skulle det gå till?).

Jag tror att du skulle tjäna på att läsa på lite om olika näringsämnen och vad vi behöver dem till.


Jag har alltid trott på "lite av allt" men på senare vet jag inte vad som hänt. Man blir så rädd för allt som skrivs. Det känns som att det enda man får äta nuförtin är grönsaker och magert kött.
NEJ, nu är det ändring på det!

Nitrometan
2011-06-29, 12:50
fast, det är väl ingen av er
Nej, men det är bara en av dem som kallar sig doktor.

Wikis definition säger:
Doktor, dr, är en titel som i Sverige används för person som har avlagt doktorsexamen vid universitet eller högskola eller som tilltalstitel på person som avlagt läkarexamen. Ordet kommer från latinets 'doctor', som betyder lärare (av verbet 'docere' att lära.) I Sverige användes före 1969 beteckningen medicine licentiatexamen istället för läkarexamen.

Men Dr Jacob säger:
Om någon får för sig att kalla mig för Doktor Jacob kan jag iallafall meddela att ordet kommer från latinets ‘doctor’, som betyder ursprungligen lärare (av verbet ‘docere’ att lära). Mitt mål är att lära ut, utbilda och att intressera hur man sköter kroppen med träning, äta hälsosamt med frukt & grönt samt förebygga sjukdomar med smarta livsstilsval.

Vilket är lite omformulerat mot tidigare.

Dessutom säger han:
Varför hemsidan har ett ”Dr” är för att jag ibland kallas för ”Den råa Jacob”. Jag kan komma med ”rå” och obekväm information i mina inlägg. Varför jag skriver är i huvudsak för min egen skull som även för att få dig som läsare att alltid vara vaken, ifrågasättande och att tänka själv. Jag har alltså inga kvalifikationer, meriter eller referenser från ett doktorerande och skulle aldrig vilja ha det heller.

Den råa... Jodå...

Om man kommer ihåg den gamla versionen så är denna bara lite snyggt klipp-och-klistrad.

SannaK
2011-06-29, 12:52
Om du drar ner på eller utesluter väsentliga energikällor, var har du då tänkt få energi ifrån? Du förstår och märker nog själv att det är en ekvation som inte går ihop. Om du har så låg ämnesomsättning att din kost vare sig kan omfatta kolhydrater eller fett för att åstadkomma fettreducering bör du kolla upp det. Du bör också styrketräna om du inte redan gör det, både för att i viss mån motverka sjunkande ämnesomsättning, men också av hälsoskäl (och för att det är fult att vara smalfet ;)).

En annan sak som jag inte förstår är varför frukt så ofta är ett stående inslag i en diet, i synnerhet när man försöker hålla ett lågt kolhydratintag. Vad är frukt om inte "rena kolhydrater"? Och vad fyller frukten då för syfte i jämförelse med mer ändamålsenliga livsmedel?



Varför ange siffror när du inte har en aning om vad för stats TS har? Kaloriomsättningen avgörs inte enbart av aktivitetsgraden. Man kan heller inte ta för givet att helt undslippa hunger på diet.



Så vad jag lärt mig här är att jag KAN alltså äta quinoa t.ex alla dagar i veckan om jag vill så länge jag håller kalorimåttet.
Jag har tränat styrka OCH kondition i 7 månader nu :)
Att ha en hård kropp är snyggt, vare sig man är tjej eller kille :)

Frukter ger vitaminer, thats why!

Vinter
2011-06-29, 12:57
Underbart att höra. Man behöver ju inte alls vara rädd för någon mat.
Jag trodde det var magiskt med vissa sorter, advokado, olivolja m.m.

frukost 8: grekisk yoghurt 2dl, 1dl havrekli, 3 msk honung, ca 10 pistagenötter, 6 normalstora jordgubbar.

mellanmål 10: halv burk lättkesella med en frukt i

lunch 12: varierar, men generellt, 1/2 tallriken grönsaker, med omelett på 2 ägg, som är lite stekt i olivolja.

15mellanmål: lättkesella med ngn frukt i.

middag 18 Väldigt varierande men ungefär: grillad kyckling med smaksatt keso o grönsaker

kvällsmål 21: lättkesella med funlight.

detta är väl en vilodag.

