handdator

Visa fullständig version : Deeefff dax ! ;) bra schema ?


MJA
2011-06-26, 23:32
Imorgon ska jag börja med min 5 veckors korta deff. Från och med 27 Juli till 1 Augusti.

Så har jag tänkt att köra Dag 1
Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Benböj 3*10
Rakbensmark 3*10
Omvända ryggresningar 2*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10

Dag 2
Bänkpress 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10
Smal bänkpress 3*10
Tricepspress 2*10
Situps 3*10-20
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

4-5 gånger veckan. 2 dagar av veckan kommer att gå till att bränna fett genom att powerwalk runt 1 timma.

Kost schemat kommer fungera så hära.

09.00 - 11.30 Frukost: stekt ägg med korv

14.00 - 15.00 Lunch: Skippar all kolhydrater, Blir istället kött,fisk,kyckling,soppa mkt sallad, grönsakre

16:30 - 17.30 Middag: samma som lunch blir det här.

20.00 - 21.00 Kvällsmat: kmr bli något jätte enkelt då ja kmr att vara mätt

OBS ! INGA KOLHYDRATER !


Mitt mål är att bränna fettet som hänger över musklerna och hoppas det kommer ske.. Jag vill bränna runt 6kg vet inte om det är möjligt. Men kämpar jag så når jag ditt ja vill !


Säg vad ni tycker om min deff program.
Kommer den funka?
Vad fattas ?
E det mycket träning? Lite träning?

Tack för alla som lägger ner lite tid och skriver ;)

solari
2011-06-26, 23:37
09.00 - 11.30 Frukost: stekt ägg med korv

14.00 - 15.00 Lunch: Skippar all kolhydrater, Blir istället kött,fisk,kyckling,soppa mkt sallad, grönsakre

16:30 - 17.30 Middag: samma som lunch blir det här.

20.00 - 21.00 Kvällsmat: kmr bli något jätte enkelt då ja kmr att vara mätt

OBS ! INGA KOLHYDRATER !



Hur kan det där vara "inga kolhydrater"?
Är väl i princip bara kyckling och fisk som saknar kolhydrater av det du räknar upp.

MJA
2011-06-26, 23:38
Hur kan det där vara "inga kolhydrater"?
Är väl i princip bara kyckling som saknar kolhydrater av det du räknar upp.

menar mer ris,pasta den typen av kolhydrater =)

Big Sleazy
2011-06-26, 23:38
Helt omöjligt att veta huruvida du kommer nå ditt mål med 6kg eller inte då du inte skriver hur mycket du kommer att äta. Kcal in, kcal ut är det som gäller.

Läs deffguiden.

MJA
2011-06-26, 23:40
Helt omöjligt att veta huruvida du kommer nå ditt mål med 6kg eller inte då du inte skriver hur mycket du kommer att äta. Kcal in, kcal ut är det som gäller.

Läs deffguiden.

om du kollar på min kost schema och gissar på ett ungefär vart min kcal in o ut skulle ligga ? hjälpa tack

Big Sleazy
2011-06-26, 23:43
om du kollar på min kost schema och gissar på ett ungefär vart min kcal in o ut skulle ligga ? hjälpa tack

Hur ska jag veta hur mycket kalorier det där landar på? Du skriver stekt ägg med korv, kött, fisk, fågel. Du skriver ju inga mängder? Stekt ägg med korv kan ju vara allt från 200 kcal till 1000+ kcal beroende på mängd. Detsamma gäller det andra.

MJA
2011-06-26, 23:44
Hur ska jag veta hur mycket kalorier det där landar på? Du skriver stekt ägg med korv, kött, fisk, fågel. Du skriver ju inga mängder? Stekt ägg med korv kan ju vara allt från 200 kcal till 1000+ kcal beroende på mängd. Detsamma gäller det andra.

men jag vet inte hur ja ska skriva det..

Big Sleazy
2011-06-26, 23:47
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Läs detta först. Fråga sedan.

solari
2011-06-26, 23:47
men jag vet inte hur ja ska skriva det..


Vet du inte hur du ska skriva hur mycket du äter?
Prova antal ägg, vilken sorts korv och vikt osv...

nocantdo
2011-06-27, 01:29
Som ovan säger utan att räkna Kcal så kommer det bli en riktigt flummig deff.
Räkna ut din Bmr plus aktivitets nivå dra Av 500 kcal till att börja med.

Fyll dina macros hur du vill men mer Protein är väll att föredra under deff.

Lycka till

MJA
2011-06-27, 09:40
Som ovan säger utan att räkna Kcal så kommer det bli en riktigt flummig deff.
Räkna ut din Bmr plus aktivitets nivå dra Av 500 kcal till att börja med.

Fyll dina macros hur du vill men mer Protein är väll att föredra under deff.

Lycka till

Förstog inte när ja läste deff guiden.. men hur ska ja räkna = ?

vicarious
2011-06-27, 09:47
Förstog inte när ja läste deff guiden.. men hur ska ja räkna = ?

