handdator

Visa fullständig version : Professionel Boxning, Hur starka?


BoxerKing
2011-06-26, 23:59
Går själv på boxning, fast bara amatör än så längee.. Men undrar:

Hur starka och uthålliga är dom i Professionel Boxning? såsom WBA, WBC, IBF.

Dom måste iallafall vara jävligt starka och uthålliga. I och med att dom kör 10 ronder a la 3min.
Amatörboxning är 3 ronder. Och det är mer än vad de flesta här skulle orka hålla ut om ni hela tiden måste skydda, jabba, slå kombinationer.
Och styrkemässigt.. Dom har ju Tjocka lindor och gips så dom inte ska krossa händerna.

BoxerKing
2011-06-27, 00:07
Professionell ska det stå i rubriken, kan man inte ändra? :(

Ponitus
2011-06-27, 00:10
Dom är explosiva.
Säkert ganska starka med, men jag tror dom tränar mest explosivitet och uthållighet.

BoxerKing
2011-06-27, 00:31
Japp, det gör dom. Riktigt explosiva.

Men det skulle vara kul om man fick reda på lite olika stats på styrkeövningar.

C.E.J.
2011-06-27, 00:35
Antagligen finns det boxare som är jävligt starka men inte särskilt bra boxare, och jävligt bra boxare som inte är särskilt starka.

Du kanske hittar stats på proffsens hemsidor, vad vet jag.

Ponitus
2011-06-27, 00:49
Spana runt lite på träningsvideor, hemsidor osv så hittar du säkert nån information om deras styrka.

BoxerKing
2011-06-27, 00:58
Tex Mike Tyson, Han var ca 177cm lång, och han vägde 100kg. Så det måste endå varit rätt så mkt muskler? Han var ju jävligt stark och explosiv.

Och C.E.J. : Under hans prime så var Iron Mike världens bästa. Ingen kunde stoppa han o ingen skulle gjort det!

LeBron
2011-06-27, 03:56
Tex Mike Tyson, Han var ca 177cm lång, och han vägde 100kg. Så det måste endå varit rätt så mkt muskler? Han var ju jävligt stark och explosiv.

Och C.E.J. : Under hans prime så var Iron Mike världens bästa. Ingen kunde stoppa han o ingen skulle gjort det!

99kg* :)

filmjölk
2011-06-27, 09:17
Tex Mike Tyson, Han var ca 177cm lång, och han vägde 100kg. Så det måste endå varit rätt så mkt muskler? Han var ju jävligt stark och explosiv.

Och C.E.J. : Under hans prime så var Iron Mike världens bästa. Ingen kunde stoppa han o ingen skulle gjort det!

Tyson hade en väldans massa muskler och var garanterat riktigt sjuk stark, spec i överkroppen, skulle gissa att han hivade runt extrema vikter på gymmet. En annan jättestark och muskulös boxare var Frank Bruno.

Börje H
2011-06-27, 09:43
Antagligen finns det boxare som är jävligt starka men inte särskilt bra boxare, och jävligt bra boxare som inte är särskilt starka.

Förmodligen är det så. Allroundtränade som få, men troligtvis inte vansinnesstarka sett som hel grupp.

Inget stort boxningsfan alls, men tiden då Iron Mike var het då var han helt klart bland det tuffaste man visste :)

P8OzGTHlSRs&feature=related

HulkH
2011-06-27, 10:53
Tex Mike Tyson, Han var ca 177cm lång, och han vägde 100kg. Så det måste endå varit rätt så mkt muskler? Han var ju jävligt stark och explosiv.

Och C.E.J. : Under hans prime så var Iron Mike världens bästa. Ingen kunde stoppa han o ingen skulle gjort det!

178cm och runt 100 låg han ja.

Mike tyson tränade aldrig styrketräning med vikter föräns vid slutet av hans karriär.

Under hans prime så gjorde han bara övningar med kroppen.

Generellt tror jag dom är rätt starka, men mest explosiva och uthålliga.


Tyson hade en väldans massa muskler och var garanterat riktigt sjuk stark, spec i överkroppen, skulle gissa att han hivade runt extrema vikter på gymmet. En annan jättestark och muskulös boxare var Frank Bruno.

Mike tyson var stark men framförallt väldigt snabb vilket många missar, hans teknik och snabbhet gjorde att hans slag helt klart kändes. :D

Hemi
2011-06-27, 12:54
Tyson hade en väldans massa muskler och var garanterat riktigt sjuk stark, spec i överkroppen, skulle gissa att han hivade runt extrema vikter på gymmet. En annan jättestark och muskulös boxare var Frank Bruno.


Ja som byggare slog Bruno nog Tyson, som boxare, nej, fast Bruno var ändå bra om man jämför med många andra, dessutom höll han å med karate. Slagstyrka är inte helt lika med muskelmassa heller. Det finns så otroligt många olika boxare med olika stilar, ibland helt förvrängt, Mark Breland t ex, lång och pinnsmal som en marathonlöpare men värsta tekniska sluggern, en perfekt kombination, om det funkar.