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

Du skulle helt enkelt kunna lägga in tex 3 kokta ägg till under den dagen.
Billigt mättande och lätta att hålla koll på näringsinehåll.

ca 69kal för ett frukost ägg, bra med protein och mättande.

daloatf
2011-06-29, 12:59
Det går säkert hitta något negativt med alla sorters livsmedel. Gäller väl bara undvika som kan vara giftigt =)

SannaK
2011-06-29, 13:07
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

Du skulle helt enkelt kunna lägga in tex 3 kokta ägg till under den dagen.
Billigt mättande och lätta att hålla koll på näringsinehåll.

ca 69kal för ett frukost ägg, bra med protein och mättande.


du menar att jag kan lägga till det under en träningsdag? :)

SannaK
2011-06-29, 13:08
Det går säkert hitta något negativt med alla sorters livsmedel. Gäller väl bara undvika som kan vara giftigt =)

ja, allt har blivit så överanalyserat.
precis, det har du rätt i. d är sånt som är "undantag"

Onåd
2011-06-29, 13:12
Så vad jag lärt mig här är att jag KAN alltså äta quinoa t.ex alla dagar i veckan om jag vill så länge jag håller kalorimåttet.
Jag har tränat styrka OCH kondition i 7 månader nu :)
Att ha en hård kropp är snyggt, vare sig man är tjej eller kille :)

Frukter ger vitaminer, thats why!

Ja, det är kalorier och inte kolhydrater som är avgörande för att minska i vikt/kroppsfett. Fördelningen mellan fett och kolhydrater är något som kan vara värt att pröva sig fram med, medan proteinintaget bör hållas relativt högt hela tiden. Även i misslyckanden finns mycket att lära. :)

Vitaminer finns även i grönsaker, varav många är mer ändamålsenliga vid diet än frukt imo.

Vinter
2011-06-29, 13:27
du menar att jag kan lägga till det under en träningsdag? :)

Va nej, 2-3 ägg vilodag när du är hungrig. Kosten består mest av lättkesella och små portioner av annat. Inte konstigt att du är hungrig. Du kommer knappt upp i 1500kal med din kost. Du kommer inte märka någon skillnad med några ägg förutom att du slipper vara hungrig, dessutom ger de ett bra proteintilskott.

2kg lättkesella innehåller 1500kal.

Jag är inte speciellt stor 181cm, men min normal frukost innehåller 6-8 ägg.

SannaK
2011-06-29, 13:34
Va nej, 2-3 ägg vilodag när du är hungrig. Kosten består mest av lättkesella och små portioner av annat. Inte konstigt att du är hungrig. Du kommer knappt upp i 1500kal med din kost. Du kommer inte märka någon skillnad med några ägg förutom att du slipper vara hungrig, dessutom ger de ett bra proteintilskott.

2kg lättkesella innehåller 1500kal.

Jag är inte speciellt stor 181cm, men min normal frukost innehåller 6-8 ägg.

ville bara vara säker. Fast igår var extrem. Brukar ju aldri äta så, innan har jag ju ätit mer, så det kommer inte hända igen. Idag tar vi igen det :P
jag är 172 och väger ca 64 kg, tränat sedan december.

vad tycker du om kesella? lätt eller orginal? lätt innehåller ju samma siffror, men mindre fett och mer protein.

vicarious
2011-06-29, 13:36
vad tycker du om kesella? lätt eller orginal? lätt innehåller ju samma siffror, men mindre fett och mer protein.

Det beror ju på hur kosten ser ut som helhet.

Sen så är det inte så överdrivet mycket vitaminer i frukt som många tror.

SannaK
2011-06-29, 13:40
Det beror ju på hur kosten ser ut som helhet.

Sen så är det inte så överdrivet mycket vitaminer i frukt som många tror.


sen om det är vilodag eller träningsdag..?
2 pass/dag 3 dar i veckan.

kanske därför rekomendationerna är 500 g/dag. för d krävs rätt mkt för att nå upp till de siffrorna.

Vinter
2011-06-29, 13:49
ville bara vara säker. Fast igår var extrem. Brukar ju aldri äta så, innan har jag ju ätit mer, så det kommer inte hända igen. Idag tar vi igen det :P
jag är 172 och väger ca 64 kg, tränat sedan december.

vad tycker du om kesella? lätt eller orginal? lätt innehåller ju samma siffror, men mindre fett och mer protein.