Från deffguiden

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

Danbe
2011-06-27, 10:54
jag brukar inte lägga mig i men ibland förstår jag inte varför man inte läser och söker mer först och frågar sen. Om man inte förstår deffguiden som i mina ägon är enormt lätt att läsa så kanske man inte ska deffa ?

Pretorian
2011-06-27, 11:21
Jag vet hur jag själv frågade först innan jag läste deffguiden så jag kan inte klaga på alla andra som gör samma misstag.

nocantdo
2011-06-27, 11:40
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Denna kan ge dig ett hum om vad din förbrukning är.

Men ska du deffa med bästa resultat så är matvågen en av dina bästa vänner.

jasonmago
2011-06-27, 12:09
menar du att du ska köra dom där Dag1 och dag2 varannan dag 4-5 gånger i veckan? :O UTAN kolhydrater?

lurre86
2011-06-27, 12:12
Som ovan säger utan att räkna Kcal så kommer det bli en riktigt flummig deff.
Räkna ut din Bmr plus aktivitets nivå dra Av 500 kcal till att börja med.

Fyll dina macros hur du vill men mer Protein är väll att föredra under deff.

Lycka till



Han måste inte räka kcal för att lyckas med deffen.

Om han väger sig varje morgon i början så ser han om han ligger på e stabil vikt...

Sedan tar han bort lite mat... och fortsätter väga sig varje dag...

Till slut så kommer han lära sig hur mkt han kan äta....

Så att räkna kcal för en lyckad deff är inte ett måste.
Men visst det blir "kanske" lättare.

vicarious
2011-06-27, 12:43
(för) mycket träning och (för) lite kolhydrater för min smak.

MJA
2011-06-27, 14:55
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Denna kan ge dig ett hum om vad din förbrukning är.

Men ska du deffa med bästa resultat så är matvågen en av dina bästa vänner.

tack så mkt ! den va till nytta ligger på 2300 kcal om dan för att gå ner i vikt..

MJA
2011-06-27, 14:56
som ja ser så klagar alla på att det är lite kolhydrater ?+

e det lite ?
jag kan äta kolhydrater det e jag inte alergisk för ! men frågan e vilka sort kolhydrater kan jag äta och inte förstör min deef?

vicarious
2011-06-27, 15:07
som ja ser så klagar alla på att det är lite kolhydrater ?+

e det lite ?
jag kan äta kolhydrater det e jag inte alergisk för ! men frågan e vilka sort kolhydrater kan jag äta och inte förstör min deef?

Det beror på vad man jämför med. Inga kolhydrater förstör din deff.

Om din deff blir lyckad eller inte beror på andra saker. För det första så måste kaloribalansen vara negativ. Du måste åstadkomma ett underskott av kalorier så kroppen tvingas energi från dina reserver (fettet.)

För det andra måste proteinintaget vara högt så att muskelmassan bevaras så bra som möjligt. Detta kombinerat med tung styrketräning ger ett bra utgångsläge.

Summan av kardemumman är att det finns ingen anledning att utesluta kolhydrater i kosten för själva viktnedgångens skull. Det är kalorier in och kalorier ut som i första hand är avgörande.

jasonmago
2011-06-27, 15:55
Snälla läs bara deffguiden..

Alla de frågor du ställt kunde blivit besvarade genom att bara läsa den så vad är problemet?

Big Sleazy
2011-06-27, 16:27
Snälla läs bara deffguiden..

Alla de frågor du ställt kunde blivit besvarade genom att bara läsa den så vad är problemet?

Antingen så trollar han, eller så förstår han bara inte guiden. Alternativt att han inte ens läst den.

krille93
2011-06-27, 19:45
OBS ! INGA KOLHYDRATER !


E det mycket träning? Lite träning?

Tack för alla som lägger ner lite tid och skriver ;)

Varför skippa kolhydraterna? pajas.... träna hårt och käka pf så ska det bli bra *gah!*

willtjam
2011-06-27, 21:16
Varför skippa kolhydraterna? pajas.... träna hårt och käka pf så ska det bli bra *gah!*

Det är fortfarande en negativ kalorinivå som avgör.

Endumen
2011-06-27, 21:26
jag brukar inte lägga mig i men ibland förstår jag inte varför man inte läser och söker mer först och frågar sen. Om man inte förstår deffguiden som i mina ägon är enormt lätt att läsa så kanske man inte ska deffa ?

Ja, håller med. I en annan tråd har han frågat OM han skall deffa eller inte och flera av oss har avrått ifrån det...


Imorgon ska jag börja med min 5 veckors korta deff. Från och med 27 Juli till 1 Augusti.

Så har jag tänkt att köra Dag 1
Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Benböj 3*10
Rakbensmark 3*10
Omvända ryggresningar 2*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10

Dag 2
Bänkpress 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10
Smal bänkpress 3*10
Tricepspress 2*10
Situps 3*10-20
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

OBS ! INGA KOLHYDRATER !


