handdator

Visa fullständig version : Piffa upp havregrynsgröt.


Mist
2011-06-28, 09:25
Hej!

Jag tänkte kolla om ni har några tips på hur man piffar upp havregryns gröt, för när man ätit det ett tag så slinker det inte ner så lätt längre. *spy* (Säg nu inte att det finns en annan trådjävel för jag har sökt som fan.)

Big Sleazy
2011-06-28, 09:31
Varför äta något du inte tycker om? Ät något annat istället?

Nielsen
2011-06-28, 09:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69449&highlight=Gr%F6t

Är iofs gröt i största allmänhet, inte bara på havregryn. Men det finns en hel del tips på det du frågar om.

Tacos
2011-06-28, 09:34
Brukar riva ett äpple och ha i kanel och koka ihop med havragrynen.
Sedan mjölk på det. Enkelt och gott.

bananabooiie
2011-06-28, 09:38
Oj oj oj det finns så många goda sätt att piffa till gröten med :D

Blåbärs sylt, torkad banan, vanliga blåbär, Kanel, vanlig banan. Här är några :)

Jag brukar koka min morgon gröt med 1 dl havregryn och 1 dl rågflingor blir lite mer fast det gillar jag.

Går också koka gröten med protein pulver, vanil, choklad eller vad du gillar bäst en skopa gör gröten susen ;)

Tacos
2011-06-28, 09:43
Om man skall ha proteinpulver med smak till gröten tycker jag det är godare att blanda pulvret med mjölk och sedan hälla över. Tycker smaken försvinner om man försöker blanda och koka det med gröten.

vicarious
2011-06-28, 09:55
Varför äter du havregrynsgröt överhuvudtaget? Ät något du tycker är gott istället.

Sheogorath
2011-06-28, 10:52
Man ska äta rågflingegröt. Det hör man på namnet att det är mycket mer awesome. Två äggvitor i smeten, in i micron två omgångar om 2 min med omrörning emellan för att jämna ut koaglet. Standardmjölk och lingonsylt till. Vill man vara mest awesome har man RAW-rörda lingon.

kettlebellGuden
2011-06-28, 11:14
dumpa ner en skopa gott proteinpulver. Blir kalas.

Pintan
2011-06-28, 11:54
koka med mjölk och russin. sedan i med ett gott proteinpulver:thumbup:

RassK
2011-06-28, 12:45
Knäck ett ägg och ha en skopa valfritt proteinpulver i!
Nötter, bär och frön smakar inte illa det heller!

J.V
2011-06-28, 12:48
2dl vatten och 4dl vatten in i micron på två minuter. Släng ner 1dl proteinpulver, 10g kakao, 1dl Pucko/mjölk och lite sötningsmedel. Rör om. Njut.

Big Sleazy
2011-06-28, 14:32
2dl vatten och 4dl vatten in i micron på två minuter. Släng ner 1dl proteinpulver, 10g kakao, 1dl Pucko/mjölk och lite sötningsmedel. Rör om. Njut.

Du har inget havregryn i din havregrynsgröt eller? :P

Pompere
2011-06-28, 15:14
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5067888&postcount=749

Skrev min variant av chokladgröt i denna länk.
Underbart gott och mättande.

aijou
2011-06-28, 15:43
Jag brukar mosa en banan och blanda i den färdigkokta gröten. Brukar även slänga i lite nötter och frön i ibland. Kakao är ju annars en av mina favorit-smaksättare. Kakao funkar även om man har råkat köpa ett äckligt proteinpulver.

J.V
2011-06-28, 18:32
Du har inget havregryn i din havregrynsgröt eller?DET ÄR EN KONSPIRATION! Någon moderator måste ha editerat mitt inlägg!















:D

Jaja, byt ut 2dl vatten mot 2dl havregryn.

Gurkyngel
2011-06-28, 19:32
Vinnargröten enligt mig: rågflingegröt som toppas med hackat äpple, cachewnötter och kanel. Häll över en vassleshake med vaniljsmak. Top notch!
Variant som funkar är rågflingegröt med skivade jordgubbar och kokosflingor. Denna gång hallonsmak på vassleshaken :)

Och glöm för bövelen inte att salta gröten!!!

