handdator

Visa fullständig version : Anatomi-kunniga! Vilken muskel släpar?


Zorban
2011-06-26, 11:58
Jag har haft problem med axeln alldeles för länge nu. Det har blivit bättre på många sätt, men är fortfarande inte helt bra. Har hittat en sak som är ganska konstig på den drabbade sidan:

Låt säga att jag ligger på rygg med axeln helt flexerad (dvs parallell med kroppen och vriden 180 grader, så att fingrarna är så långt bort från tårna som det är möjligt). Ungefär som slutläget i ett hantellyft framåt, fast ända upp till 180 grader, eller slutläget i den här bilden: http://www.ucsfbreastcarecenter.org/reconstruction/exercises/selfshoulderflexion.gif

Om någon då försöker "extenda" min arm, dvs rotera tillbaka den, samtidigt som jag försöker hålla emot, så är jag Extremt svag på vänstersidan jämfört med högersidan. Om det däremot är jag som försöker rotera tillbaka armen och någon håller emot, så är det inga problem.

Vilka muskler osv är inblandade i den rörelsen vid toppläget? Jag har inga problem med styrkan i vanliga gym-övningar så det är nog ingen stor muskel.

Sheogorath
2011-06-26, 12:37
Vilken spännande fråga! Verkligen utmanande :thumbup: Eftersom hela axelledens rörelseuttag i flexion redan är uttagen i det absoluta toppläget är det, om jag inte tänker fel, en rörelse av skuldbladet (anglulus inferior in mot thorax) som drar med humerus i ytterligare flexion. Troliga kandidater blir serrtus anterior och nedre trapezius (trapezius pars ascendens). Nedre trapezius kan föra angulus inferior in mot kroppen genom att dra acromion neråt/bakåt och serratus anterior kan dra i angulus inferior direkt.

Nämen titta vad man hittade på Google!

http://zachdechant.files.wordpress.com/2010/01/force_couple.png

Zorban
2011-06-26, 12:45
Tänkte väl att du skulle gilla den :naughty:

Tack så mycket! Jag har länge misstänkt att det är något fel på min serratus. Jag har försökt träna den på många sätt, bland annat pushups med fokus på utlåsning, hantel-raises osv, samt någon övning som är nästan som pushdowns med stång fast med armarna raka.

Jag hade en post tidigare, dock utan svar, som jag tror är kopplad till detta. OM jag ligger på rygg med armarna rakt ner (dvs motsatsen till vad jag skrev i förra inlägget). Om jag då vill flexera vänsterarmen, så känner jag hur någon muskel vid bröstet spänns (pectoralis minor?). Dvs jag sätter andra handen där och känner hur någon muskel kontraheras. Jag kan inte, hur jag än försöker, lyfta armen utan att först spänna den muskeln. På min andra (friska) sida, kan jag däremot lyfta armen så utan att jag kan känna någon muskel spännas.

Det blir även så om jag ligger som i smalbänk, med överarmen rakt ner och armbågen i 90 grader, och sträcker upp armen. Dvs som hälften av rörelsen i smalbänk, förutom bottenläget. Med den friska armen känner jag ingen kontraktion av bröstet, men vänstersidan Måste jag spänna. Det är inget jag tänker på, men hur jag än försöker så spänns bröstet precis innan "lyftet". Kan detta också vara serratus, den används väl här tillsammans med pectoralis minor?

Ego
2011-06-26, 12:53
Extremt svag, du upplever att du jobbar satan och orkar inte hålla upp alls?

För serratus anterior:

Be kompisen eller morsan att gnugga ca 60 sekunder i området av T3-T5 (ryggkotorna). Googla på var de ligger och gör om testet i serratuspositionen. Gnugga ordentligt. Berätta hur det gick.

Sheogorath
2011-06-26, 12:53
Tänkte väl att du skulle gilla den :naughty:

Tack så mycket! Jag har länge misstänkt att det är något fel på min serratus. Jag har försökt träna den på många sätt, bland annat pushups med fokus på utlåsning, hantel-raises osv, samt någon övning som är nästan som pushdowns med stång fast med armarna raka.

