handdator

Visa fullständig version : Känselbortfall i foten efter skivstångpass


BjörnS
2011-06-25, 20:12
Goddagens Kolozzeum!

Jag har tränat kondition exklusivt i flera år men efter en kollega rekommenderade Rippetoes starting strength skivstångövningar (deadlift, squat, powerclean, bench press, press och powerlift) blev jag hooked direkt. Några veckor av intensiv träning (upp till 3 gånger i veckan + 1 konditionspass) var det något som hände. Jag kände en viss smärta i korsryggen och fann dagen efter att yttre delen av min fot hade känselbortfall / bortdomnad. Känslan är inte som att foten har somnat, det känns mer som jag bara har 50% känsel... En vecka har gått utan att det känns som det avtar.

Efter ett tappert försök att självdiagnostisera mig själv på internet (leder aldrig till någon nytta!!) fann jag ut att jag visar symptom för diverse nasty sjukdomar (känselbortfall känns aldrig som en bra sak; neurologiska sjukdomar etc).

Är det vanligt att som nybörjare klämma till ryggen / kotor / nerver och få känselbortfall? Efter 3 veckor var jag uppe i vad jag kände som extremt tunga vikter (60 kg djupa squats) och kände mig lite på djupt vatten. Rippetoe hävdar dock att man ska lägga på 5 kg varje träningspass, så det har jag gjort. Jag känner inte att jag fuskar eller slarvar.

Jag är rädd att jag har blivit avskrämd för att fortsätta... Någon med erfarenhet av detta?:)

Tack
~B

sandberg93
2011-06-25, 20:14
Goddagens Kolozzeum!

Jag har tränat kondition exklusivt i flera år men efter en kollega rekommenderade Rippetoes starting strength skivstångövningar (deadlift, squat, powerclean, bench press, press och powerlift) blev jag hooked direkt. Några veckor av intensiv träning (upp till 3 gånger i veckan + 1 konditionspass) var det något som hände. Jag kände en viss smärta i korsryggen och fann dagen efter att yttre delen av min fot hade känselbortfall / bortdomnad. Känslan är inte som att foten har somnat, det känns mer som jag bara har 50% känsel... En vecka har gått utan att det känns som det avtar.

Efter ett tappert försök att självdiagnostisera mig själv på internet (leder aldrig till någon nytta!!) fann jag ut att jag visar symptom för diverse nasty sjukdomar (känselbortfall känns aldrig som en bra sak; neurologiska sjukdomar etc).

Är det vanligt att som nybörjare klämma till ryggen / kotor / nerver och få känselbortfall? Efter 3 veckor var jag uppe i vad jag kände som extremt tunga vikter (60 kg djupa squats) och kände mig lite på djupt vatten. Rippetoe hävdar dock att man ska lägga på 5 kg varje träningspass, så det har jag gjort. Jag känner inte att jag fuskar eller slarvar.

Jag är rädd att jag har blivit avskrämd för att fortsätta... Någon med erfarenhet av detta?:)

Tack
~B

dat is lajt wejt!

Galningen
2011-06-25, 20:16
Är det vanligt att som nybörjare klämma till ryggen / kotor / nerver och få känselbortfall? Efter 3 veckor var jag uppe i vad jag kände som extremt tunga vikter (60 kg djupa squats) och kände mig lite på djupt vatten. Rippetoe hävdar dock att man ska lägga på 5 kg varje träningspass, så det har jag gjort. Jag känner inte att jag fuskar eller slarvar.



dat is lajt wejt!

Bra att du har något vettigt att tillföra. Ja jag kastar sten i glashus.

Sheogorath
2011-06-25, 20:20
Goddagens Kolozzeum!

Jag har tränat kondition exklusivt i flera år men efter en kollega rekommenderade Rippetoes starting strength skivstångövningar (deadlift, squat, powerclean, bench press, press och powerlift) blev jag hooked direkt. Några veckor av intensiv träning (upp till 3 gånger i veckan + 1 konditionspass) var det något som hände. Jag kände en viss smärta i korsryggen och fann dagen efter att yttre delen av min fot hade känselbortfall / bortdomnad. Känslan är inte som att foten har somnat, det känns mer som jag bara har 50% känsel... En vecka har gått utan att det känns som det avtar.

Efter ett tappert försök att självdiagnostisera mig själv på internet (leder aldrig till någon nytta!!) fann jag ut att jag visar symptom för diverse nasty sjukdomar (känselbortfall känns aldrig som en bra sak; neurologiska sjukdomar etc).

Är det vanligt att som nybörjare klämma till ryggen / kotor / nerver och få känselbortfall? Efter 3 veckor var jag uppe i vad jag kände som extremt tunga vikter (60 kg djupa squats) och kände mig lite på djupt vatten. Rippetoe hävdar dock att man ska lägga på 5 kg varje träningspass, så det har jag gjort. Jag känner inte att jag fuskar eller slarvar.

