handdator

Visa fullständig version : Bästa sortens protein att byta ut mat mot?


Trashcan
2011-06-27, 13:58
Jag är f.d student och arbetslös, så ska dra ner matkostnaden till minimum.
Antagande: Det är billigare med protein från pulver än protein från kött, så jag ska försöka fasa ut kött och ersätta det med pulver.

Vilken sorts protein funkar bäst som matersättning? Vassle, kasein, blandning, nåt annat? Inga tokdyra space-metabolic-anaflex-übergrowth protein, då faller ju liksom hela grundtanken. =)

vicarious
2011-06-27, 14:09
Jag är f.d student och arbetslös, så ska dra ner matkostnaden till minimum.
Antagande: Det är billigare med protein från pulver än protein från kött, så jag ska försöka fasa ut kött och ersätta det med pulver.

Vilken sorts protein funkar bäst som matersättning? Vassle, kasein, blandning, nåt annat? Inga tokdyra space-metabolic-anaflex-übergrowth protein, då faller ju liksom hela grundtanken. =)

Det är bara vasslepulver som är billigare än kött.

Kaseinpulver är i regel alltid dyrare än billigt nöt/fläskkött och kyckling. Vassle är ju ett snabbupptagligt protein men om du tar det tillsammans med annat så blir upptaget långsammare. Sen är det ju inget fel med lite snabbt protein, bara det inte bara blir sånt.

Ost är annars en grymt bra och billig proteinkälla men då får man ju även oftast en del fett på köpet. Samma sak gäller för ägg.

Trashcan
2011-06-27, 14:26
Det är bara vasslepulver som är billigare än kött.

Kaseinpulver är i regel alltid dyrare än billigt nöt/fläskkött och kyckling. Vassle är ju ett snabbupptagligt protein men om du tar det tillsammans med annat så blir upptaget långsammare. Sen är det ju inget fel med lite snabbt protein, bara det inte bara blir sånt.

Ost är annars en grymt bra och billig proteinkälla men då får man ju även oftast en del fett på köpet. Samma sak gäller för ägg.

Jaha, jag trodde det var markant skillnad. Math time!
Kyckling 50kr/kg 4 gram/krona
Ost 28gram protein/100gram 50kr/kg 5.6 gram
Whey fx 5.5 gram
Casein fx 3.6 gram

Shit. Osten vann! Hade jag aldrig trott. Fett gör inget, är för spinkig ändå.

Äh, sätter mig och gluttar på http://www.proteinperkrona.se/ istället. Tack!

Happ.

vicarious
2011-06-27, 14:30
Jaha, jag trodde det var markant skillnad. Math time!
Kyckling 50kr/kg 4 gram/krona
Ost 28gram protein/100gram 50kr/kg 5.6 gram
Whey fx 5.5 gram
Casein fx 3.6 gram

Shit. Osten vann! Hade jag aldrig trott. Fett gör inget, är för spinkig ändå.

Äh, sätter mig och gluttar på http://www.proteinperkrona.se/ istället. Tack!

Happ.

Ja, du ser. Ost är en riktigt bra proteinkälla. Den där länken med PPK är bra som ungefärligt riktmärke men annars får man ju räkna för varje livsmedel eftersom priserna skiljer från butik till butik och kampanjer/extrapriser m.m.

Hittar man billigt rött kött så kan man få rätt höga PPK-värden där också. Karré är nästan alltid billigt, oftast runt 29-49kr/kg men även picnicbogar, skinkstekar och andra köttbitar går att hitta billigt.

Sen har du kassler som ofta reas ut men den innehåller ju E250 vilket man kanske bör undvika.

Acids
2011-06-27, 15:47
Snälla börja inte ersätta mat med pulver, mat är såpass viktigt och värt att lägga pengar på!

King Grub
2011-06-27, 15:49
Det går utmärkt att ersätta proteinmaten med proteinpulver när man inte vill, orkar eller kan laga och äta vanlig mat. Vanligt billigt vassleprotein går fint.

Machop
2011-06-27, 15:55
Äggvita på dunk? :)

vicarious
2011-06-27, 15:56
Äggvita på dunk? :)

Det är dyrare än allt ovanstående.

King Grub
2011-06-27, 15:59
Inte om man känner en bagare och får deras överblivna äggvita. :)

z_bumbi
2011-06-27, 16:03
Baljväxter är de billigare proteinkällorna där proteinmängden är betydande. Spannmål är billigare räknat på gram protein men har lägre proteinhalt.
Ska man leva riktigt billigt så är det alltså där man bör börja och använda som grund.

King Grub
2011-06-27, 16:04
Problemet där är om man vill hålla en högproteindiet; då blir kalori- och kolhydratmängden automatiskt hög, kanske högre än man önskar.

Pansartax
2011-06-27, 16:10
Ska du dra ner kostnaderna till minimum så är ett vanligt lågpris whey din bästa kompis.

Försöker själv ersätta mycket av min mat med pulver bara för att det är smidigare och enklare.