Jag hade en post tidigare, dock utan svar, som jag tror är kopplad till detta. OM jag ligger på rygg med armarna rakt ner (dvs motsatsen till vad jag skrev i förra inlägget). Om jag då vill flexera vänsterarmen, så känner jag hur någon muskel vid bröstet spänns (pectoralis minor?). Dvs jag sätter andra handen där och känner hur någon muskel kontraheras. Jag kan inte, hur jag än försöker, lyfta armen utan att först spänna den muskeln. På min andra (friska) sida, kan jag däremot lyfta armen så utan att jag kan känna någon muskel spännas.

Det blir även så om jag ligger som i smalbänk, med överarmen rakt ner och armbågen i 90 grader, och sträcker upp armen. Dvs som hälften av rörelsen i smalbänk, förutom bottenläget. Med den friska armen känner jag ingen kontraktion av bröstet, men vänstersidan Måste jag spänna. Det är inget jag tänker på, men hur jag än försöker så spänns bröstet precis innan "lyftet". Kan detta också vara serratus, den används väl här tillsammans med pectoralis minor?

Din andra fråga är lite klurigare. Det kan ju absolut vara så att större rörelseproducerande muskler (sk globala muskler - pectoralis major t.ex.) försöker kompensera för bristande aktivitet hos små stabiliserande muskler (sk lokala muskler - t.ex. de i rotatorcuffen, men även serratus kan räknas hit också). Men nu när du identifierat en verklig svaghet i en specifik rörelse (din första fråga) är det väl klokt att försöka träna precis där du är svag? T.ex. att du lägger dig på mage med svaga armen sträckt rakt uppåt som du beskrev. Håll i en lätt hantel. Lyft den mot taket. Win.

Scratch89
2011-06-26, 12:55
Varför skulle det inte kunna vara latissimus dorsi?

Sheogorath
2011-06-26, 13:13
Varför skulle det inte kunna vara latissimus dorsi?

Av samma anledning som till varför latissimus är en inåtrotator. No way att den här muskeln kan flektera en flekterad humerus:

http://www.breastcancer.org/Images/latissimus_dorsi_flap1%5B2%5D_tcm8-79047.jpg

nyrjoh
2011-06-26, 13:20
Extremt svag, du upplever att du jobbar satan och orkar inte hålla upp alls?

För serratus anterior:

Be kompisen eller morsan att gnugga ca 60 sekunder i området av T3-T5 (ryggkotorna). Googla på var de ligger och gör om testet i serratuspositionen. Gnugga ordentligt. Berätta hur det gick.

Vad är det för hokus-pokus?

Zorban
2011-06-26, 13:42
Wow, tack för alla svar :)

Extremt svag, du upplever att du jobbar satan och orkar inte hålla upp alls?

För serratus anterior:

Be kompisen eller morsan att gnugga ca 60 sekunder i området av T3-T5 (ryggkotorna). Googla på var de ligger och gör om testet i serratuspositionen. Gnugga ordentligt. Berätta hur det gick.
Altså, jag kan inte hålla emot för fem ören, utan armen roteras in mot kroppen hur mycket jag än håller emot, det gör nästan lite ont också. På den andra (friska) sidan får personen verkligen kämpa för att rubba armen. Om vi däremot gör tvärtom, att jag försöker rotera ner armen och den andra personen håller emot, då är jag ungefär lika stark på båda sidor.

Ska leta upp de kotorna och be sambon gnugga lite så får vi se.

