handdator

Visa fullständig version : Variera ordningen på övningarna?


fotbollsnissen
2011-06-25, 22:43
Hej!
Tänkte kolla med er hur ni tänker och tycker om hur mycket man ska variera upplägget på var träning. Då menar jag ordningen i vilken jag utför övningarna. Hade snart tänkt att gå in i en period, iaf 4 veckor till att börja med, då jag ska fokusera på att öka i styrka. Övningarna jag tänkt använda mig av är följande:
- knäböj
- bänkpress
- chins
- militärpress

Jag har tänkt mig att köra detta som ett pass där jag kör alla övningarna 5x5, 3 gånger i veckan. Utöver detta spelar jag även fotboll 2 - 3 gånger i veckan. För att komma till frågan nu så undrar jag om man ska variera varje pass med vilket ordning man gör övningarna? För logiskt sätt så lär ju övningen man kör sist vara den övning som man orkar minst i. Och så får ni gärna flika in om ni tycker jag missar nån bra övning.
tack på förhand!

HulkH
2011-06-25, 22:48
Inge marklyft?

fotbollsnissen
2011-06-25, 22:56
Nej tror jag undviker marklyft till en början, har haft mycket problem med ländrygg och höft under lång tid. Ska jag lägga in någon mer övning för ryggen tror du?

TheMuffin
2011-06-25, 22:59
Ordningen ser bra ut. Tycker inte du behöver tänka på att hålla på att ändra ordning på övningarna. I orginalprogrammet ligger marklyft 1 gång i veckan. Bra grej! Kolla in denna sida http://jcdfitness.com/2010/02/bill-starr-madcow-5x5-intermediate-training/

Edit: Lite sen. Såg inte ditt svar. Ok inge marklyft då. Du skulle dock kunna alternera chinsen med nån rodd nån dag i veckan

Crocker
2011-06-26, 00:18
Nej tror jag undviker marklyft till en början, har haft mycket problem med ländrygg och höft under lång tid. Ska jag lägga in någon mer övning för ryggen tror du?
Du borde väl kontakt någon för det?
Det skulle ju kunna vara så att du är svag/stel? Jag var det.

HulkH
2011-06-26, 00:27
Marklyft är inget problem om du utför den med rätt teknik men det är du som får bestämma sånt, beroende på vad du har för problem med ryggen :)

fotbollsnissen
2011-06-26, 09:50
Går hos kiropraktor sen ca 2 månader tillbaka.. Har haft problem fram och tillbaka ca 3 år nu och har varit hos olika naprapater och sjukgymnaster. Började med problem på vänster sida av ländryggen och efter ett tag så skyddade kroppen sig själv genom att belasta höger sida av kroppen med större delen av min vikt vilket ledde till att jag nu fått också fått problem med högersidan av höften.. Men om man lägger in marklyft hur skulle ni lagt upp det i sånna fall?
Kanske lägga in det endast en av tre pass för att börja lite lungt?

Crocker
2011-06-26, 11:26
Kör det först det passet.

fotbollsnissen
2011-06-26, 11:57
Okej tack för svaret! Tror du med tanke på att jag har haft problem med rygg och så att det är bättre om jag gör 1x5 istället för 5x5 på just marklyft?

TheMuffin
2011-06-26, 12:02
TA det lugnt med både mark och knäböj innan du vet hur ryggen fixar det. Jobba dig upp på tyngre vikter gradvis och skit i övningarna om du får ont. Knäböj kan också vara känsligt. Byt mot benpress som är skonsammare för ryggen om du måste!

Pintan
2011-06-26, 12:09
Hej!
Tänkte kolla med er hur ni tänker och tycker om hur mycket man ska variera upplägget på var träning. Då menar jag ordningen i vilken jag utför övningarna. Hade snart tänkt att gå in i en period, iaf 4 veckor till att börja med, då jag ska fokusera på att öka i styrka. Övningarna jag tänkt använda mig av är följande:
- knäböj
- bänkpress
- chins
- militärpress

Jag har tänkt mig att köra detta som ett pass där jag kör alla övningarna 5x5, 3 gånger i veckan. Utöver detta spelar jag även fotboll 2 - 3 gånger i veckan. För att komma till frågan nu så undrar jag om man ska variera varje pass med vilket ordning man gör övningarna? För logiskt sätt så lär ju övningen man kör sist vara den övning som man orkar minst i. Och så får ni gärna flika in om ni tycker jag missar nån bra övning.
tack på förhand!

