handdator

Visa fullständig version : Puls och olika aktiviteter


clappen
2011-06-26, 09:53
Vi säger att man lyckas hålla en puls på 140 när man springer 10km/h.

Skulle denna energiförbrukning då kunna överföras till andra aktiviteter om jag uppnår samma puls (samma kondition, samma vikt), t.ex. cykling, crosstraining m.m?

Jag som är ca 75kg lyckas bränna 750-800kcal/h om jag springer 10km, skulle jag bränna likvärdiga kalorier om jag höll mig på samma intensitet fast någon annan träningsform?

SiSenior
2011-06-26, 10:46
Kort och gott, nej. Energiförbrukningen är inte pulsbaserad.

9109
2011-06-26, 10:47
Bara ett förtydligande gällande när du springer din sträcka på 10 km och du bränner ungefär 750 kalorier, så hade det inte spelat någon roll om du sprungit dubbelt så fort eller kanske 15km/h. Utan det är sträckan du rör dig som är det väsentliga.

Hurvida du kan överföra dina beräkningar till andra aktiviteter så får någon annan svara, men skulle väl anta att om du sysslar med någonting annat där pulsen ligger på ungefär samma nivå borde man väl egentligen bränna samma mängd kcal..

clappen
2011-06-26, 12:33
Kort och gott, nej. Energiförbrukningen är inte pulsbaserad.

Nej jag vet att energiförbrukningen inte är pulsbaserad, det är inte riktigt det jag frågar heller.

Det jag undrar är om jag ligger på en sådan konditionsnivå att jag kan hålla 10km/h med 140puls (och därav bränna runt 750-800kcal/h), borde jag inte då ungefärligt bränna lika många kcal/h om jag har 140 i puls i någon annan aktivitet (förutsatt att jag har samma konditionsform)? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Bara ett förtydligande gällande när du springer din sträcka på 10 km och du bränner ungefär 750 kalorier, så hade det inte spelat någon roll om du sprungit dubbelt så fort eller kanske 15km/h. Utan det är sträckan du rör dig som är det väsentliga.

Jo jag vet detta. Men som jag förstått så är det en större skillnad på promenad (lägre kaloriförbrukning per X sträcka) och jogg, medans det inte är lika stor skillnad mellan jogg på 8km/h kontra jogg på 12km/h.

Eddie Vedder
2011-06-26, 12:35
Bara ett förtydligande gällande när du springer din sträcka på 10 km och du bränner ungefär 750 kalorier, så hade det inte spelat någon roll om du sprungit dubbelt så fort eller kanske 15km/h. Utan det är sträckan du rör dig som är det väsentliga.

Nej det där är helt fel. Att springa fort 15 kilometer förbrukar mer energi än att lunka långsamt i 15 kilometer. Ju mer ansträngande löpningen är desto mer energiåtgång även om tiden för aktivitet blir kortare.

SiSenior
2011-06-26, 14:05
Nej jag vet att energiförbrukningen inte är pulsbaserad, det är inte riktigt det jag frågar heller.

Det jag undrar är om jag ligger på en sådan konditionsnivå att jag kan hålla 10km/h med 140puls (och därav bränna runt 750-800kcal/h), borde jag inte då ungefärligt bränna lika många kcal/h om jag har 140 i puls i någon annan aktivitet (förutsatt att jag har samma konditionsform)? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag förstod din fråga och svarade kort och gott nej. Cykling med liknande puls förbränner mindre t.ex.