Det är ju kvarg, men kesella smakar bättre än de mesta vanliga kvarg, brukar äta vanilj kesella som dessert :D. Ät lättkesella om du tycker det smakar bra. Willys och Lidel har annan kvarg som är billigare men kanske inte godare.

Saken är ju den att du kan äta mer lättkesella än vanlig kesella i kosten eftersom det innehåller mindre energi. Dvs det kan vara värt att tänka på att du borde äta lite mer lättkesella om du vill bli mätt, om du jämför med vanlig

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

Sniggel
2011-06-29, 13:54
Jag har alltid trott på "lite av allt" men på senare vet jag inte vad som hänt. Man blir så rädd för allt som skrivs. Det känns som att det enda man får äta nuförtin är grönsaker och magert kött.
NEJ, nu är det ändring på det!

Jag tycker gott att du ska vara flexibel och inte begränsa dig i onödan!
Fokusera på det som faktiskt spelar roll, dvs kalorimängden, förhöjt proteinintag om du är intresserad av att vara/komma i form, samt att inte utesluta något helt.
Undvik tidningar och magasins sensationsrubriker som överdriver det senaste forsknignsresultatet gjort på möss under extrema tillstånd som sedan övertolkas och tillämpas på en normal människas vardag. Tvångsmatning med fruktosdrycker på gnagare som ger resultatet att de går upp i vikt är inte samma sak som att man bör undvika frukt om man är människa med en normal vardag, men aftonbladet hade gärna påstått det i en artikel "Frukt gör dig fet!" (påhittat fall men som ändå är rätt nära vad som brukar ske i tidningarna).
Tyvärr är det inte spännande att skriva att "att förbruka mer kalorier än vad man får i sig får dig att gå ner i vikt" eftersom det påminner folk om att det krävs ansträngning för att ändra på sig och därför skriver tidningarna om "genvägar" eller sätt att komma runt grundproblemet. Ena gången är det att undvika kolhydrater helt så att man kan äta fritt av protein och fett (tror man) och andra gången är det att följa en "paleolitisk kost" så löser allting sig av sig själv.

Så ät det du vill äta så länge du tillämpar det grundläggande kalori in / ut och hitta de livsmedel som du trivs bäst med att äta (det finns såklart mycket som är smart med att ha ett högt proteinintag då det främjar en mer atletisk kropp och mättar även bra) och som håller dig mätt och variera dig gärna.

SannaK
2011-06-29, 13:56
Det är ju kvarg, men kesella smakar bättre än de mesta vanliga kvarg, brukar äta vanilj kesella som dessert :D. Ät lättkesella om du tycker det smakar bra. Willys och Lidel har annan kvarg som är billigare men kanske inte godare.

Saken är ju den att du kan äta mer lättkesella än vanlig kesella i kosten eftersom det innehåller mindre energi. Dvs det kan vara värt att tänka på att du borde äta lite mer lättkesella om du vill bli mätt, om du jämför med vanlig

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx


Jag gillar kesella ja :P tycker ordet kvarg ä så fult.
smakar bra, allt med fett smakar väl godare. fast blir ifs lite billigare att äta orginalkesella eftersom ja då skulle äta hälften, än att äta en hel varje gång.

vicarious
2011-06-29, 13:58
sen om det är vilodag eller träningsdag..?
2 pass/dag 3 dar i veckan.

kanske därför rekomendationerna är 500 g/dag. för d krävs rätt mkt för att nå upp till de siffrorna.

Ja, om man vill göra skillnad på träningsdag och vilodag så visst. Vissa äter likadant oavsett om de tränar eller inte. Vissa föredrar att äta mer kolhydrater de dagar de tränar och vice versa.

Jag tror att det är viktigast att man reglerar energiintaget de dagar man är mer eller mindre aktiv.

Du kan ju alltid skaffa ett vitamin och mineraltillskott och ta dagligen för att vara på den säkra sidan.