Mitt mål är att bränna fettet som hänger över musklerna och hoppas det kommer ske.. Jag vill bränna runt 6kg vet inte om det är möjligt. Men kämpar jag så når jag ditt ja vill !


Säg vad ni tycker om min deff program.
Kommer den funka?
Vad fattas ?
E det mycket träning? Lite träning?

Tack för alla som lägger ner lite tid och skriver ;)

Hej!

Ditt träningsschema har jag inte så mycket synpunkter på. Annat än att du får känna efter hur kroppen känner sig. Att köra 10reps per set är kanske inte heller det ultimata, men det beror på vad du vill få ut av det. Jag har ofta valt att köra tungt med ca 5 reps per set då jag är inne i en deffperiod.

Maten har du fått tips om redan innan. Men det tål att sägas igen att du behöver kolhydrater efter träning för att möjliggöra en bra fettförbränning och muskeluppbyggnad. Så att skippa dom helt är inte något du bör göra.

Ett till tips är att inte ta ut dig för mycket i början... Ta det lugnt och låt det ta sin tid.

Ditt mål på 6kg/5veckor är absolut möjligt att uppnå. Jag har själv droppat 10kg på under en månad. Men en snabb viktnedgång medför oftast en stor muskelförlust...



som ja ser så klagar alla på att det är lite kolhydrater ?+

e det lite ?
jag kan äta kolhydrater det e jag inte alergisk för ! men frågan e vilka sort kolhydrater kan jag äta och inte förstör min deef?


Snabba kolhydrater efter träning (exempelvis en mogen banan, eller en gainer-shake)

Långsamma kolhydrater under dagen.

Läs på lite om GI (Glykemiskt index). Det är en tabell som beskriver hur snabbt ditt blodsockervärde höjs vid förtäring.

Men som de andra har sagt: Läs runt lite. Deffguiden ger mycket svar. Sök även på andras frågor. Det är inte alltid det bästa att ta den snabba vägen och fråga om något innan man har svarat.


Men slutligen: Lycka till! :thumbup:

nocantdo
2011-06-28, 17:14
Han måste inte räka kcal för att lyckas med deffen.

Om han väger sig varje morgon i början så ser han om han ligger på e stabil vikt...

Sedan tar han bort lite mat... och fortsätter väga sig varje dag...

Till slut så kommer han lära sig hur mkt han kan äta....

Så att räkna kcal för en lyckad deff är inte ett måste.
Men visst det blir "kanske" lättare.

Det låter väldigt flummigt i mina Öron om han ska gissa sig till sin dagsförbrukning genom spegeln :s.

Kommer ta honom ett par veckor/månader för att ens avgöra detta ?

Rolig deff

MJA
2011-06-29, 23:22
Idag har ja typ ätit skiit =(

2 stekta ägg. frukost. 13.00

pasta ( 1 talrik )19.00

gym:19.30-20.15

just nu dricker ja protein shake..

dåligt eller hur?

Hennish
2011-06-30, 01:27
Idag har ja typ ätit skiit =(

2 stekta ägg. frukost. 13.00

pasta ( 1 talrik )19.00

gym:19.30-20.15

just nu dricker ja protein shake..

dåligt eller hur?

Men om du nu vet om att det är kasst, varför käkar du det då?
Mer protein! Käka kvarg, kyckling, kött, nötter, ost blablabla. Du vet ju själv att det inte håller att bara käka ägg och spaghetti och det har folk sagt till dig tidigare i tråden.

vicarious
2011-06-30, 07:35
Idag har ja typ ätit skiit =(

2 stekta ägg. frukost. 13.00

pasta ( 1 talrik )19.00

gym:19.30-20.15

just nu dricker ja protein shake..

dåligt eller hur?

Det ser ut som ganska lite energi och alldeles för lite protein.

Jonas N
2011-07-01, 19:59
haha detta måste vara troll. om det är sanning så räcker det nog att börja räkna kcal för att bränna ett par 1000kcal om dagen bara i förhöjd hjärnaktivitet.

Han måste inte räka kcal för att lyckas med deffen.

Om han väger sig varje morgon i början så ser han om han ligger på e stabil vikt...

Sedan tar han bort lite mat... och fortsätter väga sig varje dag...

Till slut så kommer han lära sig hur mkt han kan äta....

Så att räkna kcal för en lyckad deff är inte ett måste.
Men visst det blir "kanske" lättare.

1. för att detta ska fungera så måste han äta exakt samma sorts mat varje dag. uppenbarligen förstår han inte konceptet med energi så om han varierar kosten kommer han inte veta hur mycket han ska äta.

2. för att detta ska fungera måste han vara kapabel att avläsa en våg.

ursäkta bitterheten men ärligt.. han kan lägga ner lite tid och energi på att läsa och förstå folks inlägg innan han frågar nästa dumma fråga.