handdator

Visa fullständig version : Tips!


|oRkaR|
2003-12-12, 14:21
Jag tänkte börja styrketräna lite då va.. Då är min fråga.. Hur ska jag göra för att nå bra resultat? Ska man bara pumpa tills man inte orkar mer eller ska man göra i etapper typ?

Alla tips e välkomna, tack på förhand!

EDIT: Jag ska träna typ 2 dagar i veckan.

Herkulez
2003-12-12, 14:28
kör övre halvan av kroppen dag 1
andra halvan dag 2

håll dig till 2-3 övningar/muskelgrupp med kanske 4 set i varje
kör mellan 4-15 reps

typ..................

Dr.Stein
2003-12-12, 15:01
4 reps är väl alldeles för lite i början iaf?? Skulle nog säga att 8-12 reps är det bästa:bpump:

|oRkaR|
2003-12-12, 15:06
Okej, vad innebär reps då? :(

Dr.Stein
2003-12-12, 15:08
Hur många repetitioner du utför per set:D

King Grub
2003-12-12, 15:08
Originally posted by |oRkaR|
Okej, vad innebär reps då? :(

Reps betyder repetitioner, och är antalet gånger du lyfter en vikt innan du vilar. Varje sådan repsomgång kallas set.

Jag rekommenderar att du ögnar igenom z_bumbi:s eminenta nybörjarprogram:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9555

Herkulez
2003-12-12, 15:14
Originally posted by Dr.Stein
4 reps är väl alldeles för lite i början iaf?? Skulle nog säga att 8-12 reps är det bästa:bpump:

baserat på vad?

det är väl bättre att köra fler reps i början så man får in rörelsebanan, men att då och då köra 4 reps är nog inte så skadligt, fast han kanske ska försöka sig på att snitta ca 8 reps


Det hade då jag gjort om jag börjat träna igen och haft den vetenskapen jag har nu..........och alla vet ju att jag alltid har rätt ;)

|oRkaR|
2003-12-12, 15:20
Originally posted by King Grub


Reps betyder repetitioner, och är antalet gånger du lyfter en vikt innan du vilar. Varje sådan repsomgång kallas set.

Jag rekommenderar att du ögnar igenom z_bumbi:s eminenta nybörjarprogram:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9555

Okej tack! Nu ska jag sätta mig å läsa igenom den där nybörjar guiden :love:

Dr.Stein
2003-12-12, 15:21
Det måste ju vara bättre att köra lite fler reps i början så att man lär sig tekninken osv. Kan ju också vara svårt att få någon riktig muskelkontakt på bara 4 reps i början.

Dessutom: om man inte är van vid styrketräning, så är det väl väldigt lätt att man skadar sig eftersom senor och muskelfästena inte är vana vid såpass hög överbelastning.

Dessutom tror jag att man får alldeles tillräcklig överbelastning av 8 reps i början. Senare kan det förstås vara bra att chocka kroppen med lite färre reps ibland.

Räcker de med argument??:cool:

Herkulez
2003-12-12, 15:26
nope give me more...:D

närå du har rätt, jag menade aldrig att han skulle köra 4 reps hela tiden heller

Dr.Stein
2003-12-12, 15:28
Okej, då e vi överens:cheers: :D

kharon
2003-12-12, 15:47
Kom ihåg att äta äta äta om du vill bygga!
Kosten är lika viktig som träningen!


Lycka till!

JAM
2003-12-12, 16:06
Originally posted by kharon
Kom ihåg att äta äta äta om du vill bygga!
Kosten är lika viktig som träningen!
Lycka till! Verkligen! Du får träna hur hårt du vill - äter du dåligt så uteblir resulatten.

|oRkaR|
2003-12-12, 18:31
Originally posted by kharon
Kom ihåg att äta äta äta om du vill bygga!
Kosten är lika viktig som träningen!


Lycka till!