SannaK
2011-06-29, 14:00
Jag tycker gott att du ska vara flexibel och inte begränsa dig i onödan!
Fokusera på det som faktiskt spelar roll, dvs kalorimängden, förhöjt proteinintag om du är intresserad av att vara/komma i form, samt att inte utesluta något helt.
Undvik tidningar och magasins sensationsrubriker som överdriver det senaste forsknignsresultatet gjort på möss under extrema tillstånd som sedan övertolkas och tillämpas på en normal människas vardag. Tvångsmatning med fruktosdrycker på gnagare som ger resultatet att de går upp i vikt är inte samma sak som att man bör undvika frukt om man är människa med en normal vardag, men aftonbladet hade gärna påstått det i en artikel "Frukt gör dig fet!" (påhittat fall men som ändå är rätt nära vad som brukar ske i tidningarna).
Tyvärr är det inte spännande att skriva att "att förbruka mer kalorier än vad man får i sig får dig att gå ner i vikt" eftersom det påminner folk om att det krävs ansträngning för att ändra på sig och därför skriver tidningarna om "genvägar" eller sätt att komma runt grundproblemet. Ena gången är det att undvika kolhydrater helt så att man kan äta fritt av protein och fett (tror man) och andra gången är det att följa en "paleolitisk kost" så löser allting sig av sig själv.

Så ät det du vill äta så länge du tillämpar det grundläggande kalori in / ut och hitta de livsmedel som du trivs bäst med att äta (det finns såklart mycket som är smart med att ha ett högt proteinintag då det främjar en mer atletisk kropp och mättar även bra) och som håller dig mätt och variera dig gärna.

Så otroligt bra forum där man kan få riktiga bra svar från männskor som faktiskt kan. Det känns befriande.
lite av allt, är det som alltid funkat :)så nu tänker jag aldrig mer vara rädd för vare sig det ena eller andra.
Och ja, visst är den extrem. Din påhittade rubrik, dyker säkert snart upp på aftonbladet.

SannaK
2011-06-29, 14:04
Ja, om man vill göra skillnad på träningsdag och vilodag så visst. Vissa äter likadant oavsett om de tränar eller inte. Vissa föredrar att äta mer kolhydrater de dagar de tränar och vice versa.

Jag tror att det är viktigast att man reglerar energiintaget de dagar man är mer eller mindre aktiv.

Du kan ju alltid skaffa ett vitamin och mineraltillskott och ta dagligen för att vara på den säkra sidan.

jag mår bra av att göra skillnad.
jag är sällan helt oaktiv. tycker om att iaf ta en promenad på vilodagar.
dessutom gör intensivträning mig super hungrig.

nu har jag ätit en stadig lunch bestående av halv grillad kyckling, ca 125 g keso, 90 g fetaost o lite gurka o paprika, så nu känner ja mig mätt o belåten :)

Vinter
2011-06-29, 14:16
Jag gillar kesella ja :P tycker ordet kvarg ä så fult.
smakar bra, allt med fett smakar väl godare. fast blir ifs lite billigare att äta orginalkesella eftersom ja då skulle äta hälften, än att äta en hel varje gång.

Du kan faktiskt med gott samvete ät nästan lika mycket vanlig kesella. Så energirikt är det ändå inte. fettet mättar däremot bättre.

Problemet är att man ibland börjar men normalkost, byter det mot lätt produkter. Men äter fortfarande lika mycket av lätt produkten. Samtidigt har man halverat sitt energi intag. Inte så konstigt man ibland fortfarande är hungrig. Plötsligt ligger man på halva energiintaget, och får problem med hunger och kanske orken på jobbet.

Jämför en större snickers bar, 100g. 500kal.
Det är 9 stora frukostägg för att få i sig samma energimängd.
Eller 675g Lättkesella.

Äter man bara lätt produkter måste man samtidigt ät kanske 50% mer av allt jämfört med normal fetthalt.

SannaK
2011-06-29, 14:20
Du kan faktiskt med gott samvete ät nästan lika mycket vanlig kesella. Så energirikt är det ändå inte. fettet mättar däremot bättre.

Problemet är att man ibland börjar men normalkost, byter det mot lätt produkter. Men äter fortfarande lika mycket av lätt produkten. Samtidigt har man halverat sitt energi intag. Inte så konstigt man ibland fortfarande är hungrig. Plötsligt ligger man på halva energiintaget, och får problem med hunger och kanske orken på jobbet.

Jämför en större snickers bar, 100g. 500kal.
Det är 9 stora frukostägg för att få i sig samma energimängd.
Eller 675g Lättkesella.

Äter man bara lätt produkter måste man samtidigt ät kanske 50% mer av allt jämfört med normal fetthalt.

Jag kör källan light, men just kesella ska vara bra. jag tror båda har sina fördelar, som du säger, man håller sig mätt.
men light kesellan kanske är bra om man har som proteintillskott eller på vilodagar då man behöver mindre, men inte för lite energi.