handdator

Visa fullständig version : Kösystem i matbutiken


Bahir
2011-06-27, 16:51
Efter att ha stött på en satkärring som inte höll med mig i min lokala ICA-butik, så tänkte jag höra vad andra tänker om detta scenario:

När du ska betala för dina matvaror finns det två kassor mitt emot varandra öppna (och ingenting emellan dem). Vardera kassa är upptagen med en kund som för tillfället ockuperar hela rullbandet (de har en massa grejer i kundvagnen). Personen som är först i kön efter dessa två, kan antingen välja en av kassorna i hopp om att den blir klar med kunden innan först, eller så stå kvar mitt emellan kassorna (och en bit bak), och väntar på att se vilken som blir kvar först. Det står flera personer i kön, och du är en av dem (möjligen den första, men inte nödvändigtvis). Vilket alternativ vill du att personen som står först i kön (och efterföljande personer) ska ta, och varför? Poll kommer.

Mitt val: att personen väntar för att se vilken kassa som blir ledig först. Anledning: det blir rättvist på detta sätt. Denna person kom först till kön, och bör därför inte straffas av slumpen, vilket han skulle bli om han tvingades välja kassa och råkade välja den som ej blev ledig först. Jämför med en bank - skulle ni vilja tvingas välja en kassa och vänta i kön för den hellre än att ta en nummerlapp? Nackdelarna med det föreslagna systemet är att köerna sträcker sig längre bak in i butiken, och går lite långsammare eftersom man inte börjar lasta på grejer på bandet förrän en kassa blir ledig. Detta kan vara anledningen till att detta system inte används idag.

ceejay
2011-06-27, 16:56
Det där är rätt standard på många ställen i usa, typ. Fast inte i supermarkets då, men stora klädaffärer.


Det är en kö som går till 4 olika kassor. När en kassa är redo för nästa, så går han som står först i kön till denna direkt. Detta förhindrar som du säger, att man kan få vänta jättelänge för att någon strular. Man tar bort slumpen.

Detta är en effektivare köbildning tror jag.

babidi
2011-06-27, 16:58
firstworldproblems.

dt06mj2
2011-06-27, 17:02
Det hade varit bra om det funkar så som du säger. Det är däremot inte så det funkar i Sverige, och gör du så gör du fel.

rajjan_dammit
2011-06-27, 17:03
Antingen är jag trög eller menar du att man ska stå och vänta ett tag innan man bestämmer sig vilken kö man ska stå i? Hade någon stått som en idiot och glott på de två köerna hade jag ställt mig i en av dem. Om man tror att det finns något annat än anarki kring sånt här tar man fel.

Zapp Brannigan
2011-06-27, 17:04
F5Ri_HhziI0

Mr.Cosybear
2011-06-27, 17:08
I mataffärer är ju den generella regeln att man måste välja kö. På nästan alla andra ställen brukar det ju vara tvärtom där man har en kö.

Viktor_Balck
2011-06-27, 17:08
Man får välja en kassa och sen stå sitt kast, kassorna har ju separata köer. Man kan väl inte stå och vela mitt emellan som en mupp, make a move and stick with it will ya!

shadowfire
2011-06-27, 17:15
på stadium xxl här i götet har de så, en "fålla" man får stå i och vänta på att en av fyra kassor blir lediga....

Har dock inte reflekterat så mkt över det faktiskt, känns som om det finns värre problem här i livet. Det jag däremot kan störa mig på är om jag byter kö då en kö känns långsam och en annan verkar gå fortare, då skiter det sig alltid och visar sig att den första kön jag stod i blev klar först.

Tricce
2011-06-27, 17:20
På Ignatius Kvantum har dom kölappar :D

Prankie
2011-06-27, 17:20
I många större mataffärer i England använder de kösystem där det finns bara en enda kö. Person längst fram tilldelas ett nummer elektroniskt och nästa kassa som blir ledigt "ropa" upp det numret. Ungefär som i banken förutom det inte finns papperslappar. Det sparar plats och blir rättvist om affären är tillräcklig stor.

TheGhr
2011-06-27, 17:22
Jag är på Bahirs sida och har märkt att det ofta går att införa denna nya men rättvisa regel om man helt enkelt ställer sig emellan de båda köerna när man ställer sig i kön. De bakom tvingas anpassa sig och om en kassa skulle gå långsammare kan man i och med sin position låtsas som man står i den snabbare kön.

shadowfire
2011-06-27, 17:28
Jag är på Bahirs sida och har märkt att det ofta går att införa denna nya men rättvisa regel om man helt enkelt ställer sig emellan de båda köerna när man ställer sig i kön. De bakom tvingas anpassa sig och om en kassa skulle gå långsammare kan man i och med sin position låtsas som man står i den snabbare kön.

det gör du bara fram till den dagen då Allan välter en kundvagn på dig :D

rajjan_dammit
2011-06-27, 17:30
Men rättvist? Vem bryr sig om vad som är rättvist och inte?