Jag är rädd att jag har blivit avskrämd för att fortsätta... Någon med erfarenhet av detta?:)

Tack
~B

Låter som ett litet diskbråck eller diskbuktning som trycker på S1-roten. Inte precis en ovanlig skada när man belastar ryggen tungt men såklart en varningssignal man ska ta på allvar. Ett stort diskbråck kan göra en allvarligt handikappad i flera månader och ge bestående men. Uppsök sjukgymnast så att du kan få en diagnos ställd och påbörja rehabilitering och vid behov få läkarkontakt för vidare utredning. Ofta är sjukgymnastik den enda åtgärden som behövs.

BjörnS
2011-06-25, 20:30
dat is lajt wejt!

I had that one coming -_- heh

Sheogorath - Tack för tipset, det låter som en bra idé!

Jorgen
2011-06-25, 20:37
dat is lajt wejt!

Sluta upp att tramsa.

Crocker
2011-06-26, 00:20
Låter som ett litet diskbråck eller diskbuktning som trycker på S1-roten. Inte precis en ovanlig skada när man belastar ryggen tungt men såklart en varningssignal man ska ta på allvar. Ett stort diskbråck kan göra en allvarligt handikappad i flera månader och ge bestående men. Uppsök sjukgymnast så att du kan få en diagnos ställd och påbörja rehabilitering och vid behov få läkarkontakt för vidare utredning. Ofta är sjukgymnastik den enda åtgärden som behövs.
Om det läker av sig själv efter en vecka bör man inte kontakt någon eller?

Davvesk
2011-06-26, 00:40
Om det läker av sig själv efter en vecka bör man inte kontakt någon eller?

Man kan ju kontakta för att få veta hur de ligger till osv och vad man måste göra för att de inte ska hända igen. Jag hade då betalat dom där 100kronorna för att få veta vad de är och varför de hände och vad du ska tänka på senare. Kan hända att du är för stel eller att du är har för dåligt buktryck osv

Kolla upp det! :)

Doctor Snuggles
2011-06-26, 01:36
Kolla upp hos vettig sjukgymast et al som sysslar med idrottsskador bl a, helst. Ryggen är INTE att leka med. Inte så svårt att dra på sig problem som man får dras resten av livet med, i princip.

Sheogorath
2011-06-26, 06:12
Om det läker av sig själv efter en vecka bör man inte kontakt någon eller?

Det kan man göra. Dels för att få råd om förebyggande åtgärder men också för att få någon "akutövning" man kan pröva om det smäller igen. Vanliga akuta ryggskott är ofta löjligt lättbehandlade om man startar behandlingen omedelbart.

Tolkia
2011-06-26, 08:59
Om det läker av sig själv efter en vecka bör man inte kontakt någon eller?
Det beror ju lite på vad det var fråga om. Jag tycker att man kan fundera på om man inte behöver förbättra t.ex. bålstyrkan om man får ont i ryggen, eller känselbortfall, av sin träning. Det är inte så ovanligt att den släpar.

grimfish
2011-06-26, 09:59
Det är nog att dra stora växlar att säga att det förmodligen är ett diskbråck. Jag tycker att man kan ta det lugnare med träningen och söka sjukgymnast eller läkare om det inte har blivit bättre om ett par veckor.

Sheogorath
2011-06-26, 10:34
Det är nog att dra stora växlar att säga att det förmodligen är ett diskbråck. Jag tycker att man kan ta det lugnare med träningen och söka sjukgymnast eller läkare om det inte har blivit bättre om ett par veckor.

Vilken tur att ingen gjort det då. Han fick ont i ländryggen under ett styrketräningpass och hade dagen efter känselbortfall på lateralsidan av foten. Det kan mycket väl vara ett mindre diskbråck eller en diskbuktning. Hans symtom har varit status quo i en vecka. Helt adekvat att söka vård eftersom det finns lätta sjukgymnastiska åtgärder som kan påskynda tillfrisknandet. Läkarkontakt är däremot onödigt nu eftersom det inte behöver skrivas remiss till ortopeden för ställningstagande till operation.

nyrjoh
2011-06-26, 10:49
Vilken tur att ingen gjort det då. Han fick ont i ländryggen under ett styrketräningpass och hade dagen efter känselbortfall på lateralsidan av foten. Det kan mycket väl vara ett mindre diskbråck eller en diskbuktning. Hans symtom har varit status quo i en vecka. Helt adekvat att söka vård eftersom det finns lätta sjukgymnastiska åtgärder som kan påskynda tillfrisknandet. Läkarkontakt är däremot onödigt nu eftersom det inte behöver skrivas remiss till ortopeden för ställningstagande till operation.

:thumbup:

grimfish
2011-06-26, 11:27
Vilken tur att ingen gjort det då. Han fick ont i ländryggen under ett styrketräningpass och hade dagen efter känselbortfall på lateralsidan av foten. Det kan mycket väl vara ett mindre diskbråck eller en diskbuktning. Hans symtom har varit status quo i en vecka. Helt adekvat att söka vård eftersom det finns lätta sjukgymnastiska åtgärder som kan påskynda tillfrisknandet. Läkarkontakt är däremot onödigt nu eftersom det inte behöver skrivas remiss till ortopeden för ställningstagande till operation.

Låt oss inte fastna i ordrytterier.

