handdator

Visa fullständig version : Hur hårt ska man köra SL 5x5


PetterHultin
2011-06-26, 13:56
Hej, jag tänkte börja köra SL 5x5 schemat och undrar hur hårt man ska köra varje övning från 1RM? Jag har tidigare kört ett schema där man kör en övning per dag 5 ggr/vecka. Alltså måndag bänk, tisdag militär, onsdag rodd osv. I det schemat ska man ligga så nära gränsen till döden man kan, men jag vet själv att jag aldrig skulle klara det i SL om man ska köra 3 övningar per pass 5x5.

Så vad ska man ligga på ungefär? 80%? mer? Tacksam för svar!

Zorban
2011-06-26, 14:10
Du kör väl inte en övning per dag utan typ 3 stycken? Typ först böj/bänk/rodd, sen nästa pass böj/militärpress/marklyft. Sen börjar du om på första passet.

Dessutom börjar du med extremt lätta vikter, typ bara stången i allt utom marklyft, och ökar med 2.5 kg varje pass. Då kommer du efter ett tag att slå i ditt 5RM.

kettlebellGuden
2011-06-26, 14:15
Tom stång är på tok för lätt att börja med för många. Men ärligt talat är det rätt väldokumenterat upplägg och finns att hitta på det där internet.

TheGhr
2011-06-26, 14:20
Jag började 5x5 på hälften av mitt 1RM och det räckte för att senare gå om mitt tidigare bästa.

PetterHultin
2011-06-26, 14:26
Jo jag vet att det går att hitta på internet. Problemet jag haft är att alla sidor såsom stronglifts.com gett mig virus på datorn. Därför vänder jag mig nu till kolozzeum. Men tanken är alltså att börja på låg vikt och arbeta sig upp till en bra nivå och sen progressera därifrån?

Thornblom
2011-06-26, 14:34
Jo jag vet att det går att hitta på internet. Problemet jag haft är att alla sidor såsom stronglifts.com gett mig virus på datorn. Därför vänder jag mig nu till kolozzeum. Men tanken är alltså att börja på låg vikt och arbeta sig upp till en bra nivå och sen progressera därifrån?

Sluta porrsurfa? Du får inte virus av vanliga hemsidor om du inte redan har ett virus som öppnar portar för att ta in andra virus.

OT:
Börja med lätta vikter, 40% av 1RM typ. Så stegrar du uppåt enligt programet.

PetterHultin
2011-06-26, 14:43
Sluta porrsurfa? Du får inte virus av vanliga hemsidor om du inte redan har ett virus som öppnar portar för att ta in andra virus.

OT:
Börja med lätta vikter, 40% av 1RM typ. Så stegrar du uppåt enligt programet.


Om du varit inne på stronglifts.com och försökt ladda ner deras PDF fil så förstår du också att det inte är ett jävla stoft som står rätt till på den där sidan..
Okej då får jag väl göra så. Blir lite mkt dödtid bara eftersom jag tänker köra GVT var 12e vecka. Men då får jag väl gå in mig med SL först då.

Thornblom
2011-06-26, 14:54
Om du varit inne på stronglifts.com och försökt ladda ner deras PDF fil så förstår du också att det inte är ett jävla stoft som står rätt till på den där sidan..
Okej då får jag väl göra så. Blir lite mkt dödtid bara eftersom jag tänker köra GVT var 12e vecka. Men då får jag väl gå in mig med SL först då.

Har laddat ned den, och äger även inget virusskydd. Inga problem.

Du kan ju börja tyngre, men då är det lätt att man fastnar sedan.

apfel
2011-06-26, 15:03
om du skriver ner dina 1rm på samtliga övningar kan jag skriva vad du ska starta på
enligt Mehdi, dvs om du ha bra teknik på alla övningar. har någon excel fil som räknar ut allt, men kom inte ihåg länken till skiten..
EDIT: skriv vikt och helst bf% oxå..

kettlebellGuden
2011-06-26, 15:04
Knappast några virus eller konstigheter att ladda hem från stronglifts.com.

apagul
2011-06-26, 15:27
http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/


Yeaah buddy yeeeahh... :smash:

"Now, with StrongLifts 5×5 your goal is NEVER to get sore or “pumped” because the only thing that matters for building muscle is gaining strength."

