handdator

Visa fullständig version : Skulle du tänka dig att köpa nya nokia ifall dom fick ett bättre operativ?


agazza
2011-06-28, 19:46
Typ nya N9an och serien som kommer följa den tycker jag är intressant, bra byggkvalitet, bra materiallval, någorlunda bra komponenter






http://cellulari.tecnocino.it/img/nokia-n9-qwerty.jpg

Pudzianovski
2011-06-28, 19:48
Sure bro! Nemas problemas krappar! :thumbup:

Dreas
2011-06-28, 19:48
Ja, det skulle iaf bli tänkbart!

Nokia har gjort så många misstag på senare år att man blir mörkrädd. Mina aktier med, de sprang neråt rätt bra sen nyår :(

Satsa på Android ffs!

hurril
2011-06-28, 19:50
Operativsystem är för oss användare så fruktansvärt 1996. Vad finns det för appar idag och nästa månad som skulle underlätta/-hålla?

panzerpig
2011-06-28, 20:01
Jag har en nokia n900, fantastisk mobil. Hoppas den kommer hålla ett bra tag för jag har inte sett någon annan mobil som passar mig bättre.

Lite besviken på att N9 ska släppas utan tangentbord, annars hade jag garanterat köpt en..

http://swipe.nokia.com/

agazza
2011-06-28, 20:01
Operativsystem är för oss användare så fruktansvärt 1996. Vad finns det för appar idag och nästa månad som skulle underlätta/-hålla?

Det ryktas om en app som ger ett speciellt ljud ifrån sig som ska ge sjuka mängder adrenalin-utsöndring.

Tror nokia har patent på den i sitt nya Meego

Nitrometan
2011-06-28, 20:03
Bättre?

Bättre än meego?


I övrigt håller jag med hurril. Vem bryr sig om OS:et i telefonen?

Dreas
2011-06-28, 20:03
Operativsystem är för oss användare så fruktansvärt 1996. Vad finns det för appar idag och nästa månad som skulle underlätta/-hålla?Jag anar en viss sarkasm :) Tycker du att Nokia har valt rätt väg?

Personligen hade jag gärna sett iaf ett par mobiler med android, fast det kanske är lättare sagt än gjort.

Meego ska ju vara väldigt trevligt iaf, så just N9 kommer nog gå hyffsat.

Nitro: Många?

Akerhage
2011-06-28, 20:06
Android och jag hade köpt direkt, men får vänta till en bra htc istället!

agazza
2011-06-28, 20:08
Android och jag hade köpt direkt, men får vänta till en bra htc istället!

Evo 4g skulle jag vilja ha ifall den gick på våra band i europa, men det kommer väl en liknande snart

Akerhage
2011-06-28, 20:14
Den sensation verkar okay tycker jag, men kommer nog gött till höst sen kanske

mikaelj
2011-06-28, 20:20
Bättre?

Bättre än meego?


I övrigt håller jag med hurril. Vem bryr sig om OS:et i telefonen?

Utvecklare? WIN32_LEAN_AND_MEAN mot QApp mot android.app.Activity mot rårörda björnbär.

agazza
2011-06-28, 20:28
Bättre?

Bättre än meego?


I övrigt håller jag med hurril. Vem bryr sig om OS:et i telefonen?

Operativet är väl det absolut viktigaste, det utgör ju i princip hela känslan av telefon?

kelk
2011-06-28, 20:52
Utvecklare? WIN32_LEAN_AND_MEAN mot QApp mot android.app.Activity mot rårörda björnbär.

+1 :thumbup:

Nitrometan
2011-06-29, 08:22
Operativet är väl det absolut viktigaste, det utgör ju i princip hela känslan av telefon?

Som micke säger spelar det roll för utvecklare.

I övrigt är det interaktion med skärm och knappar som är viktigt, användarupplevelsen.

Titta t.ex. på HTC:s "sense" de har byggt den till både Symbian och Android.

mikaelj
2011-06-29, 08:31
HTC:s Sense kom först till Windows Mobile, sedan portat till Android. Till Symbian finns det inte alls, mig veterligen.

Det jag saknar på dagens telefoner är vettig inmatning. Det finns i dagsläget inget som slår Nokias T9 på fysiska knappar.

Nitrometan
2011-06-29, 08:41
HTC:s Sense kom först till Windows Mobile, sedan portat till Android. Till Symbian finns det inte alls, mig veterligen.