jag skulle ha bytt plats på bänkpress och press vartannat pass

Crocker
2011-06-26, 12:32
Okej tack för svaret! Tror du med tanke på att jag har haft problem med rygg och så att det är bättre om jag gör 1x5 istället för 5x5 på just marklyft?
Börja med 1x5 och höj ett set per pass så länge det inte gör ont.

fotbollsnissen
2011-06-26, 19:28
tack så mycket muffin för tipset får skynda långsamt :)
okej crocker så när du säger 1x5 så menar du ett set med fem reps? har missuppfattat detta isåfall då jag trodde det betydde 1 reps i 5 set..
sen har jag en fråga till då jag undrar om kroppen pallar med att man kör tungt 3 ggr i veckan under en 4 veckors period eller är risken för skador och överansträngning så stor att man får köra på lättare vikter någon gång i veckan?

Pintan
2011-06-26, 20:02
nej 3 ggr vecka tungt är inte för mycket, långt ifrån. allt är ju dock individuellt. läs gärna mitt tidigare inlägg ang att byta plats på press och bänkpress vartannat pass, alt köra bänk 2 pass i veckan först och och press ett pass först.

Crocker
2011-06-26, 20:24
Japp 1 set 5 reps.

fotbollsnissen
2011-06-26, 20:34
Tack för svaren!

TheMuffin
2011-06-26, 20:37
tack så mycket muffin för tipset får skynda långsamt :)
okej crocker så när du säger 1x5 så menar du ett set med fem reps? har missuppfattat detta isåfall då jag trodde det betydde 1 reps i 5 set..
sen har jag en fråga till då jag undrar om kroppen pallar med att man kör tungt 3 ggr i veckan under en 4 veckors period eller är risken för skador och överansträngning så stor att man får köra på lättare vikter någon gång i veckan?

Du behöver ju inte fastna i att du måste göra just 5 reps. I mark kanske du ska prova typ 2 set a´8 reps eller liknande för att komma igång med övningen. Börja med en lätt vikt och öka gradvis.

I programmets grundutförande rekommenderar han att man kör pyramidträning. dvs att om ditt max är 80x5 så stegar du dig gradvis till den vikten...typ 60,65,70,75,80x5 detta för att man ska undvika överträning. Att gå till fail i varje set är förmodligen inte att rekommendera. Men käkar du rätt och kör stenhårt under 4 veckor så klarar du nog iofs även det!

fotbollsnissen
2011-06-26, 20:50
Okej så du menar att man kör fem set ändå? men endast ett set på högsta vikten?
Vad anser du att man ska göra i alla de andra övningarna? ska man ta en vikt o köra på samma 5x5 eller ska man stegra upp varje pass? dvs antingen 60x1x5, 65x1x5, 70x1x5, 72,5x1x5 75x1x5 eller köra på 75x5x5 ?

TheMuffin
2011-06-26, 20:59
Okej så du menar att man kör fem set ändå? men endast ett set på högsta vikten?
Vad anser du att man ska göra i alla de andra övningarna? ska man ta en vikt o köra på samma 5x5 eller ska man stegra upp varje pass? dvs antingen 60x1x5, 65x1x5, 70x1x5, 72,5x1x5 75x1x5 eller köra på 75x5x5 ?

Japp! Gör samma pyramid på alla övningar!

fotbollsnissen
2011-06-26, 21:07
Okej! Börja hyfsat lågt i vikt på alla övningar i förhållande till 1rm och sedan försöka öka 2,5 kg varje pass? eller blir det för mycket på en 4 veckors period? vad tror du kan vara lagom i exempelvis bänkpress att börja på om man ligger på ca 90 kg 1 rm?

TheMuffin
2011-06-26, 21:23
Okej! Börja hyfsat lågt i vikt på alla övningar i förhållande till 1rm och sedan försöka öka 2,5 kg varje pass? eller blir det för mycket på en 4 veckors period? vad tror du kan vara lagom i exempelvis bänkpress att börja på om man ligger på ca 90 kg 1 rm?

Vet inte hur lång träningserfarenhet du har. Är du nybörjare så kan du räkna med en snabbare utveckling än om du hållit på ett tag. Men du skulle kunna öka 5 kg i bänk kanske? Vilket motsvarar ca 85x5 i programmet! Testa och se hur lång du kommer!

Edit: Skapa alltså en progression under 4 veckor som leder till ett max på 85x5