handdator

Visa fullständig version : Att tatuera sig


krappen
2011-06-27, 18:43
Jag har väldigt länge velat tatuera mig men det har aldrig blivit av, mest på grund av ekonomin men också för att jag har haft så fruktansvärt svårt att bestämma motiv. Jag tycker att det är otroligt snyggt med tatueringar, speciellt full sleeves vilket jag siktar på att skaffa i framtiden om jag nu trivs med de första tatueringarna jag gör.

Nu har jag äntligen tagit mig samman och bestämt mig för att tatuera mig till hösten och jag sitter nu och funderar på hur jag ska lägga upp det hela, jag vill ju börja med någonting i resonlig storlek och jag känner att jag väldigt gärna vill ha ett tema där jag kan fortsätta bygga på mina tats och skapa något coolt mönster som binder samman alltsammans.

En idé jag har är filmikoner eller skådespelare då jag är en sucker för bra film, ett motiv jag velat göra väldigt länge är den här bilden på Lt. Bill Kilgore från Apocalypse Now, spelad av Robert Duvall.
http://lh4.ggpht.com/_PNVfoGbhv5U/SgxZokzdabI/AAAAAAAAAYM/_c4JS53osxM/ApocalypseNowSmellLikeVictoryLtColKilgore.jpg

Ett tag funderade jag på att lägga in någon text under eftersom det är just i den filmsekvensen som han säger den berömda repliken om "The smell of napalm in the morning", men jag kom senare fram till att text ser ut som skit och är väldigt, väldigt cheesy i tatueringsform. Men det känns som att det kommer bli väldigt plottrigt om jag ska göra detta motivet litet, och att ha det på exempelvis armen eller axeln kan nog se ganska fult ut, det känns som att ryggen nästan är det optimala stället att ha den på.

Den här texten var väl egentligen menat som ett bollplank för idéer, men kom gärna med konstruktiv kritik om vad ni tycker om idén som jag presenterat.

SiSenior
2011-06-27, 18:59
Är det viktigt att bilden blir precis likadan på armen eller kan gubbarna flyttas runt och sättas på andra ställen? Vill du ha bilden "kopierad" på kroppen kommer den bli svår att få plats med den på armen utan att den ska gå runt armen, om du förstår vad jag menar.

Det bästa tipset jag kan ge dig är att du går och diskuterar dina tankar med din tatuerare och låter honom komma med idéer. Han är proffs (förhoppningsvis) och ska kunna hjälpa dig att ta rätt beslut.

Åsberg
2011-06-27, 19:14
Skulle funka som chestpiece också.

AngryFinnishGuy
2011-06-27, 19:45
Tänk på att du får vad du pröjsar. Så sök efter en tatuerare vars stil du gillar och vänta på att få gadda dig där.. Det kommer endå sitta där ett tag, så bäst att få det bra då.

Man har sett tillräckligt med hemska porträtttatueringar..

Sen är det bra att ha en helhetsidé som kan ändras med tiden då man skall bygga en sleeve i mindre etapper. Jag skulle heldre köra på att få hela skiten i linjer och skugga vidare efter tycke och ekonomi sen. då får man ju uppbyggnaden på hela direkt, om man vill ha en sammanhängande sleeve med lite extra finesser för att just få helheten snygg och få det sådär lite extra. Jag tänker främst på om du vill ha lite tjockare linjer som är mindre färglagda eller skuggade, det är inte bara så att få in i efterhand..

krappen
2011-06-27, 20:06
Är det viktigt att bilden blir precis likadan på armen eller kan gubbarna flyttas runt och sättas på andra ställen? Vill du ha bilden "kopierad" på kroppen kommer den bli svår att få plats med den på armen utan att den ska gå runt armen, om du förstår vad jag menar.

Det bästa tipset jag kan ge dig är att du går och diskuterar dina tankar med din tatuerare och låter honom komma med idéer. Han är proffs (förhoppningsvis) och ska kunna hjälpa dig att ta rätt beslut.

Yes, jag har tänkt boka tid på No Fear tattoo i Göteborg, de skall beviserligen vara väldigt duktiga, har flera bekanta och släktingar som gjort sina där.
Har väl mer eller mindre tänkt att det är självaste Lt. Kilgore som skall vara i centrum av bilden, men om den gör sig bäst som helhetsbild så får det nog vänta ett tag och så sätter jag dit den på ryggen när det blir dags. Nu känner jag att jag behöver lite idéer om motiv bara som jag kan ha på armen, rent spontant känner jag att blommor kan vara väldigt stilrent att ha på armen och av någon anledning känns det som att det inte behöver vara sån stor gayvarning på det hela om det är snyggt gjort. Tribals, flames och taggtråd går fetbort.

