handdator

Visa fullständig version : Antioxidanter


pialia
2011-06-27, 11:46
Min första burk med Fairings Defense (x-strong antioxidant with Oxi-fend, whatever that is) tog precis slut och jag har njutit av hela 30 dagar utan förkylningar. Efter 2 dagar utan tillskottet så är jag nu förkyld, cause and effect? mebeh nawt. Men jag tänkte höra om det finns fler där ute som har väldiga problem med förkylningar, jag brukar bli rätt snorig MINST varannan vecka oavsett årstid och med detta tillskott så har jag sluppit det, men 350ish kronor i månaden håller inte i längden.

Någon som har provat ett billigare antioxidanttillskott och varit nöjd? Fairings var den första jag testade, mest för att jag har provat andra Fairingprodukter och gillat dom. I övrigt så äter jag väldigt mycket frukt(kiwi, apelsiner, äpplen, bananer, mm.) och brukar ta C-Vitamin tillskott när förkylningarna är som värst, men har inte märkt någon skillnad. Det kanske är "den unika blandningen" av ingredienser i Fairings tillskott som är så bra?

Jag tänkte besöka närmsta hälsocentral för att se vad dom har att säga, anledningen till att jag inte gått tidigare är för att jag antagit att jag skulle få något svar i stil med "ät mer frukt, motionera mer och sluta stressa" vilket inte hade hjälpt särskilt mycket.

Kanske lite wall-of-textigt. Long story short, någon som har haft samma problem och hittat lösning(som inte äter plånboken)?

Sniggel
2011-06-27, 13:18
Zink ska tydligen ha viss effekt. Superhöga nivåer av c-vitamin ska tydligen kunna minska allvarligheten hos en förkylning. Echinacea ska ha viss effekt och kanske även vitlök (osäker på sista).
Tyvärr kommer jag inte ihåg mängder men ät mycket kött och gärna marin föda (zink). C-vitamin var väl någon ny studie som visade hur mycket man skulle ta och har för mig att det var väldigt mycket och effekten var inte direkt något att tjoa för. Echinacea finns på apoteket och vitlök vet jag inte om det är en myt men det kan man använda mer i matlagning om man vill :P

Annars finns det ju andra antioxidanter man kan prova, som jag inte vet om det finns belägg för. Blanda mumbojumbo huskurer såsom en kopp grönt té med pressad citron, lite honung och riven ingefära. Man vet ju aldrig, gott är det iaf.

ChrisDEFC
2011-06-27, 13:57
C-vitamin tar man väl för att förebygga inte när själva förkylningen brutit ut. Jag kör kombo med mycket omega-3 (4-8kapslar a 1g/dag) 1 c-vitamin a 1g, 1zinktablett a 35-50mg och dessutom multivitamin (billig variant från MM)allt detta varje dag, d-vitamin tar jag 50 000IU varannan vecka. Sen jag började med detta har jag varit sjuk 2ggr på 1½ år och då har det varit 3-4dagarsförkylningar och inte 2½v/förkylning som jag hade innan och dessutom flera per år. Vet inte vad det är som gör det eller om det bara är att jag äter annorlunda men effekt har det haft.

För övrigt är MM-Sp. väldigt billiga på dessa kosttillskott och har mängdrabatt på de flesta grejer så blir inte så dyrt/dag. C-vitaminen tar jag inte riktigt varje dag, inte zinken heller men nästintill varje dag.

HondaRider
2011-06-28, 08:38
Min första burk med Fairings Defense (x-strong antioxidant with Oxi-fend, whatever that is) tog precis slut och jag har njutit av hela 30 dagar utan förkylningar. Efter 2 dagar utan tillskottet så är jag nu förkyld, cause and effect? mebeh nawt. Men jag tänkte höra om det finns fler där ute som har väldiga problem med förkylningar, jag brukar bli rätt snorig MINST varannan vecka oavsett årstid och med detta tillskott så har jag sluppit det, men 350ish kronor i månaden håller inte i längden.