Hemi
2011-06-27, 13:00
En annan som tränade musklerna vetenskapligt var väl Evander Holyfield.

Kan tänka mig att Primo Carnera var naturligt riktigt stark, eller stor i varje fall.

Finns massor lite längre ned i mellanregistret som ser ut lite precis hur som helst.

young_george
2011-06-27, 14:15
David Haye, en av världens bästa tungviktare.
190cm, runt 100kg

Weights
"I work on strength, meaning fewer reps. I do the bench press (145kg), squats (180kg) and chin-ups (with 45kg weights around my waist). Two sessions a day - two days on, one day off."
http://topnews.in/sports/files/david-haye_2.jpg

BoxerKing
2011-06-27, 14:30
Hehe. David Haye möter Klitschko nu på Lördag :)

BoxerKing
2011-06-27, 14:33
Young George: Tack som fan förresten! Citatet var verkligen bra!

HulkH
2011-06-27, 14:58
Hehe. David Haye möter Klitschko nu på Lördag :)

But who wins? ;)

BoxerKing
2011-06-27, 15:15
David Haye! :)

Process Ansvarig
2011-07-05, 20:37
David Haye! :)


Mmmm....NO! *slap*

Hemi
2011-07-06, 10:53
Antagligen finns det boxare som är jävligt starka men inte särskilt bra boxare, och jävligt bra boxare som inte är särskilt starka.

Du kanske hittar stats på proffsens hemsidor, vad vet jag.

Precis vad jag var inne på, det beror lite på viktklasser också. Nu råkar jag känna ett proffs som är rätt så i början av karriären och han är då inte stark alls, röker dessutom en del så jag undrar över kondisen. Fast han har vunnit de flesta matcher om inte alla, blir han het så kanske han får specialträning. Han har dock fått möta mycket större mma fighters på brottarmattan så boxning kan vara en ganska mångfacetterad sport. De flesta boxare går upp viktklaser, somliga upp och ned. Sugar Ray Leonard t ex, han var nog inte starkast i ringen så ofta. Ibland när han gick i tyngre klasser såg han ut som en liten tanig snorunge mot motståndaren men vann ändå.

grondahl
2011-07-06, 11:11
Nu råkar jag känna ett proffs som är rätt så i början av karriären och han är då inte stark alls, röker dessutom en del så jag undrar över kondisen... Han har dock fått möta mycket större mma fighters på brottarmattan så boxning kan vara en ganska mångfacetterad sport.

Du känner alltså en proffsboxare vars matcher är i brottning mot MMA-fighters? Bisarrt.

Hemi
2011-07-06, 11:14
Du känner alltså en proffsboxare vars matcher är i brottning mot MMA-fighters? Bisarrt.

Inte matcher, det har ingått i träningen. Jag har själv boxats på mellannivå och vi gjorde mycket som inte står i manualen. Samma med judoträningen, det händer att vi fightas utan jackor för att veta hur det är att fightas så.

BoxerKing
2011-07-06, 12:16
Proffsnivå? Och röker? Tror nt han orkar 12rundor då..

Hemi
2011-07-06, 12:29
Proffsnivå? Och röker? Tror nt han orkar 12rundor då..

Han är ingen storrökare och bara svaga cigg, men kan inte gå av dem, sist jag snackade med honom i alla fall. Det är ett stort spann på proffsboxningen i de länder där den är större än i Sverige, antal boxare altså, somliga knarkar, röker på, allt möjligt. Toppar sig bätre till matcher. Vissa riktigt bra boxare har haft rätt kass kondis och varit ringrostiga vid riktigt stora matcher också. Jag minns inte vem det var men en boxare för ganska länge sedan fick inte ens gå matchen just vid start och det var t om en titelmatch tror jag, eftersom han var såpass påtänd på något.

När man kollar lite på var många amerikanska och engelska boxare växt upp, bor osv så förstår man. Den killen jag känner lever inget glamouröst liv direkt heller.

Nu försöker jag ju inte säga att detta är BRA på något sätt, tvärtom, de med bäst fysiker och ork har såklart en fördel där.

Nitrometan
2011-07-06, 13:43
Proffsnivå? Och röker? Tror nt han orkar 12rundor då..

Fast proffsmatcher i Sverige är inte 12 ronder. Iaf inte än.

Och om inte boxningsförbundet skärper sig så kanske vi inte ens har amatörmatcher...

BoxerKing
2011-07-06, 15:36
Men finns det ens professionell boxning i sverige? Det är bara amatörnivå, tom OS är amatörnivå med hjälm och 3 ronder a la 3min

grondahl
2011-07-06, 16:08
Efter kampsportslagen började gälla så finns det proffsboxning i Sverige. Dock med modifierade regler.