Okej, vad ska man äta för att må bra då? Typ bara käka vanligt morgon-middag-kväll? Eller det är kanske nåt speciellt det också? :)

King Grub
2003-12-12, 18:37
Originally posted by |oRkaR|


Okej, vad ska man äta för att må bra då? Typ bara käka vanligt morgon-middag-kväll? Eller det är kanske nåt speciellt det också? :)

Fler mål än så (5-6) för att maximera näringsupptaget, undvika toppar och dalar i blodsockret och se till att ha konstant proteintillförsel.

Basera kosten på:

Kolhydrater: Pasta, kokt potatis, ris, havregryn, rågflingor, All-Bran, flerkornsbröd, matvete, korngryn, kornris, bönor, linser.

Protein: nötkött (t ex innanlår, ytterlår, rostbiff, nötfärs, lövbiff), griskött (t ex fläskfilé, fläskkotlett, skinka), kyckling, kalkon, höns, struts, hamburgerkött, keso, kesella, mager ost, mjölk, yoghurt, fil, lever, räkor, kräftor, musslor, hummer, fiskbullar, makrill, tonfisk, torsk, strömming, lax, sej, ägg, bönor, linser.

Fett: Oljor (raps, oliv, linfrö, fiskolja t ex), feta fiskar, nötter, frön, mandlar.

Välj något livsmedel från var och en av kategorierna. Komplettera med frukt och grönsaker.

Efter träningen snabba kolhydrater (t ex skumgodis, druvsocker, vitt bröd, cornflakes, potatismos, russin) och protein, gärna i form av en vassleproteindrink.

Dr.Stein
2003-12-12, 19:48
Är du verkligen säker på att skumgodis skulle va särskilt bra efeter träningen??
Snabba kolhydrater innehåller dee iofs men iaf. Godis!!!!!!!!!!!!!??
låter jävligt skumt för mej iaf, själv käkar jag nån frukt och vassleproteindrink efter träning. Tror de är fullt tillräckligt snabbt.:thefinger

King Grub
2003-12-12, 20:06
Originally posted by Dr.Stein
Är du verkligen säker på att skumgodis skulle va särskilt bra efeter träningen??
Snabba kolhydrater innehåller dee iofs men iaf. Godis!!!!!!!!!!!!!??
låter jävligt skumt för mej iaf, själv käkar jag nån frukt och vassleproteindrink efter träning. Tror de är fullt tillräckligt snabbt.:thefinger

Frukt är långsamma kolhydrater. Efter träningen behövs det snabba, och skum- och gelégodis är en ypperlig källa till sådana. Det är rena sockerarter det är frågan om, precis som med dextropur/druvsocker. Bättre har jag svårt att tänka mig. Efter träningen är det inte frågan om att få maximalt med näringsämnen, utan att snabbt få ut kolhydraterna i systemet och påskynda återhämtningen och glykogeninlagringen. Och ja, jag är säker.

Dr.Stein
2003-12-12, 20:08
Hmm, okej... Får väl ge mig då. vet du nån lista på GI värden förresten??

King Grub
2003-12-12, 20:10
Originally posted by Dr.Stein
Hmm, okej... Får väl ge mig då. vet du nån lista på GI värden förresten??

En relativt komplett, med vitt bröd som 100-värde:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

En mycket mer komplett, med glukos som 100-värde, vilket är den internationella standarden:

http://diabetes.about.com/library/mendosagi/ngilists.htm

Dr.Stein
2003-12-12, 20:11
Tack så mycket:)

aliquis
2003-12-12, 22:01
torkade Fikon&dadlar, russin, konserverad aprikos, ananas, melon osv har ju ganska högt gi OCH innehåller näring så varför inte klämma i sig en 5-6 fikon istället för några matskedar druvsocker :)

Jimbo
2003-12-13, 08:42
Själv Fördrar jag russin billigt och gott, trycker väll i mig 100-150 gr efter ett pass