Vilka sjukgymnastiska åtgärder menar du skulle påskynda tillfrisknandet i ett så akut skede och vad finns det för forskning som stödjer det?

Sheogorath
2011-06-26, 11:54
Låt oss inte fastna i ordrytterier.

Vilka sjukgymnastiska åtgärder menar du skulle påskynda tillfrisknandet i ett så akut skede och vad finns det för forskning som stödjer det?

Manipulationstekniker och McKenzie-övningar om det är en diskbuktning, ingenting annat än smärtlindring (exempelvis TENS) och rörelse/hållningsregim och rådgivning om det är ett diskbråck. Leta upp studier får någon annan roa sig med om dom vill. Beprövad erfarenhet är gott nog för mig och vad du tror bryr jag mig högaktningsfullt inte ett skvatt om.

Tolkia
2011-06-26, 14:15
Angående just McKenzie vill jag framhålla att övningarna inte är riktigt så magiska som de ibland beskrivs. Vissa tycker att de hjälper, andra inte. Det är väl kanske inte alltför långsökt att anta att det beror på vad som gått snett.

Sheogorath
2011-06-26, 14:30
Angående just McKenzie vill jag framhålla att övningarna inte är riktigt så magiska som de ibland beskrivs. Vissa tycker att de hjälper, andra inte. Det är väl kanske inte alltför långsökt att anta att det beror på vad som gått snett.

Ja, rimligen. Därför ska det utredas först.

Termy
2011-06-26, 14:39
Det finns ju inte vansinnigt mycket forskning på just akut smärta och mckenzie vad jag har sett, men här är en studie:

BACKGROUND:
Low back pain is a highly prevalent and disabling condition worldwide. Clinical guidelines for the management of patients with acute low back pain recommend first-line treatment consisting of advice, reassurance and simple analgesics. Exercise is also commonly prescribed to these patients. The primary aim of this study was to evaluate the short-term effect of adding the McKenzie method to the first-line care of patients with acute low back pain.

METHODS:
A multi-centre randomized controlled trial with a 3-month follow-up was conducted between September 2005 and June 2008. Patients seeking care for acute non-specific low back pain from primary care medical practices were screened. Eligible participants were assigned to receive a treatment programme based on the McKenzie method and first-line care (advice, reassurance and time-contingent acetaminophen) or first-line care alone, for 3 weeks. Primary outcome measures included pain (0-10 Numeric Rating Scale) over the first seven days, pain at 1 week, pain at 3 weeks and global perceived effect (-5 to 5 scale) at 3 weeks. Treatment effects were estimated using linear mixed models.

RESULTS:
One hundred and forty-eight participants were randomized into study groups, of whom 138 (93%) completed the last follow-up. The addition of the McKenzie method to first-line care produced statistically significant but small reductions in pain when compared to first-line care alone: mean of -0.4 points (95% confidence interval, -0.8 to -0.1) at 1 week, -0.7 points (95% confidence interval, -1.2 to -0.1) at 3 weeks, and -0.3 points (95% confidence interval, -0.5 to -0.0) over the first 7 days. Patients receiving the McKenzie method did not show additional effects on global perceived effect, disability, function or on the risk of persistent symptoms. These patients sought less additional health care than those receiving only first-line care (P = 0.002).

CONCLUSIONS:
When added to the currently recommended first-line care of acute low back pain, a treatment programme based on the McKenzie method does not produce appreciable additional short-term improvements in pain, disability, function or global perceived effect. However, the McKenzie method seems to reduce health utilization although it does not reduce patient's risk of developing persistent symptoms.

Machado, L.A. Maher, C.G. Herbert, R.D. et al. The effectiveness of the McKenzie method in addition to first-line care for acute low back pain: a randomized controlled trial. BMC Med 2010;8:10.

Sheogorath
2011-06-26, 15:20
Hur diagnostiserades dem? Fick de individuellt anpassad behandling beroende på riktningspreferens? Dessa saker är ju helt centralt i McKenzie-principen för behandling av akut ryggsmärta.

Termy
2011-06-26, 15:36
Hur diagnostiserades dem? Fick de individuellt anpassad behandling beroende på riktningspreferens? Dessa saker är ju helt centralt i McKenzie-principen för behandling av akut ryggsmärta.
De diagnostiserades kliniskt av McKenzie-utbildade sjukgymnaster utifrån metodens klassificeringssystem (derangement, dysfunktion, posturalt syndrom) och fick individuell behandling utifrån riktningspreferens.

Sheogorath
2011-06-26, 16:00
De diagnostiserades kliniskt av McKenzie-utbildade sjukgymnaster utifrån metodens klassificeringssystem (derangement, dysfunktion, posturalt syndrom) och fick individuell behandling utifrån riktningspreferens.

Gott! Då verkar det gått rätt till i alla fall. Nu: mer studier till folket.

Termy
2011-06-26, 16:06
"First-line care" fick ju dock rådet att undvika sängläge och röra på sig och bara den dynamiska extensionen av att komma ut och promenera är ju bra. Båda gruppernas behandlingsstrategier hade således god effekt. Hur snabbt/långsamt det hade gått om patienterna legat i sängen och undvikit aktivitet är en annan fråga.