"You’ll Get So Strong, You’ll Begin To
Scare The Guys In Your Gym!"

"I feel a lot healthier now than before. My heart no longer flutters when I get stressed. My relationship with my wife is better as I don't get stressed as much. My self confidence has increased, I no longer feel the need to cross my arms over my gut while sitting. My lifts have gone up dramatically, at the gym I do get looks and comments. When I put the fourth plate on each side and squat to full depth I turn heads. I can't wait until the fifth."

Yeaah buddy yeaahh. :laugh:*slap**screwy*

Är "StrongLifts" var alla SL-lyftare sitter och konspirerar?

apfel
2011-06-26, 15:34
http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/


Yeaah buddy yeeeahh... :smash:

"Now, with StrongLifts 5×5 your goal is NEVER to get sore or “pumped” because the only thing that matters for building muscle is gaining strength."

"You’ll Get So Strong, You’ll Begin To
Scare The Guys In Your Gym!"

"I feel a lot healthier now than before. My heart no longer flutters when I get stressed. My relationship with my wife is better as I don't get stressed as much. My self confidence has increased, I no longer feel the need to cross my arms over my gut while sitting. My lifts have gone up dramatically, at the gym I do get looks and comments. When I put the fourth plate on each side and squat to full depth I turn heads. I can't wait until the fifth."

Yeaah buddy yeaahh. :laugh:*slap**screwy*

Är "StrongLifts" var alla SL-lyftare sitter och konspirerar?

ifrågasätt inte ett program som funkat för tusentals människor om du inte testat det själv, vilket jag betvivlar att du gjort. finns flera exempel på lyftare här på kollo som fått bra resultat och även om vissa success stories är lite väl överdrivna så är dem trots allt en produkt av folk som testat och analyserat deras framgångar efter programmet.

apagul
2011-06-26, 15:37
ifrågasätt inte ett program som funkat för tusentals människor om du inte testat det själv, vilket jag betvivlar att du gjort. finns flera exempel på lyftare här på kollo som fått bra resultat och även om vissa success stories är lite väl överdrivna så är dem trots allt en produkt av folk som testat och analyserat deras framgångar efter programmet.

Jag ifrågasätter "StrongLifts", vad är det för tomtar som gör/läser den sidan?

Förövrigt brister din logik.
Så om jag inte har testat något så kan jag inte uttala mig?
För att 1000personer har fått något att fungera så fungerar det?

apfel
2011-06-27, 16:43
Jag ifrågasätter "StrongLifts", vad är det för tomtar som gör/läser den sidan?

Förövrigt brister din logik.
Så om jag inte har testat något så kan jag inte uttala mig?
För att 1000personer har fått något att fungera så fungerar det?

jag menar bara att om du inte testat programmet kanske du inte ska snacka skit om det i en tråd där någon försöker få hjälp med det.

mikaelj
2011-06-27, 16:49
Jag ifrågasätter "StrongLifts", vad är det för tomtar som gör/läser den sidan?

Vad föreslår du som alternativ?

För att 1000personer har fått något att fungera så fungerar det?

Det låter som ett rimligt antagande.

TheGhr
2011-06-27, 17:04
"Now, with StrongLifts 5×5 your goal is NEVER to get sore or “pumped” because the only thing that matters for building muscle is gaining strength."


Vad exakt menas här, enbart "sore" dagen efter samt "pumped" som i Arnolds kända youtube-klipp? Jag frågar vem som än vet eftersom nog ger framförallt benböjen numera mig en del motstånd på sista repetitionen. Är det okey att behöva kriga upp sista lite sista reppen eller måste jag sänka vikterna? Edit: Även i övriga övningar när jag tänker efter.

mikaelj
2011-06-27, 17:10
Poängen är inte att få träningsvärk eller pump, men det är klart att du till sist kommer att behöva ta i rätt ordentligt, ju närmare du kommer ditt 5RM. Se till att hålla god form bara.

lirberr
2011-06-27, 18:23
http://images.4chan.org/fit/src/1309194215114.jpg

PetterHultin
2011-06-27, 21:20
Okej, personligen så känner jag bara att jag får muskelväxt när jag skriker på en 3-5 reps nivå så då kanske det här programmet inte riktigt är upplagt för mig?

