handdator

Visa fullständig version : Sjuk mitt i deffen, hur bör jag äta ?


kallinarn
2011-06-26, 13:20
Har deffat i två veckor och har nu blivit tokförkyld och sitter på hög feber.

Har lite panik över det eftersom jag har min första deadline om 6veckor och vill se så bra ut som möjligt då ?

Hur bör jag äta och vad bör jag äta för att tillfriskna så fort som möjligt ?

Senaste dagarna har jag ätit typ 700kalorier om dagen för jag tycker att jag läst att de är bra att äta lite så kroppen fokuserar på ta bort sjukdommen.

Eller bör jag äta på något annat vis? Äter ogärna överskott eller på något vis som kommer resultera i fettuppgång.

Denniss
2011-06-26, 13:25
Har deffat i två veckor och har nu blivit tokförkyld och sitter på hög feber.

Har lite panik över det eftersom jag har min första deadline om 6veckor och vill se så bra ut som möjligt då ?

Hur bör jag äta och vad bör jag äta för att tillfriskna så fort som möjligt ?

Senaste dagarna har jag ätit typ 700kalorier om dagen för jag tycker att jag läst att de är bra att äta lite så kroppen fokuserar på ta bort sjukdommen.

Eller bör jag äta på något annat vis? Äter ogärna överskott eller på något vis som kommer resultera i fettuppgång.

Fokusera på att bli frisk, ignorera deffen. Käka det du mår bra av och försök att stoppa i dig det du kan. Om du inte har aptit att käka mer förstår jag att du ligger lågt på kcal, men annars är det bara löjligt.

kallinarn
2011-06-26, 13:27
Fokusera på att bli frisk, ignorera deffen. Käka det du mår bra av och försök att stoppa i dig det du kan. Om du inte har aptit att käka mer förstår jag att du ligger lågt på kcal, men annars är det bara löjligt.

Är väl både och, men är det några fördelar med att äta mer eller äta lite ?

machine gun
2011-06-26, 13:27
Lägg dig på energibalans eller strax under (typ -200 kcal/dygn). Ligger du på för lågt minus riskerar du att tappa en hel del muskelmassa eftersom kroppen behöver energi för att bekämpa viruset.

En förkylning håller som regel i sig i en vecka, du hinner knappast blir fet på den tiden.

Popstoffe
2011-06-26, 13:32
Din energiförbrukning höjs när du har feber. Rätta mig om jag har fel. Det är nog inte bra att försöka äta så lite som möjligt när du är sjuk.

kallinarn
2011-06-26, 13:38
Hur mycket skulle mina muskler ta skada + fettet om jag äter -200 tills jag är frisk och kosten är olika, mest protein men även godis ifall det skulle komma sug, men även fast jag äter godis ligger jag -200. Förändring på kroppen ?

daloatf
2011-06-26, 13:43
Om du har ett underskott på 200kcal kommer det inte bli så stor muskelförlust. Om du förlorar något kommer du få tillbaka den förlorade massan på nolltid.

kallinarn
2011-06-26, 13:44
Om du har ett underskott på 200kcal kommer det inte bli så stor muskelförlust. Om du förlorar något kommer du få tillbaka den förlorade massan på nolltid.

Fettuppgång ? Om du baserar på kosten jag beskrev ovan.

kallinarn
2011-06-26, 14:43
Tacksam för svar. Vet inte hur jag ska äta ännu.

daloatf
2011-06-26, 15:43
Om du ligger på -200kcal kommer du ju förlora vätska,fettmassa och muskelmassa.

Förlusten av muskelmassa är minimal och inget du behöver oroa dig om. Mindre underskott = mindre förlust av muskelmassa.

Sen tror jag att ligga nära kaloriebalans kommer göra så du blir frisk lite snabbare.
Jag fortsatte med ett underskott på 700 kcal när jag var sjuk. Då var jag då sjuk i en månad. Men då tränade jag ändå. Nu i efter hand så hade det varit bättre med att ha lagt sig på balans eller så nära som möjligt.

Försök bara ha ett högt proteinintag. Godis är helt ok om du inte får i dig tillräckligt med kcal.

kallinarn
2011-06-26, 17:21
Okej tack för hjälpen, var rätt att om jag stoppar i mig godis, även med kaloriunderskott så ökar fettet rätt bra.

Men nu åt jag en snickers och lite lightglass. Känns faktiskt bättre.

Nått 1600kcal idag iaf vilket fortfarande är ett jävla underskott tror jag. Men bättre än 600kcal som jag fick i mig fredag och lördag

Morrris
2011-06-26, 17:30
+1 på maskinen om du absolut måste ha ett uppsatt kcalmål under de dagar du är sjuk.

kallinarn
2011-06-26, 17:50
+1 på maskinen om du absolut måste ha ett uppsatt kcalmål under de dagar du är sjuk.