Din andra fråga är lite klurigare. Det kan ju absolut vara så att större rörelseproducerande muskler (sk globala muskler - pectoralis major t.ex.) försöker kompensera för bristande aktivitet hos små stabiliserande muskler (sk lokala muskler - t.ex. de i rotatorcuffen, men även serratus kan räknas hit också). Men nu när du identifierat en verklig svaghet i en specifik rörelse (din första fråga) är det väl klokt att försöka träna precis där du är svag? T.ex. att du lägger dig på mage med svaga armen sträckt rakt uppåt som du beskrev. Håll i en lätt hantel. Lyft den mot taket. Win.
Jag har försökt göra det, dock bara i någon dag (ligger på soffan med armen rakt ut och hantel i armen). Jag upplever mig dock som starkare där, när jag har ryggen fri. Skillnaden mellan vänster och höger sida är inte lika påtaglig. Jag har även provat denna rörelse när jag står rakt upp, dvs har armen rakt upp och låter någon försöka trycka ner den. Där är skillnaden mellan vänster och höger sida inte lika påtaglig, utan det är främst när jag ligger ner på rygg. Och om det är så, hur tränar jag då utifrån den positionen?

Zorban
2011-06-26, 16:49
Update! Efter lite konstiga blickar från sambon så gnuggade hon T3-T5 (antagligen T1-T9), men gnuggade längs ryggraden i några minuter ganska hårt. Efter detta gjorde vi testet igen (låg på rygg med armen helt flexerad och höll emot när hon försökte rotera tillbaka den) och den här gången... *trumvirvel* så var min "dåliga" sida Betydligt starkare än tidigare idag. Hon kunde i princip inte dra tillbaka min arm hur hon än kämpade.

Så vad är domen? :) Antar att detta inte löst något, utan bara hjälpt till att tillfälligt aktivera något? :)

Ego
2011-06-26, 20:50
Update! Efter lite konstiga blickar från sambon så gnuggade hon T3-T5 (antagligen T1-T9), men gnuggade längs ryggraden i några minuter ganska hårt. Efter detta gjorde vi testet igen (låg på rygg med armen helt flexerad och höll emot när hon försökte rotera tillbaka den) och den här gången... *trumvirvel* så var min "dåliga" sida Betydligt starkare än tidigare idag. Hon kunde i princip inte dra tillbaka min arm hur hon än kämpade.

Så vad är domen? :) Antar att detta inte löst något, utan bara hjälpt till att tillfälligt aktivera något? :)

Din muskel är inhiberat av någon anledning. Kan tyvärr inte säga varför utan manuell undersökning. Om hon orkar gnugga i 10-15 minuter någon gång, testa det och kolla om effekten blir kvarstående.

Din muskel är inte svag i sig, den är under-aktiverad. Googla på activation exercise för serratus anterior. Gör de 2-3 gånger om dagen i en vecka och kolla om det blir någon skillnad.

Zorban
2011-06-26, 21:03
Din muskel är inhiberat av någon anledning. Kan tyvärr inte säga varför utan manuell undersökning. Om hon orkar gnugga i 10-15 minuter någon gång, testa det och kolla om effekten blir kvarstående.

Din muskel är inte svag i sig, den är under-aktiverad. Googla på activation exercise för serratus anterior. Gör de 2-3 gånger om dagen i en vecka och kolla om det blir någon skillnad.
Oki, ska be henne göra det. Ska ta upp det med min sjukgymnast också, har tyvärr inte tid förräns om 3-4 veckor :(

Jag har googlat på det, men jag får bara upp samma övningar som alltid, typ push-ups med raka armar, "hantelpress" med raka armar osv. Jag kan göra övningarna, och känner mig inte direkt svag där, utan snarare att jag inte lyckas aktivera serratus, den går väl inte att isolera helt? Har dock bara kört övningarna lite sporadiskt, kanske varannan dag, inte flera gånger om dagen i en vecka.