Smidigt om man bulkar också då man får i sig några liter mjölk på kuppen (Om man nu väljer att blanda med mjölk), bra även om man deffar då man får i sig några liter vatten på kuppen, tror jag dricker minst 5 liter nu/dagen tack varje alla shakes.

Trashcan
2011-06-27, 16:34
Det blir baljväxter och mjölk framöver tror jag. Testade nu. Bönsallad på svarta bönor får tummen upp, och även linssoppa. Jag kan nog tänka mig att leva på det här! :thumbup:

Kan ju passa på att fråga hur bra/dåligt ett högt intag av baljväxter är. Känns spontant som att det är bland de nyttigare livsmedlena?

z_bumbi
2011-06-27, 18:12
Problemet där är om man vill hålla en högproteindiet; då blir kalori- och kolhydratmängden automatiskt hög, kanske högre än man önskar.

Fast har man inte råd så äter man ingen högproteindiet så det är ju inget problem i praktiken.
Har man råd men i alla fall vill spara pengar så är det fortfarande möjligt att äta mycket baljväxter men då självklart även äta annat som innehåller mycket protein för att styra intaget. För det stora flertalet är den senare varianten antagligen vettigast, bara för att något är billigt eller proteinrikt så behöver man ju inte äta det varje mål året runt...

Trashcan: Du får stora mängder fibrer så jag skulle inte börja med att äta alla mål med bara baljväxter utan fortsätta variera men få in mer baljväxter och spannmål vartefter.

vicarious
2011-06-27, 18:15
Ska du dra ner kostnaderna till minimum så är ett vanligt lågpris whey din bästa kompis.

Försöker själv ersätta mycket av min mat med pulver bara för att det är smidigare och enklare.

Smidigt om man bulkar också då man får i sig några liter mjölk på kuppen (Om man nu väljer att blanda med mjölk), bra även om man deffar då man får i sig några liter vatten på kuppen, tror jag dricker minst 5 liter nu/dagen tack varje alla shakes.

Varför är det bra att få i sig extra mycket vatten när man deffar? Proteinshakes är det första jag skulle välja att plocka bort ur mitt kostschema när jag deffar.

kettlebellGuden
2011-06-27, 18:55
Min ICA brukar ha snorbilliga hjärtan, hjärtan, och lever från kyckling. 18 kronor för 450gr.

Pansartax
2011-06-27, 20:24
Varför är det bra att få i sig extra mycket vatten när man deffar? Proteinshakes är det första jag skulle välja att plocka bort ur mitt kostschema när jag deffar.

Menar du rent vetenskapligt eller mig personligen?

Personligen;

Vatten mättar eller "lurar magen", jag är mindre hungrig när jag dricker massa hela tiden.

Jag presterar bättre när jag har druckit massor vatten/har bra vätskebalans. Har provat att i princip dricka ett glas om dagen förutom mat och sen tränat och det har gått sisådär, provade samma sak fast 1 glas vatten varje halvtimma, gick bättre.

Vetenskapligt;

Ingen aning

HondaRider
2011-06-28, 07:38
Jag är f.d student och arbetslös, så ska dra ner matkostnaden till minimum.
Antagande: Det är billigare med protein från pulver än protein från kött, så jag ska försöka fasa ut kött och ersätta det med pulver.

Vilken sorts protein funkar bäst som matersättning? Vassle, kasein, blandning, nåt annat? Inga tokdyra space-metabolic-anaflex-übergrowth protein, då faller ju liksom hela grundtanken. =)

200g tonfisk i vatten på Willys kostar 5 spänn, det ger 50g protein, inga kolhydrater och mindre än ett halvt gram omega3.

Det blir inte billigare än så.

Nötfärs på ICA kostar 49 spänn kilot (Euroshopper), tillsätt vita bönor och kryddor och du har riktig mat som dessutom innehåller en hel mängd vitaminer och mineraler.

Köp vassle billigaste är väl FX tror jag, smakar bra, drick det och gå hungrig hela tiden?

Man kan inte hålla en pulver diet i längden, tror du mig inte så fråga vilken överviktig tjej som helst, de flesta har provat nutrilett.

HondaRider
2011-06-28, 07:42
Menar du rent vetenskapligt eller mig personligen?

Personligen;

Vatten mättar eller "lurar magen", jag är mindre hungrig när jag dricker massa hela tiden.

Jag presterar bättre när jag har druckit massor vatten/har bra vätskebalans. Har provat att i princip dricka ett glas om dagen förutom mat och sen tränat och det har gått sisådär, provade samma sak fast 1 glas vatten varje halvtimma, gick bättre.

Vetenskapligt;

Ingen aning

Heh, om kroppen verkligen skulle kunna ta miste på hunger och törst skulle ingen av oss existera.

Det hjälper möjligtvis att dricka extra om man äter mycket vattenlösliga fibrer.

För träningens skull gäller det att ersätta förlorad vätska, i övrigt dricker du när du är törstig, kroppen talar om för dig alldeles själv när den behöver vätska och att dricka för mycket gör dig hungrigare (elektrolyter sköljs ut och måste ersättas) än om du håller dig till när du är törstig.