*Med tanke på att det verkar vara en väldans massa veckor innan man når en 5RM-nivå. Vad säger ni?

mikaelj
2011-06-27, 21:22
Okej, personligen så känner jag bara att jag får muskelväxt när jag skriker på en 3-5 reps nivå så då kanske det här programmet inte riktigt är upplagt för mig?

*Med tanke på att det verkar vara en väldans massa veckor innan man når en 5RM-nivå. Vad säger ni?

Beror på vilka dina ingångsvikter är. Vad är ditt nuvarande 1RM och 5RM i knäböj?

tntballe
2011-06-27, 21:28
Okej, personligen så känner jag bara att jag får muskelväxt när jag skriker på en 3-5 reps nivå så då kanske det här programmet inte riktigt är upplagt för mig?

*Med tanke på att det verkar vara en väldans massa veckor innan man når en 5RM-nivå. Vad säger ni?

Inte mer komplicerat än att du höjer vikten snabbare i början.
Eller kör det avancerade 5*5, där får du börja med att testa vilka vikter du ska använda.
Postat via en mobil enhet

PetterHultin
2011-06-27, 22:22
Beror på vilka dina ingångsvikter är. Vad är ditt nuvarande 1RM och 5RM i knäböj?

Jag skulle gissa på att mitt 1RM ligger på 100 jämnt, har dock varit skadad 1,5 månader och inte kunnat böja/mark något under hela den tiden. Har precis börjat igen. Så för sakens skull säger vi 95 1RM och 88 5RM.

Rusk
2011-06-27, 22:32
"Now, with StrongLifts 5×5 your goal is NEVER to get sore or “pumped” because the only thing that matters for building muscle is gaining strength."

Herregud:rolleyes:

davkei
2011-06-28, 09:20
"Now, with StrongLifts 5×5 your goal is NEVER to get sore or “pumped” because the only thing that matters for building muscle is gaining strength."

Herregud:rolleyes:

What he said!

pwnyou
2011-06-28, 13:24
En fråga bara till er som kör 5x5 ibland. Lånar tråden lite.

Hur många reps kan ni göra på första settet ifall ni hade kört det till fail istället för att köra till fail på femte settet.

Alltså, hur många repetition max motsvarar 5x5RM för er? Är det samma vikt som 7RM? 8RM? 9RM?

Leifallan
2011-06-28, 13:32
5x5RM motsvarar ungefär 90% av ditt 5RM.

PetterHultin
2011-07-18, 20:27
Nu har jag kört igång och det går riktigt j***a bra. Har dock fått tillbaka min gamla ryggsmärta i nedre ryggen. Och istället för att slösa ungefär 10000 på olika sjukgymnaster som inte har en aning om vad de pratar om undrar jag istället här på jordens mittpunkt om det går att byta ut barbell rows mot chins?

Jag borde väl inte missa något?

Crocker
2011-07-18, 20:31
Du litar inte på en sjukgymnast utan på en random kollomedlem?

Om du nu vet så mycket om alla sjukgymnaster så bör frågan vara enkel.

Och varför i hela Skövde skulle din nedre rygg bli bättre av det bytet om du inte ens vet vad som är fel? :confused:

Ponitus
2011-07-18, 20:39
Nu har jag kört igång och det går riktigt j***a bra. Har dock fått tillbaka min gamla ryggsmärta i nedre ryggen. Och istället för att slösa ungefär 10000 på olika sjukgymnaster som inte har en aning om vad de pratar om undrar jag istället här på jordens mittpunkt om det går att byta ut barbell rows mot chins?

Jag borde väl inte missa något?

Du tycker inte det är bättre att försöka ta tag i problemet och se vad som kan vara fel? Kolla över din teknik är mitt första tips.

PetterHultin
2011-07-18, 21:47
Jag vet vad som är fel. Och vid vissa vinklar när ryggen belastas så är smärtan oundviklig. Och varför det skulle bli bättre är för att chins inte påverkar nedre ryggen och eftersom jag klarar både marklyft och knäböj så borde det räcka?

Rusk
2011-07-18, 22:01
"Alltså måndag bänk, tisdag militär"

Woot woot, failure i bänk måndag och failure i MP tisdag, snacka om icke återhämtade delts.

PetterHultin
2011-07-19, 06:06
Vem sa något om failure? Det är ett styrkeprogram inte ett bodybuildingprogram. Precis som SL, så är failure varken nödvändigt eller önskvärt.