SiSenior
2011-06-27, 20:17
Blommor är det verkligen inte gayvarning på. Rosor kan vara bland de snyggaste motiven man kan tatuera (har själv en).

Personligen rekommenderar jag alltid "oldschool motiv" då det är min absoluta favorit genre och något jag själv fyller min kropp med.

Linda på No Fear tattoo har ett rykte om sig att var grym på f.f.a. new- och oldschool tatueringar.

Troll
2011-06-27, 20:55
Yes, jag har tänkt boka tid på No Fear tattoo i Göteborg, de skall beviserligen vara väldigt duktiga, har flera bekanta och släktingar som gjort sina där.
Har väl mer eller mindre tänkt att det är självaste Lt. Kilgore som skall vara i centrum av bilden, men om den gör sig bäst som helhetsbild så får det nog vänta ett tag och så sätter jag dit den på ryggen när det blir dags. Nu känner jag att jag behöver lite idéer om motiv bara som jag kan ha på armen, rent spontant känner jag att blommor kan vara väldigt stilrent att ha på armen och av någon anledning känns det som att det inte behöver vara sån stor gayvarning på det hela om det är snyggt gjort. Tribals, flames och taggtråd går fetbort.

Har dom porträtttatueringar? (dina bekanta)
Finns många bra tatuerare men få som gör bra porträtt.

krappen
2011-06-27, 21:15
Har dom porträtttatueringar? (dina bekanta)
Finns många bra tatuerare men få som gör bra porträtt.

En polare har en ängel som är gjort utav Linda på nofear, den är jävligt snyggt gjord. Har också hört att Linda är väldigt duktig, dessutom på porträtt.
Ska ta kontakt med henne :)

AngryFinnishGuy
2011-06-27, 21:55
En polare har en ängel som är gjort utav Linda på nofear, den är jävligt snyggt gjord. Har också hört att Linda är väldigt duktig, dessutom på porträtt.
Ska ta kontakt med henne :)

Hört eller sett? Två olika grejjer då vissa tydligen har väldigt svårt att se om porträttet liknar för ja.. jag vet fan inte vad grejjen är.

krappen
2011-06-27, 22:32
Hört eller sett? Två olika grejjer då vissa tydligen har väldigt svårt att se om porträttet liknar för ja.. jag vet fan inte vad grejjen är.

Du kan se här, jag tycker de är väldigt bra gjorda hur som helst.
http://nofeartattoo.net/?page_id=35

Vinter
2011-06-28, 00:55
Typ som dessa men med rätt tema:

Rätt
http://yourtattoosucks.com/movies-tv/dark-side-of-star-wars-full-back/

Fel
http://yourtattoosucks.com/movies-tv/star-wars-superfan/

Fundera på kompositionen, det är nästan brottsligt om du inte har med 1st cav helikoptrarna ovanför.

C.E.J.
2011-06-28, 01:02
Varför skulle du vilja tatuera en scen ur en film? Du kan se filmen när som helst, köpa en plansch, eller, när du är utomhus, tänka på scenen. Att däremot etsa in scenen i din hud för resten av ditt liv låter inte vettigt på något vis.

eternallord
2011-06-28, 01:11
Som en person med väldigt stora ytor av kroppen tatuerad och ett brinnande intresse för konsten säger jag, med all välmening, att det där motivet kommer vara exceptionellt svårt att placera på kroppen på ett snyggt och övergripligt sätt, tänk om.

krappen
2011-06-28, 15:22
Varför skulle du vilja tatuera en scen ur en film? Du kan se filmen när som helst, köpa en plansch, eller, när du är utomhus, tänka på scenen. Att däremot etsa in scenen i din hud för resten av ditt liv låter inte vettigt på något vis.

Det är väl inte just scenen i sig jag vill tatuera, utan självaste Kilgore själv. I den positionen som han sitter i den scenen. Ditt resonemang tycker jag dock inte håller för fem öre. Anledningen till att man tatuerar det är ju inte för att man själv ska kunna kolla på det som en repris utan att man gillar motivet och vill ha det på huden. Oavsett vad man väljer så har man ju tänkt ha det på huden i resten av livet.

Som en person med väldigt stora ytor av kroppen tatuerad och ett brinnande intresse för konsten säger jag, med all välmening, att det där motivet kommer vara exceptionellt svårt att placera på kroppen på ett snyggt och övergripligt sätt, tänk om.

Okej tack så mycket för den informationen och efter det här så överväger jag att välja något annat, hur som helst hade jag inte tänkt tatuera den här som min första tatuering så jag har fortfarande tid att tänka över det.