Mass-Tech
2011-06-27, 18:43
One word: Självscanning.

Crocker
2011-06-27, 18:46
Att välja en kassa fort är en självklarhet för mig.

Fredron
2011-06-27, 18:49
Har studerat kötekniker och en gemensam kö är effektivast.
Dock kräver detta att alla är med på det, vilket inte är fallet i en matbutik så jag skulle inte göra så själv, men om personen framför gör det så skulle jag bara avvakta och inte gå före bara för att hamna i en viss kö.

Ignatius72
2011-06-27, 19:00
På Ignatius Kvantum har dom kölappar :D

Hahaha, korrekt! Det är civilisation på hög nivå.

Zakath
2011-06-27, 19:06
Kön blir för lång om det är en gemensam kö, därför bör man hålla sig till en kö. Om inte affären explicit uttrycker något annat.

LoTiX
2011-06-27, 19:47
Du har fel.

Det är ett bra system men används helt enkelt inte i Sverige, därför kan du inte börja argumentera med diverse tanter om vad som gäller. Hon hade rätt, tyvärr.

Bahir
2011-06-27, 20:00
Är det så otänktbart att man inför ett nytt system, även om det är på måfå? Jag får intrycket att många här är av mentaliteten "all förändring är dålig - vi fortsätter att göra det vi gör utan att reflektera över möjliga förbättringar".

tossefar
2011-06-27, 20:32
Fattar du vilken enorm kö det skulle bli om alla först skulle stå i en och samma kö innan man bestämde vilket kassa man ville till? Pitcha den idén till Ica Maxi du ;)

Berguven
2011-06-27, 20:34
Går man före en kö på 5+ människor för att förste personen velar mellan kassorna (vilket ofta sker) är man tveklöst en dålig människa. Jag är på din sida Bahir.

Albatross
2011-06-27, 20:42
Skulle jag vara vek? Knappast. Veka människor ställer sig i kö direkt istället för att vänta.

LoTiX
2011-06-27, 20:46
Är det så otänktbart att man inför ett nytt system, även om det är på måfå? Jag får intrycket att många här är av mentaliteten "all förändring är dålig - vi fortsätter att göra det vi gör utan att reflektera över möjliga förbättringar".

Fortsätt köra som du gör, kan tänka mig samma sak. Min poäng var att en diskussion med en 70-åring som gjort på ett vis sedan andra världskriget blir det svårt att vinna medelst teoretiska derivata som pekar på optimala kösystem.

Olegh
2011-06-27, 23:25
Äh. Jag ser inga större problem i det nuvarande systemet, ibland missbedömer man vilken kö som går snabbast, men vad spelar det för roll. Har man inte ett par minuter extra skulle man skippat att handla.

Bortsett från denna "orättvisa" ser jag inte att det nuvarande systemet har några nackdelar gentemot en gemensam kö. Att det skulle vara mindre effektivt måste ju vara rent bull, såvida ingen kassa står helt tom.

Prankie
2011-06-28, 00:05
Gemensam kö har många fördelar mot traditionella kösystem

1. En smart konstrukturerad gemensam kö kräver mindre plats, vilket lämna plats till fler varor vilket ökar omsättning per kvadratmeter.

2. Antal kassör kan ökas eller minskas sömlöst beroende på kölängden, annars måste de bli avbytt om inte alla kunder är klar vilket händer sällan i större butiker. Om det är lättare att anpassa antal kassörer som behövs behöver man färre personal då de på golvet kan lättare hoppa in och ut vid behov.

3. Lättare att fixa eventuella fel, cashguard haka upp sig ett par gånger om dagen som ibland kräver en omstart som ta 7-8minuter. Visst är det inga problem att byta kassa, men för kunden är det oftast en stor irritationsmoment när de var först och måste vänta långt bak igen.

Visst är det kanske inga större skillnad för de som handlar, men för en större butik innebär det en optimering som spara/tjäna mycket pengar.

Olegh
2011-06-28, 00:41
Gemensam kö har många fördelar mot traditionella kösystem

1. En smart konstrukturerad gemensam kö kräver mindre plats, vilket lämna plats till fler varor vilket ökar omsättning per kvadratmeter.

2. Antal kassör kan ökas eller minskas sömlöst beroende på kölängden, annars måste de bli avbytt om inte alla kunder är klar vilket händer sällan i större butiker. Om det är lättare att anpassa antal kassörer som behövs behöver man färre personal då de på golvet kan lättare hoppa in och ut vid behov.

3. Lättare att fixa eventuella fel, cashguard haka upp sig ett par gånger om dagen som ibland kräver en omstart som ta 7-8minuter. Visst är det inga problem att byta kassa, men för kunden är det oftast en stor irritationsmoment när de var först och måste vänta långt bak igen.

Visst är det kanske inga större skillnad för de som handlar, men för en större butik innebär det en optimering som spara/tjäna mycket pengar.