Någon som har provat ett billigare antioxidanttillskott och varit nöjd? Fairings var den första jag testade, mest för att jag har provat andra Fairingprodukter och gillat dom. I övrigt så äter jag väldigt mycket frukt(kiwi, apelsiner, äpplen, bananer, mm.) och brukar ta C-Vitamin tillskott när förkylningarna är som värst, men har inte märkt någon skillnad. Det kanske är "den unika blandningen" av ingredienser i Fairings tillskott som är så bra?

Jag tänkte besöka närmsta hälsocentral för att se vad dom har att säga, anledningen till att jag inte gått tidigare är för att jag antagit att jag skulle få något svar i stil med "ät mer frukt, motionera mer och sluta stressa" vilket inte hade hjälpt särskilt mycket.

Kanske lite wall-of-textigt. Long story short, någon som har haft samma problem och hittat lösning(som inte äter plånboken)?

I långa loppet gör stora mängder antioxidanter mer skada än nytta men just under sjukdom kan extrema mängder av vitamin C (över 5 gram) vara av nytta, se till och ät en hel del dock för C-vitamin (askorbinsyra) är en syra och kan ge magbesvär.

Zink är sällan ett problem för kvinnor, för män kan det dock vara bra att se till att få ett dagligt tillskott (och under perioder kanske till och mer mer än bara vad en multi tablett innehåller).

Billigast möjliga c-vitamin, det är samma sak i alla, i övrigt, billigast möjliga multivitamin/mineral innehåller mer än nödvändigt för de allra flesta, även tränande eller kanske speciellt tränande eftersom vi tenderar att äta både bättre och mer.

"den unika blandningen" är enbart reklam, det finns gott om produkter som innehåller alla essentiella vitaminer och mineraler i högre doser än någon av oss egentligen behöver, hitta den billigaste och kör på den.

HondaRider
2011-06-28, 08:44
C-vitamin tar man väl för att förebygga inte när själva förkylningen brutit ut. Jag kör kombo med mycket omega-3 (4-8kapslar a 1g/dag) 1 c-vitamin a 1g, 1zinktablett a 35-50mg och dessutom multivitamin (billig variant från MM)allt detta varje dag, d-vitamin tar jag 50 000IU varannan vecka. Sen jag började med detta har jag varit sjuk 2ggr på 1½ år och då har det varit 3-4dagarsförkylningar och inte 2½v/förkylning som jag hade innan och dessutom flera per år. Vet inte vad det är som gör det eller om det bara är att jag äter annorlunda men effekt har det haft.

För övrigt är MM-Sp. väldigt billiga på dessa kosttillskott och har mängdrabatt på de flesta grejer så blir inte så dyrt/dag. C-vitaminen tar jag inte riktigt varje dag, inte zinken heller men nästintill varje dag.

Heh, om du blir sjuk eller inte har mer med att göra med hur du utsätts för förkylningsvirus än något annat och vilka tillskott du tar har mer med att göra hur snabbt du tillfrisknar än OM du blir sjuk.

D-vitamin aktiverar t-cellerna, immunförsvarets krigare medan C vitamin tar hand om oxidanterna men kroppen sköter i allmänhet om både och, så länge du inte har vitaminbrist.

Fairing
2011-06-28, 15:24
Min första burk med Fairings Defense (x-strong antioxidant with Oxi-fend, whatever that is) tog precis slut och jag har njutit av hela 30 dagar utan förkylningar. Efter 2 dagar utan tillskottet så är jag nu förkyld, cause and effect? mebeh nawt. Men jag tänkte höra om det finns fler där ute som har väldiga problem med förkylningar, jag brukar bli rätt snorig MINST varannan vecka oavsett årstid och med detta tillskott så har jag sluppit det, men 350ish kronor i månaden håller inte i längden.

Någon som har provat ett billigare antioxidanttillskott och varit nöjd? Fairings var den första jag testade, mest för att jag har provat andra Fairingprodukter och gillat dom. I övrigt så äter jag väldigt mycket frukt(kiwi, apelsiner, äpplen, bananer, mm.) och brukar ta C-Vitamin tillskott när förkylningarna är som värst, men har inte märkt någon skillnad. Det kanske är "den unika blandningen" av ingredienser i Fairings tillskott som är så bra?

