handdator

Visa fullständig version : Gång med låsta knän


Metral
2011-06-27, 10:57
Jag vet att man inte ska låsa ut knäna fullt när man tränar ben och så, och antar att det även gäller när man till exempel står upp eller går.
Men, om man står med fullt låsta knän och även brukar gå så, vilka nackdelar kan det medföra?
Skulle det vara något värt att försöka ändra på?

ceejay
2011-06-27, 11:03
Det är inget farligt att låsa ut knäna vid böj eller när som helst.
Att översträcka leden är dock inte så bra

Metral
2011-06-27, 11:09
Vad är skillnaden? Jag kan ha uttryckt mig otydligt, men att låsa knät så långt bak det går menar jag. Låst knä är väl antagligen lite tidigare då?

Vunnis
2011-06-27, 11:09
Det beror på om du är överrörlig i leden eller inte.
"låst knä" - rakt.
"översträckt led" - vidare bakåt.

delta_mats
2011-06-27, 11:11
Varför ska du gå med utlåsta knän? Måste ju se helt retard ut.

Metral
2011-06-27, 13:30
Okej, tack för hjälpen.
Och nej, jag går faktiskt inte med utlåsta knän, skulle bara kännas konstigt.

Tolkia
2011-06-27, 15:17
Man bör nog skilja på belastande träning och vanlig kroppsrörelse här. Det är ju inte rakt av så att allt man inte bör göra med 200 kg på ryggen är sådant som är skadligt om man gör det utan att bära annat än den egna kroppsvikten. Utan att vara någon expert tror jag att det är svårt att översträcka sönder knäna vid vanlig gång och vanligt stående, om man inte har någon skada eller missbildning.

nyrjoh
2011-06-27, 19:29
Man bör nog skilja på belastande träning och vanlig kroppsrörelse här. Det är ju inte rakt av så att allt man inte bör göra med 200 kg på ryggen är sådant som är skadligt om man gör det utan att bära annat än den egna kroppsvikten. Utan att vara någon expert tror jag att det är svårt att översträcka sönder knäna vid vanlig gång och vanligt stående, om man inte har någon skada eller missbildning.

Nja, det är relativt vanligt att stå med översträckta knän. Att gå med översträckta knän är ovanligare men inte helt ovanligt det heller.

Översträckta knän bidrar relativt ofta till knäsmärta. Och kan enligt vissa bidra till en gradvis överbelastning av främre delarna av ledytorna i knäna. Uttänjning av främre korsband och bakre ledkapsel. Så inte bra.

Om man tittar från sidan så skall underbenet peka rakt upp och inte bakåt. Står underbenet bakåt så är knäet översträckt.

http://posture-exercises.blogspot.com/2008_07_01_archive.html

http://danceart.com/profiles/blogs/knee-hyperextension-training