1684_
2011-06-28, 19:37
Koka med torkad frukt och banan skivor i, sen på med lite kanel när du hällt upp gröten, (gärna tjock konsistens) ät med mycket kesoooooooooooooo!

Namehere
2011-06-28, 22:52
Koka med torkad frukt och banan skivor i, sen på med lite kanel när du hällt upp gröten, (gärna tjock konsistens) ät med mycket kesoooooooooooooo!

Åh jag käka keso idag efter typ 1 månads break (käkat kvarg i stället), guuuuuuuu så efterlängtat keso var :D!

ajsen
2011-06-28, 23:37
Dra i 1-2g Flytande sötningsmedel, lite russin och kanel så ska du få se på smaklöks-orgasmer.

Mist
2011-06-29, 14:26
Varför äta något du inte tycker om? Ät något annat istället?

Varför äter du havregrynsgröt överhuvudtaget? Ät något du tycker är gott istället.

Jag behöver mina morgonkolisar, så är det mättande med.

Tack för alla tips1

vicarious
2011-06-29, 15:01
Jag behöver mina morgonkolisar, så är det mättande med.

Tack för alla tips1

Det finns ju andra kolhydratskällor än havregrynsgröt.

Mist
2011-07-04, 11:04
Det finns ju andra kolhydratskällor än havregrynsgröt.

Lathet spelar också in. :em:

vicarious
2011-07-04, 11:19
Lathet spelar också in. :em:

Enklare att äta bröd än havregrynsgröt?

Andra grötsorter är ju minst lika enkla om inte annat. Eller flingor för den delen. Jag har svårt att köpa hur lathet kan ha något med havregrynsgröt att göra. Snarare någon gammal nyttighetsstämpel som fortfarande lever kvar.

Mist
2011-07-04, 14:08
Enklare att äta bröd än havregrynsgröt?

Andra grötsorter är ju minst lika enkla om inte annat. Eller flingor för den delen. Jag har svårt att köpa hur lathet kan ha något med havregrynsgröt att göra. Snarare någon gammal nyttighetsstämpel som fortfarande lever kvar.

Lättare att göra en skål gröt än en macka. :hbang: Flingor går väl an men då måste man ha så mycket mjölk till.

vicarious
2011-07-04, 14:12
Lättare att göra en skål gröt än en macka. :hbang: Flingor går väl an men då måste man ha så mycket mjölk till.

Tveksamt :) Däremot med gröt så behöver man ju inte trixa med smör och eventuella pålägg om man nu inte vill/orkar det. Mackor mättar nog rätt dåligt för många, jämfört med gröt.

Flingor brukar iofs vara ett tämligen dåligt alternativ under deff, inte då för att det är krångligt, utan för att det har en tendens att mätta dåligt.

Gröt är enkelt men långt ifrån det enda alternativet som funkar bra under deff. Om man får äta något man gillar varje morgon kan jag lova att dieten blir roligare och lättare att hålla sig till.

emcalu
2011-07-04, 19:10
är fruktansvärt trött på gröt gjort på helt vanliga havregryn, så just nu kör jag ½ dl rågflingor och ½ dl fiberhavregryn. blåbär, valnötter och kanel är fantastiskt gott på!:thumbup:

fiskarn
2011-07-04, 19:25
Om man skall ha proteinpulver med smak till gröten tycker jag det är godare att blanda pulvret med mjölk och sedan hälla över. Tycker smaken försvinner om man försöker blanda och koka det med gröten.
+1 på den, precis såhär äter jag min morgongröt. Tycker det blir smaskens.

HORSE
2011-07-04, 21:04
*screwy*:eek: havregryn och mjölk är det enda jag skulle kunna leva på i ett år!

Mist
2011-07-05, 06:30
*screwy*:eek: havregryn och mjölk är det enda jag skulle kunna leva på i ett år!

Otillagat är det ju smaskens, kanske skulle äta det så istället...