Två små följdfrågor: Låter det vettigt att detta är orsaken till mina axelproblem? Axeln känns obekväm ibland, och gör ont under vissa pressövningar. Det är dock ingen katastrofal smärta, mest lite värk, och efteråt känns det ömt. Det har inte heller blivit sämre under 4-5 månader hur mycket jag än provocerat osv. Har gjort allt man ska: har starka rotatorcuffar, stark skulderbladsmuskulatur, bra hållning, jag har ingen obalans mellan fram/baksida, jag svarar inte positivt på några impingementtester eller så. Det är nog rätt lindriga symptom jämfört med de flesta som har axelproblem, problemet är att det inte blir bättre.

Den andra frågan är om detta kan vara p.g.a. marklyft? Började köra dem seriöst i samma veva som jag skadade mig. Tror att jag har rak rygg, kan det vara brist på stretching? Att nerven som styr serratus blir klämd eller någonting?

Detta blev en lång post men en sak kanske kan vara värd att tillägga. Första gången hos sjukgymnast hittade vi att transversus också var svag/inhiberat. När jag gjorde sneda situps och försökte hålla kvar i toppläget samtidigt som jag blev "nerknuffad" var den sidan chanslös. Dock kommit tillrätta med detta genom statiska magövningar. Kanske kan vara samma orsak? Misstänker att jag ev. gjort något konstigt med ryggen i början av min gymkarriär för 7-8 månader sedan, körde ländryggen rätt hårt i någon konstig maskin.
Tack för alla svar!

Ego
2011-06-26, 21:18
Kör push-ups med raka armar på instabilt underlag då. Typ pilatesboll.

Ja, den är en del av problematiken. Men den blir inte inhiberat av sig själv.

Svårt att säga, vad som helst kunde ha påverkat. Går inte att isolera orsaken. Jag tror inte att det beror på brist på stretchingen. Om marklyft är inblandad eller ej kan jag inte svara på heller. Det din sjukgymnast måste göra nu är att rätta till eventuella subluxationer i ryggraden och revbenen, samt göra en bra neurologisk undersökning. Och förstås, kolla vilka vilken muskel är för aktiv osv.

Zorban
2011-06-27, 08:49
Tack för svaret! Tänkte låta sambon gnugga ryggkotorna morgon+kväll, och sedan köra pushups med raka armar mot golv och vägg, samt på pilatesboll på gymmet. Låter det vettigt? :)

Men låter det som en nerv som är i kläm? Typ av en muskel / kota? Lite nyfiken på vilka saker som kan ligga bakom, även om den faktiska orsaken inte går att säga över nätet :)

Ego
2011-06-28, 10:40
Låter bra! Berätta hur det gick.

Låter som inhiberat muskel till mig, sedan kan det vara tusen andra orsaker till det. Det är din terapeuters jobb att lägga ihop bitarna, ockupera dina tankar med sommartankar istället ;) och generellt sett, ju mindre du tänker på det hela desto bättre det blir ;)

Scratch89
2011-06-28, 22:32
Av samma anledning som till varför latissimus är en inåtrotator. No way att den här muskeln kan flektera en flekterad humerus:

http://www.breastcancer.org/Images/latissimus_dorsi_flap1%5B2%5D_tcm8-79047.jpg

När jag läste ursprungsinlägget så tyckte jag tolka det som att han skulle få från fullt flekterat läge till att börja extendera den (han skrev "extenda"). Menade han att man skulle dra den ytterligare i flexion? Hmm.

Sheogorath
2011-06-28, 22:42
När jag läste ursprungsinlägget så tyckte jag tolka det som att han skulle få från fullt flekterat läge till att börja extendera den (han skrev "extenda"). Menade han att man skulle dra den ytterligare i flexion? Hmm.

Han upplever sig som extremt svag när någon annan försöker extendera hans arm när den är helt flekterad. Han måste ju då motverka den yttre kraften genom att göra en isometrisk kontraktion i flexion.

Zorban
2011-06-30, 18:11
Ska köra på i en vecka men jag tycker mig redan se en förbättring, har i princip inte känt av axeln i vardagslivet sedan jag började med detta. Dock inte kört något bröstpass än :) När jag gjort om "testet", utan att ha gnuggat/tränat på 12 timmar, så har jag fortfarande haft kvar bra styrka.