Ja tyvär vill jag ha full kontroll och veta nästan 100% att jag iaf inte går upp i FETT. Är väldigt supernojjig. Har nyss smällt i mig light glass och snicker och hamnat på 1600kcal för dagen. Är 192cm o väger 86kg och tränar 10pass i veckan ( 5intervaller + 5styrke ) Så jag antar att de fortfarande är ett grovt underskott för mig.

Resterande dagar ska jag försöka ligga något under bara med bättre mat så får jag hoppas att jag frisknar till snart. så jag kan träna så många veckor som möjligt innan jag far på semester!

Onåd
2011-06-26, 18:52
När jag blir sjuk under deff är min första prioritet att bli frisk så fort som möjligt. Det innebär vanligen att jag lägger mig runt kaloribalans, ser till att sova mycket och att ta det lugnt i största allmänhet.

Sundsarn
2011-06-26, 21:00
Ligger du på underskott går du inte upp i vikt? Varför nojja dig över att öka fettvikten då? Antag att du skulle ligga på 200 kcal ÖVERSKOTT i en hel vecka för att bli frisk och antag att det skulle vara rent fett. Då har du gått upp hela (ca) 200g fett! Katastrof? Lägg dig isf på ett litet underskott som det tipsas om ovan. Eller ännu bättre; på energibalans.

Den eventuella omfördelningen mellan muskelmassa och fett är iaf helt klart försumbar, åtminstone så länge du ligger hyfsat nära energibalans. Det är den oavsett enligt mitt tycke. Bli frisk för bövelen.:smash:

Jontez
2011-06-27, 07:22
Jag blev sjuk i slutskedet av min deff för 2 veckor sen. Sedan dess har mitt mål varit att ligga på minst energinalans men helst på plussidan. Igår kände jag mig frisk så prövade ett pass och drog PB direkt. Kanske har gått upp nått kg men det var det lätt värt!

kallinarn
2011-06-27, 12:24
Svettats bort mycket feber och endel halsont inatt. Kanske kan börja igen på onsdag torsdag. Finns det risk att man blir sjuk igen om man börjar för hårt. Eller är det bara att köra på igen när man är helt frisk?

Sniggel
2011-06-27, 12:52
Förstår inte varför du tror att du skulle gå upp i fettvikt om du ligger på kaloriunderskott?

kallinarn
2011-06-27, 13:38
Förstår inte varför du tror att du skulle gå upp i fettvikt om du ligger på kaloriunderskott?

Vet inte, låter ju jävligt dumt men. Nånting säger att äter man godis är det fel oavsett :)

Denniss
2011-06-28, 09:37
Mehh bara för att jag skrev i den här tråden så blev jag själv sjuk :(

Sniggel
2011-06-28, 10:43
Vet inte, låter ju jävligt dumt men. Nånting säger att äter man godis är det fel oavsett :)

Stefan Rössner säger att man kan gå ner i vikt (tappa fett) på hallonbåtar, jag håller med honom. Enda undantaget där man kan gå ner i vikt och gå upp i fettmassa är vid stora mängder fruktos dagligen (flera hekto med fruktos har jag för mig), eller några andra extremfall.

kallinarn
2011-06-28, 11:14
Stefan Rössner säger att man kan gå ner i vikt (tappa fett) på hallonbåtar, jag håller med honom. Enda undantaget där man kan gå ner i vikt och gå upp i fettmassa är vid stora mängder fruktos dagligen (flera hekto med fruktos har jag för mig), eller några andra extremfall.

Vad finns i fruktos ?

Härligt att du skrev det där för igår tog sjukdomen en sväng neråt och blev värre. Har för att hålla humöret uppe lagt in godis eller glass dom 2senaste dagarna men ändå legat i min kaloribudget med litet underskott men även hållt proteinintaget på en helt okej nivå. Jag hade förväntat mig att se i spegeln som tidigare dagar efter rejäl frossa men icket. Konturerna som precis börjat bli tydligare på magen är där precis som dom ska :)

Får hoppas man kan börja träna igen nästa vecka eller slutet på denna.

Hur som tack för inlägget, känner mig mig mycket lugnare av att vara sjuk och äta lite halvdåligt :)

Sniggel
2011-06-28, 13:28
Vad finns i fruktos ?

Härligt att du skrev det där för igår tog sjukdomen en sväng neråt och blev värre. Har för att hålla humöret uppe lagt in godis eller glass dom 2senaste dagarna men ändå legat i min kaloribudget med litet underskott men även hållt proteinintaget på en helt okej nivå. Jag hade förväntat mig att se i spegeln som tidigare dagar efter rejäl frossa men icket. Konturerna som precis börjat bli tydligare på magen är där precis som dom ska :)

Får hoppas man kan börja träna igen nästa vecka eller slutet på denna.

