handdator

Visa fullständig version : Boxningsmuskler!


Sushipinne
2011-06-27, 02:39
Tja, ska börja boxning direkt efter sommarlovet är tänkt och undrar vilka muskler som är bra att träna då, har hört att armar knappt är någon stor idé att träna, och att det är mest rygg o lite axlar kanske? Stämmer detta? :)

LeBron
2011-06-27, 03:57
Triceps, bröst, explosivitet, uthållighet/kondition =)

Ponitus
2011-06-27, 04:20
Träna hela kroppen är mitt råd.
Nacken kanske är bra att träna med, så du kan stå emot en rejäl smäll i facet! <;

kaer
2011-06-27, 09:03
Boxning är bra att träna när man ska bli bra på boxning.
Styrketräning är väldigt överhajpat (imho) bland nybörjare när det gäller kampsport.

Med det sagt så styrketränar jag ju själv, men främst av andra orsaker än att det ska hjälpa min thaiboxning.

Stoltz
2011-06-27, 09:13
Styrketräning är väldigt överhajpat (imho) bland nybörjare när det gäller kampsport.

Dock, desto tidigare du börjar, desto längre har du kommit när du väl behöver det.

OnT: Träna hela kroppen.

Sheogorath
2011-06-27, 09:14
Träna hela kroppen är mitt råd.
Nacken kanske är bra att träna med, så du kan stå emot en rejäl smäll i facet! <;

Kanske "halsen" egentligen. Man måste ju vara stark framåt för att ta emot en smäll. De musklerna man vanligen kallar för "nacken" böjer huvudet bakåt. Bra övningar för halsmusklerna är t.ex. att ligga på rygg och precis bara lyfta huvudet så att man tvingas ta huvudets vikt med musklerna. Så kör man det som statisk övning. Andra övningar är t.ex. att ligga på rygg på en bänk med huvudet utanför kanten och "curla" med en viktskiva mot pannan.

Egentligen är det ju boxning som är bästa träningen för boxning, men viktiga muskler som man kanske har nytta av att specialträna, förutom då halsen, är t.ex. bålens rotatorer (obliques, rotatores) (man genererar ju kraft "från höften" när man slår, så att säga) och serratus anterior, bröst, främre axlar och triceps.

kaer
2011-06-27, 09:24
[QUOTE=Stoltz;5137903]Dock, desto tidigare du börjar, desto längre har du kommit när du väl behöver det.
[QUOTE]
Ligger väl absolut något i det, men min bild är att många nybörjare inom kampsport går ut alldeles för hårt. Man sätter bilden mot att bli proffs redan första träningen, sen tränar man så och det håller i max 10 veckor.

Spiffy
2011-06-27, 09:37
Uthållighet och smidighet i axlarna. Sen +1 på Sheo.

delta_mats
2011-06-27, 10:30
Det mesta ger sig faktiskt när man börjar träna. Har du dålig kondition så kan du ju träna på den exempelvis.
Något som i princip alla grinar över den första tiden är att axlarna inte orkar med, du kan träna lite uthållighet själv väldigt enkelt ett par gånger i veckan.

Sträck ut armarna rakt ut från kroppen och gör små cirkelrörelser(tänk tennisbollar, fotbollar, medicinbollar, badbollar typ:)), du kan variera storleken på rörelsen under arbetets gång, när du inte orkar längre så sträcker du upp armarna rakt över huvudet och "vilar där".

Kör 2-3 minuter åt gången. Gör även rörelsen med armarna sträckta rakt fram, du kan variera mellan framåt och åt sidorna under samma "rond".

Hopprep är också en övning som testar uthålligheten i armar/axlar och det är alltid kul att kunna hoppa rep när man tränar boxning.

kettlebellGuden
2011-06-27, 10:43
kettlebell swings, hardstyle. Varsågod.

Fishey
2011-06-27, 10:45
hört att man ska ha bra benstyrka också för att energin från en box börjar från benen. Videon visar på slutet hur energin förs från foten till knogen. zLwZibS0Zqg

HulkH
2011-06-27, 10:55
Hela kroppen, fram du kommer behöva mycket uthålligahet i tex axlar eftersom du ska hålla uppe händer under en längre tid. Starka ben är ju alltid bra att ha men tekniken väger in så mycket mer.

mattilainen
2011-06-27, 11:00
jag skulle satsat på att börja boxning och sedan komplettera på gymmet. Varför inte börja direkt?

Pintan
2011-06-27, 11:11
axlar, triceps, nacke, uthållighet och bål är väl kanske viktigast. det känns att få slag mot magen!

Honken
2011-06-27, 11:38
Precis som i alla andra sporter så sker den sportspecifika träningen i samband med att du utövar din sport; styrketräning är styrketräning.

Dikkie
2011-06-27, 13:08
Tittar man på boxare så har de nästan alltid en riktigt stabil bål...

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

Hemi
2011-06-27, 13:28
I början av sina karriärer har dock många av superstjärnorna haft riktigt usla fysiker men varit duktigt bra ändå. Sen har de vässat kroparna snyggt med tiden. En som aldrig riktigt gjorde det var Native amerikanen Joe Hipp, ingen vidare optifysik direkt och han nådde aldrig riktigt ända till topen heller, men nära på. Ibland ser det bättre ut än vad det är dessutom, det där med gener.

BoxerKing
2011-06-27, 14:26
Om du vill vara redo till boxningen så borde du, hoppa mycket hopprep, vara ute o jogga, köra bänkpress, marklyft, knäböj, chins, köra massor med magövningar, militärpress.

Sushipinne
2011-06-27, 16:05
jag skulle satsat på att börja boxning och sedan komplettera på gymmet. Varför inte börja direkt?

jobb, jobb och åter jobb.. "/

Troll
2011-06-27, 21:04
Uthållighet och smidighet i axlarna. Sen +1 på Sheo.

+1:ar och håller med om +1:an på sheo.
Sen är kondition och uthållighet extremt viktigt i boxning.

Inte fel att träna plyometriska övningar heller för explosivitet och snabbhet.