Det som gör ont på gymmet är typ bottenläget av den excentriska fasen på pressövningar, typ de sista 2-3 centimetrarna när jag för ner stången/hanteln. Används serratus där för att stabilisera? Jag vet att den används rätt aktivt i utlåsningen vid full protraktion, men stabiliserar den upp humerus även i botten? Eller så kanske någon annan struktur i axeln får stryk för jämnan p.g.a. serratus och därför bråkar vid pressar.

Ego
2011-07-01, 07:56
Den har samma funktion, skillnaden är på vägen upp jobbar den koncentrisk och på vägen ner excentrisk.

Skönt med förbättring, jag misstänker dock att problemet är inte enbart belagt till serratus för om den varit avstängd så har du förmodligen överkompenserat någonstans. Haha, jag tänker inte spekulera!

Zorban
2011-07-01, 08:53
Med överkompenserat, menar du då att en annan muskel kopplats in? Varför är det negativt, så länge jag får rätt på serratus igen? Hur skulle ett sånt scenario kunna se ut t.ex?

Du får gärna spekulera, du är bra på det :) När jag varit hos sjukgymnast har jag inte svarat på några "tester", förutom detta jag nämnde nu, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Nu för tiden gör det i princip bara ont under stor belastning, dvs bottenläget i plana pressövningar.

Ego
2011-07-01, 09:12
Om det var serratus som var problemet från början och även då finns det möjligheter att någon annan muskel blivit svag samtidigt eller blivit för stark och kommer att överbelastas med tiden. Din serratus kan vara stark, men "otränad" till att utföra den uppgiften den skall göra.

Det någon annan har gjort säger mig ingenting, jag gör över 15 muskeltester för axel för att korrekt kartlägga problematiken och det är enbart muskeltester, sedan tillkommer det en del annat.

Det du kan göra är att hitta någon lite mer kompetent och ge rehabprocessen lite mer tid och inte reta upp axlar med bänkpress. Får du ont i axeln när du bänkar så beror det med största sannolikhet på att skuldran är instabil av någon anledning.

Zorban
2011-07-01, 09:19
Tack för svaren! Så antingen har en annan muskel också blivit inhiberat, eller så har någon annan (t.ex pec minor?) blivit för stark? Har du några fler enkla manuella behandlingar i stil med gnugga kotor som man kan prova?

Jag har, vad jag vet, en kompetent sjukgymnast (extremt mycket bättre än de jag gick till tidigare). Om du har någon att rekommendera i Malmö/Lund-området i Skåne så uppskattas det :)

Jag har även avstått från bänk/hantelpress under längre tid utan någon förbättring alls.

Zorban
2011-07-01, 22:10
Provade lite rehab-övningar på gymmet som tidigare gjort ont, de gör inte ont längre :) Bland annat stående rotationer med hantel där armen vilar på en skivstång, så jag inte själv behöver hålla upp armen statiskt. Den har alltid gjort ont tidigare på min dåliga sida. Dock har jag fortfarande problem med pressandet, även om det känns bättre.

Dock lite info om mitt andra problem. Om jag ligger på rygg med armarna rakt ner (dvs fingrarna så nära tårna som möjligt) och lyfter armen. Dvs samma rörelse som innan, men med armen i 0 grader istället för 180. Jag lyfter den någon decimeter och håller den kvar där. Som sagt tidigare är hela bröstet spänt då på min dåliga sida. Jag blir också väldigt trött i axeln snabbt. Dessutom hör jag hur något "gnisslar" inne i axeln, som små gnisslande rörelser. Det är inga knak, utan påminner mer om exempelvis blöta gummistövlar eller liknande. Inbillar mig att det är humerus huvud som åker runt inne i axelleden. Några ideer, vilka muskler som bör arbeta där? :) På min friska sida kan jag hålla armen i det läget väldigt länge, utan gnisslande ljud, och utan att det känns tungt.