handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag använda mig av dessa tillskott?


oldstruggler
2011-06-27, 22:15
jag har skaffat L-glutamine, Creatine monohydrate, Bcaa, Omega-3 och vanliga vitamintillskott. Jag har även whey-80. Kan jag använda alla dessa tillsammans med varandra utan att dem någon av dem slår ut någon annan? Om jag kan göra det så är det väl bara att följa dem rekommenderade doserna som står på förpackningarna?

Ponitus
2011-06-27, 22:41
Ja, det går bra.
Kreatin tar du 5g/dag. Om det står något annat på burken/påsen så räcker det ändå med 5g/dag.
BCAA är fria aminosyror och ska tas på tom mage. Resten är bara att följa anvisningarna på burkarna.

vicarious
2011-06-28, 07:04
Ja, det går bra.
Kreatin tar du 5g/dag. Om det står något annat på burken/påsen så räcker det ändå med 5g/dag.
BCAA är fria aminosyror och ska tas på tom mage. Resten är bara att följa anvisningarna på burkarna.

BCAA måste inte tas på tom mage.

HondaRider
2011-06-28, 07:18
jag har skaffat L-glutamine, Creatine monohydrate, Bcaa, Omega-3 och vanliga vitamintillskott. Jag har även whey-80. Kan jag använda alla dessa tillsammans med varandra utan att dem någon av dem slår ut någon annan? Om jag kan göra det så är det väl bara att följa dem rekommenderade doserna som står på förpackningarna?

L-Glutamin kan du ta när du känner för det, det har ingen som helst betydelse när och hur mycket du tar om du inte tar det i mängder som överstiger 300g åt gången.

Kreatin tar du fem gram om dagen, när du känner för det, upplöst i het dryck, undvik koffein i närheten av träning om du vill ha effekt och jag tror vi kom fram till att du ska undvika koffein, punkt.

BCAA, före träning, under träning eller efter träning, det är ändå bara en del av EAA men innehåller Leucine så det är av värde i konbination med EAA.

Nästa gång skulle jag nog fråga innan jag handlade om jag vore som du, men du handlade åtminstone inte någon PWO...

HondaRider
2011-06-28, 07:19
BCAA måste inte tas på tom mage.

Bör inte tas på tom mage heller...

vicarious
2011-06-28, 07:25
Bör inte tas på tom mage heller...

Varför då?

HondaRider
2011-06-28, 07:32
Varför då?

Två anledningar egentligen, för det första så kommer du att behöva vitt vaselin att smörja med för att inte bli helt uppsliten i baken och för det andra så funkar det helt enkelt bättre med de andra essentiella aminosyrorna närvarande.

EAA är ett bättre alternativ om du går på lågkalorikost eller på morgonen och direkt efter träning/under träning.

Har dock samma effekt på magen om du tar det på tom mage, magen gillar helt enkelt inte den bästa aminosyran av alla, Leucin, det har sin naturliga förklaring, den är helt enkelt svårast av alla aminosyror att bryta ner.

Ponitus
2011-06-28, 09:50
BCAA måste inte tas på tom mage.

Det var som attan. Hade för mig att det var som EAA.
Då ber jag om ursäkt för att jag sa nåt som inte stämde, och tackar för infon. :)

vicarious
2011-06-28, 10:03
Två anledningar egentligen, för det första så kommer du att behöva vitt vaselin att smörja med för att inte bli helt uppsliten i baken och för det andra så funkar det helt enkelt bättre med de andra essentiella aminosyrorna närvarande.

EAA är ett bättre alternativ om du går på lågkalorikost eller på morgonen och direkt efter träning/under träning.

Har dock samma effekt på magen om du tar det på tom mage, magen gillar helt enkelt inte den bästa aminosyran av alla, Leucin, det har sin naturliga förklaring, den är helt enkelt svårast av alla aminosyror att bryta ner.

Jaså, talar du för alla som använder BCAA på tom mage nu eller? Tom mage behöver inte betyda att man inte fortfarande har tillgång till andra aminosyror. Du kanske förväxlar fastande med tom mage?

Det var som attan. Hade för mig att det var som EAA.
Då ber jag om ursäkt för att jag sa nåt som inte stämde, och tackar för infon. :)

Du måste skilja på vad som ger bäst effekt och vad man "ska" och inte "ska" göra. Bara för att en produkt ger bäst effekt genom att intas på ett sätt, behöver inte det betyda att det är totalt värdelöst att ta det på något annat sätt.

Aminosyror ger bäst akut effekt på proteinsyntesen om de tas fastande. Det betyder inte att det är helt värdelöst och bortkastat att ta aminosyror om man har mat i mage eller tarmar.

hurril
2011-06-28, 10:05
Två anledningar egentligen, för det första så kommer du att behöva vitt vaselin att smörja med för att inte bli helt uppsliten i baken och för det andra så funkar det helt enkelt bättre med de andra essentiella aminosyrorna närvarande.

EAA är ett bättre alternativ om du går på lågkalorikost eller på morgonen och direkt efter träning/under träning.

Har dock samma effekt på magen om du tar det på tom mage, magen gillar helt enkelt inte den bästa aminosyran av alla, Leucin, det har sin naturliga förklaring, den är helt enkelt svårast av alla aminosyror att bryta ner.

Varifrån kommer denna information? Vilka studier visar på att BCAA har en signalerande effekt utan att intas på tom mage?

Pepz
2011-06-28, 10:14
Två anledningar egentligen, för det första så kommer du att behöva vitt vaselin att smörja med för att inte bli helt uppsliten i baken och för det andra så funkar det helt enkelt bättre med de andra essentiella aminosyrorna närvarande.

.

har aldrig blivit dålig i magen av BCAA trots intag på fastande mage.


mig veterligen så finns det ingen direkt jämförande studie som visar att EAA är "bättre" än BCAA. rätta mig om jag har fel.

Tabbe
2011-06-28, 10:23
har aldrig blivit dålig i magen av BCAA trots intag på fastande mage.


mig veterligen så finns det ingen direkt jämförande studie som visar att EAA är "bättre" än BCAA. rätta mig om jag har fel.

det finns det väl, stod att eaa stimulerar proteinsyntesen 300% mer än vassle och 100% mer än bcaa.

tror jag?

kettlebellGuden
2011-06-28, 11:21
300% är inte alls så mycket som det låter som.

Pepz
2011-06-28, 11:38
det finns det väl, stod att eaa stimulerar proteinsyntesen 300% mer än vassle och 100% mer än bcaa.

tror jag?

visa gärna studien

King Grub
2011-06-28, 11:51
http://ajpendo.physiology.org/content/292/1/E71.long

Där. Men någon har glädjetolkat siffrorna en aning.

Tabbe
2011-06-28, 11:53
http://ajpendo.physiology.org/content/292/1/E71.long

Där. Men någon har glädjetolkat siffrorna en aning.

äsch då ;)

IronBug
2011-06-28, 12:20
Dålig i magen av BCAA? Wut?