Jag tänkte besöka närmsta hälsocentral för att se vad dom har att säga, anledningen till att jag inte gått tidigare är för att jag antagit att jag skulle få något svar i stil med "ät mer frukt, motionera mer och sluta stressa" vilket inte hade hjälpt särskilt mycket.

Kanske lite wall-of-textigt. Long story short, någon som har haft samma problem och hittat lösning(som inte äter plånboken)?

Hej

Om du vill läsa mer om Oxifend som vi använder i Defense så hittar du info här:http://www.nzextracts.co.nz/products/oxi-fend-plus.php

Sverker
2011-06-28, 18:21
D-vitamin aktiverar t-cellerna, immunförsvarets krigare medan C vitamin tar hand om oxidanterna men kroppen sköter i allmänhet om både och, så länge du inte har vitaminbrist.

Helt omöjligt att få under vår fantastiska sommar:thumbup:. Massor av solljus, färsk potatis och jordgubbar

Sniggel
2011-06-29, 10:59
Helt omöjligt att få under vår fantastiska sommar:thumbup:. Massor av solljus, färsk potatis och jordgubbar

Tänk på alla datornördar som käkar gorbys o dricker cola ;)

whitepanther
2011-06-29, 17:31
Tänk på alla datornördar som käkar gorbys o dricker cola ;)

Ja, stackars dem... För det är ju så svårt att gå utanför dörren i 1h och få lite solljus och deras mor brukar väl ändå laga mat åt dem? ;)

Crocker
2011-06-29, 17:33
Jordgubbar är förmodligen det äckligaste som finns, vad innehåller potatis för antioxidanter utom vitamin C?

exevision
2011-06-29, 17:45
Jordgubbar är förmodligen det äckligaste som finns

Meh! Så rent HMB eller EAA är smaskens i jämförselse? *drool*
Kom så ska jag bjuda på frugans hemma odlade jordgubbar!

Crocker
2011-06-29, 17:54
Ska jag vara ärlig så är EAA godare.

Tolkia
2011-06-29, 22:03
Crocker: Jag tror nog att du egentligen fattar Sverkers budskap och inte bara de enskilda orden. Lite trololololo över det hela nu.

Crocker
2011-06-30, 00:13
Hepp, jag var bara nyfiken.

Eddie Vedder
2011-07-01, 11:17
Hepp, jag var bara nyfiken.

Inte nyfiken nog att leta information uppenbarligen. :)

Sniggel
2011-07-01, 14:03
Ja, stackars dem... För det är ju så svårt att gå utanför dörren i 1h och få lite solljus och deras mor brukar väl ändå laga mat åt dem? ;)

Ok, alla kontorsnissar då som inte vistas utomhus mer än 20 minuter på lunchrasten (5 minuter att ta sig ut, 5 att ta sig in o förbereda sig inför jobbet igen), enbart under de bra dagarna under sommarhalvåret och där i en miljö där det inte är social acceptabelt att gå omkring i enbart shorts.
Blir inte mycket d-vitamin där inte även om man anstränger sig.

Crocker
2011-07-01, 14:36
Inte nyfiken nog att leta information uppenbarligen. :)
Ja uppenbarligen inte eftersom jag frågade här, vad är din poäng med kommentaren egentligen?

Eddie Vedder
2011-07-01, 14:44
Ja uppenbarligen inte eftersom jag frågade här, vad är din poäng med kommentaren egentligen?

Att istället för att trolla läs om jordgubbar kunde du ju kollat upp det.

Crocker
2011-07-01, 15:09
Trolla? Jag ställde en fråga. Egentligen kan man ju googla det mesta men vad skulle dessa forum vara bra för då?
Har du inget svar behöver du ju inte kommentera, det är lika fjantigt som att skicka en lmgtfy länk.

whitepanther
2011-07-01, 15:29
Ok, alla kontorsnissar då som inte vistas utomhus mer än 20 minuter på lunchrasten (5 minuter att ta sig ut, 5 att ta sig in o förbereda sig inför jobbet igen), enbart under de bra dagarna under sommarhalvåret och där i en miljö där det inte är social acceptabelt att gå omkring i enbart shorts.
Blir inte mycket d-vitamin där inte även om man anstränger sig.

Haha, I see your point ;)