Hur som tack för inlägget, känner mig mig mycket lugnare av att vara sjuk och äta lite halvdåligt :)

Fruktos är fruktos, dvs en monosackarid. Vi människor är dåliga på att ta hand om stora mängder av denna kolhydrat. Äter man oprocessat är det osannolikt att man får i sig för mycket. Fruktos finns i moderata mängder i frukt ffa.
Men i processade livsmedel såsom juice, läsk, kakor, godis, sötade flingor, sportdrycker och torkad frukt m.m. kan man lättare få i sig stora mängder fruktos.
Om vi tar godis som exempel så beror det förstås på vad det består av. Är det ett utpräglat "sockergodis" så kan det nog bestå av knappt hälften fruktos. Säg 200g "sockergodis" kanske innehåller 70-90g fruktos (lite av en gissning här).

Svårt att säga var gränsen går men jag vet att där var en studie där deltagarna fick enorma mängder fruktos i sig. Någon som kanske vet var mn hittar den?

kallinarn
2011-06-28, 13:58
Fruktos är fruktos, dvs en monosackarid. Vi människor är dåliga på att ta hand om stora mängder av denna kolhydrat. Äter man oprocessat är det osannolikt att man får i sig för mycket. Fruktos finns i moderata mängder i frukt ffa.
Men i processade livsmedel såsom juice, läsk, kakor, godis, sötade flingor, sportdrycker och torkad frukt m.m. kan man lättare få i sig stora mängder fruktos.
Om vi tar godis som exempel så beror det förstås på vad det består av. Är det ett utpräglat "sockergodis" så kan det nog bestå av knappt hälften fruktos. Säg 200g "sockergodis" kanske innehåller 70-90g fruktos (lite av en gissning här).

Svårt att säga var gränsen går men jag vet att där var en studie där deltagarna fick enorma mängder fruktos i sig. Någon som kanske vet var mn hittar den?

Ställde frågan fel haha menade vilka saker som innehåller fruktos :) Men det fick jag svar på tack tack.

Om vi nu tar min sjukvecka 7dagar kan vi säga. Jag äter rätt bra med protein och än idag ser kroppen ut som tidigare, helt ok tryck faktiskt.

Om jag på dessa 7dagar fyller min budget för att komma på högre kcal ( dålig aptit nu ) med att äta godis, för att överdriva, varje dag. Men ligger ändå på ett kaloriminus. Oddsen på att jag tappar vikt men går upp i fettvikt då ? Väldigt minimal eller ? Antar att det där har att göra att man äter så under en mycket längre tid.

willtjam
2011-06-28, 14:33
Ställde frågan fel haha menade vilka saker som innehåller fruktos :) Men det fick jag svar på tack tack.

Om vi nu tar min sjukvecka 7dagar kan vi säga. Jag äter rätt bra med protein och än idag ser kroppen ut som tidigare, helt ok tryck faktiskt.

Om jag på dessa 7dagar fyller min budget för att komma på högre kcal ( dålig aptit nu ) med att äta godis, för att överdriva, varje dag. Men ligger ändå på ett kaloriminus. Oddsen på att jag tappar vikt men går upp i fettvikt då ? Väldigt minimal eller ? Antar att det där har att göra att man äter så under en mycket längre tid.

Det är ganska svårt att gå upp i vikt när man ligger på kaloriminus.

Lite utförligare svar: ligger du på kaloriminus och äter mestadels godis och lite protein så kommer du att tappa muskler mer än fett, vilket gör att din fettprocent kommer att stiga. Men du kommer fortfarande gå ner i vikt. Du kan inte gå upp i vikt av att ligga på kaloriminus.

kallinarn
2011-06-28, 14:43
Det är ganska svårt att gå upp i vikt när man ligger på kaloriminus.

Lite utförligare svar: ligger du på kaloriminus och äter mestadels godis och lite protein så kommer du att tappa muskler mer än fett, vilket gör att din fettprocent kommer att stiga. Men du kommer fortfarande gå ner i vikt. Du kan inte gå upp i vikt av att ligga på kaloriminus.

Ah okey, men jag håller proteinintaget högt ändå. Sen så gäller detta en vecka max, hur mycket muskler kan man tappa på det ? Om jag har högt proteinintag och lite sötsaker.

willtjam
2011-06-28, 14:59
Omöjligt att svara på. Det märker du själv.
Kom ihåg att käka fett också.

kallinarn
2011-06-28, 15:08
Omöjligt att svara på. Det märker du själv.
Kom ihåg att käka fett också.

Förstog nästan de, aja efter 4dagar så är det 0 skillnad på kroppen. Har gjort proteinpuddingar nu istället för att äta godis, får försöka slänga in nå fett också. Kanske äta lax.

apagul
2011-06-28, 15:59
Stefan Rössner säger att man kan gå ner i vikt (tappa fett) på hallonbåtar, jag håller med honom. Enda undantaget där man kan gå ner i vikt och gå upp i fettmassa är vid stora mängder fruktos dagligen (flera hekto med fruktos har jag för mig), eller några andra extremfall.

Du kan gå ner i vikt på hallonbåtar men jag skulle verkligen inte rekommendera att äta sådana extrema mängder fruktos. http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=3428024