Jag jobbade på ett Symbian-företag tidigare och vi var med och testade den. Sen hände lite tråkigheter med symbian och HTC valde att inte släppa den...

Dock var HTC:s utvecklare mycket bra och hade byggt sitt interface på ett sätt som var lätt att porta. :thumbup: De var också snabba på att svara på våra synpunkter, även om de inte höll med oss.

Även Samsung gjorde en del bra "anpassningar" av Symbian. Men jag tror att de valde rätt när de inte tog med sig dem till Android.

mikaelj
2011-06-29, 08:56
Aha, du pratar om saker som inte släppts. Höll ni möjligtvis till i Ronneby?

Samsung TouchWiz? Eww... :-)

Nitrometan
2011-06-29, 09:13
Aha, du pratar om saker som inte släppts. Höll ni möjligtvis till i Ronneby?
Jajamen! Fast jag var bara inhyrd konsult. Av 300 i huset var nästan 80 konsulter (kanske lite mer vid nån topp).
Samsung TouchWiz? Eww... :-)
Precis. :D Men bättre än original-Symbian.

mikaelj
2011-06-29, 09:15
Jajamen! Fast jag var bara inhyrd konsult. Av 300 i huset var nästan 80 konsulter (kanske lite mer vid nån topp).

Sedärja, då kanske du har jobbat med oss rentav?

Precis. :D Men bättre än original-Symbian.

Inte använt! Series 60 är den enda smaken jag kommit i kontakt med. Tur är väl kanske det.

Eller pratar du EPOC? :-D

Nitrometan
2011-06-29, 09:22
Sedärja, då kanske du har jobbat med oss rentav?
Nej. Det var kompisarna i rummet under oss. Däremot har jag installerat Opera för många gånger för att kunna räkna det på både telefoner, hw-emulatorer och sw-emulatorer.

Eller pratar du EPOC? :-D
Tyvärr. Dessutom hade vi en egen variant och en "bare-Symbian" som vi installerade om vartannat.

hultman
2011-06-29, 10:29
Kommer inte byta bort iPhone under några som helst omständigheter.

hurril
2011-06-29, 10:50
Operativet är väl det absolut viktigaste, det utgör ju i princip hela känslan av telefon?

Det blir snabbt en semantisk fråga. Det du taffsar, pinchar, flippar och drar i är shell:et, en app som kör ovanpå OS:et. Det är oväsentligt dock. Det är fortfarande appar och sådant som är det intressanta. Det och responsiviteten i UI:t.

Sir Anselm
2011-06-29, 12:08
Går de över till Android skulle det mycket väl kunna vara ett alternativ. Windows känns inte aktuellt och jag skulle inte under några omständigheter köpa en iPhone ;)

hurril
2011-06-29, 12:15
Går de över till Android skulle det mycket väl kunna vara ett alternativ. Windows känns inte aktuellt och jag skulle inte under några omständigheter köpa en iPhone ;)

Jag skulle nästan sätta pengar på att Nokia går över till Windows Mobile.

Nitrometan
2011-06-29, 12:17
Jag skulle nästan sätta pengar på att Nokia går över till Windows Mobile.

Säger du det bara för att Nokias VD kommer från Microsoft och är en stor aktieägare i Microsoft?

hurril
2011-06-29, 12:24
Säger du det bara för att Nokias VD kommer från Microsoft och är en stor aktieägare i Microsoft?

Det och att Nokias tekniska plattform varit bajs redan från början. Bajs poleras endast med stor svårighet.

Nitrometan
2011-06-29, 12:38
Bajs poleras endast med stor svårighet.
Mythbusters har ett avsnitt om det. ;)

http://dsc.discovery.com/videos/mythbusters-polishing-a-turd.html

Dorodango... :)

yiJ9fy1qSFI

http://en.wikipedia.org/wiki/Dorodango

:D




Men visst, S60 är inte så roligt.

Sir Anselm
2011-06-29, 13:52
Jag skulle nästan sätta pengar på att Nokia går över till Windows Mobile.

Det är väl redan bekräftat?

hurril
2011-06-29, 13:53
Det är väl redan bekräftat?

Jag har bara läst lösa rykten men jag betraktar det som rätt safe ja.

Deceiver85
2011-06-29, 13:58
Jag har bara läst lösa rykten men jag betraktar det som rätt safe ja.
Tja, vill man inte bli helt överkörda av Andråjds och Ajfåns så....