Det här kräver ju ganska specifika förutsättningar, men visst. Jag tänkte mer generellt och med nuvarande förutsättningar i t.ex medelstora butiker.

Nitrometan
2011-06-28, 06:28
Gemensam kö har många fördelar mot traditionella kösystem
Mycket bra Prankie! Snygga argument och väl formulerat.

Mot nya köer i våra affärer!

1. En smart konstrukturerad gemensam kö kräver mindre plats, vilket lämna plats till fler varor vilket ökar omsättning per kvadratmeter.
Det är bara detta jag undrar över. Hur ska man få folk att ta mindre plats?
40 personer i 5 köer tar väl lika stor plats som 40 personer i en kö?

dt06mj2
2011-06-28, 07:13
Det är bara detta jag undrar över. Hur ska man få folk att ta mindre plats?
40 personer i 5 köer tar väl lika stor plats som 40 personer i en kö?

Personer som står i samma kö står närmare varandra.

Prankie
2011-06-28, 07:28
Jo, människor tar fortfarande lika mycket plats. Men det minskar på oproduktiva plats.

http://i4.photobucket.com/albums/y122/kaizokoh/lol.png

Traditionella kösystem kräver oftast en lång rad utgång där det är olönsamt, dock ge det längre exponeringstid mot spontanvaror som godis och tuggummi vid kassan.

Gemensam kö kräver mindre utgång, kö kan också packas ihop tajtare.

Nitrometan
2011-06-28, 07:33
OK. Men hur ökar det försäljningsytan i butiken?

1 - jag räknar den exponeringsyta som skiljer köerna åt i det vanliga systemet som föräsljningsyta, alltid är det nån som handlar nåt där

2 - folk vill inte packas hur tätt som helst

vicarious
2011-06-28, 07:33
Personen får givetvis stå kvar och vänta med att välja kassa, men då får denne även vara beredd på att personer som står bakom i kön går före.

Hade jag stått som 2a i kön och haft en velig person framför mig som står och funderar på vilken kassa de ska välja hade jag tveklöst gått före.

rajjan_dammit
2011-06-28, 09:56
<köbild(ning)>

Sjukt jobbigt dock om man befinner sig i mitten av den gemensamma kön och kommer på att man glömt något. Svårt att ta sig ut.

Sniggel
2011-06-28, 10:39
Personen får givetvis stå kvar och vänta med att välja kassa, men då får denne även vara beredd på att personer som står bakom i kön går före.

Hade jag stått som 2a i kön och haft en velig person framför mig som står och funderar på vilken kassa de ska välja hade jag tveklöst gått före.

+1

Min erfarenhet är att när man står i kö, så har man valt kassa. Står man mitt emellan 2 kassor, står man inte i kö, iaf inte om man är ensam i "kön". Jag har själv tvekat mellan 2 kassor ibland, men då har jag stått på ett behörigt avstånd ifrån köerna tills att jag gjort mitt val, sen står jag kvar i den kön om det inte skulle bli helt ledigt i den andra kassan.

Cerberus
2011-06-28, 12:40
vela emellan kassor? Aldrig fallit mig in. Brukar bara ta den kö ja tror funkar bäst sen så håller jag mig där om inte en annan kassa definitivt blir klar tidigare(men då brukar de redan stå folk där). Min erfarenhet är att typ 9/10ggr jag bytt kö när jag valt en redan brukar det inte löna sig tidsmässigt. Sen kan de flesta twittra o fejsbooka på mobilen så vad har ni bråttom till :P

feyin
2011-06-28, 12:43
Men aber lol ställ dig i en kö ba

Nitrometan
2011-06-28, 13:01
vela emellan kassor? Aldrig fallit mig in. Brukar bara ta den kö ja tror funkar bäst sen så håller jag mig där om inte en annan kassa definitivt blir klar tidigare(men då brukar de redan stå folk där). Min erfarenhet är att typ 9/10ggr jag bytt kö när jag valt en redan brukar det inte löna sig tidsmässigt. Sen kan de flesta twittra o fejsbooka på mobilen så vad har ni bråttom till :P

Byt aldrig kö! Det lönar sig icke!

Tidsmässigt då, om det är för att bryta isen med den snygga tjejen i kassan så är det OK.

Arf Pingvin
2011-06-28, 13:42
Mataffärer skiljer sig från andra ställen där en gemensam kö till flera kassor kan fungera bra. När en person har fått igenom nästan alla sina varor kan person två i kön börja packa upp sina på bandet. Ska man vänta på att en kassa blir ledig så slösar man massor av tid på att någon från den gemensamma kön först ska ta sig till angiven kassa och sen börja packa upp sina varor efter att första personen har betalat. Om flera personer dessutom köper bara ett fåtal varor kan fler än två ha sina varor på bandet. Så på det stora hela tror jag den totala genomströmningen blir bättre med nuvarande system. Andra butiker med annat handelsmönster kan fungera bättre och på snabbmatsställen fungerar gemensam kö bra.